AnonymBruker Skrevet 16. april #1 Del Skrevet 16. april Jeg har nå klart å stoppe utviklingen med å gå opp i vekt, men jeg vil gjerne ned 5 kg. Jeg har altså et normalt kosthold og ingen spesielle begrensninger annet enn mengde. Jeg er så grusomt lei av å telle/føre opp kalorier at jeg nå må finne andre måter å gå ned disse 5 kiloene på. Har skjønt at fasting kan være en greie. Saken er bare at jeg som regel er så fryktelig sulten om morgenen. Jeg er oppe rundt kl 06.30 Jeg spiser aldri kveldsmat senere enn kl 19.30, men er da sulten igjen rundt kl 07 og det er nesten rett etter at jeg har stått opp. Jeg har alltid vært et frokostmenneske. I dag måtte jeg vente med å spise fordi jeg skulle møte fastende til en undersøkelse. Da fikk jeg ikke spist før kl 09.30. Det gikk greit, men jeg tenkte jo på at jeg gledet meg veldig til frokost Har noen et råd eller tre til meg på hvordan jeg kan starte opp? Hvilket spisevindu kan passe for en som meg? Jeg skal altså bare holde på med dette til de 5 kiloene er av. Har ellers altså et kosthold og spisemønster nå som er helt ok og sunt. Jeg er glad i kaffe, men må ha litt melk i. Er det greit selv om man faster? Er det noe spesielt jeg må tenke på, huske på? Hva med antall måltider? Hva har fungert for dere? Alle erfaringer mottas med stor takk Anonymkode: 53a85...f7a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april #2 Del Skrevet 16. april Jeg faster innimellom, når jeg ser det har sneket seg på noen kilo. Jeg har spisevindu mellom 12 og 18:30, og står opp klokka sju. Min erfaring er at den ulvehungeren om morgenen går fort over, for meg tar det ca tre dager. Drikker kaffe, uten melk, om morgenen, og masse vann. Anonymkode: d2bb7...44e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april #3 Del Skrevet 16. april Det er ikke alle fasting passer for. Men om du må ha frokost, er jo da alternativet at middag blir ditt siste måltid på ettermiddagen i stedet for kveldsmat. Du klarte i dag å utsette frokosten da, hva med å fortsette trenden? Utsett den i morgen også til 9.30. Du skriver at det gikk jo greit. I hverdagen spiser jeg sjeldent før kl 12, som oftest er første måltid mellom kl 13 og 14. Står opp i 7-tiden. I helgene er første måltid enda senere. Har aldri vært særlig glad i frokost. Men vi har sen middag, ca kl. 19.30. Det er mitt siste måltid. To måltider er mitt normale. Kan ha mellommåltid, da frukt eller knekkebrød som oftest. Anonymkode: 6b543...b8f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april #4 Del Skrevet 16. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke alle fasting passer for. Men om du må ha frokost, er jo da alternativet at middag blir ditt siste måltid på ettermiddagen i stedet for kveldsmat. Du klarte i dag å utsette frokosten da, hva med å fortsette trenden? Utsett den i morgen også til 9.30. Du skriver at det gikk jo greit. I hverdagen spiser jeg sjeldent før kl 12, som oftest er første måltid mellom kl 13 og 14. Står opp i 7-tiden. I helgene er første måltid enda senere. Har aldri vært særlig glad i frokost. Men vi har sen middag, ca kl. 19.30. Det er mitt siste måltid. To måltider er mitt normale. Kan ha mellommåltid, da frukt eller knekkebrød som oftest. Anonymkode: 6b543...b8f Jeg må sikkert ikke ha frokost, men det har jeg jo spist i alle år. Er bare hodet og magen som sier at slik er det. Mannen min kan gå hele formiddagen uten mat, og det har jeg aldri skjønt Ja, jeg klarte å utsette i dag og kan sikkert gjøre det i morgen også, men jeg er så blank på dette her. Når spiser jeg lunsj da liksom? Jeg pleier å spise lunsj rundt kl 11, middag ca kl 16 og en lett kveldsmat kl 19.30. Er poenget med faste at man skal hoppe over måltider? Det er et enkelt regnestykke å gå ned i vekt egentlig, for det er jo "bare" å spise mindre enn man forbrenner. Jeg aner ikke hvorfor dette med fasting skal funke så bra. Noe sier meg at det er fordi man spiser færre måltider = får i seg mindre mat. Da må/bør jeg altså "hoppe over" lunjsen? Husk at jeg spør fordi jeg er totalt inkompetent på dette med fasting. Ernæring generelt er jeg god på. Anonymkode: 53a85...f7a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april #5 Del Skrevet 16. april AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg faster innimellom, når jeg ser det har sneket seg på noen kilo. Jeg har spisevindu mellom 12 og 18:30, og