Gå til innhold

Lar du ukjente sitte på med deg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For kontekst er jeg sykmeldt grunnet reaksjoner etter et seksuelt overgrep begått av en ukjent. 

I dag var jeg på butikken, og på vei ut ble jeg stoppet av en mann som spurte hvilken retning jeg skulle.

Jeg sa jeg skulle hjem, og ønsket i utgangspunktet ikke å si mer enn det til en ukjent. Han spør igjen hvilken retning, og jeg gir retningen uten å si mer og ønsker bare å komme meg i bilen.

Han spør da om han kan sitte på til xx, et sted som er samme retning men en omvei på ca fem minutter, fordi han har mistet bussen og skal på jobb. 

Jeg sier beklager, og at jeg må gå nå. Han blir opprørt, ikke sint, men jeg skjønner at han er stresset, og jeg gjentar beklager, og går til bilen min.

På vei ut av parkeringsplassen ser jeg at han står han ved veien rett etter butikken, og vinker etter meg og haiker videre. 

Jeg kjenner jeg synes dette var en veldig ubehagelig situasjon, selv om vedkommende ikke mente å være ubehagelig. Jeg forstår jeg sikkert virker veldig vanskelig, men jeg begynte å kjenne vansker med å puste og trengte å komme meg vekk fra situasjonen. Jeg vet ikke om jeg var i overkant uhøflig?

Derfor spør jeg - ville du, uten å tenke på min historie, tatt med en fremmed i bilen?

Anonymkode: bb4cf...1f2

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Jeg ville ikke latt fremmede sitte på i bilen min. Har jo ikke noe med synet på den fremmede å gjøre, men det faktum at han er fremmed. De fleste mennesker, også de som er fremmede, skjønner nok dette.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed mann? Aldri i livet. Og jeg har aldri vært utsatt for overgrep e.l. I din situasjon ville jeg muligens også kjørt et stykke i feil retning.

Fremmed dame, kanskje… hvis hun virket normalt oppegående (ingen tegn til rus/psykiatri e.l), men hadde vært skeptisk til det også.

Anonymkode: f2a5b...79e

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke latt en fremmed haiker sitte på, uansett kjønn. 

Anonymkode: 073b5...a0f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

For kontekst er jeg sykmeldt grunnet reaksjoner etter et seksuelt overgrep begått av en ukjent. 

I dag var jeg på butikken, og på vei ut ble jeg stoppet av en mann som spurte hvilken retning jeg skulle.

Jeg sa jeg skulle hjem, og ønsket i utgangspunktet ikke å si mer enn det til en ukjent. Han spør igjen hvilken retning, og jeg gir retningen uten å si mer og ønsker bare å komme meg i bilen.

Han spør da om han kan sitte på til xx, et sted som er samme retning men en omvei på ca fem minutter, fordi han har mistet bussen og skal på jobb. 

Jeg sier beklager, og at jeg må gå nå. Han blir opprørt, ikke sint, men jeg skjønner at han er stresset, og jeg gjentar beklager, og går til bilen min.

På vei ut av parkeringsplassen ser jeg at han står han ved veien rett etter butikken, og vinker etter meg og haiker videre. 

Jeg kjenner jeg synes dette var en veldig ubehagelig situasjon, selv om vedkommende ikke mente å være ubehagelig. Jeg forstår jeg sikkert virker veldig vanskelig, men jeg begynte å kjenne vansker med å puste og trengte å komme meg vekk fra situasjonen. Jeg vet ikke om jeg var i overkant uhøflig?

Derfor spør jeg - ville du, uten å tenke på min historie, tatt med en fremmed i bilen?

Anonymkode: bb4cf...1f2

Trenger ikke kontekst i det hele tatt dette her, fremmede mennesker får ikke sitte på med meg!

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spørs litt tenker jeg. Men jeg bor på en liten plass. Hadde ei 80 år gammel dame spurt om hun kunne sitte på den veien jeg skulle, så ja. Men hadde en mann/kvinne som virket opprørt og nesten sint, så nei.

Anonymkode: f0c00...5a4

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Spørs litt tenker jeg. Men jeg bor på en liten plass. Hadde ei 80 år gammel dame spurt om hun kunne sitte på den veien jeg skulle, så ja. Men hadde en mann/kvinne som virket opprørt og nesten sint, så nei.

Anonymkode: f0c00...5a4

Dette!

Anonymkode: 4ab6e...f56

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Unntaket er om det er noen som skal sitte på samtidig med venninner av meg som jeg foreløpig ikke kjenner. 

Anonymkode: 0e4b3...ff4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Aldri. Jeg låser dørene i bilen, jeg er livredd for at noen skal røske opp døra.

Anonymkode: fcca9...970

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri. Med mindre det feks er en venn av min venn og jeg har med begge. 

