Gå til innhold

Dere som har blitt friske fra sosial angst


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan var prosessen mot å bli frisk?

Anonymkode: 54d3b...27e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det som hjelper best er å være sosial. 

Men om man blir helt frisk noen gang er vel heller usikkert. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som fungerte for meg var å se på hjernen min som et biokjemisk system, der jeg ser på hjernen min som noe annet enn meg selv visst du skjønner. Jeg gjennomførte alle tiltakene jeg visste kunne ha effekt på underliggende nevrostrukturelle faktorer. Da særlig meditasjon to ganger om dagen 20 min siden studier har at det redusere amygdala samtidig som øvre kortex( den rasjonelle delen i hjernen) får strukturer og signalbaner som øker evnen til å roe ned og ikke eskalere signaler fra følelsessenteret i hjernen. Ellers er psykadelika (psylocybin) noe jeg har prøvd etter at jeg ble friskere, ikke for alle. Det er gjort studier på fleinsopp som viser at det er noe av det beste med tanke på reduksjon av sosial angst, men ikke ta det om du ikke er desperat, for effektene er fremdeles ikke totalt kartlagt med tanke på den helhetlige effekten, men det ser lovende ut. 

Og selvfølgelig eksponeringssterapi, jeg gikk på mange dater etterhvert som jeg ble bedre, men har du skikkelig sosial angst så er det kanskje litt for ekstremt. 

 

Ellers vær inneforstått med at det tar tid, og verdsett de små stegene, selv om småtingene kan føles ubetydelige og du ikke merker noe dag for dag, eller uke etter uke, så betyr de noe over flere år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 solide sessions med psilocybe cubensis.

Anonymkode: 2735f...328

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt sosial angst siden jeg var barn og har eksponert meg i 40 år. Har fortsatt sosial angst.

Anonymkode: 9dc02...969

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel som 37 åring som har hatt sosial angst så lenge jeg kan huske.  Jeg jobber med det daglig fortsatt. 

Eksponering har jeg gjort hele livet, uten at jeg kan si det har hatt særlig effekt. Men gir ikke opp, og jobber med det fortsatt 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang stor eksponering i folkemengde i jobbsammenheng. Ble mobbet i voksen alder og fikk tilbakefall. Etter mye møye og stort besvær kom jeg meg på en stor fest med mange deltakere og da var jeg kvitt det igjen, men måtte trene mye ett år i forveien på mindre eksponering. 

Anonymkode: b8b7d...a14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sosial angst. Antar det er en ''muskel'' som må trenes opp.

Endret av VetAlt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt og greit eksponeringsterapi. Men det er ikke bare å gå ut å være sosial, er så mye mer komplisert enn som så. 


Første steg var å fjerne absolutt alle krykker og støttekontakter. Jeg brukte ubevist de rundt meg til å lage trygge, trange rammer rundt meg selv og livet mitt. Var helt isolert og avhengig av andre til slutt og hadde sosial angst, agorafobi og panikkangst. 

Det å akseptere symptomene var det viktigste steget. For ved å gjøre det så er ikke symptomene farlig lengre. Det og å forstå at det bare sitter i mitt hode, og det å virkelig forstå at andre folk, fremmede folk gir blanke faen i meg for mennesker er generelt ekstremt egosentriske. Det ufarliggjorde verden, og det første ufarliggjorde selve angsten. Uten det, så kommer man ingen vei med eksponeringsterapi. Det er ikke handlingen du må endre, men tankene dine. 

Det hjelper ikke å bare gå ut å være sosial, du må endre tankegangen din og akseptere og å tåle angstsymptomene. 

Anonymkode: 24b46...97f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har hatt sosial angst siden jeg var barn og har eksponert meg i 40 år. Har fortsatt sosial angst.

Anonymkode: 9dc02...969

 

Bananawolf skrev (1 time siden):

Vel som 37 åring som har hatt sosial angst så lenge jeg kan huske.  Jeg jobber med det daglig fortsatt. 

Eksponering har jeg gjort hele livet, uten at jeg kan si det har hatt særlig effekt. Men gir ikke opp, og jobber med det fortsatt 😊

Å gjøre det samme igjen og igjen uten å forandre måten man tenker på, uten å oppleve mestring, er ikke eksponeringsterapi og det vil ikke gjøre en frisk. Det man risikerer da er å forsterke dårlige mønstre. Derfor bør eksponering gjøres sammen med helsepersonell. 

Anonymkode: 260fd...6d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes kognitiv terapi hjalp og det selvhjelpskurset som ligger på NHI.no.

Anonymkode: 260fd...6d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beinhard eksponeringsterapi og medisiner samtidig. Jeg var så ille ute at jeg krabbet på alle fire under stuevinduet hjemme så ingen skulle se meg. Det er helt vannvittig å tenke på nå. 

Anonymkode: 4ac07...034

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Beinhard eksponeringsterapi og medisiner samtidig. Jeg var så ille ute at jeg krabbet på alle fire under stuevinduet hjemme så ingen skulle se meg. Det er helt vannvittig å tenke på nå. 

Anonymkode: 4ac07...034

Har et problem. Hjernen min stenger helt av, jeg kan bli så stresset at jeg faktisk ikke klarer å tenke ut et svar på «kvittering?» på butikken. Hadde du det sånn, og hva gjorde du i så fall med det symptomet i øyeblikket?

Anonymkode: c45bf...36f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...