Gå til innhold

Du som liker farger, hvordan setter du farge på omgivelsene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Farger på vegger? Møbler? Tallerkener og glass? Fortelle gjerne hva slags farger du bruker også, og om du har valgt farger som matcher eller om du er innom èn type fargenyanse/ skala på vegger og en annen type på dekketøy. Jeg skal starte helt forfra og trenger inspirasjon! 😊 Hvite vegger, grå møbler og farger i bilder feks telles ikke. Ei heller noen pynteting og lampe i sprek farge. Det må være mer enn som så for å kvalifisere. 

Anonymkode: cb701...38e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har brukt denne paletten her, pluss noen andre farger i tillegg: https://www.jotun.com/no-no/decorative/interior/colours/colourcards/jotun-colour-collection-rhythm-of-life 

Liker veldig godt de nye supermatte fargene. Liker godt kalkmalingen også, men den er veldig dyr! Har brukt kalkmaling på peisen, og det synes jeg personlig ble veldig pent! 

Jeg velger farger som  harmonerer med hverandre i fra rom til rom. Så når jeg for eksempels ser i fra stua til gangen er det ulike farger, men de går fint i sammen og spiller på lag. 

Er opptatt av lystet i rommet og at fargen skal passe til lyset. Er ikke redd for å bruke to nyanser av samme farge i samme rom for å harmonere fargene nærmere og lengre unna vinduet for eksempel. 

 

Anonymkode: c08f2...3a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i fargen gul. Dermed har vi mange gule innslag i huset, som: Salongbordet er malt knallgult, 2 vinduskarmer har fått samme farge. Kunsten vi har på veggene er mye i gultoner, sofaen er grå, men har fått gule elementer. Jeg har brodert med gul tråd på sitteputene, og har selvfølgelig gule puter og pledd🙃 Kjøkkenet har gule vegger, kopper er gule, mens det andre holdes i hvitt. På soverommet er det gule tepper og gult sengetøy, mannen mente det holdt så jeg fikk ikke male taket gult.

Anonymkode: 533f9...f60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er veldig glad i fargen gul. Dermed har vi mange gule innslag i huset, som: Salongbordet er malt knallgult, 2 vinduskarmer har fått samme farge. Kunsten vi har på veggene er mye i gultoner, sofaen er grå, men har fått gule elementer. Jeg har brodert med gul tråd på sitteputene, og har selvfølgelig gule puter og pledd🙃 Kjøkkenet har gule vegger, kopper er gule, mens det andre holdes i hvitt. På soverommet er det gule tepper og gult sengetøy, mannen mente det holdt så jeg fikk ikke male taket gult.

Anonymkode: 533f9...f60

Denne gjorde meg glad! 😅"ikke fikk male taket gult" :D - Ikke at jeg mener det er noe galt i å male taket gult, men jeg bare ser for meg et bilde i hodet med deg og gulmaling og mannen din som mener det er nok! 

Anonymkode: c08f2...3a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har valgt lyse nyanser, grønn, blå, rosa (lite hus så få rom å velge farge til) og skal ha inn kontrastfarger etter hvert som alt kommer på plass. Kjøkkenet skal byttes og da blir det farge, foreløpig har vi kikket på litt sterk blå farge. Utover det har jeg bilder med farger, postkasse i blått og fargerik benk men jeg har nylig flyttet inn så det er så langt jeg har kommet.

Anonymkode: ea605...356

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har valgt lyse nyanser, grønn, blå, rosa (lite hus så få rom å velge farge til) og skal ha inn kontrastfarger etter hvert som alt kommer på plass.

Anonymkode: ea605...356

Det er akkurat grønn, blå og rosa jeg snuser litt på 😄 litt "skitne" nyanser/ varianter. Hva mener du med kontrastfarge, mer spesifikt? 

Anonymkode: cb701...38e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har brukt denne paletten her, pluss noen andre farger i tillegg: https://www.jotun.com/no-no/decorative/interior/colours/colourcards/jotun-colour-collection-rhythm-of-life 

Liker veldig godt de nye supermatte fargene. Liker godt kalkmalingen også, men den er veldig dyr! Har brukt kalkmaling på peisen, og det synes jeg personlig ble veldig pent! 

Jeg velger farger som  harmonerer med hverandre i fra rom til rom. Så når jeg for eksempels ser i fra stua til gangen er det ulike farger, men de går fint i sammen og spiller på lag. 

Er opptatt av lystet i rommet og at fargen skal passe til lyset. Er ikke redd for å bruke to nyanser av samme farge i samme rom for å harmonere fargene nærmere og lengre unna vinduet for eksempel. 

 

Anonymkode: c08f2...3a7

Takk for tips. Fargene i linken minner om fargene vi har i huset vi bor i nå. Vegger i natural clay og desert pink, detaljer i earthy brown og en beige-aktig som ble anbefalt som jeg ikke finner nå.

Jeg synes for øvrig siden til Jotun er veldig uoversiktlig. Utrolig vanskelig å finne fargekart på samme måte som de brosjyrene de har. Burde vært lett å finne eldre brosjyrer, selvom det er forbigåtte trender. 

Det siste du skriver om to nyanser og lysforhold blir nok litt for avansert for min del 😅

Anonymkode: cb701...38e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er veldig glad i fargen gul. Dermed har vi mange gule innslag i huset, som: Salongbordet er malt knallgult, 2 vinduskarmer har fått samme farge. Kunsten vi har på veggene er mye i gultoner, sofaen er grå, men har fått gule elementer. Jeg har brodert med gul tråd på sitteputene, og har selvfølgelig gule puter og pledd🙃 Kjøkkenet har gule vegger, kopper er gule, mens det andre holdes i hvitt. På soverommet er det gule tepper og gult sengetøy, mannen mente det holdt så jeg fikk ikke male taket gult.

Anonymkode: 533f9...f60

Okey, det hørtes livlig ut selvom det er "kun" i detaljene 😄 Eller salongbordet og karmene hjelper jo stort der faktisk. 

Anonymkode: cb701...38e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mye farger her hjemme, både på vegger og interiør. Noen artige og spreke tapeter innimellom òg. Maler om når det passer meg. 

Er uvenn med grå og beige nyanser, og synes egentlig at de aller fleste kopierer hverandre til det kjedsommelige. Men hver sin smak, for all del👍🏻

Har ulike farger i hvert rom, er ikke opptatt av at hele leiligheten skal ha samme nyansene så lenge det ikke blir full kræsj. Liker at jeg har en annen vibe på soverommet enn på stua, og igjen noe annet på kjøkkenet osv. 

Soverommet er mørk lilla med mørk grønne og gull detaljer. Stua er blitt peach i to nyanser, med mye planter og blomstrete detaljer. Kjøkkenet har en sprelsk lys rosa tapet og mørk brune detaljer.

Liker at fargene er tydelige og konkrete, velger alltid bort støvete og utvannede farger. Har mye planter og friske blomster som også setter farge i alle rom. 

Jeg innreder og pusser opp kun for meg sjæl, skal ikke selge med det første og er mye hjemme pga kronisk sykdom. Så jeg liker å leve ut mine egne innfall uansett hvor rare de kan virke for andre. Det skal være gøyest for meg sjæl her jeg bor😁

Anonymkode: 1f1ee...b7a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra på litt skikkelig synes jeg. Farger man liker på vegger og tak. Det krever kanskje litt tilvenning, og nok lys, om fargene er mørke, men for meg er det mye mer avslappende enn kalde lyse overflater. 

Eksempel på fargevalg, fra soverom til yngste barn via gang til soverom til eldste. Samme greia i resten av boligen.

 

 

IMG_7775.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...