Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
thoughts skrev (8 minutter siden):

Vet du hva, noe skjedde når du ga meg den støtten og de ordene, wow, du er laget av gull fordi du nådde rett inn til hjertet mitt nå og jeg gråter nå og ser at jeg tar LANGT bedre vare på min hund enn meg selv. Jeg gjør alt for min hund, men for meg er jeg bare slem ;/ Jeg pisker meg selv og tror ikke engang jeg fortjener en varm dusj og bli ren. Fra i morgen av så skal jeg tenke på hva du har skrevet - og gi meg selv den omsorgen jeg gir min kjære hund. Jeg har vært slem med meg selv så lenge nå. Og jeg har ikke engang gjort noe galt. Jeg har dessverre ikke noen temperaturmåler på badet, det er iskalde fliser... det er noe av problemet mitt, jeg anspenner meg veldig i ryggen når jeg er naken der inne og det plager meg. Angrer nå på at jeg ikke fikk satt inn varmekabler da jeg pusset opp badet men jeg hadde ikke råd til det.....

Så godt at du kunne felle noen tårer for deg selv, og sørge litt over hvor vondt du tenker om deg selv. Det fortjener du jo ikke. Jeg er glad jeg kunne gi deg litt støtte! 

Veldig mange som har slitt med depresjon eller andre psykiske lidelser begynner å tenke veldig vondt om oss selv, enten fordi vi aldri har lært at vi er verdt å elske, eller fordi tankene våre trykker oss ned. Men det er ikke sannhet, det er tanker, ord som fyker gjennom hodet vårt. Og så er det vonde følelser og sensasjoner i kroppen. Du fortjener å få gode sensasjoner i kroppen. Kanskje du kan brainstorme litt om hvordan du kan gi deg selv det. 

Det kan være et vanskelig mønster å bryte, om en har vært slem med seg selv lenge. Samtidig er det absolutt verdt å jobbe med å bryte. Tenk hvor godt det kan være for deg, og alle delene av deg selv, som bor inni deg, å bli ivaretatt og støttet daglig. ❤️ 

Kanskje du kan sette inn en ovn siden du ikke har varmekabler? Husk at du gjorde det beste ut av en vanskelig økonomisk situasjon, når en ikke har pengene, så har en ikke pengene. 

Anonymkode: 3b8cb...f6b

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Blir litt misunnelig på de som sier ; " nå skal det bli godt med en dusj!" Men slik er det ikke for alle, for en del er det bare vondt og slitsomt. Hender jeg går 4 dager uten,så må jeg tvinge meg selv. Er godt ETTERPÅ men dusj i seg selv er pine! 

Anonymkode: f2a13...d5e

Skrevet

❤️ Hvis det kan hjelpe om du hadde hatt det varmere på badet, men det ikke lar seg gjøre/du har råd til å montere en fast varmeovn på veggen: Hva med å sette inn en frittstående varmeovn/vifteovn hvis du har, la den stå på noen timer før du skal dusje? Ta den ut igjen etterpå om du ikke har råd til å bruke så mye strøm hver dag.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg liker heller ikke å dusje, men jeg gjør det jo likevel. Vasker og støvsuger hjemme også etc. Er mye kjipt man bare må gjøre.

Anonymkode: 0baaa...991

Når man er syk er det mange av disse -oppgavene som rett og slett ikke lar seg gjennomføre.

For folk flest er for eksempel det å sjekke postkassa noe man gjør i forbifarten på autopilot, mens for en del syke kan det å sjekke postkassa kjennes som at man skal bestige Galdhøpiggen barbeint.

• Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Legg noen store, fluffy håndklær på badegulvet. Bare la det bli vått, vri og henge det opp etterpå. Eller skaffe anti-skli-gummimatte inni dusjen, som eldre bruker.