står opp klokka sju. Min erfaring er at den ulvehungeren om morgenen går fort over, for meg tar det ca tre dager. Drikker kaffe, uten melk, om morgenen, og masse vann. Anonymkode: d2bb7...44e Dette kan jeg nok klare dersom det verste gnaget i magen kan gi seg etter tre dager. Hvor mange måltider spiser du da på de timene? Spiser du "normalt" da og passer på å få i deg alt av frukt, grønt, protein osv pr dag? Anonymkode: 53a85...f7a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april #6 Del Skrevet 16. april AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg har nå klart å stoppe utviklingen med å gå opp i vekt, men jeg vil gjerne ned 5 kg. Jeg har altså et normalt kosthold og ingen spesielle begrensninger annet enn mengde. Jeg er så grusomt lei av å telle/føre opp kalorier at jeg nå må finne andre måter å gå ned disse 5 kiloene på. Har skjønt at fasting kan være en greie. Saken er bare at jeg som regel er så fryktelig sulten om morgenen. Jeg er oppe rundt kl 06.30 Jeg spiser aldri kveldsmat senere enn kl 19.30, men er da sulten igjen rundt kl 07 og det er nesten rett etter at jeg har stått opp. Jeg har alltid vært et frokostmenneske. I dag måtte jeg vente med å spise fordi jeg skulle møte fastende til en undersøkelse. Da fikk jeg ikke spist før kl 09.30. Det gikk greit, men jeg tenkte jo på at jeg gledet meg veldig til frokost Har noen et råd eller tre til meg på hvordan jeg kan starte opp? Hvilket spisevindu kan passe for en som meg? Jeg skal altså bare holde på med dette til de 5 kiloene er av. Har ellers altså et kosthold og spisemønster nå som er helt ok og sunt. Jeg er glad i kaffe, men må ha litt melk i. Er det greit selv om man faster? Er det noe spesielt jeg må tenke på, huske på? Hva med antall måltider? Hva har fungert for dere? Alle erfaringer mottas med stor takk Anonymkode: 53a85...f7a Du nevner fasting og spisevindu... Det er kanskje periodisk fasting du tenker på da? Du bestemmer selv spisevinduet ditt. Mange vil nok foretrekke å ha det på ettermiddagen, men om du er avhengig av frokost så kan du ha det på formiddagen. Selv faster jeg av og til, dvs jeg spiser ingenting på to-tre dager. Kun vann. Og siden du nevner du er sulten på morgenen... drikk et par glass vann eller mer. Det stilner faktisk sulten din. Anonymkode: d81d7...904 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april #7 Del Skrevet 16. april Det er forsket på at fasting ikke er bra for kvinner. Jeg hadde ikke giddet. Anonymkode: 101d3...950 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april #8 Del Skrevet 16. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er forsket på at fasting ikke er bra for kvinner. Jeg hadde ikke giddet. Anonymkode: 101d3...950 Hvor finner du den forskningen? Og hvorfor ikke for kvinner? Anonymkode: 53a85...f7a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hmmmmmm Skrevet 16. april #9 Del Skrevet 16. april Jeg faster nå, hopper over frokost, men spiser lunsj på jobb 11.45 og middag ca ved 16.00. Jeg spiser lavkarbo i tillegg, så kan spise litt middagsrester ved 19.00 tiden. lavkarbo gjør at man ikke føler craving på søt, som er min største belastning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april #10 Del Skrevet 16. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette kan jeg nok klare dersom det verste gnaget i magen kan gi seg etter tre dager. Hvor mange måltider spiser du da på de timene? Spiser du "normalt" da og passer på å få i deg alt av frukt, grønt, protein osv pr dag? Anonymkode: 53a85...f7a Jeg spiser to måltider, lunsj og middag. Når jeg ikke faster spiser jeg frokost i tillegg, har aldri kveldsmat uansett. Lunsj er f.eks et par grove skiver eller knekkebrød med ost, leverpostei, skinke e.l., overlesset med paprika, tomat eller agurk, eller eggerøre på to egg med en brødskive og grønn salat til. Middag er helt vanlig middag, slik jeg spiser til vanlig, og jeg passer alltid på å ha mye grønnsaker til, som blomkål, brokkoli, kål, sellerirot og andre grønnsaker som fyller godt opp. Liker ikke frukt, så det får jeg dessverre ikke i meg. Drikker usøtet te om kvelden. Merker jeg blir veldig bevisst på småspising i fasteperiodene, klarer helt fint å sløyfe kjeksen til kaffe eller te, kakestykket på jobben, Twisten i skåla hos venninnen, slike unødvendig kalorier. Men jeg drikker litt vin om det er middagsselskap, og må jo også skyve spisevinduet da, fordi middagen vanligvis skjer senere. Anonymkode: d2bb7...44e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april #11 Del Skrevet 16. april Kroppen venner seg til det meste. Jeg spiser fra 11-17-ish. Går helt fint og jeg føler ikke at jeg mangler noe. De første dagene var det litt ubehagelig, men så gikk det egentlig veldig greit. Gått ned 12 kg siden jul. Anonymkode: 0e4c6...121 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april #12 Del Skrevet 16. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er forsket på at fasting ikke er bra for kvinner. Jeg hadde ikke giddet. Anonymkode: 101d3...950 Dette er ikke sant. Anonymkode: 9f744...b35 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april #13 Del Skrevet 16. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Kroppen venner seg til det meste. Jeg spiser fra 11-17-ish. Går helt fint og jeg føler ikke at jeg mangler noe. De første dagene var det litt ubehagelig, men så gikk det egentlig veldig greit. Gått ned 12 kg siden jul. Anonymkode: 0e4c6...121 Jeg tenker nå at jeg kan klare 11-19. Har lest meg litt opp på 16-8 diett. Det tror jeg kan være noe for meg. Kan du gi eksempler på hvordan du spiser? Er det type brunch først og deretter middag og så ikke noe mer, eller har du flere små måltider? Jeg er ikke så vant med å spise så mye til hvert måltid, men heller lite og ofte. De kiloene som har kommet på skyldes rett og slett snop, is og kjeks oppå den vanlige maten. Anonymkode: 53a85...f7a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april #14 Del Skrevet 16. april AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Jeg tenker nå at jeg kan klare 11-19. Har lest meg litt opp på 16-8 diett. Det tror jeg kan være noe for meg. Kan du gi eksempler på hvordan du spiser? Er det type brunch først og deretter middag og så ikke noe mer, eller har du flere små måltider? Jeg er ikke så vant med å spise så mye til hvert måltid, men heller lite og ofte. De kiloene som har kommet på skyldes rett og slett snop, is og kjeks oppå den vanlige maten. Anonymkode: 53a85...f7a Frokost: Bagel med røkelaks og grønt Omelett to egg, spinat og fetaost Knekkebrød med grønt og kyllingpålegg Lunsj: Cottage cheese med syltetøy og banan Kokt egg og salat Skinkesalat Middag: Hva enn vi har, men passer på porsjonene. Må passe på å være mett sånn at jeg vet jeg "holder ut" under fastevinduet. Spiser stort sett bare tre måltider, men er jeg met sulten, spiser jeg en frukt eller noe mellom måltidene. Ellers drikker jeg mye vann/te/kaffe. Anonymkode: 0e4c6...121 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april #15 Del Skrevet 16. april AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg må sikkert ikke ha frokost, men det har jeg jo spist i alle år. Er bare hodet og magen som sier at slik er det. Mannen min kan gå hele formiddagen uten mat, og det har jeg aldri skjønt Ja, jeg klarte å utsette i dag og kan sikkert gjøre det i morgen også, men jeg er så blank på dette her. Når spiser jeg lunsj da liksom? Jeg pleier å spise lunsj rundt kl 11, middag ca kl 16 og en lett kveldsmat kl 19.30. Er poenget med faste at man skal hoppe over måltider? Det er et enkelt regnestykke å gå ned i vekt egentlig, for det er jo "bare" å spise mindre enn man forbrenner. Jeg aner ikke hvorfor dette med fasting skal funke så bra. Noe sier meg at det er fordi man spiser færre måltider = får i seg mindre mat. Da må/bør jeg altså "hoppe over" lunjsen? Husk at jeg spør fordi jeg er totalt inkompetent på dette med fasting. Ernæring generelt er jeg god på. Anonymkode: 53a85...f7a Noen av fordelene med fasting, er at man oppnår autofagi. Sitat Autofagi er en samlebetegnelse for prosesser hvor celler pakker inn og fordøyer deler av sitt eget innhold (cytoplasma). Autofagi spiller en viktig rolle i å opprettholde et stabilt indre miljø i cellene (homeostase), og finnes hos alle eukaryote celler, som i gjær, sopp, planter, dyr og mennesker. Materialet brytes ned til små molekyler som seinere kan resirkuleres av cellen selv eller av organismen. Autofagi er derfor en viktig forsvarsmekanisme i kroppen ved langvarig sult. I tillegg kan autofagi påvirke utviklingen av visse sykdommer, som for eksempel kreft, Alzheimers sykdom og infeksjoner. Så om du spiser frokost, men hopper over lunsj får du ikke dette. Om du hopper over frokost og