Gå til innhold

Hvordan reparere ett bøyd/buet trebord? Noen som vet? :)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, alle på kg! :)

Jeg har arvet ett gammel kjøkkenbord som har tilhørt mine besteforeldre. Min mor ville kaste det på storbosset, men jeg ville bevare det, så dermed ble det mitt.

Bordet ble laget av min granonkel før han døde under andre verdenskrig og er derfor veldig gammelt. Det var ikke så lett å skaffe møbler på den tiden, material var dyrt og mine bedteforeldre hadde lite med penger, så granonkel lagde kjøkkenbordet til dem av det matrialet han kunne finne. Bestemor var veldig glad i dette bordet, det var ett av de få minnene hun hadde igjen av sin kjære bror før han ble borte. Jeg har ikke hjerte til å kaste bordet, men det har mange skader og trenger en reprasjon. Jeg har sparklet og pusset bort alle hakk og skader. Gammel maling er blitt fjernet, og gamle, rustet spikrer og skruer er blitt byttet ut med nye. Det har tatt flere uker med reprasjon, ville gå forsiktig frem siden treverket er så pass gammelt som det er. 

Men, nå gjenstår det bare en ting før bordet er helt ferdig og kan tas i bruk, og det er at bordplaten er bøyd / buet på midten. Jeg vet ikke hvordan jeg skal klare å få rette dette ut, jeg har prøvd å finne noen tips på nettet, men fant ikke noe.

Er det noen av dere som vet hvordan man retter ut en bøyd / buet bordplate av tre? Jeg er takknemlig for alle hjelpsomme svar ❤️

Anonymkode: 18481...6ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nok buet pga alder/uttørking av treverket. Det er lite trolig at du klarer å reparere dette, men du kan forsøke å olje bordet i flere omganger. 

Anonymkode: 49826...bfe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er nok buet pga alder/uttørking av treverket. Det er lite trolig at du klarer å reparere dette, men du kan forsøke å olje bordet i flere omganger. 

Anonymkode: 49826...bfe

Takk for tips/råd. Er det noe spesiell olje å anbefale? :)

Anonymkode: 18481...6ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde du ikke snakke med en snekker om dette? Treverk kan bøyes i mange fasonger hvis det er skikkelig vått tvers igjennom, da kan treverk formes til en viss grad. Det må settes i press og holdes fast i den ønskede fasongen til det er tørket igjen. En snekker kanskje kan hjelpe deg med dette, men det vil jo koste penger.

Jeg gjetter på at den buen er kommet pga det har vært vått, kanskje en plante som har stått på bordet og lekket vann under potta. Treverk sveller opp og buer seg da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (2 timer siden):

Burde du ikke snakke med en snekker om dette? Treverk kan bøyes i mange fasonger hvis det er skikkelig vått tvers igjennom, da kan treverk formes til en viss grad. Det må settes i press og holdes fast i den ønskede fasongen til det er tørket igjen. En snekker kanskje kan hjelpe deg med dette, men det vil jo koste penger.

Jeg gjetter på at den buen er kommet pga det har vært vått, kanskje en plante som har stått på bordet og lekket vann under potta. Treverk sveller opp og buer seg da.

Takk for svar! Ja, du har nok rett. Jeg spurte ei som jobber på XL bygget, fikk bare et "vet ikke" til svar, så var ikke mye hjelp å få der. Her hvor jeg bor har vi ikke så mange butikker og den slags. Buen kommer nok av det du sier "for mye vann" bestemor både baket og tilberedet all mat (som f.eks fisk og kjøtt) på bordet :)

Anonymkode: 18481...6ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen ekspert, men dette ville jeg forsøkt om det er heltre. (Forstår det slik at det er buet på midten)

Jeg hadde kjøpt kraftige stendere (så kraftigat de ikke lar seg bøye), og kuttet i bordets lengde. Så hadde jeg fuktet bordplaten veldig godt, lagt de tykke stenderne oppå bordet og borret hull gjennom stenderne og bordplaten og tatt en kraftig mutter-skrue gjennom hullene. Så hadde jeg strammet litt og litt til bordplaten ble løftet opp mot stendere. Fuktet og strammet i flere omganger til bordplaten var hevet tett mot stendere. Da hadde jeg latt bordet tørke godt, fjernet stendere og sparklet hullene i bordet med tresparkel, og festet ene stender/annen kraftig planke under bordet så det ikke kunne bue seg ned igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trolltunge skrev (3 minutter siden):