Anonymkode: a6015...e7f

• Liker 1
Skrevet
15 hours ago, thoughts said:

TUSEN TAKK FOR EMPATIEN OG OMSORGEN. Det hjalp veldig det du skrev. Så mye at jeg har satt meg ett mål, å starte å tenke på det som egenomsorg! De som tror at hunden min ikke har det bra, er helt sykt. Hun har et meget godt liv med flere turer ut i det grønne hver dag, den beste maten og stellet. Det er JEG som ikke tar vare på meg selv

I dag greide jeg å ta en rask dusj, takket være det du sa om å gi meg selv den omsorgen hunden min får. Etterpå brukte jeg litt parfyme og nå føler jeg meg ren. Wow. Jeg får heldigvis hjemmehjelp i morgen, jeg har fått det etter å ha kjempet mot kreft med spredning to ganger, hatt en ryggoperasjon også, så 3 MASSIVE operasjoner på 3 år, og jeg tror alt det jeg har gått igjennom (vanvittig mye smerter) har gjort at jeg "ga opp" personlig hygiene, det er disgusting, jeg vet det, men derfor jeg er anonym her. Jeg skal møte moren min i dag vel vitende om at jeg lukter fresht nå i rene klær. Og min kjære hund blir med siden hun er utdannet terapihund så får hun være med inn på cafe. Igjen tusen takk for dine omtenksomme reaksjoner ❤️

• Hjerte 9
Skrevet
thoughts skrev (15 timer siden):

Hvordan våger du si at hunden min ikke har det bra! Du er et internett-troll

Hvorfor snakker du med deg selv?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Blir litt misunnelig på de som sier ; " nå skal det bli godt med en dusj!" Men slik er det ikke for alle, for en del er det bare vondt og slitsomt. Hender jeg går 4 dager uten,så må jeg tvinge meg selv. Er godt ETTERPÅ men dusj i seg selv er pine! 

Anonymkode: f2a13...d5e

Skru på vann, væt kropp, såpe inn kropp, skylle, tørke seg.  Det tar 5 min.   Hvordan er det slitsomt?

Anonymkode: b52b7...e57

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Skru på vann, væt kropp, såpe inn kropp, skylle, tørke seg.  Det tar 5 min.   Hvordan er det slitsomt?

Anonymkode: b52b7...e57

Det er som om jeg tror jeg ikke fortjener noe som er bra for meg. Har med depresjon å gjøre. Jeg sliter med at vannet i min leilighet (gammel) ikke blir ordentlig varmt. Det er alltid max lunket vann som gjør det ubehagelig også. 

Skrevet

Jeg har gått gjennom kreft med spredning to ganger og det har vært en forferdelig, grusom opplevelse. 

Etter det tror jeg at jeg "ga opp" å gjøre ting som virker enkelt, som du sier "skru på vann" osv. Det er ikke så enkelt. 

Jeg har ett MASSIVT operasjonssår gjennom hele magen, og det gjør også vondt å la vannet renne der. Hvis du ikke vet hva alvorlig sykdom og smerter er, forstår jeg svaret ditt

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan også slite litt med å ta vare på meg selv. Da hjelper det å tenke på noen jeg er glad i, og spørre "ville jeg behandlet h*n sånn her?". Svaret blir som regel nei, og noen ganger kan det gi meg det dyttet jeg trenger. Å tenke på seg selv som barn, kan også hjelpe. Se på et bilde av deg selv som liten. Den på bildet fortjener å ha det bra, og det gjør du også. Håper det går bra med deg, og at du klarer å snu trenden. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selv vært skikkelig deppa der egen hygiene forfalt helt, men hunden min fikk faglig mosjon og ble stelt og børstet tenner på daglig osv, selv om jeg selv sjelden stelte meg denne perioden.

Anonymkode: 3a183...1e9

AnonymBruker
Skrevet

Det eneste rådet jeg har er å komme deg ut (ikke bare i skogen med hunden, også litt blant folk), gjøre litt ting som vanligvis har gitt deg glede selv om det ikke frister overhodet. Sett deg små mål noen ganger i uken. Hodet og kroppen får det med seg selv om du ikke tror det, etterhvert vil det bli lettere. 

Skrevet
24 minutter siden, thoughts said:

Det er som om jeg tror jeg ikke fortjener noe som er bra for meg. Har med depresjon å gjøre. Jeg sliter med at vannet i min leilighet (gammel) ikke blir ordentlig varmt. Det er alltid max lunket vann som gjør det ubehagelig også. 

15 hours ago, C8H10N4O2 said:

Når man er syk er det mange av disse -oppgavene som rett og slett ikke lar seg gjennomføre.

For folk flest er for eksempel det å sjekke postkassa noe man gjør i forbifarten på autopilot, mens for en del syke kan det å sjekke postkassa kjennes som at man skal bestige Galdhøpiggen barbeint.

