Gå til innhold

Når psykopaten skal holde tale i bisettelsen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er flere søsken og er i den uheldige situasjon at en av oss er en kriminell psykopat med dertil ekstrem narsessisme. Vi andre søsken (samt 90 % av resten av familien) har kansellert han lenge før begrepet ble tatt i bruk, og vi ønsker ikke og har ingen kontakt med han. Men vi har foreldre og han, i normal stil, er alltid imot alle ting som vi andre er enig om, med den oppmerksomheten som dertil følger, og som han elsker. 

Nå er vår mor død og skal bisettes, og vi sliter da igjen med vår psykopatbror som er uenige med oss om alt når det gjelder gjennomføring av bisettelsen. Vi er i flertall og en av oss er vergen, så det blir vår vilje, men til høy kostnad da psykopaten ikke gir seg og prøver alle metoder til å få vilja si. Dette tar veldig fokus på alt som skjer nå frem til bisettelsen, også først og fremst fokusen på den det faktisk gjelder, den avdøde. 

Så til saken. Psykopaten har bedt om å få tale i bisettelsen, og det er jo noe vi føler vi ikke kan nekte. Men vi er redd for at det vil bli en tale hvor han vil sette fokus på seg selv, og i verste fall komme med drittkasting til oss andre søsken. Han er en oppmerksomhetshore og nå har han fått sin trone hvor han kan bable fritt ivei, og vi må høre på. 

Tanker og innspill velkomne, råd om hva vi kan gjøre? Jeg vurderer faktisk på å ikke gå pga han. 

Anonymkode: 8edb7...4d9

  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vært gjennom litt av det samme, og hos oss var det min manns fetter som ble nektet adgang til Kirke og minnestund på bakgrunn av ting han hadde gjort uken før. Fetteren forstod ikke at han hadde gjort noe galt, men jeg som ikke kjente han, sendte han en skarp og bestemt tekstmelding der jeg skrev at han ikke var ønsket på bakgrunn av det han gjorde uken før, og hvis han dukket opp kom jeg til å kontakte politiet og få han geleidet bort.

Enten må du og dine søsken be om å få lese gjennom talen som psykopaten skal holde i kirken på forhånd, eller så må du og dine søsken gå sammen og si at han ikke er ønsket på bakgrunn av det han har gjort.

Anonymkode: 059fc...c5e

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg har vært gjennom litt av det samme, og hos oss var det min manns fetter som ble nektet adgang til Kirke og minnestund på bakgrunn av ting han hadde gjort uken før. Fetteren forstod ikke at han hadde gjort noe galt, men jeg som ikke kjente han, sendte han en skarp og bestemt tekstmelding der jeg skrev at han ikke var ønsket på bakgrunn av det han gjorde uken før, og hvis han dukket opp kom jeg til å kontakte politiet og få han geleidet bort.

Enten må du og dine søsken be om å få lese gjennom talen som psykopaten skal holde i kirken på forhånd, eller så må du og dine søsken gå sammen og si at han ikke er ønsket på bakgrunn av det han har gjort.

Anonymkode: 059fc...c5e

Som psykopat har han aldri gjort noe galt i sine egne øyne, ikke engang det han er dømt for. Nå er det en stund, siden han satt inne sist, så det kriminelle aspektet er nok ikke holdbart nok til å nekte adgang. Men det å lese talen først var ett bra tips 

Anonymkode: 8edb7...4d9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Som psykopat har han aldri gjort noe galt i sine egne øyne, ikke engang det han er dømt for. Nå er det en stund, siden han satt inne sist, så det kriminelle aspektet er nok ikke holdbart nok til å nekte adgang. Men det å lese talen først var ett bra tips 

Anonymkode: 8edb7...4d9

Psykopater gjør aldri noe galt i deres øyne.

Anonymkode: 059fc...c5e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ha lukket kirke med kun nærmeste familie. Så får han si hva han vil.

Anonymkode: 549e6...4b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det et alternativ at han ikke gidder takken i selve bisettelsen, men heller holder den i minnestunden etterpå?

Anonymkode: c5ac2...ebf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis han er så ille tenker jeg at «alle» vet om det og dermed overser enhver form for forsøk på drittkasting. 
la han tale og lukk ørene så godt det går. 
Så får dere holde avstand etterpå. 
lykke til, og kondolerer med tapet av mor

Anonymkode: bed22...84e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i en lignende begravelse og der var det ingen taler fra noen, for å forhindre ett familiemedlem å holde tale.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det et alternativ at han ikke gidder takken i selve bisettelsen, men heller holder den i minnestunden etterpå?

Anonymkode: c5ac2...ebf

Vi andre søsken ønsker ikke minnestund, men det gjør selvsagt han. Mer anledning for ham til å vise frem sin innbilte grandiositet 

Anonymkode: 8edb7...4d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varme virtuelle tanker, i sorgen :gruppeklem:Ingen god situasjon dere er i 😢

Dere har jo ingen garanti for at han ikke justerer talen, uansett.

Spørsmålet er om han blir irritert/trigget og dermed velger å bli enda spissere om han får "advarsler". 

På en annen side, så kan man jo håpe at alvoret siger inn, at han blir preget for en liten stund og dermed "tar seg sammen" litt... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arranger en lukket privat minnestund og så kan han få et annet tidspunkt der rommet er åpent og han kan ta farvel og legge ned blomst.

