Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skru på vann, væt kropp, såpe inn kropp, skylle, tørke seg.  Det tar 5 min.   Hvordan er det slitsomt?

Anonymkode: b52b7...e57

Du vet det ikke hvordan det føles når du ikke har prøvd det selv. Jeg hadde heller ingen anelse om at jeg en gang skulle føle det slik. Men bare hele situasjonen med å kle av seg alt, føle seg kald og sårbar. Så inn i dusjen ; når ikke kropp og sjel er i balanse så føles vann på kroppen som stikkende nåler. Og når man i tillegg til det har vasking, tørking og kle av og på seg da blir man sliten da. 

Anonymkode: f2a13...d5e

• Liker 2
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Skru på vann, væt kropp, såpe inn kropp, skylle, tørke seg.  Det tar 5 min.   Hvordan er det slitsomt?

Det er ikke bare selve dusjingen som bruker krefter. På denne måten kan det være slitsomt for noen som er langvarig/kronisk syk ⤵️

Spoiler

Gå fra der du oppholder deg, og til badet. Åpne badedøra. Gå inn, og lukk døra bak deg.

Kle av bukse. Kle av overdel. Kle av bh. Kle av sokker. Kle av truse. Legg bukse i haugen for *kan brukes en dag til*. Legg overdel i haugen for *kan brukes en dag til* Legg bh i haugen for *kan brukes en dag til* Legg sokker i skittentøyskurven. Legg truse i skittentøyskurven. 

Gå bort til toalettet. Åpne lokket. Sett deg. Gjør ditt fornødne. Ta passende mengde toalettpapir. Tørk. Repeter om nødvendig. Reis deg opp. Lukk lokket. Spyl ned. Gå bort til vasken. Skru på vannet. Pump såpe i hånda. Sjekk temperaturen på vannet. Væt hendene. Gni hendene sammen og vask godt. Skyll av såpa. Skru av vannet. Tørk hendene. 

Ta hårstrikken ut av håret og legg den på vasken, lokaliser hårbørsten og gre håret. Legg hårbørsten tilbake på plass. Ta tannbørsten, ta tannkremen. Åpne tannkremtuben. Klem på tannkremen, og påfør passende mengde på børsten. Lukk tannkremen, og sett denne tilbake på plass. Skru på vannet, væt tannbørsten. Puss, spytt ut. Skyll tannbørsten og sett den tilbake på plass. Ta tannglasset og fyll med vann. Skyll munnen, og spytt ut. Tøm tannglasset og sett dette på plass. Skru av vannkrana. 

Finn fram sokker, truse og bh. Finn fram bukse og overdel. Finn fram dusjhåndkle og håndkle til hår. Åpne dusjkabinett, gå inn i dusjen, og lukk kabinettet etter deg. Skru på vannet, og vent på passende temperatur.

Væt kroppen, væt håret. Ta dusjsåpe, vask armhuler, skyll av såpe. Ta intimsåpe, vask og skyll. Ta sjampo, vask og skyll ut. Repeter. Ta balsam, påfør og skyll ut. Vask fjeset. Skru av vannet, åpne dusjkabinettet, gå ut av dusjen, lukk kabinettet.

Ta hårhåndkle og tull rundt håret. Ta dusjhåndkle og tørk kroppen. Heng opp dusjhåndkle. Pakk ut håret, og tørk med håndkle. Heng opp dette. Samle håret i strikk.  Finn fram deodorant, ta av lokket, påfør i begge armhuler, sett på lokket igjen, og sett deodoranten på plass. Finn fram ansiktskrem, åpne beholder, smør ansiktet, lukk beholder og sett på plass. 

Ta med klærne du fant fram før dusjen, og gå inn på soverommet. Sett deg på senga for en pause. Kle på truse. Kle på sokker. Kle på bh. Kle på overdel. Kle på bukse. 

