Gå til innhold

Trist av at få vil se ut som nordmenn om 75 år


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Enig, det er veldig trist. Det er likheten, både i utseende og kultur som er nasjonen og folkesjelen. Selvsagt med rom for fargerike unntak. Men vi vil til slutt kun sitte igjen med felles statsborgerskap og felles pass, det forener ikke spesielt.

For meg er dette et selvpåført landssvik, drevet fram av politikere uten omtanke for landet, bare seg selv og egen karriere.

Anonymkode: 75e6e...538

Helt riktig!

Anonymkode: c23cd...b20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Det er ikke nødvendigvis slik gener fungerer. Ingen av mine foreldre eller besteforeldre har blondt hår, men forskjellige varianter av brun, mest mørkebrunt. Jeg fikk allikevel blondt hår, og har det selv som voksen. Min søster har også det, selv som voksen.

Anonymkode: 302f0...706

Besteforeldre og foreldre har høyst sannsynlig søsken med blondt hår, og på begge sider siden du og din søster er blonde. Det er slik gener fungerer. 

Anonymkode: fc194...68e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får trøste deg med at du neppe vil oppleve dette.

Det tristeste må jo være å vokse opp og leve med et slikt perspektiv. For et fattig liv du må ha. 

Anonymkode: b6f5f...e9b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Interresant. Husker du hvor du har lest det? Gjelder det hele kystlinja opp til Nordnorge?

Jeg føler at alle som kommer fra Stavanger er blonde. Men det er sikkert bare noe jeg tror. 

Anonymkode: 2b34c...96d

Det dominante y kromosomet på vestlandet er R1B. Det tyder på at de har en annen opprinnelse enn de øst for fjellene. Sannsynligvis var de første som kom til fjordene seglere fra sør. Mens de som bodde øst for fjellene hadde en litt annen opprinnelse. De kunne også dra stor nytte av å være lys siden de ikke fikk i seg fisk og det var en del sol.

Anonymkode: 0b856...481

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Innen 2050 vil nordmenn være en minoritet. 

Med dette tempoet som vi fortsatt har så tipper jeg langt tidligere...

Anonymkode: 580a8...109

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Akkurat utseende og den slags bekymrer meg ingenting, tvert om, men faren er jo at samfunnet innen det i stor grad vil styres av voldelige, religiøse sosiopater. Det trengs ikke i nærheten av et  flertall for at det blir et problem. Man ser jo det i enkelte bydeler osv. over store deler av Europa allerede.

Anonymkode: ae20c...15f

Man ser det også i Iran. 

Til ts: Er selv etnisk norsk, med brunt hår og brune øyne som mange i slekta. 
Man tror at Yamnaya-folket, som var et indoeuropeisk folkeslag som nordmenn har et stort innslag av, var høye folk med mørkt hår og brune øyne. 
Noe skjedde på veien, en mutasjon eller en tilpasning slik at de fikk lysere farger med tiden. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror at en befolkning med en kontinuerlig variasjon mellom f.eks «mørk» og «lys» er bra litt på samme måte som at 7 politiske partier er bedre enn 2.

Hvis vi fortsatt har 2 separate grupper av «midtøsten-nordmenn» og «tradisjonelle nordmenn» om 75 år så tror jeg at det er dårlig nytt, for det tyder på at vi ikke forholder oss til hverandre på en åpen måte.

Anonymkode: ef42e...0ef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bekymret for utseendet mer for kulturen som vannes ut. At islam får et sterkt fotfeste og at norske barn må bruke barnehijab og leve under strenge religiøse regler. 
Men er det virkelig så mange etniske nordmenn som får barn med muslimer? 
Tror ikke damene får gifte seg med etniske  nordmenn med mindre de konverterer til islam. 

Anonymkode: fc194...68e

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mindre bekymret for utseendet faktisk.

Norge har vært et homogent samfunn. Samme historie, språk samme verdier, samme kultur og samme historie.

Det er årsaken til at vi har stor tillit i Norge. Få etniske konflikter, når man ser bort i fra Oslo vs Bergen som liker å hate Trøndere med bart og skinnvest🙂 (ironi der altså)

Tillit | DFØ (dfo.no)

Land med en blandet befolkning har lav tillit til hverandre og myndigheten. Det har jo vært Norden største fordel. De som bestemmer er som oss, vår skatt går til våre egne og da er skatteviljen høy. Fremover vil færre ønske å betale skatt fordi noen blir beskattet, andre grupper blir mottakere. Så får vi "oss mot dem". 

Nye store innvandrergrupper som ikke blir assimilert , de blir integrert (til en vis grad)  Men å bli assimilert til å bli norsk og blir endel av det norske er noe annet.

Det blir grupper med sine verdier , sin kultur, sine klan, sin historie , sin religion. Og etter hvert vil de bli sterkere og konkurrere mot det opprinnelige norske. De vil ha gjennomslag for sine saker og ønsker å dreie Norge mot deres verdier. Og etniske konflikter starter.

Norge om 50 kan bli som Balkan, midtøsten eller andre deler som rives i filler av etniske konflikter. Når man leser Libanons historie siste 50 år ser utviklingen og hvordan det styres i dag med etnisk fordeling i parlamentet hvor alle kjemper for sine "egne". Så blir det som det blir.

 

 

Anonymkode: 355c6...8d5

  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leifr skrev (43 minutter siden):

Befolkningen i Norge i historisk tid er uansett nedstammet fra en blanding av et betydelig antall førhistoriske folkevandringer. Den populære forestillingen om at vi i hovedsak skulle være etterkommere av de første jeger/samler-folkene som kom hit da isen smeltet, har liten rot i virkeligheten -- paleogenetisk forskning tyder på at det i løpet av tusenvis av år var mange store utskiftninger og blandinger. 

De første jeger/sankerne blir det jo sagt hadde mørkt hår, relativ mørk hud og blå øyne.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Interresant. Husker du hvor du har lest det? Gjelder det hele kystlinja opp til Nordnorge?

Jeg føler at alle som kommer fra Stavanger er blonde. Men det er sikkert bare noe jeg tror. 

Anonymkode: 2b34c...96d

Jeg er fra Stavanger og vi er et flertall/mange med lyst hår og det er mest vanlig med blå øyne her sørvest i landet. Tror dette gjelder på sørlandet også. 

Anonymkode: 1ea5b...a46

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er fra Stavanger og vi er et flertall/mange med lyst hår og det er mest vanlig med blå øyne her sørvest i landet. Tror dette gjelder på sørlandet også. 

Anonymkode: 1ea5b...a46

Du må huske på at de fleste blondiner er fake. 

Anonymkode: fc194...68e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tror at en befolkning med en kontinuerlig variasjon mellom f.eks «mørk» og «lys» er bra litt på samme måte som at 7 politiske partier er bedre enn 2.

Hvis vi fortsatt har 2 separate grupper av «midtøsten-nordmenn» og «tradisjonelle nordmenn» om 75 år så tror jeg at det er dårlig nytt, for det tyder på at vi ikke forholder oss til hverandre på en åpen måte.

Anonymkode: ef42e...0ef

Midt østen nordmenn kommer seirende ut av den. Islam har kontroll på sine kvinner som føder mange barn. Islamske menn har lov å gifter seg med norske vantro damer som er fritt til å gjøre det. Barna får fars religion og islam får flere tilhengere.

Dette har islam har kjempesuksess med. Og et land som Norge med en liten befolkning vil islam underlegge seg  i løpet av noen få generasjoner. Selv Egypt , hvor den kristne troen hadde sitt opphav sted, er i dag etnisk renset for andre enn Islam Antall kristen er redusert fra 15 til 5 % kun siden 2005 og Egypt har 111 mill- Mennesker. Norge har 6 millioner. Vi vil befolkningsmessig presset ut av eget land på 3 generasjoner.

Når Oslo ser ut som Kabul om 75 år vil ikke jeg være her. Men for de som lever da vil nåtiden virke som utopi. Libanon har like mange mennesker som Norge og var Midtøstens Paris for 55 år siden. Så endret demografien seg og idag er det Hamas, hezbollah, Hellig krig som gjelder.

Anonymkode: 355c6...8d5

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det blir grupper med sine verdier , sin kultur, sine klan, sin historie , sin religion. Og etter hvert vil de bli sterkere og konkurrere mot det opprinnelige norske. De vil ha gjennomslag for sine saker og ønsker å dreie Norge mot deres verdier. Og etniske konflikter starter.

 

Trenger ikke spåkone til dette. Det vil skje. Og i fler og fler deler av verden. En viss religion og dens ekstremisme er synonymt med undertrykkelse og selvhevdelse. Da blir det enten krig eller en total underkastelse når man ender opp som en minoritet i eget land for slikt som dette. Her i landet er jeg ikke særlig i tvil om hva valget blir.. Selvutslettelse. Vi er godt i gang allerede.

Anonymkode: 580a8...109

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne kan være interessant statistikk lesning da den viser at det er ingen fare for å bli minoritet med det første, men samtidig viser den også at vi er for treige med å formere oss.

https://www.ssb.no/befolkning/befolkningsframskrivinger/statistikk/nasjonale-befolkningsframskrivinger/artikler/innvandring-vil-sorge-for-befolkningsvekst-fra-2050

Endret av Legion83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen kildereferanser, men leste en plass for noen år siden at oppskriften på det beste mennesket er å blande sammen nordiske gener med asiastiske gener. Da fjernes innavl og man får det beste fra to forskjellige verdener som er tilpasset ulike forhold og miljø. Herav øker sjansene for å få et friskt, sterkt og tilpasningsdyktig menneske.

