Gå til innhold

Alle definisjoner av alt ( kjønn, legning, osv) forvirrer og provoserer meg!?


Perfume

Anbefalte innlegg

Hei dere, 

Jeg sliter visst litt med å følge med. 

I dagens samfunn er det nå blitt veldig åpent for alle til å lage sine egne definisjoner på alt. 

Man kan identifisere seg som hva enn man vil ( med loven i hånden?!) og "alle" må adlyde.

For meg som tilogmed sliter bare en person endrer fornavn ( for i mitt hode så er det jo et valg foreldrene tar og selv om jeg har vært irritert på det "stygge" navnet mitt som barn, så har jeg aldri tenkt tanken på å forandre det. Det er jo meg..)

Navnet er bare et ord andre mennesker bruker på å indentifisere hvem de snakker om /til. Som å peke på en person, på en måte. 

Så kommer alle legninger som plutselig har eksplodert.

Det er ikke lenger nok med å være heterofil eller homofil / bifil. ( selv om det "alltid" har vært en - fil på mye forskjellig, vi har vel alle hørt om det i naturfag på skolen - dendrofil, nekrofil osv) Hva skjedde med verden? Og hvem startet dette?? Hva ønsker de å oppnå? Det er jo totalt kaos. 

Så kom kjønnene, og her ble jeg direkte provosert. Ja, folk kan gjøre som de vil, men vi må da kunne ha noe direktiv i livet, noe spesifikt som følges av vitenskap? 

Det fins to kjønn i mitt hode. Hannkjønn og hunkjønn. Av og til blir det avvik, hvor det enten er begge på en gang ( meget sjeldent) eller ingen kjønn ( enda sjeldnere) 

Jeg prøver ikke tråkke på folk her, jeg er oppriktig redd for den veien vi tar. Nå skal ingen ha regler lenger, eller alle sine egne, alt er lov?! Hva skjedde? Er vi på vei til å sabotere for oss selv? ( Ja vet vi har gjort det lenge, men nå tar det av) 

 

Jeg faller faktisk helt av. Føler meg ikke koblet til verden i det hele tatt. Har mine egne nærmeste som betyr noe, såklart, men føler meg ikke "connecta" / koblet til resten. For det er så fjernt for meg. Alle er så "kalde" og egne. Det er kanskje det som er meningen? Splitte mennesker? 

Vel, det er mine tanker iallefall.. 

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lær deg å bry deg mindre om hva andre driver med. Det verken får du gjort noe med eller har noe med. Bare slipp taket og pass på deg selv. 

Anonymkode: c136e...207

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Lær deg å bry deg mindre om hva andre driver med. Det verken får du gjort noe med eller har noe med. Bare slipp taket og pass på deg selv. 

Anonymkode: c136e...207

Det er jo nettopp dette TS ser ut til å slite med, individualisme, at folk ikke har noen felles referanser lenger.

 

Anonymkode: 4ab84...c6f

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer virkelig ikke å forstå at noen kan bli provosert og bruke masse energi på dette spørsmålet. Jeg forstår ikke deg, i det hele tatt. 

Men jeg aksepterer at du er veldig opptatt av tema. Og at du kan velge å provoseres av tematikken. Til tross for at det virker som bortkastet energi for meg.

Vi er forskjellige. Live and let live. 

Anonymkode: 7a97c...4aa

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Lær deg å bry deg mindre om hva andre driver med. Det verken får du gjort noe med eller har noe med. Bare slipp taket og pass på deg selv. 

Anonymkode: c136e...207

Når "andre" driver med ting som gjør at man får et lovverk tredd nedover hodet som framstår som absurd, er det drøyt å påstå at man ikke "har noe med det".

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Lær deg å bry deg mindre om hva andre driver med. Det verken får du gjort noe med eller har noe med. Bare slipp taket og pass på deg selv. 

Anonymkode: c136e...207

Men det er jo dette jeg føler er feil med verden! At alle skal være individualister, alle tenker på seg selv. Hvorfor skal jeg gjøre det samme? 

Jeg er mer for samhold, felleskap,( og mangfold, men ikke på bekostning av fellesskapet) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg klarer virkelig ikke å forstå at noen kan bli provosert og bruke masse energi på dette spørsmålet. Jeg forstår ikke deg, i det hele tatt. 

Men jeg aksepterer at du er veldig opptatt av tema. Og at du kan velge å provoseres av tematikken. Til tross for at det virker som bortkastet energi for meg.

Vi er forskjellige. Live and let live. 

Anonymkode: 7a97c...4aa

Vi er forskjellige?? Joda.. Forsåvidt. Men vi er alle mennesker, og oss som bor her i Norge er alle nordmenn. 

Du skjønner overhode ikke provoseringen? Har du holdt til under en stein? Bortkastet energi er vel i isåfall da ALT. Mener du virkelig at det eneste man skal bruke energi på, er kun seg selv? Det er barna dine og mine som må vokse opp i dette! Bryr det deg ikke? 

Merkelig... 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At menn og kvinner føler seg som det motsatte kjønn og ønsker å leve livene sine som dette, bryr jeg meg lite om. Det må de gjerne gjøre.

At folk føler seg som ikke-binære, bryr jeg meg ikke om. Det må de gjerne gjøre. 

