Gå til innhold

Hva vil skje med bedrifter som ikke vil betale skyhøye lederlønninger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

15 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har satt meg inn i regelverket. Toppledere har akkurat det samme stillingsvernet som alle andre. Men de kan gå med på å si fra seg stillingsvernet mot etterlønnsavtale.

Om lederen ikke ønsker selge stillingsvernet for en god sluttpakke så gjelder stillingsvernet akkurat som for alle andre ansatte. 

 

Anonymkode: f9a86...5d1

Rent juridisk stemmer dette ja. Men sånn i praksis, er det i realiteten mulig å få en topplederstilling uten å gå med på å forhandle bort stillingsvernet mot en sluttpakke? 

Får man topplederjobben i Orkla om man ikke går med på avtale om sluttpakke liksom? Jeg trodde kanskje ikke det, men spør fordi jeg lurer?

Anonymkode: 71e41...d83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 16.4.2024 den 1.46):

Hva vil skje med selskaper som ikke kan eller vil være med på å betale ledere skyhøye lønninger og bonuser?

La oss tenke oss at bedrifter som Equinor eller IKEA tilbyr sin toppleder en lønn som ligger 50% over medianlønnen til de ansatte i selskapet. Hva vil da skje med disse selskapene?

Vil de slite så mye med å tiltrekke seg ledere at de rett og slett vil gå konkurs?

Anonymkode: ed7f8...7af

Ingenting ville skje. 

Norske toppledere er gode på å bløffe frem et narrativ om at de er uerstattelige. Det sies også at norske lederlønninger må være høye som i utlandet fordi man må være konkurransedyktig der også. Ren komikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo heller ikke topplederne som tjener dritmye penger her i Norge, det er det aksje-eierne som gjør.

Eksempelvis IKEA i Norge: Lederlønnen var (i 2022) på 2 mill + 1.6 mill. Altså totalt 3.6 millioner. Bra lønn, for all del.

Samtidig gikk IKEA 450 millioner i overskudd, hvor det ble tatt ut 300 millioner i utbytte til eierne.

Toppsjefen tjener altså litt over 1% av hva eierne tar ut i utbytte.

Dette er selvfølgelig veldig forenklet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Rent juridisk stemmer dette ja. Men sånn i praksis, er det i realiteten mulig å få en topplederstilling uten å gå med på å forhandle bort stillingsvernet mot en sluttpakke? 

Får man topplederjobben i Orkla om man ikke går med på avtale om sluttpakke liksom? Jeg trodde kanskje ikke det, men spør fordi jeg lurer?

Anonymkode: 71e41...d83

Nå har jeg aldri forhandlet om sluttpakke, men siden du spør meg. 

Jeg vil som deg tippe at du ikke får topplederjobben i Orkla om du ikke går med på en avtale om sluttpakke.  Virker som vanlig sluttpakke for toppsjefer er mellom 1,5 og 2 årslønner.  O

 

Anonymkode: f9a86...5d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 4/17/2024 at 12:45 PM, takinova said:

Ingenting ville skje. 

Norske toppledere er gode på å bløffe frem et narrativ om at de er uerstattelige. Det sies også at norske lederlønninger må være høye som i utlandet fordi man må være konkurransedyktig der også. Ren komikk.

I tillegg er det ingen grunn til å tro at en som er sjef for norske Orkla ville klart å bli sjef for f.eks Nestle. Det er enormt mye mer konkurranse om jobbene i de store internasjonale selskapene og det er jo også en av grunnene til at man svært sjeldent ser noen norske toppledere gå over til  å lede store internasjonale selskaper. Norske ledere godtar ikke norske lønninger for å være snille. De godtar dem fordi det er det beste de kan få og de har null sjanse for å få toppjobbene i utlandet hvor lønningene er 10 ganger så høye. 

Det er svært få norske ledere som har klart å bli toppledere i et stort internasjonalt selskap. Og de få som har klart det som f.eks Kibsgaard  som var sjef for Schlumberger jobbet seg opp i gradene internt i bedriften. Det var ikke sånn at han var sjef for et norsk selskap og så fikk han tilbud om bedre lønn i et internasjonalt selskap. 

Anonymkode: f9a86...5d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

I tillegg er det ingen grunn til å tro at en som er sjef for norske Orkla ville klart å bli sjef for f.eks Nestle. Det er enormt mye mer konkurranse om jobbene i de store internasjonale selskapene og det er jo også en av grunnene til at man svært sjeldent ser noen norske toppledere gå over til  å lede store internasjonale selskaper. Norske ledere godtar ikke norske lønninger for å være snille. De godtar dem fordi det er det beste de kan få og de har null sjanse for å få toppjobbene i utlandet hvor lønningene er 10 ganger så høye. 

Det er svært få norske ledere som har klart å bli toppledere i et stort internasjonalt selskap. Og de få som har klart det som f.eks Kibsgaard  som var sjef for Schlumberger jobbet seg opp i gradene internt i bedriften. Det var ikke sånn at han var sjef for et norsk selskap og så fikk han tilbud om bedre lønn i et internasjonalt selskap. 

Anonymkode: f9a86...5d1

Han som var leder i Statoil fikk vel toppjobben i BP også, men da snakker vi bransjerelatert unntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...