Kanskje ikke faktabasert, men høres logisk ut. Så utvanning av den norske rasen er kanskje det smarteste man kan gjøre. Man har tross alt bedrevet indirekte innavl gjennom mange generasjoner. For å sette det i perspektiv, nesten alle etniske nordmenn er ætter av Harald Hårfagre sine langt over 20 barn for bare 1100 år siden, der man har krysset om hverandre og avlet opp på hverandre underveis. 

Fra et genetisk perspektiv kan denne innavlingen umulig være oppskriften på et optimalt menneske.

Kanskje vi ofrer nordisk utseende på veien, men skal jeg bli gjenfødt så vil jeg heller være frisk, sterk og tilpasningsdyktig, enn å være typisk nordisk med genetiske defekter, skjørhet og lide av sykdom/være utsatt for sykdom. 

For øvrig tror jeg aldri man kan vanne ut nordisk utseende uansett. 

Så å tråkke over landegrensene for menneskehetens del høres ut som en god ting.

Det viktigste oppi dette er ikke utseende, men å bevare kulturen. Det er kulturen som gjør Norge norsk.

Endret av Bombasi
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Samma det vel.

Anonymkode: f081c...de7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legion83 skrev (8 minutter siden):

Denne kan være interessant statistikk lesning da den viser at det er ingen fare for å bli minoritet med det første, men samtidig viser den også at vi er for treige med å formere oss.

https://www.ssb.no/befolkning/befolkningsframskrivinger/statistikk/nasjonale-befolkningsframskrivinger/artikler/innvandring-vil-sorge-for-befolkningsvekst-fra-2050

Her definerer de en nordmann veldig bredt. Så lenge de har bodd her en stund blir de automatisk norske og barna deres og. Klart da vil ikke nordmenn bli en minoritet i eget land. Men om vi tenker på etniske nordmenn vil vi bli en minoritet ganske kjapt.

Anonymkode: 0b856...481

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (6 minutter siden):

Har ingen kildereferanser, men leste en plass for noen år siden at oppskriften på det beste mennesket er å blande sammen nordiske gener med asiastiske gener. Da fjernes innavl og man får det beste fra to forskjellige verdener som er tilpasset ulike forhold og miljø. Herav øker sjansene for å få et friskt, sterkt og tilpasningsdyktig menneske.

Kanskje ikke faktabasert, men høres logisk ut. Så utvanning av den norske rasen er kanskje det smarteste man kan gjøre. Man har tross alt bedrevet indirekte innavl gjennom mange generasjoner. For å sette det i perspektiv, nesten alle i Norge er ætter av Harald Hårfagre sine langt over 20 barn for bare 1100 år siden, der man har avlet opp på hverandre underveis. 

Fra et genetisk perspektiv kan denne innavlingen umulig være oppskriften på et optimalt menneske.

Kanskje vi ofrer blåe øyne og blondt hår på veien, men skal jeg bli gjenfødt så vil jeg heller ha brune øyne og mørkt hår der jeg er friskt, sterk og tilpasningsdyktig, enn å være blåøyd, blond, ha genetiske defekter, være skjør og lide av sykdom/være utsatt for sykdom. 

Så å tråkke over landegrensene for menneskehetens del høres ut som en god ting.

Det viktigste oppi dette er ikke utseende, men å bevare kulturen. Det er kulturen som gjør Norge norsk.

Det der stemmer selvsagt ikke. Det er ingen ting som tyder på at blandingen av personer som ser veldig forskjellig ut fører til noe bedring. Innavl forkommer når personer nært i slekt får barn, ikke folk av samme nasjon.nordmenn er ikke sykere enn andre folkeslag.

Ulike folkeslag er tilpasset miljøet de bor og er ideelle for det. En nordmann er ikke tilpasset sør Kina. Og en person fra sør Kina er ikke tilpasset Norge.

Et barn mellom disse to er tilpasset et sted mellom sør Kina og Norge.

Anonymkode: 0b856...481

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå kommer jeg til å bli sablet ned. Ikke at jeg synes det er riktig eller logisk.

Jeg synes det er veldig trist å tenke på at om 75 år vil veldig få se ut som nordmenn. Det vil si blå øyne, lyst hår og med andre kjennetegnt som er typisk for det nordiske.

Etniske nordmenn utgjør i dag omtrent 70 prosent av befolkningen. Da om vi tar bort alle som ikke hadde to norskfødte besteforeldre. 

Innen 2050 vil nordmenn være en minoritet. 

Jeg synes dette er trist og jeg blir lei meg av å tenke på det. 

Anonymkode: 0b856...481

Du må vel bestemme deg hva som er det problem som du vil diskutere. Du skriver om nordisk utseende, men så skriver du om andel av befolkning med norskfødte besteforeldre.

Du vet at det finnes samer, og kanskje du har sett folk med blondt hår og blå øyne i andre land enn Norge.

Skjønner ikke fra ditt innlegg hva du ønsker å diskutere i denne tråden. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...