Gå til innhold

Merkelig Finn-kjøper som aldri henter. Heve handelen?


Million

Anbefalte innlegg

I begynnelsen av januar hadde jeg en annonse ute for å selge et par små interiørgjenstander. En kjøper meldte seg ivrig, og vi ble enige om at hun skulle få kjøpe dem, og hun vippset pengene med en gang. Så avtalte vi når hun skulle komme og hente det. Dagen kom, men ikke hun. Jeg sendte en melding og spurte "Skulle ikke du vært her for en time siden?" Da hadde hun visst blitt innkalt på jobb. Komme på et annet tidspunkt en annen dag? Ny avtale. Som hun igjen brøt, også denne gangen skyldte hun på jobb. Så skulle hun se når hun fikk tid. Hørte ikke noe mer. Ukene gikk. Jeg sendte påminnelse om at varene dine står her ennå, skal du ikke hente dem? Joda, men blablabla, må se når jeg får tid osv.

Nå er det gått tre og en halv måned, og jeg har sendt minst 4 påminnelser om at hun har ting å hente her. Siste var i går. Da ble vi enige om at hun skulle sende meg en melding på formiddagen i dag, for å bli enige om hun skulle komme senere i dag og hente det..... og hun har ikke sendt noen melding.

Jeg sendte henne en melding i går ettermiddag der jeg skrev at hvis du ikke kommer nå heller, vippser jeg pengene tilbake til deg og selger til noen andre. Det fikk jeg ikke noe svar på.

Er det da greit å bare vippse tilbake pengene, skrive i meldingsfeltet at det er refusjon for dilldallet, og så bare legge ut varene til salgs på nytt (og håpe at de blir hentet denne gangen...) ? For ærlig talt synes jeg at jeg har vært veldig tålmodig som har ventet i over tre måneder og sendt gjentatte påminnelser. 

Hvor lenge skal man vente før man hever et kjøp i en slik situasjon?

Endret av Million
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wow wow wow, synes du har vist ekstremt tålmodighet og forståelse, tenker mange hadde blitt sure og skrevet "hent tingene dine utfor døra mi" eller vipset tilbake pengene etter et par uker der hun ikke hentet.

Vips tilbake og skriv at handelen er avsluttet ass. 

Anonymkode: 02421...ea6

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vippset tilbake for flere uker siden jeg.

Anonymkode: 80f26...da2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde solgt til noen andre uten å vipse.

Skrevet: "Nå har jeg sittet flere kvelder og ventet på deg uten at du har dukket opp. Forventer at du henter torsdag mellom 18 og 20. Har du ikke kommet da selger jeg til noen andre. Det betalte beløpet blir da ikke tilbakebetalt da jeg har strukket meg langt og brukt mye tid på at du skal kunne hente".

Anonymkode: 5f9da...e78

  • Liker 18
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Jeg hadde solgt til noen andre uten å vipse.

Skrevet: "Nå har jeg sittet flere kvelder og ventet på deg uten at du har dukket opp. Forventer at du henter torsdag mellom 18 og 20. Har du ikke kommet da selger jeg til noen andre. Det betalte beløpet blir da ikke tilbakebetalt da jeg har strukket meg langt og brukt mye tid på at du skal kunne hente".

Anonymkode: 5f9da...e78

Den er heller ikke dum! 

Anonymkode: 80f26...da2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde solgt det til noen andre uten å vipse tilbake. Det går en grense på hvor fleksibel man gidder å være.

Anonymkode: cc2bb...739

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde solgt til noen andre uten å vipse.

Skrevet: "Nå har jeg sittet flere kvelder og ventet på deg uten at du har dukket opp. Forventer at du henter torsdag mellom 18 og 20. Har du ikke kommet da selger jeg til noen andre. Det betalte beløpet blir da ikke tilbakebetalt da jeg har strukket meg langt og brukt mye tid på at du skal kunne hente".

Anonymkode: 5f9da...e78

Enig. 

Kjøper har betalt varen, og eier i teorien denne. Men har også en plikt til å hente eiendelen hjemme hos deg. 
Når denne ikke hentes, må du etter en tid kunne gi beskjed om at du ikke lenger kommer til å oppbevare kjøpers eiendel, og gi en frist for å hente. 
Ikke hentet inne frist, betyr enten solgt på nytt, kastet, donert eller fjernet på annen måte. 

Anonymkode: 9211a...d7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg hadde solgt til noen andre uten å vipse.

Skrevet: "Nå har jeg sittet flere kvelder og ventet på deg uten at du har dukket opp. Forventer at du henter torsdag mellom 18 og 20. Har du ikke kommet da selger jeg til noen andre. Det betalte beløpet blir da ikke tilbakebetalt da jeg har strukket meg langt og brukt mye tid på at du skal kunne hente".

Anonymkode: 5f9da...e78

 

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Enig. 

Kjøper har betalt varen, og eier i teorien denne. Men har også en plikt til å hente eiendelen hjemme hos deg. 
Når denne ikke hentes, må du etter en tid kunne gi beskjed om at du ikke lenger kommer til å oppbevare kjøpers eiendel, og gi en frist for å hente. 
Ikke hentet inne frist, betyr enten solgt på nytt, kastet, donert eller fjernet på annen måte. 

Anonymkode: 9211a...d7d

Mulig det er mer tilfredsstillende men dere kan ikke heve handelen OG beholde kjøperens penger fordi blabla det var en kjedelig opplevelse blabla. 

Anonymkode: 02421...ea6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (32 minutter siden):

I begynnelsen av januar hadde jeg en annonse ute for å selge et par små interiørgjenstander. En kjøper meldte seg ivrig, og vi ble enige om at hun skulle få kjøpe dem, og hun vippset pengene med en gang. Så avtalte vi når hun skulle komme og hente det. Dagen kom, men ikke hun. Jeg sendte en melding og spurte "Skulle ikke du vært her for en time siden?" Da hadde hun visst blitt innkalt på jobb. Komme på et annet tidspunkt en annen dag? Ny avtale. Som hun igjen brøt, også denne gangen skyldte hun på jobb. Så skulle hun se når hun fikk tid. Hørte ikke noe mer. Ukene gikk. Jeg sendte påminnelse om at varene dine står her ennå, skal du ikke hente dem? Joda, men blablabla, må se når jeg får tid osv.

Nå er det gått tre og en halv måned, og jeg har sendt minst 4 påminnelser om at hun har ting å hente her. Siste var i går. Da ble vi enige om at hun skulle sende meg en melding på formiddagen i dag, for å bli enige om hun skulle komme senere i dag og hente det..... og hun har ikke sendt noen melding.

Jeg sendte henne en melding i går ettermiddag der jeg skrev at hvis du ikke kommer nå heller, vippser jeg pengene tilbake til deg og selger til noen andre. Det fikk jeg ikke noe svar på.

Er det da greit å bare vippse tilbake pengene, skrive i meldingsfeltet at det er refusjon for dilldallet, og så bare legge ut varene til salgs på nytt (og håpe at de blir hentet denne gangen...) ? For ærlig talt synes jeg at jeg har vært veldig tålmodig som har ventet i over tre måneder og sendt gjentatte påminnelser. 

Hvor lenge skal man vente før man hever et kjøp i en slik situasjon?

Hadde pakket varene i plast og eske og lagt dem under trappa eller lignende og skrevet det. Og så gitt faen i hvordan det går videre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takinova skrev (4 minutter siden):

Hadde pakket varene i plast og eske og lagt dem under trappa eller lignende og skrevet det. Og så gitt faen i hvordan det går videre.

Jeg bor i blokk og det er ingen trapp her. Men jo da, jeg skjønner hva du mener. Er vel bare jeg som føler at hun Finn-kjøperen "eier" varene siden hun faktisk har betalt for dem, selv om hun da ikke har klart å få hentet dem på all denne tiden... har liksom dårlig samvittighet for at jeg hever kjøpet for noe hun har betalt for.

Men nå har jeg uansett vippset tilbake pengene. Kjøpet er hevet. Skal legge ut tingene på Finn på nytt og håper de blir solgt like fort som sist... av noen som henter kjapt! 😂

Endret av Million
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (7 minutter siden):

Jeg bor i blokk og det er ingen trapp her. Men jo da, jeg skjønner hva du mener. Er vel bare jeg som føler at hun Finn-kjøperen "eier" varene siden hun faktisk har betalt for dem, selv om hun da ikke har klart å få hentet dem på all denne tiden... har liksom dårlig samvittighet for at jeg hever kjøpet for noe hun har betalt for.

Men nå har jeg uansett vippset tilbake pengene. Kjøpet er hevet. Skal legge ut tingene på Finn på nytt og håper de blir solgt like fort som sist... av noen som henter kjapt! 😂

Lurt av deg å sende pengene tilbake! Lykke til videre, håper neste salg blir bedre!

Anonymkode: 02421...ea6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ventet med å vippse tilbake til tingene var solgt igjen - jeg ville ikke risikert å sitte der med ting jeg plutselig ikke får solgt om jeg i utgangspunktet var kvitt dem. Men så er jeg langt i fra så tålmodig og hensynsfull som deg 😅

Anonymkode: a5fba...e8d

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at du har vippset tilbake og hevet handelen.