Jeg er ingen ekspert, men dette ville jeg forsøkt om det er heltre. (Forstår det slik at det er buet på midten)

Jeg hadde kjøpt kraftige stendere (så kraftigat de ikke lar seg bøye), og kuttet i bordets lengde. Så hadde jeg fuktet bordplaten veldig godt, lagt de tykke stenderne oppå bordet og borret hull gjennom stenderne og bordplaten og tatt en kraftig mutter-skrue gjennom hullene. Så hadde jeg strammet litt og litt til bordplaten ble løftet opp mot stendere. Fuktet og strammet i flere omganger til bordplaten var hevet tett mot stendere. Da hadde jeg latt bordet tørke godt, fjernet stendere og sparklet hullene i bordet med tresparkel, og festet ene stender/annen kraftig planke under bordet så det ikke kunne bue seg ned igjen. 

Ikke dårlig. Tipper den metoden kan funke hvis plata er fuktet nok og får tørke nok før du tok bort stenderne som du kaller de, litt omstendig å bore hull da.? 

Jeg rettet en bordplate ved å synke hu ned i vann et døgn for så å bruke sterke tvinger og skru den mot to U-bjelker, og den holdt seg rett etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomSawyer skrev (5 minutter siden):

Ikke dårlig. Tipper den metoden kan funke hvis plata er fuktet nok og får tørke nok før du tok bort stenderne som du kaller de, litt omstendig å bore hull da.? 

Jeg rettet en bordplate ved å synke hu ned i vann et døgn for så å bruke sterke tvinger og skru den mot to U-bjelker, og den holdt seg rett etterpå.

Ja om mulig å ta av bordplate er det flere muligheter. Jeg så for meg at det ikke var mulig. Om det er mulig bør man jo bruke teknikk som kun setter eventuelle merker på undersiden av bordplaten. 

Endret av Trolltunge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Takk for svar! Ja, du har nok rett. Jeg spurte ei som jobber på XL bygget, fikk bare et "vet ikke" til svar, så var ikke mye hjelp å få der. Her hvor jeg bor har vi ikke så mange butikker og den slags. Buen kommer nok av det du sier "for mye vann" bestemor både baket og tilberedet all mat (som f.eks fisk og kjøtt) på bordet :)

Anonymkode: 18481...6ee

Ikke gå på XL og slikt, finn en liten bedrift hvor de driver med håndverk, møbelverksted/møbeltapetsering. Du trenger ikke gi dem jobben om det blir for dyrt, du kan fortsatt spørre om råd (og kanskje kjøpe noen produkter der som takk). Det finnes mange som jobber med tradisjonshåndverk eller som har det som lidenskap, og mange som vet mye om gamle møbler. https://www.kulturhandverkerne.no/

Du kan bruke Facebook også, eller Gule Sider, de fleste har en side for sin forening, eller bedrift, til og med pensjonister som møtes på låven. Søk litt rundt på nettet for ditt område, snakk med folk. Og er du på et lite sted vil de på det lokale kunstgalleriet kjenne de som jobber med kulturhistorie osv. 

Internett har også mange svar, Reddit, YouTube. Byggebolig.no 

Anonymkode: 62e19...99b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er enkelt å ta av platen, kan en løsning være å ta av platen og legge den i press. Mulig det å snu platen og deretter slipe ned også er en løsning. 

Anonymkode: e492e...e26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det ble litt gratis reklame for de gutta -de beskrev bra hva de drev med. Men her også, en tilfeldig fra et søk som endte i Buskerud, vet jo ikke hvor du bor, vil bare vise deg at hvis du vil lære så søker du etter de som driver med lignende i ditt område. Mange som møtes over forskjellig. https://www.facebook.com/groups/415972405085966/?ref=share

 

Anonymkode: 62e19...99b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (1 time siden):

Jeg er ingen ekspert, men dette ville jeg forsøkt om det er heltre. (Forstår det slik at det er buet på midten)

Jeg hadde kjøpt kraftige stendere (så kraftigat de ikke lar seg bøye), og kuttet i bordets lengde. Så hadde jeg fuktet bordplaten veldig godt, lagt de tykke stenderne oppå bordet og borret hull gjennom stenderne og bordplaten og tatt en kraftig mutter-skrue gjennom hullene. Så hadde jeg strammet litt og litt til bordplaten ble løftet opp mot stendere. Fuktet og strammet i flere omganger til bordplaten var hevet tett mot stendere. Da hadde jeg latt bordet tørke godt, fjernet stendere og sparklet hullene i bordet med tresparkel, og festet ene stender/annen kraftig planke under bordet så det ikke kunne bue seg ned igjen. 

