Gå til innhold

Hvor viktig er det for deg å ha bunad?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Elsker min bunad. Fikk den til konfirmasjonen. Bortsett fra 17.mai jeg var russ og en 17.mai jeg var høygravid, har jeg brukt den hvert år på nasjonaldagen. (I tillegg er den en inspirasjon til å holde seg slank videre - har aldri sydd den ut eller endret på den) 

Anonymkode: 07154...7a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk bunad til konfirmasjonen min og brukte den vel noen få ganger til før jeg fylte 20, men har ikke vært interessert i den siden. Nå er jeg over 40, bunaden er sydd ut for å passe moren min, og jeg kommer aldri til å bli interessert i å tilpasse den tilbake til meg.

Anonymkode: 408c3...e71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg var det bare at farmor lagde en til meg, så den betyr mye for meg. Tror ikke jeg hadde brydd meg så mye visst ikke. Har brukt den en del i konfirmasjoner, 17 mai og dåper. 

Anonymkode: 4fafc...f12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I takt med høyere priser og sterke meninger rundt bunader så har de mistet mye av sjarmen.
Nå er det i realiteten bare et statussymbol kamuflert bak en tradisjons-mantra. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så veldig viktig, men tar godt vare på den. Er så heldig at bunaden der jeg er fra er veldig fin, synes jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunaden min er viktig for meg. Jeg fikk ikke til konfirmasjonen, delvis fordi det ikke var så vanlig på 80-tallet, og delvis fordi min mor ikke kan sy. Og på 80-tallet var de fleste bunadene hjemmebrodert, jeg tror ikke vi kom på at det var en tjeneste som kunne kjøpes.

Så var jeg student i Oslo, og på 17. mai i Oslo får man virkelig se alle bunadene som finnes her i landet, og det var da jeg begynte å ønske meg bunad - veldig!!

Jeg fikk ikke muligheten før jeg var nesten 40 - da arvet jeg en liten sum, så jeg kunne kjøpe, og svigermor tilbød seg å brodere.

Så min bunad, da jeg endelig fikk den, var etterlengtet!!

Anonymkode: be2cc...975

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 4/15/2024 at 2:49 PM, Honey Dew said:

Jeg har 3 stk og kunne ikke tenkt meg å ikke ha bunad på meg på store dager.

😃 Jeg har også tre stykker. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i bunaden min, og bærer den med stolthet på festdager. Liker at den viser tilhørighet og identitet. Og så er det praktisk å alltid ha et antrekk klart som kan brukes til mange anledninger. 

Anonymkode: b0f4b...534

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad jeg slapp å gå mer med bunad etter jeg konfirmerte meg. Følte meg som ei gammal budeie! 😂 

Anonymkode: a76b6...cb8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg solgte min bunad for mange år siden. Jeg har ingen barn i familien så det blir ikke noen dåp, konfirmasjon etc her. På 17.mai er jeg stort sett i utlandet. Det var liksom ikke noe poeng at bunaden bare hang i skapet og tok opp plass. Min mormor mente jeg skulle ta vare på den i tilfelle jeg fikk en datter, men siden ingen mann i verden ville tatt i meg med tang så kommer ikke det til å skje. 

Anonymkode: 60806...b50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi bunaden min er brodert av oldemor, fikk søljer fra både bestemor og tippoldemor på pappa sin side. Deretter ble den monter av mormor, med med veskelås og øredobber fra mamma. Pluss at mormoren min sydde og broderte skjorten. 
Var og er  veldig stas å bære så mange kvinnelige forfedre med meg hver gang jeg bruker den. 

 

Anonymkode: 3e18d...10b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.4.2024 den 14.56):

Uviktig. Har, men bruker aldri.

Anonymkode: a2d58...697

Samme her, har to. Ut på finn med dem når mor har vandret.

Anonymkode: 66af4...960

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 15.4.2024 den 14.43):

? Jeg har ønsket meg det hele livet. 

Anonymkode: 0eba4...26c

Veldig viktig. Både jeg og alle mine døtre har ekte bunad🇳🇴. Jeg elsker bunad da.

Anonymkode: c6af7...220

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke viktig i det hele tatt. Det er synd at bunad blir sett på som et statusplagg og i noen kretser, så er man "ingen" føles det ut som om man ikke har bunad. Jeg har ikke og skal aldri ha heller.

Anonymkode: c9ec5...6ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg solgte min bunad for mange år siden. Jeg har ingen barn i familien så det blir ikke noen dåp, konfirmasjon etc her. På 17.mai er jeg stort sett i utlandet. Det var liksom ikke noe poeng at bunaden bare hang i skapet og tok opp plass. Min mormor mente jeg skulle ta vare på den i tilfelle jeg fikk en datter, men siden ingen mann i verden ville tatt i meg med tang så kommer ikke det til å skje. 

Anonymkode: 60806...b50

Hvorfor snakker du så nedlatende om deg selv? Hvorfor ? Trist😕 

Anonymkode: c6af7...220

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har ønsket meg hele livet og var så heldig å få en komplett bunad av mannen min til bursdagen i fjor. Kan fortsatt ikke tro det – det var så uventet! 🥹

Skal bruke den for første gang i konfirmasjonen til sønnen min nå i mai 😊

Anonymkode: 28490...5c2

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig for meg. 

Jeg er konfirmert i en familiebunad. Den var viktig for meg der og da fordi den har tilhørt flere i slekta, og er knyttet til tradisjoner. Den passet såvidt da jeg var konfirmant, men ble fort for kort og smal. Jeg har en helt annen kroppsbygning enn den familiegrenen hvor bunaden kom fra, og er høyere og har mer pupper.

I voksen alder har jeg skaffet meg min egen bunad. Jeg valgte en av bunadene i "kategori 1", altså med ubrutt tradisjon fra lokal klesskikk/folkedrakt, så det er ingen "oppdiktet uniform fra 1920-tallet". Derfor hadde jeg også mye frihet da den skulle lages. Både stoffvalg, farger og mønster var mye opp til meg, og resultatet er unikt og personlig. 

Anonymkode: 428a2...b6f

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe som står på ønskelista mi. Hadde jeg fått en gratis hadde jeg brukt den nå og da bare for at den ikke skal henge ubrukt. 

Anonymkode: 75907...4e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke viktig, men jeg har veldig lyst på bunad. 

Da jeg var ung, var det ikke vanlig på hjemstedet mitt å få bunad til konfirmasjonen. Så vidt jeg husker, hadde ingen bunad i den gruppen konfirmanter jeg tilhørte. 

I løpet av livet har jeg ikke prioritert å bruke flere titalls tusen kroner på bunad. Det har hele tiden vært så mye som var viktigere: Utdannelse, bolig, familie mm. 

Nå er jeg snart 60, og får nok aldri oppleve å gå med bunad. Litt trist, egentlig. 

Anonymkode: 7902d...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...