spiser lunsj som normalt, kan du oppnå det. Sitat Scientists have found that fasting for 12+ to 24+ hours triggers autophagy, and is thought to be one of the reasons that fasting is associated with longevity. There is a large body of research that connects fasting with improved blood sugar control, reduced inflammation, weight loss, and improved brain function; Oshumi’s research provides some of the “how” to this research. Exercise can also induce autophagy in some cells, allowing cells to start the repair and renewal process. Det var en japansk forsker som fikk nobelprisen for dette. Du kan lære mer om det her (edx-kurs) Anonymkode: 6b543...b8f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chomsky89 Skrevet 16. april #16 Del Skrevet 16. april AnonymBruker skrev (6 timer siden): Har noen et råd eller tre til meg på hvordan jeg kan starte opp? Å prøve den mest "ubehagelige" varianten først, altså døgnfasting. Vis du gjennomfører her, så burde det gå lett å bytte om du i det hele tatt trenger å bytte. De fleste som gjennomfører syns ikke det er veldig vanskelig etter den første gangen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april #17 Del Skrevet 16. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Noen av fordelene med fasting, er at man oppnår autofagi. Så om du spiser frokost, men hopper over lunsj får du ikke dette. Om du hopper over frokost og spiser lunsj som normalt, kan du oppnå det. Det var en japansk forsker som fikk nobelprisen for dette. Du kan lære mer om det her (edx-kurs) Anonymkode: 6b543...b8f Men det kan da ikke spille noe rolle når jeg spiser "min" frokost? Altså om jeg spiser første måltid kl 11 så vil jo det være min frokost selv om det egentlig er min normale lunsjtid. Så hopper jeg over lunsjen fordi jeg spiser middag rundt kl 16 om det gir mening. Jeg trodde poenget var at man ikke skal spise noen ting i løpet av 16 timer. Sorry for at jeg kløner og spør. Jeg er altså helt grønn på dette her. Jeg får lese litt mer. Anonymkode: 53a85...f7a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april #18 Del Skrevet 16. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men det kan da ikke spille noe rolle når jeg spiser "min" frokost? Altså om jeg spiser første måltid kl 11 så vil jo det være min frokost selv om det egentlig er min normale lunsjtid. Så hopper jeg over lunsjen fordi jeg spiser middag rundt kl 16 om det gir mening. Jeg trodde poenget var at man ikke skal spise noen ting i løpet av 16 timer. Sorry for at jeg kløner og spør. Jeg er altså helt grønn på dette her. Jeg får lese litt mer. Anonymkode: 53a85...f7a Jo lengre du faster, jo lengre pågår autofagien for å si det enkelt. Også ketose kan oppstå om man faster lenger (og bruker opp sukkerlagret i leveren). Hva du kaller måltidene, betyr ikke noe. Om du hopper over den vanlige lunsjen og erstatter den med det du vanligvis har til frokost og har ditt første måltid kl 11, mens det siste du hadde dagen før var kl 19.30, blir det 15,5 t faste. Det er lettere om du kaller måltidene etter når de 'vanligvis' blir inntatt. Anonymkode: 6b543...b8f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april #19 Del Skrevet 16. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Jo lengre du faster, jo lengre pågår autofagien for å si det enkelt. Også ketose kan oppstå om man faster lenger (og bruker opp sukkerlagret i leveren). Hva du kaller måltidene, betyr ikke noe. Om du hopper over den vanlige lunsjen og erstatter den med det du vanligvis har til frokost og har ditt første måltid kl 11, mens det siste du hadde dagen før var kl 19.30, blir det 15,5 t faste. Det er lettere om du kaller måltidene etter når de 'vanligvis' blir inntatt. Anonymkode: 6b543...b8f Ok, takk. Da snakker vi om det samme. Poenget er da at man har ca 16 timer pr døgn som man ikke spiser i hele tatt. Dette blir spennende! For sammenlikning så har jeg ført opp hva jeg har spist i dag og ser at jeg havner på det jeg ville gjort om jeg var på lavkalori. Inntaket blir da det samme, men mulig kroppen responderer annerledes. Det blir spennende å se på sikt. Anonymkode: 53a85...f7a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april #20 Del Skrevet 16. april Har du lest boka til Marit Kolby? Der får du svar på det meste du lurer på om fasting. Anonymkode: 6095c...d1a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå