Gå til innhold

Likskjorte eller vanlige klær?

Gagaen

Anbefalte innlegg

Er det mest vanlig å kle sine avdøde i likskjorte eller vanlige klær, slik dere har inntrykk av? 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror det er vanlig med begge deler. Enkelte etterlatte har spesielle ønsker, og da får de det på. Andre igjen får skjorten fra begravelsesbyrået. 

Endret av Muskath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da min mann var stelt etter at han hadde gått bort, hadde de tatt på han en skjorte, men jeg tenkte ikke på hva han skulle ha på seg i kisten så jeg regner med det var en likskjorte.

Har ikke tenkt på det før jeg leste dette innlegget😔

Anonymkode: 75948...030

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ble spurt om hva jeg ville da pappa døde, om jeg ønsket at han skulle ha likskjorte eller egne klær. Jeg valgte det første og det tror jeg han selv hadde ønsket og. 

Anonymkode: 72856...b54

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mamma fikk sine klær som hun følte seg vel i og var fin i. 

Anonymkode: 76163...6a4

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Farfar fikk den skjorta han brukte mest, ullundertøy og buff. Han var alltid så frossen av seg, så at han ikke skulle ha ulltøyet sitt var utenkelig. Mormor fikk en bluse hun ofte brukte og var glad i, med en blondekrage hun hadde laget selv. 

For oss var det fint og viktig å få kle dem i noe de selv likte.

Anonymkode: ac933...561

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Mannen min hadde på en genser han ofte brukte, stillongs og sokker. Ble spurt om dette da etter han var død,valget var lett, i vanlige klær lignet han på den han hadde vært.:hjerte:

Anonymkode: 3b6a8...57b

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi valgte vanlige klær da min eksmann døde for ungenes del. Han hadde blitt for fremmed i likskjorte mtp. syning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likskjorte er egentlig bare tull, og dritdyrt. Kle avdøde i en hvit skjorte og bukse som hun/han var komfortabel med. Eller tøy som avdøde brukte mye. Min mor var veldig glad i slike bluser/gensere med dyreprint, det var helt utenkelig å ha på henne en hvit likskjorte.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
tånegla skrev (1 time siden):

Likskjorte er egentlig bare tull, og dritdyrt. Kle avdøde i en hvit skjorte og bukse som hun/han var komfortabel med. Eller tøy som avdøde brukte mye. Min mor var veldig glad i slike bluser/gensere med dyreprint, det var helt utenkelig å ha på henne en hvit likskjorte.

For meg var det slik at likskjorta var avgjørende for at jeg skulle fatte at de var døde. Alle har sin måte. Dessuten så vet jeg at de ønsket det slik selv også. Ikke noe er for dyrt når jeg begraver min kjære ❤️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

For meg var det slik at likskjorta var avgjørende for at jeg skulle fatte at de var døde. Alle har sin måte. Dessuten så vet jeg at de ønsket det slik selv også. Ikke noe er for dyrt når jeg begraver min kjære ❤️

Hva er en likskjorte..? En hvit skjorte?

Anonymkode: ca768...6e8

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Husk bare at syntetisk tøy ikke brytes ned, og kan dukke opp igjen når grava graves på nytt etter 20 år. Nei, ta på meg ei enkel bomullsskjorte eller ei ulltrøye...

Anonymkode: 0a25b...5b5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det begravelsesbyrået som tar på likskjorten, og inngår den i prisen man betaler for begravelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Er det begravelsesbyrået som tar på likskjorten, og inngår den i prisen man betaler for begravelsen?

Det kommer an på hvor vedkommende døde. Noen ønsker å klargjør liket selv, på sykehus/sykehjem er det ofte de ansatte der som steller, eller så gjøre byrået det. Likskjorten kommer fra gravferdsbyrået og koster penger. Om du går for en "pakkeløsning" hos gravferdsbyrået er skjorten ofte ikke inkludert i pakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg mener ikke at man skal sitte å vende på krona, men mye er fryktelig unødvendig pengebruk. Skal du feks. kremere avdøde, og du ikke har en plan for blomstene/bårebuketten så går de faktisk rett i søpla. Jeg var nylig i en gravferd for vi stipulerte pris på blomstene til 40. - 45.000. Og vi kastet alt etter seremonien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
tånegla skrev (3 minutter siden):

Det kommer an på hvor vedkommende døde. Noen ønsker å klargjør liket selv, på sykehus/sykehjem er det ofte de ansatte der som steller, eller så gjøre byrået det. Likskjorten kommer fra gravferdsbyrået og koster penger. Om du går for en "pakkeløsning" hos gravferdsbyrået er skjorten ofte ikke inkludert i pakken.

Når jeg ser på fakturaen fra begravelsesbyrået, kan jeg ikke se at det står noe om bekledning i kisten, men det er kanskje innbakt i prisen for det er ikke alt som er spesifisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Litt enig med deg. Men samtidig så kan det å be om prisen på ting avgjøre mye når alt kommer til alt. Jeg ente opp med å betale byrået over 10 000 kr for å hente min sønn 1 time unna med bil. Taxituren om jeg hadde hentet han selv ville frem og tilbake kostet meg 4000 kr om taxien hadde stått å telt minuttene jeg var inne å henta han. Å taxien i seg selv er ikke billig. så at de klarte å ta nesten 3 ganger så mye for å henta han var noe jeg aldri i min villeste fantasi hadde trodd. I tillegg sier hun at hun skulle til byen den fredagen der, så da kunne hun ta han med seg. Og jeg trodde at da ville det ikke bli så veldig dyrt at hun hentet han samtidig. Jommen sa jeg smør, det var overhode ikke verd det. Og nå anbefaler jeg alle som mister barn om å hente dem selv. For jo han var verd mye, engelen min, men jeg ville mye heller brukt det på steinen hans, eller på å gjøre det fint på kirkegården hans fremfor å bruke det på noe jeg selv kunne gjort for 1 tiendedel av prisen.

Anonymkode: 9d519...271

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min far hadde på seg skjorta og buksa han elsket å gå i

Anonymkode: 4ff60...ace

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Sier kun en liten prosentandel av befolkningen. De fleste kan ikke velge og vrake når de skal begrave sine nærmeste. De må ta det billigste av dr billigste og får vondt inni seg når de leser at prisen på begravelsen gjenspeiler nivået av kjærlighet den avdøde har

Anonymkode: 9c5fc...69f

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma gikk bort nylig, da var det hjemmesykepleien som skiftet på henne slik at hun fikk på seg en bluse hun likte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...