Midt oppi dette så kommer alle sanseinntrykkene som temperaturforandringer, gå fra tørr til våt, til tørr igjen. Kjenne hvordan det våte håret ligger på skuldrene og nedover ryggen. Skjelvinger i beina fordi energitanken allerede har blinket gult noen timer. Og så begynner selvfølgelig kroppen å svette av at den har blitt stresset av den enkle 5-minuttersdusjen.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.4.2024 den 15.09):

Jeg liker heller ikke å dusje, men jeg gjør det jo likevel. Vasker og støvsuger hjemme også etc. Er mye kjipt man bare må gjøre.

Anonymkode: 0baaa...991

Hørt om at ikke alle har samme forutsetninger som en selv? 

Noen liker ikke å ta på slanger, mens andre fysisk ikke får det til..

Du kjenner ingen som har hatt en alvorlig depresjon?

Anonymkode: d206d...7d4

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
thoughts skrev (20 timer siden):

Vet du hva, noe skjedde når du ga meg den støtten og de ordene, wow, du er laget av gull fordi du nådde rett inn til hjertet mitt nå og jeg gråter nå og ser at jeg tar LANGT bedre vare på min hund enn meg selv. Jeg gjør alt for min hund, men for meg er jeg bare slem ;/ Jeg pisker meg selv og tror ikke engang jeg fortjener en varm dusj og bli ren. Fra i morgen av så skal jeg tenke på hva du har skrevet - og gi meg selv den omsorgen jeg gir min kjære hund. Jeg har vært slem med meg selv så lenge nå. Og jeg har ikke engang gjort noe galt. Jeg har dessverre ikke noen temperaturmåler på badet, det er iskalde fliser... det er noe av problemet mitt, jeg anspenner meg veldig i ryggen når jeg er naken der inne og det plager meg. Angrer nå på at jeg ikke fikk satt inn varmekabler da jeg pusset opp badet men jeg hadde ikke råd til det.....

Jeg sliter med kroniske smerter og iskaldt gulv. 

Setter på dusjen og lar den renne med varmt vann et par min. Da er gulvet ikke iskaldt der vannet har truffet. 

Du kan også søke om å få dusjkrakk, da kan du løfte beina litt opp fra gulvet.

Lykke til! 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvordan fortelle verden at man ikke evner å se at andre ikke har samme forutsetninger som en selv, eller noensinne har hørt om alvorlige sykdommer.

For en frisk person kan det ta så kort tid. En syk person kan bruke mer enn fem min bare på klærne. Og når de står der og har så vondt at de ikke får puste, er det da BARE å bøye seg, strekke seg, skrubbe og vende på seg? Bare å skulle holde dusjen kan være en utfordring for mange!

Blir som å si til noen med to knekte armer at det for pokker da bare er å tørke seg i rumpa.. 

Dagens mest uvitende kommentar og et skikkelig dårlig trolleinnlegg.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.4.2024 den 17.25):

Jeg hadde det også sånn da jeg var deprimert. Det som har hjulpet for meg var å begynne å se på det å ta en dusj som noe jeg gjør for meg selv. Egenomsorg, og egenpleie. Å legge merke til hvordan det varme vannet gjør godt mot vonde muskler og smerter. Hvor deilig det er å bruke en såpe jeg synes lukter godt og hvor behagelig ren huden er etterpå. 

Det samme gjelder nytt sengetøy. Gjøre det for meg selv, fordi jeg fortjener gode ting. Det gjør du også! 

Begynn med en og en ting, ikke kast alt på deg. Hva kan du gjøre i akkurat dag for å få det litt bedre? 

Og tips når du ikke orker å dusje, vask kroppen hver dag likevel. Underlivet trenger en kattevask daglig om en ikke dusjer. Vask med varmt vann og såpe på en klut først i ansiktet, så nakken, under armer og bryst, lyske underliv, og deretter rumpe. 

God bedring! Du er viktig og verdifull, og you got this, et steg om gangen ❤️ 

Anonymkode: 3b8cb...f6b

Så fantastisk fint svar du ga Ts!

Du gjorde dagen min mye bedre, det skal du vite. 

Og Ts, lykke til med det du har begynt på, du klarer det! 

Anonymkode: 4d8be...70e

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
thoughts skrev (På 17.4.2024 den 14.59):

Jeg vet ikke hvorfor jeg ikke klarer å komme meg i dusjen hver dag. Det er hvertfall ubehagelig å vaske seg og bli kald etterpå, kan gå 5 dager mellom hver dusj. Og da er det sånn "Tving deg i dusjen nå". Det er kaldt på badet mitt. Ingen har sagt at jeg lukter, men jeg merker det selv fra underlivet og mellom tærne (ja jeg vet det er æsj). Likevel ligger jeg i skittent sengetøy og leiligheten min er full av rot og sengen er full av ting, tyggis, medisiner, bøker, pc, og hunden min. Legen min sa at jeg ikke behøvde å dusje hver dag men jeg føler det er nødvendig, spesielt underlivet...likevel greier jeg ofte ikke å dusje og holder meg unna mennesker, jeg har uføretrygd grunnet bipolar 2 og depresjon. Men selv om jeg ikke er deprimert synes jeg det er kjempevanskelig å kle av meg, se kroppen min og gå inn i dusjen og skru på vannet. De første 5 minuttene er verst. Da skal den verste svetten av. Andre som sliter med å dusje? Greide det i dag, da

Jeg har ikke dusjet siden nyttårsaften, overraskende hvor få som faktisk bryr seg. Ingen ting har endret seg, hverken på jobben eller på fritiden.

Anonymkode: ed10f...ec2

Skrevet
thoughts skrev (6 timer siden):

Veldig godt råd. Nei ville aldri behandlet andre som jeg behandler meg selv. Sukk kommer noen tårer her, men det skal vel ut da. Tusen takk for omtenksomt råd ❤️ 

Bra det traff litt. Litt tårer kan være bra, det. Det betyr at du skjønner at du ikke vil ha det sånn her, og det er det første skrittet mot endring. 

Kom en ting til. Jeg tviler ikke på at du er en god hundeeier, som gir hunden din alt den trenger. Men klarer du å tenke at hunden din fortjener en glad eier også? Med overskudd? Da kan du tenke "jeg vil ikke dusje, og skjønner ikke vitsen, men gjør det for Fido". 

Jeg skal få meg hund selv, snart, og bruker det som motivasjon for å komme meg ut av mine destruktive greier. 

Og et siste råd: Noen ganger prøver jeg å ikke la det som føles "riktig" bestemme hva jeg skal gjøre, men hva slags menneske jeg egentlig vil være. F. eks.: Instinktene min sier at den bursdagen til venninnen min bli kjempeskummel, og jeg kommer til å bli så sliten. Men jeg vil være en sånn sånn som stiller opp i bursdager - så jeg drar". Litt sånn fakt it 'til you make it?

Skrevet
9 minutter siden, Gnå said:

Bra det traff litt. Litt tårer kan være bra, det. Det betyr at du skjønner at du ikke vil ha det sånn her, og det er det første skrittet mot endring. 

Kom en ting til. Jeg tviler ikke på at du er en god hundeeier, som gir hunden din alt den trenger. Men klarer du å tenke at hunden din fortjener en glad eier også? Med overskudd? Da kan du tenke "jeg vil ikke dusje, og skjønner ikke vitsen, men gjør det for Fido". 

Jeg skal få meg hund selv, snart, og bruker det som motivasjon for å komme meg ut av mine destruktive greier. 

Og et siste råd: Noen ganger prøver jeg å ikke la det som føles "riktig" bestemme hva jeg skal gjøre, men hva slags menneske jeg egentlig vil være. F. eks.: Instinktene min sier at den bursdagen til venninnen min bli kjempeskummel, og jeg kommer til å bli så sliten. Men jeg vil være en sånn sånn som stiller opp i bursdager - så jeg drar". Litt sånn fakt it 'til you make it?

