Gå til innhold

Hvordan håndtere barn uten respekt ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hjelp ! Bestevenninna til jentungen kommer for å «Leke» hver dag( de blir 10 År begge til sommeren) men hun er vanvittig herske sjuk og styrer og steller og bestemmer ALT! Jentungen prøver å

si at hun også vil bestemme, men nei. Bestevennina Blir kjempe sur på oss Voksne når vi forklarer at begge må få være med å bestemme eller når vi setter grenser. Vi får frekke svar og hun eier ingen respekt ! Når

vi vokste opp var det vanlig å ta til seg det voksne sa. Vi turte ikke ha den holdningen når vi var hos noen. Jentungen blir bare lei seg.  Foreldrene tar ikke tak! Svarer ikke når jeg spør om vi kan ta en prat ang ungene.  Hvordan skal jeg da gripe fatt i dette? De omgås med andre samme venner og jeg ønsker jo ikke at de skal bli skikkelig uvenner heller 😕blir så vanskelig da

Anonymkode: 58c1a...9ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 Jeg hadde en slik venninne en gang. Viste seg at hun ikke hadde det bra hjemme , men det var det ingen som skjønte. Alt så veldig bra ut utad. 

Anonymkode: 58c1a...9ff

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Go beskjed til foreldrene at dere må ha en samtale med jentene sammen før hun kan komme på besøk igjen. 

Anonymkode: 27559...893

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva grunnen er så må barn også lære. Her har det endt med at ingen vil leke med denne venninnen og denne venninnen har da måtte skjerpe seg selv. Uavhengig av foreldre eller bakgrunn for denne oppførselen. Vi alle har ting vi kan «skylde»’på. I større grad mtp alder.
 

Men ville tatt en prat med foreldrene. At dette er ett gjentagende mønster og der skaper dårlig samspill mellom barna, samt at det gir barnet ditt utfordringer med å grense sette seg og skape sunne grenser for seg selv (ikke la seg bli overkjørt eller people pleaser) og hvis dette vedvarer så kan det by på mye problemer. Ville også fortsatte å prate til denne jentungen og forklart at hvis det kun er en person som bestemmer så ender det med at de andre barna ikke vil leke til slutt og at det er urettferdig. Mine barn har sendt hjem venner i alle aldere som overkjører de i lek for vi har jobbet mye med grenser(tok litt tid) og ikke få dårlig samvittighet ovenfor andre hvis du selv «lider». Da stopper det jo aldri.. 

Anonymkode: 91aad...25d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis foreldrene er helt borte i natta når du prøver å snakke med de så ville jeg sagt nei til lek fremover. Viktig at datteren din setter tidlig grenser for seg selv 🙏

Anonymkode: 91aad...25d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hjelp ! Bestevenninna til jentungen kommer for å «Leke» hver dag( de blir 10 År begge til sommeren) men hun er vanvittig herske sjuk og styrer og steller og bestemmer ALT! Jentungen prøver å

si at hun også vil bestemme, men nei. Bestevennina Blir kjempe sur på oss Voksne når vi forklarer at begge må få være med å bestemme eller når vi setter grenser. Vi får frekke svar og hun eier ingen respekt ! Når

vi vokste opp var det vanlig å ta til seg det voksne sa. Vi turte ikke ha den holdningen når vi var hos noen. Jentungen blir bare lei seg.  Foreldrene tar ikke tak! Svarer ikke når jeg spør om vi kan ta en prat ang ungene.  Hvordan skal jeg da gripe fatt i dette? De omgås med andre samme venner og jeg ønsker jo ikke at de skal bli skikkelig uvenner heller 😕blir så vanskelig da

Anonymkode: 58c1a...9ff


 

Hvorfor er dette din sak? Hvorfor i all verden styrer du sånn, ringer foreldre og greier.

Dette er noe nytt dagens foreldre holder på med, og du ødelegger for datteren din.

Det er viktig læring å finne ut at det er greit å sette grenser for seg selv, og hvordan en gjør det. Styrk datteren din - og la henne fikse dette selv.

De er 10 år!

Da vi var små, så fikk unger ordne opp seg selv imellom. Når ble det slutt på det…?

Din datter kan si at hun ikke vil leke sammen mer når de ikke kan samarbeide/bytte på, og at denne jenta må gå hjem.

Ikke bland deg, bare back up datteren din. Gi henne lov og myndighet til å bestemme selv hva hun vil værers på og ikke. Og gi henne virkemidler for å sette en stopper for ting hun ikke vil.

Å oppdra denne jenta kan du bare gi opp. Ikke er det din jobb heller.

 

Anonymkode: cd40a...0cd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Datteren min pleier å si, «nå må du gå hjem» 😅 «ønsker ikke leke med deg om du er slik» osv. veldig direkte. De andre barna kan bli ganske satt ut men hun står helt ved det. Jobbet med å sette grenser fra hun var super liten. Hun er nå 9 år. Enten skjerper de seg eller så kommer de ikke tilbake. Enkelt og greit. Noen foreldre tror jo bare det beste om barna sine uansett hva. 

Anonymkode: 91aad...25d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hun oppfører seg sånn, så må hun gå hjem. Hun er velkommen tilbake en annen dag, og begynner da med blanke ark, men må igjen gå hjem hvis hun begynner å oppføre seg slik. 

Det beste er om datteren din klarer å sette den grensen selv. Hvis hun ikke klarer må du hjelpe henne, men da bør dere samtidig ha et felles mål om at hun skal klare det selv etterhvert.

 

Anonymkode: b91e7...ff0

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.4.2024 den 22.01):

Datteren min pleier å si, «nå må du gå hjem» 😅 «ønsker ikke leke med deg om du er slik» osv. veldig direkte. De andre barna kan bli ganske satt ut men hun står helt ved det. Jobbet med å sette grenser fra hun var super liten. Hun er nå 9 år. Enten skjerper de seg eller så kommer de ikke tilbake. Enkelt og greit. Noen foreldre tror jo bare det beste om barna sine uansett hva. 

Anonymkode: 91aad...25d

Hm, det er jo greit hvis datteren din alltid har «rett». Men har hun egentlig det?

Anonymkode: e8a16...603

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...