Gå til innhold

Skade på naboens leilighet under bytting av sluk. Hvem betaler?


pedror

Anbefalte innlegg

Hei.
Jeg holder på å pusse opp badet og i den forbindelse så har jeg hatt rørlegger på besøk for å bytte og flytte sluket.
Jeg bor i et borettslag og har derfor kontaktet naboene under å fått kontaktinformasjonen deres slik at rørlegger kan snakke med de om de ønsker tilgang fra undersiden.
Hele jobben med å renovere badet er satt bort til firma.

Det å bytte sluket virket å ha gått fint. Rørlegger sa de hadde vært å sett på leiligheten og det var ikke noe skade der.

Senere på kvelden kommer naboen opp til meg og sier at de mangler strøm på varmekablene på badet samt hele kjøkkenet. Jeg antar da at rørleggerne har pigget over en kurs eller to under bytting av sluket. Jeg har fastpris på badet, men ikke på byttingen av sluk.
 

Hvem er det egentlig som må betale denne "skaden" til naboen? Er det meg som har betalt fagarbeider for å gjøre dette? Eller er det rørlegger som har tabbet seg ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

pedror skrev (1 minutt siden):

Hei.
Jeg holder på å pusse opp badet og i den forbindelse så har jeg hatt rørlegger på besøk for å bytte og flytte sluket.
Jeg bor i et borettslag og har derfor kontaktet naboene under å fått kontaktinformasjonen deres slik at rørlegger kan snakke med de om de ønsker tilgang fra undersiden.
Hele jobben med å renovere badet er satt bort til firma.

Det å bytte sluket virket å ha gått fint. Rørlegger sa de hadde vært å sett på leiligheten og det var ikke noe skade der.

Senere på kvelden kommer naboen opp til meg og sier at de mangler strøm på varmekablene på badet samt hele kjøkkenet. Jeg antar da at rørleggerne har pigget over en kurs eller to under bytting av sluket. Jeg har fastpris på badet, men ikke på byttingen av sluk.
 

Hvem er det egentlig som må betale denne "skaden" til naboen? Er det meg som har betalt fagarbeider for å gjøre dette? Eller er det rørlegger som har tabbet seg ut?

Jeg vil tro dette går på ansvarsforsikringen til rørleggeren. 

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart rørlegger

Anonymkode: 7c2be...7cf

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld i fra til rørlegger med en gang, kan hende de ønsker å befare på nytt, evt med en elektriker ?

Si til nabo at du melder til rørlegger og at erstatningskrav kan sendes dit, de bør dokumentere kostnader og at kostnadene har med skaden å gjøre. Selvfølgelig gitt at det er rørleggee som har utført skaden. Var det hos naboene eller hjemme hos deg at rørlegger hadde vært for å se at alt hadde gått fint?

 

Har btw ingen betydning om du har betalt fastpris eller hva.. Har de gjort noe feil, vært uaktsomme og skadet noe så har de ansvar for det. Helst opprette direkte kontakt mellom nabo og rørlegger, sp slipper du å være mellommann, du har egentlig ikke noe med dette å gjøre..

Anonymkode: c566b...ea6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de sjekket sikringen til disse rommene?? Tviler på at rørleggeren har gjort noe feil. 

Anonymkode: ed6da...173

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye pigget de opp da? Tviler på at deres strømkabel ligger i nærheten av sluken din😅

Anonymkode: 4fcc6...5dc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Naboen skal ikke melde fra til dine håndverkere. Dette er en sak mellom deg og håndverker. Fra naboens synsvinkel er du oppdragsgiver og står ansvarlig for uhell som måtte komme av dine prosjekt. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker said:

 

Har btw ingen betydning om du har betalt fastpris eller hva.. Har de gjort noe feil, vært uaktsomme og skadet noe så har de ansvar for det. Helst opprette direkte kontakt mellom nabo og rørlegger, sp slipper du å være mellommann, du har egentlig ikke noe med dette å gjøre..

Anonymkode: c566b...ea6

Nja. Det er ikke så enkelt. Om du har trøbbel med en Samsung oppvaskmaskin kjøpt av Elkjøp, så er det ikke ditt ansvar å fremme erstatning av Samsung. Du krever at Elkjøp fikser problemet, så vil de eventuelt kreve at Samsung gjør opp for seg. 

En skal henvende seg og stille nærmeste ledd ansvarlig. For naboen vil det være eieren av boligen som har foresaket skaden, så vil det da være eieren igjen som må kontakte rørlegger og kreve at de gjør opp for seg 

Anonymkode: 7602e...862

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsikring 

Anonymkode: 5eff0...770

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fiffig om kabelføring til naboens varmekabler går i gulvet ditt... 

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som naboen fant en billig måte å få fikset varmekablene sine som har vært ødelagte siden atten pil og bue.

Hvis kabelføringen til naboen går ved vannføringen hos deg har dere større problemer i blokka.

Anonymkode: 437b2...44d

  • Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering: Det var to kurser som var trekt i samme rør i etg under. Den ene gikk til varmekablene og den andre til kjøkkenet. Under flytting av sluk av gulv ble begge kablene klemt. Virker som at rørlegger tar elektrikkerregningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ref. kommentarer over, om kabelrør under gulv, så er det ikke uvanlig i gamle gårder, at disse ligger slisset ned i overkant av bjelkelag mellom etasjene. I praksis kan du da ha noen få centimeter fra eget gulv og ned til disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...