Det er faktisk sant at når jeg har gått ut f.eks på teater og kommet hjem til hunden så er jeg mye gladere og det liker hun. 

• Liker 1
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har ikke dusjet siden nyttårsaften, overraskende hvor få som faktisk bryr seg. Ingen ting har endret seg, hverken på jobben eller på fritiden.

Anonymkode: ed10f...ec2

Tøft av deg å si det! Har du greid å vaske deg på annen måte, klut og sånn? 

Skrevet

Kan man dusje bare med vann? Ikke bruke såpe?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har noen i nær familie som sjelden dusjer.....jeg tipper 1 g i uka eller deromkring.  Tilbringer langhelger med de uten at noen i familien dusjer.....og de lukter.    Sønnen min sa en gang at de alltid luktet sur melk/ost.   Og jeg er enig.  Hele huset lukter svakt av dårlig kroppslukt, og man kjenner det svært godt om man sitter nær eller gir en klem.   Jeg har fått inntrykk av de ikke ser vitsen med å dusje så ofte. 

Var på konsert for noen mnd siden  med dem, og den ene luktet slik gammel svette at jeg ikke maktet å stå foran hen.  Måtte stille meg lengre bak....bare håpet at ingen av de andre vennene som var med la merke til det.   Er så synd for de er så fine folk. 

Gjest Splurge
Skrevet

Dette var trist å lese. Depresjon er virkelig grusomt, det tar så mange liv - og da mener jeg ikke at det bokstavelig talt bare tar liv, men at mange liv visner bort som følge av det. Det er vanskelig å ta vare på seg selv når man ikke ser lys i enden av tunnelen.

Du har fått gode råd og svar her, ta de til deg. For meg er det ofte blytungt å komme seg i dusjen, og noen ganger kan det ta flere dager før jeg klarer det. Det verste for meg er håret mitt, jeg får veldig fett hår bare en dag etter sist dusj. I dag var det tre dager siden jeg hadde dusjet sist, og håret mitt var vått av fett. Det var vanskelig å komme i gang, men jeg følte meg bedre når jeg var ferdig. Jeg lukter ikke, huden er myk og hodebunnen gjør ikke vondt. 

Egenomsorg er så utrolig viktig når man har det vanskelig. Vet ikke om noen andre har skrevet det, men hva med å sette deg små mål rundt hvor ofte du skal dusje i uken, og til en bestemt tid daglig? For eksempel at du skal dusje klokka 10:00 mandag, torsdag og søndag. Deretter kan du for eksempel legge til en dag til hvor du dusjer. Tror ikke at de fleste trenger å dusje daglig sånn egentlig, men mange liker å gjøre det, om du vil dusje hver andre dag så er ikke det et problem. Kan hende det går greit om du går to dager uten også, så lenge det ikke blir snakk om mange dager eller uker. Det som er litt kjipt er at man kjenner gjerne ikke selv at man lukter - man er godt vandt til sin egen kroppslukt. Dette skjønte jeg når jeg sist skiftet på senga mi. Det luktet ikke godt.

Skriv gjerne ned hva du skal gjøre også, steg for steg, lag en plan som du forplikter deg til. Jeg håper du kan føle mestring når du har gjennomført det, det er jo kjempe bra om du klarer det når du vegrer deg så mye. For eksempel "steg 1, kle av seg, steg 2, gå i dusjen, steg 3, vann i håret og over hele kroppen, steg 4, sjampo, steg 5, skyll, steg 6 såpe inn kroppen, steg 7 ut av dusjen". Høres litt "overkill" ut men det kan være nødvendig. 

Angående rot og sånt i hjemmet kan det føles utrolig håpløst, og det å ta kontakt med noen som kan hjelpe deg med det tror jeg vil være hjelpsomt. Kjempe vanskelig å komme i gang når man har det tungt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...