Anonymkode: aa4f3...12d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde det samme da noen ønsket å holde tale der jeg var nærmeste pårørende og ansvarlig for gravferd. Kirken var stappfull. Jeg gikk til kirketjeneren like i forkant som hadde en liste over påmeldte taler (de må holde tiden), der vedkommende selvfølgelig hadde satt seg opp som førstemann og over nærmeste familie, og jeg ba om at den talen skulle settes nederst på listen og sløyfes om det ble dårlig tid. Kirketjeneren skjønte tegninga og det ble dessverre ikke tid til den talen….Vedkommende prøvde å brøyte seg frem, men da begynte musikken for utgangen. 
Jeg snakket etter munnen hele tiden, men la stilltiende kjepper i hjulene. Dette er en person som utnyttet den avdøde på mange måter og glatt i tale og ekstremt karismatisk. 

Anonymkode: 15a88...8f7

  • Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Vi er flere søsken og er i den uheldige situasjon at en av oss er en kriminell psykopat med dertil ekstrem narsessisme. Vi andre søsken (samt 90 % av resten av familien) har kansellert han lenge før begrepet ble tatt i bruk, og vi ønsker ikke og har ingen kontakt med han. Men vi har foreldre og han, i normal stil, er alltid imot alle ting som vi andre er enig om, med den oppmerksomheten som dertil følger, og som han elsker. 

Nå er vår mor død og skal bisettes, og vi sliter da igjen med vår psykopatbror som er uenige med oss om alt når det gjelder gjennomføring av bisettelsen. Vi er i flertall og en av oss er vergen, så det blir vår vilje, men til høy kostnad da psykopaten ikke gir seg og prøver alle metoder til å få vilja si. Dette tar veldig fokus på alt som skjer nå frem til bisettelsen, også først og fremst fokusen på den det faktisk gjelder, den avdøde. 

Så til saken. Psykopaten har bedt om å få tale i bisettelsen, og det er jo noe vi føler vi ikke kan nekte. Men vi er redd for at det vil bli en tale hvor han vil sette fokus på seg selv, og i verste fall komme med drittkasting til oss andre søsken. Han er en oppmerksomhetshore og nå har han fått sin trone hvor han kan bable fritt ivei, og vi må høre på. 

Tanker og innspill velkomne, råd om hva vi kan gjøre? Jeg vurderer faktisk på å ikke gå pga han. 

Anonymkode: 8edb7...4d9

Det vil nok bli en tale om han selv. La han avsløre seg selv og ikke gi ham oppmerksomhet. Ikke la deg hisse opp for det ønsker ofte psykopater.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg opplevde det samme da noen ønsket å holde tale der jeg var nærmeste pårørende og ansvarlig for gravferd. Kirken var stappfull. Jeg gikk til kirketjeneren like i forkant som hadde en liste over påmeldte taler (de må holde tiden), der vedkommende selvfølgelig hadde satt seg opp som førstemann og over nærmeste familie, og jeg ba om at den talen skulle settes nederst på listen og sløyfes om det ble dårlig tid. Kirketjeneren skjønte tegninga og det ble dessverre ikke tid til den talen….Vedkommende prøvde å brøyte seg frem, men da begynte musikken for utgangen. 
Jeg snakket etter munnen hele tiden, men la stilltiende kjepper i hjulene. Dette er en person som utnyttet den avdøde på mange måter og glatt i tale og ekstremt karismatisk. 

Anonymkode: 15a88...8f7

Hadde dette vært broren min hadde jeg nok bare latt ham styre på og bestemt meg for å droppe minnestund. Det kan i så fall den som ønsker det ta seg av og gå tidlig for dere andre når høflighetstiden er over. Snart er foreldre borte og ingen grunn for å holde kontakten videre.  

Anonymkode: 15a88...8f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan en av søsknene holde tale på vegne av alle søsknene, og at dere skylder på feks at presten har sagt det ikke er tid til flere enn x taler? Da er han jo inkludert i talen fra søsken.,og trenger ikke sin egen. 

Anonymkode: 1d751...eb5

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette er ikke lett. Jeg har villa snakka med presten og si hvis blir skittkasting så skal det stoppet. Men hvis han er narsissist så begynner han ikke med skittkasting. Han vil jo sette seg selv i et godt lys. Snakker han dårlig om noen andre så er det jo veldig mange som dømmer han der. Og det vil dem jo ikke. Gi han en tid og han må holde seg inni det. Skal presten si noen ord for dere? For da kan han få bare 3 min. Men skal ikke presten si noe minneord så holder det med mer en nok 5-6 min. Jeg har opplevd en gang at det var ei venninne som ville si noen ord. Og hun fikk det til å handle om seg selv. Og snakka seg bort. Der var ikke presten tøff nok til å avslutte det. Noe vi alle mente han har skulla gjort. Men snakke med presten og begravelsesbyrået. Så kan det være dem har noe tips. Dem har helt sikkert erfaring med dette fra før.   

Anonymkode: b008f...961

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi andre søsken ønsker ikke minnestund, men det gjør selvsagt han. Mer anledning for ham til å vise frem sin innbilte grandiositet 

Anonymkode: 8edb7...4d9

Da kan han holde minnestund men får stå for kostnader og gjennomføring selv, gjør det klart at ingen av dere andre kommer til å møte.

Anonymkode: 6465f...a4c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Får ha lukket kirke med kun nærmeste familie. Så får han si hva han vil.

Anonymkode: 549e6...4b7

En bror er jo nærmeste familie, så da må de gi han beskjed om at han ikke er ønsket

 

Anonymkode: 059fc...c5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet ryddet for latterliggjøring og avsporinger.

Matas, mod.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enklaste er å la han halde tale, men eg trur resten av søskena må halde ein eigen tale også. Det er sannsynlig at mange av gjestene veit eller forstår at det er noko som ikkje stemmer, og at han avslører seg gjennom det han seier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...