Jeg tror at jeg som AB over meg hadde solgt tingene på nytt først og ikke vippset tilbake før opprinnelig kjøper eventuelt selv hadde bedt om å få tilbake pengene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde ventet med å vippse tilbake til tingene var solgt igjen - jeg ville ikke risikert å sitte der med ting jeg plutselig ikke får solgt om jeg i utgangspunktet var kvitt dem. Men så er jeg langt i fra så tålmodig og hensynsfull som deg 😅

Anonymkode: a5fba...e8d

Den er den pokkers samvittigheten min. Jeg har faktisk ikke samvittighet til å beholde penger som strengt tatt ikke er mine (selv om jeg et øyeblikk følte et stikk av at "jeg burde trekke fra litt for alt merarbeidet jeg har hatt med dette".... så gjorde jeg det ikke) 

Jaja. Pengene er tilbakebetalt i sin helhet nå. Merkelig dame som betaler og aldri henter. Det er jo litt rart.  

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (1 time siden):

Den er den pokkers samvittigheten min. Jeg har faktisk ikke samvittighet til å beholde penger som strengt tatt ikke er mine (selv om jeg et øyeblikk følte et stikk av at "jeg burde trekke fra litt for alt merarbeidet jeg har hatt med dette".... så gjorde jeg det ikke) 

Jaja. Pengene er tilbakebetalt i sin helhet nå. Merkelig dame som betaler og aldri henter. Det er jo litt rart.  

 

Samvittighet er en bra egenskap, og jeg er som deg.  Om du opplever det igjen, så er det lurt å gjøre som en over her nevner:

Gi en frist om henting, og si ifra at vedkommende ikke får tilbake pengene. Om den da ikke henter, kan du ha god samvittighet om å selge det til noen andre. Da betyr ikke pengene noe for kjøperen, og hvis i såfall blir det hentet innen fristen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Blir det ikke hentet innen 3 dager anser jeg handlen som avbrutt. Jeg vippser da pengene tilbake og selger de til noen andre. Jeg kan ikke vente mer på deg»

Antar at motparten ikke har guts nok til å si at hun angrer. 

Anonymkode: 9f736...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tre og en halv måned? Jeg hadde vippset pengene tilbake om ikke ting var hentet i løpet av første uka... jeg er ikke en oppbevaringsbod.

Anonymkode: 8a3fc...c77

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi vedkommende en tidsfrist med beskjed om at kjøpet blir hevet ved fristens utløp. Hvis ingen svar eller henting til da så vippser du tilbake og er ferdig med saken.

Eneste ryddige måten å gjøre på.

Anonymkode: 6c1ac...a72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (6 timer siden):

I begynnelsen av januar hadde jeg en annonse ute for å selge et par små interiørgjenstander. En kjøper meldte seg ivrig, og vi ble enige om at hun skulle få kjøpe dem, og hun vippset pengene med en gang. Så avtalte vi når hun skulle komme og hente det. Dagen kom, men ikke hun. Jeg sendte en melding og spurte "Skulle ikke du vært her for en time siden?" Da hadde hun visst blitt innkalt på jobb. Komme på et annet tidspunkt en annen dag? Ny avtale. Som hun igjen brøt, også denne gangen skyldte hun på jobb. Så skulle hun se når hun fikk tid. Hørte ikke noe mer. Ukene gikk. Jeg sendte påminnelse om at varene dine står her ennå, skal du ikke hente dem? Joda, men blablabla, må se når jeg får tid osv.

Nå er det gått tre og en halv måned, og jeg har sendt minst 4 påminnelser om at hun har ting å hente her. Siste var i går. Da ble vi enige om at hun skulle sende meg en melding på formiddagen i dag, for å bli enige om hun skulle komme senere i dag og hente det..... og hun har ikke sendt noen melding.

Jeg sendte henne en melding i går ettermiddag der jeg skrev at hvis du ikke kommer nå heller, vippser jeg pengene tilbake til deg og selger til noen andre. Det fikk jeg ikke noe svar på.

Er det da greit å bare vippse tilbake pengene, skrive i meldingsfeltet at det er refusjon for dilldallet, og så bare legge ut varene til salgs på nytt (og håpe at de blir hentet denne gangen...) ? For ærlig talt synes jeg at jeg har vært veldig tålmodig som har ventet i over tre måneder og sendt gjentatte påminnelser. 

Hvor lenge skal man vente før man hever et kjøp i en slik situasjon?

Ser du har vippset tilbake og det er jo sånn sett veldig snilt av deg. Jeg tenker dama har sosial angst eller en annen psykisk utfordring som gjør at hun strever med å komme ut. Ikke døm folk så hardt. Ja det er rart men det kan ha sine grunner. Hun kan være under ekstremt press. 

Anonymkode: 03ad5...621

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ser du har vippset tilbake og det er jo sånn sett veldig snilt av deg. Jeg tenker dama har sosial angst eller en annen psykisk utfordring som gjør at hun strever med å komme ut. Ikke døm folk så hardt. Ja det er rart men det kan ha sine grunner. Hun kan være under ekstremt press. 

Anonymkode: 03ad5...621

Eller hun kan være et surrehue uten respekt for andres tid. Jeg synes egentlig det virker mer sannsynlig. 

Anonymkode: 7ab8f...124

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...