Anonymkode: ac4f9...8bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs veldig på hvor, hvordan og hvem. 

Hadde ikke tatt opp haikere i by eller på steder jeg ville ansett som unaturlig for reell haiking. Har ikke noe konkrete "regler" men går etter magefølelsen.

Turist-haikere får sitte på hvis jeg har tid, plass og energi til småprat. Veldig underholdende og lærerikt å gjøre det.

Ungdom som ser trist og forlatt ut får sitte på. Bor ute på landet uten skikkelig kollektivtransport og kjenner til følelsen av å ha misset siste buss. 

K47

 

Anonymkode: edf47...c3b

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri. Men har gjort et unntak, en kollega som i utgangspunktet var helt ukjent for meg, men en felles bekjent som visste hvor jeg bor som spurte for han. 

Imidlertid plukker jeg med jenter/kvinner på vei hjem innimellom, utpå kvelden. De fleste takker nei. (Bor slik at det er naturlig å gå hjem om man har vært i sentrum, og man skal da alltid et stykke samme vei. 

Anonymkode: 956c4...41c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer an på situasjonen.

Jeg har flere ganger tatt med haikere, og også selv blitt veldig takknemlig for haik når det har oppstått en situasjon og jeg plutselig står uten transport. 

Men jeg hadde ikke tatt med en fremmed som hadde kommet bort til meg og virket pågående. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Aldri. Men har gjort et unntak, en kollega som i utgangspunktet var helt ukjent for meg, men en felles bekjent som visste hvor jeg bor som spurte for han. 

Imidlertid plukker jeg med jenter/kvinner på vei hjem innimellom, utpå kvelden. De fleste takker nei. (Bor slik at det er naturlig å gå hjem om man har vært i sentrum, og man skal da alltid et stykke samme vei. 

Anonymkode: 956c4...41c

Samme her.

Og ts, det at personen ble sint er bare et tydelig bevis på at du gjorde helt rett. Din sikkerhet kommer først, SPESIELT når du har traumer fra tidligere!

Anonymkode: a1579...a5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg gjør ikke det. Pga. at jeg ikke ville følt meg trygg med fremmede i bilen, men også fordi jeg er i risikogruppe og ikke vil bli smittet. I tredje omgang fordi jeg ofte er sliten og ikke orker småprat. Det finnes tusen grunner til at noen kan si nei og du har kanskje en av de beste grunnene, TS. Ikke tenk mer på dette og si nei med god samvittighet en annen gang også.

Anonymkode: 2afd0...9e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, aldri i livet. Og som kvinne trenger man ikke en gang å ha vært utsatt for overgrep for å motsette seg den tanken. Å gi skyss til en vilt fremmed mann? Nei og atter nei, kjenner jeg får nakkehårene til å stritte bare ved å tenke tanken på å slippe en fremmed mann inn i bilen. Hva som helst kan jo skje. 

Altså, i rettferdighetens navn så ville det sannsynligvis gått bra, oddsene for det er jo høyest. Men hvorfor ta sjansen? Man vet jo aldri... og som kvinne er man vant til å måtte tenke i de baner at man beskytter seg selv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

For kontekst er jeg sykmeldt grunnet reaksjoner etter et seksuelt overgrep begått av en ukjent. 

I dag var jeg på butikken, og på vei ut ble jeg stoppet av en mann som spurte hvilken retning jeg skulle.

Jeg sa jeg skulle hjem, og ønsket i utgangspunktet ikke å si mer enn det til en ukjent. Han spør igjen hvilken retning, og jeg gir retningen uten å si mer og ønsker bare å komme meg i bilen.

Han spør da om han kan sitte på til xx, et sted som er samme retning men en omvei på ca fem minutter, fordi han har mistet bussen og skal på jobb. 

Jeg sier beklager, og at jeg må gå nå. Han blir opprørt, ikke sint, men jeg skjønner at han er stresset, og jeg gjentar beklager, og går til bilen min.

På vei ut av parkeringsplassen ser jeg at han står han ved veien rett etter butikken, og vinker etter meg og haiker videre. 

Jeg kjenner jeg synes dette var en veldig ubehagelig situasjon, selv om vedkommende ikke mente å være ubehagelig. Jeg forstår jeg sikkert virker veldig vanskelig, men jeg begynte å kjenne vansker med å puste og trengte å komme meg vekk fra situasjonen. Jeg vet ikke om jeg var i overkant uhøflig?

Derfor spør jeg - ville du, uten å tenke på min historie, tatt med en fremmed i bilen?

Anonymkode: bb4cf...1f2

Nei, etter voldekt så tar jeg ikke med fremmed menn eller fremmed folk generelt i bilen. Ofte har jeg barn i bilen så det er helt uaktuelt da! 

 

Anonymkode: 45d46...e35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du gjør helt rett i å ikke ta med deg fremmede menn i bilen. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...