❤️ Takk. Ja. Jeg presser meg jo til å dusje før jeg skal møte noen. Jeg kunne ønske jeg gjorde det bare for meg selv. Greide det i dag, og det høres banalt og enkelt ut, men for meg var det et stort skritt. 

• Hjerte 2
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det eneste rådet jeg har er å komme deg ut (ikke bare i skogen med hunden, også litt blant folk), gjøre litt ting som vanligvis har gitt deg glede selv om det ikke frister overhodet. Sett deg små mål noen ganger i uken. Hodet og kroppen får det med seg selv om du ikke tror det, etterhvert vil det bli lettere. 

Ja. Etter MYE sykdom (kreft, depresjon...) ser jeg at jeg må tørre å leve igjen. Har alltid hatt problemer med å ta vare på meg selv, men jeg tar meget godt vare på hunden min. Så hun som sa at jeg skulle gi meg selv den samme omsorgen som hunden min får, det var et kjempefint råd, jeg skal virkelig jobbe med det..

• Hjerte 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har selv vært skikkelig deppa der egen hygiene forfalt helt, men hunden min fikk faglig mosjon og ble stelt og børstet tenner på daglig osv, selv om jeg selv sjelden stelte meg denne perioden.

Det er akkurat som å høre meg selv, det....Depresjon og angst er stygge sykdommer

• Hjerte 1
Skrevet
18 minutter siden, Gnå said:

Jeg kan også slite litt med å ta vare på meg selv. Da hjelper det å tenke på noen jeg er glad i, og spørre "ville jeg behandlet h*n sånn her?". Svaret blir som regel nei, og noen ganger kan det gi meg det dyttet jeg trenger. Å tenke på seg selv som barn, kan også hjelpe. Se på et bilde av deg selv som liten. Den på bildet fortjener å ha det bra, og det gjør du også. Håper det går bra med deg, og at du klarer å snu trenden. 

Veldig godt råd. Nei ville aldri behandlet andre som jeg behandler meg selv. Sukk kommer noen tårer her, men det skal vel ut da. Tusen takk for omtenksomt råd ❤️ 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Vil gjerne bare si at min opplevelse med tilbakefall av kreft var vanvittig sterk, det var litt sånn "liv eller død" og det har satt en støkk i meg, men jeg er kreftfri nå og de tror ikke det kommer tilbake. Kroppen har forandret seg veldig etter at jeg ble "kuttet opp" på operasjonsbordet for andre gang. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
thoughts skrev (2 timer siden):

I dag greide jeg å ta en rask dusj, takket være det du sa om å gi meg selv den omsorgen hunden min får. Etterpå brukte jeg litt parfyme og nå føler jeg meg ren. Wow. Jeg får heldigvis hjemmehjelp i morgen, jeg har fått det etter å ha kjempet mot kreft med spredning to ganger, hatt en ryggoperasjon også, så 3 MASSIVE operasjoner på 3 år, og jeg tror alt det jeg har gått igjennom (vanvittig mye smerter) har gjort at jeg "ga opp" personlig hygiene, det er disgusting, jeg vet det, men derfor jeg er anonym her. Jeg skal møte moren min i dag vel vitende om at jeg lukter fresht nå i rene klær. Og min kjære hund blir med siden hun er utdannet terapihund så får hun være med inn på cafe. Igjen tusen takk for dine omtenksomme reaksjoner ❤️

Stolt av deg, dette fortjente du ❤️

Anonymkode: 3b8cb...f6b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner meg sånn igjen. Kan gå mange dager, ja til og med uker (max 2) uten å dusje. På grunn av fysisk og psykisk sykdom krever det enormt mye av meg. Jeg vet også at mangelen på egenomsorg kommer av at jeg ikke føler noen omsorg for meg selv, og at "det ikke er så farlig med meg". Jeg gjør alt for alle andre da. Kanskje derfor jeg også har så mye mer igjen å gi til meg selv. Men jeg har begynt å bli mer egoistisk og prioritere meg selv mer, og tenke at jeg også fortjener det.

Hentet mye bra og inspirerende av denne tråden! Og glad du har fått tatt deg en dusj og føler deg freshere nå, TS 🥰

Anonymkode: d1e37...d65

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...