Takk for svar! Å kutte i bordet og borre hull høres litt skummelt ut 😅

Bordet er i tre deler. En stor plate i midten med en klaff på hver side. Klaffene har jeg fjernet, men platen i midten er den som buler. Kanskje jeg skal teste ut med å fukte platen og legge det i press som du skriver (må skaffe meg sånne stendere i morgen) Kan vanlig sparkel funke og eller må det være tre? Har ikke peiling på slikt jeg 😅

Anonymkode: 18481...6ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja det ble litt gratis reklame for de gutta -de beskrev bra hva de drev med. Men her også, en tilfeldig fra et søk som endte i Buskerud, vet jo ikke hvor du bor, vil bare vise deg at hvis du vil lære så søker du etter de som driver med lignende i ditt område. Mange som møtes over forskjellig. https://www.facebook.com/groups/415972405085966/?ref=share

 

Anonymkode: 62e19...99b

Takke takk! 👍🏻

(bor lang ifra Buskerud)

Anonymkode: 18481...6ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for svar! Å kutte i bordet og borre hull høres litt skummelt ut 😅

Bordet er i tre deler. En stor plate i midten med en klaff på hver side. Klaffene har jeg fjernet, men platen i midten er den som buler. Kanskje jeg skal teste ut med å fukte platen og legge det i press som du skriver (må skaffe meg sånne stendere i morgen) Kan vanlig sparkel funke og eller må det være tre? Har ikke peiling på slikt jeg 😅

Anonymkode: 18481...6ee

Det må være tresparkel. Noe du forsåvidt kan lage enkelt selv ved å pusse under bordplaten for eksempel, og blande pussestøvet med trelim. Da får du samme farge på sparkelet som bordplaten, siden det er laget av pussestøv fra bordplaten. 

Om mulig kan du istedenfor å borre hull bruke store tvinger som han andre foreslo. Også dem kan man skru til litt og litt, etterhvert som bordplaten beveger seg oppover mot de rette plankene/stenderne man tvinger det mot.

Viktig å ikke gå for fort frem, for da kan bordplaten sprekke/knekke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dersom det er enkelt å ta av platen, kan en løsning være å ta av platen og legge den i press. Mulig det å snu platen og deretter slipe ned også er en løsning. 

Anonymkode: e492e...e26

Takk for svar! Ja, det var lett å ta av platen (festet med klosser på undersiden, aldri sett før på et bord) Kan prøve å legge i press å se hvordan det går! :)

Anonymkode: 18481...6ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (6 minutter siden):

Det må være tresparkel. Noe du forsåvidt kan lage enkelt selv ved å pusse under bordplaten for eksempel, og blande pussestøvet med trelim. Da får du samme farge på sparkelet som bordplaten, siden det er laget av pussestøv fra bordplaten. 

Om mulig kan du istedenfor å borre hull bruke store tvinger som han andre foreslo. Også dem kan man skru til litt og litt, etterhvert som bordplaten beveger seg oppover mot de rette plankene/stenderne man tvinger det mot.

Viktig å ikke gå for fort frem, for da kan bordplaten sprekke/knekke. 

Ok, skjønner! Jeg fikk noe sparkel av naboen, men det var ikke tre, det var noe han sa funket til å bruke ute, men måtte males over etter det var tørket. Men, da skal jeg prøve å lage litt hjemmelaget tresparkel, bedre enn å måtte begynne å male.

Takk for tipset! 😁👍🏻

Anonymkode: 18481...6ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ok, skjønner! Jeg fikk noe sparkel av naboen, men det var ikke tre, det var noe han sa funket til å bruke ute, men måtte males over etter det var tørket. Men, da skal jeg prøve å lage litt hjemmelaget tresparkel, bedre enn å måtte begynne å male.

Takk for tipset! 😁👍🏻

Anonymkode: 18481...6ee

Bare hyggelig! Lykke til! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...