De kan leve livene sine akkurat som de ønsker. Det er deres rettighet, og så vidt jeg vet er det lovfestet i hele den vestlige verden.

Det er når de krever inngang i andres rettigheter det blir et problem. Og her snakker jeg selvsagt om transkvinner som vil inn på biologiske kvinners arenaer. Dette er blitt diskutert opp og ned i mente på dette forumet før, og man blir som regel uthengt som transfob, men i mine øyne ER det et problem at stadig flere transkvinner med mannlige kropper vil inkluderes i kvinners rettigheter. Rettigheter til egne garderober, fengsler, toaletter og idrettsklasser. Opprettet for kvinners sikkerhet. 

Det er når man risikerer å få sparken på jobb for å kalle noen ved feil pronomen det blir et problem. Når man kan bli uthengt og fengslet for hatefult språk fordi man ikke har ordet "hen" i sitt vokabulær enda. Dette ser vi heldigvis ikke like mye av i Norge enda som i USA, men om vi ikke normaliserer denne debatten og tillatter motstemmer uten å stemple dem som transfober så havner vi der vi og. 

Bytt kjønnsidentitet så mye du vil. Kall deg selv Eva selvom du har penis. Jeg kaller deg gjerne Eva, men jeg vil ikke se penisen din i en kvinnegarderobe. 

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg godt jeg TS. 

Det finnes kun hannkjønn og hunkjønn. Gjerne prøv å overbevis meg om noe annet... Den diskusjonen ser jeg virkelig fram til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en tulling skrev (1 time siden):

Når "andre" driver med ting som gjør at man får et lovverk tredd nedover hodet som framstår som absurd, er det drøyt å påstå at man ikke "har noe med det".

Hvilke lovverk snakker du spesifikt om? 

Anonymkode: e9cd3...a9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at barn i mange land blir oppfordret til, og får lov til å bytte kjønn. Barn som ikke er i stand til å ta så store avgjørelser. Mange angrer.

Og så skal tydeligvis mødre og fedre bli hvisket ut av språket? Mor blir erstattet med “fødeperson”. Wtf?

Anonymkode: cc37f...5da

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts: På akkurat samme måte som det er veldig viktig for deg at kategorier av legninger og kjønn består slik du er vant med, er det veldig viktig for andre, som ikke føler seg hjemme i disse kategoriene, at de utvides. Jeg tror du hadde fått mer fred om du klarte å tenke at det er greit å være uenig om dette, så lenge man oppfører seg med folkeskikk overfor folk man er uenige med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At ikke-binære vil omtales med pronomen dem/ dere får jeg ikke helt til å gå opp. Dette er flertall og passer ikke å bruke om én person. Høres ut som man har flere personligheter.

Anonymkode: b2833...8ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo nettopp dette TS ser ut til å slite med, individualisme, at folk ikke har noen felles referanser lenger.

 

Anonymkode: 4ab84...c6f

Det er vel mer at noen innbiller seg de ikke er en del av noe felles referanse når det er fysisk umulig å ikke være det. Å at alle andre på forhånd skal late som at de ikke vet om  realiteten i tilfelle de møter noen som har et sykelig behov for å føle seg spesiel. 

Jeg er imot hen, fordi deter som å sette mann og kvinne i bås. Du trenger ikke være som det du TROR andre kvinner er, for å være kvinne. Om du vil være det motsatte kjønn, den er grei og du kan gjennomgå kroppslige endinger til å leve nærmere det motsatte kjønn. Men at vi skal late som at det ikke finns 2, for langt. Vi må bruke hjernen å forholde oss til naturens realitet også.

Anonymkode: 12634...35c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvilke lovverk snakker du spesifikt om? 

Anonymkode: e9cd3...a9f

Selvidentifisert kjønn, bl.a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Lær deg å bry deg mindre om hva andre driver med. Det verken får du gjort noe med eller har noe med. Bare slipp taket og pass på deg selv. 

Anonymkode: c136e...207

Da burde jo ikke de det gjelder bli så provosert over at enkelte finner det unaturlig og tøysete å kalle dem noe annet enn det de ER (ikke det de føler seg som).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

At ikke-binære vil omtales med pronomen dem/ dere får jeg ikke helt til å gå opp. Dette er flertall og passer ikke å bruke om én person. Høres ut som man har flere personligheter.

Anonymkode: b2833...8ab

Ikke-binære, altså hva??  Hva er dette for noe attentionwhore opplegg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør bare hva de foretrekker og om jeg glemmer meg ut ber jeg om korrigering. Om det så er en trend her å nå, eller om folk legger det fra seg på et punkt, så er det da ikke noe galt i å respektere ønskene deres? Forstår ikke hvorfor folk blir så plaget av det, la nå folk være seg selv. Må innrømme at jeg sliter med de/dere til tider da. Hen føles mer naturlig ut. Jeg er ærlig om at det språklig sett er vanskelig å huske på å sette seg inn i. De som blir fornærmet av det er litt for woke for min smak da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må identifisere seg med hva de vil og kalle seg hva de vil. You do you. Jeg gir helt faen.

Men når biologiske post pubertale menn driver å overtar kvinne-idretten syns jeg all virkelighet har blitt kastet overbord. Den diskusjonen er så dum at alle som mener det er greit, ikke er folk jeg klarer å respektere intellektuelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...