Gå til innhold

Er det mulig å utsette første innbetaling av boliglån?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Har et spørsmål angående boligkjøp og leie av leilighet. Bor nå i en leilighet med 3 måneders oppsigelsestid. Vi ønsket å forsøke å kjøpe bolig i løpet av året. Er det da slik at man må betale for boliglån og husleie i 3 mnd eller er det mulig å utsette første innbetaling av boliglånet? Takk på forhånd for svar😊

Anonymkode: febf0...dbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du begynner ikke betale på boliglånet før overtakelse av boligen. 
Så hvis dere har tre måneders oppsigelse, så er det lurt å prøve få overtakelse rundt 3 måneder frem i tid. 

Det er mulig å be om avdragsfrihet, men de fleste banker vil ha første innbetaling inn uansett før de gir avdragsfrihet. 

Anonymkode: d683f...090

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar😊 Så det er mulig å forhandle om tidspunkt for overtakelse? Så det er ikke slik at nedbetalingen starter etter endt budrunde, men først når man tar over?😊

Anonymkode: febf0...dbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig legge inn forbehold om overtakelsedato. Og om det ikke er lagt inn forbehold om det, så avtales det. 
Det er veldig vanlig med 2-4 måneders tid fra budrunde til overtakelse. 

Lånet innvilges ikke før overtakelsemøte. 

Anonymkode: d683f...090

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Tusen takk for svar😊 Så det er mulig å forhandle om tidspunkt for overtakelse? Så det er ikke slik at nedbetalingen starter etter endt budrunde, men først når man tar over?😊

Anonymkode: febf0...dbd

Ja, når man legger inn budet, skriver man når man ønsker å overta. Det er ikke alltid man kan få det akkurat som man vil, det kommer an på hva selger ønsker, men 3 måneder er jo veldig vanlig og noe de fleste forventer.

Leiligheten betales ikke før like før overtagelsen, og så begynner nedbetalingen etter det.

 

Anonymkode: c610e...b13

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Tusen takk for svar😊 Så det er mulig å forhandle om tidspunkt for overtakelse? Så det er ikke slik at nedbetalingen starter etter endt budrunde, men først når man tar over?😊

Anonymkode: febf0...dbd

Du får ikke utbetalt et boliglån på din konto med en gang søknaden er innvilget. Pengene går til meglerforetaket. Det er bank og megler som ordner dette når boligen skal overtas, og det kan jo være flere måneder etter at du avtalte overtagelse med selgerne.

Banken utbetaler boliglånet NÅR BOLIGEN OVERTAS, ikke før. Og pengene (lånet) er aldri innom lånetagers (deg) sin konto, den går direkte fra banken og til meglers oppgjørskonto. Der blir boligen betalt, og man overtar normalt samme uke og flytter inn. Det er et krav at pengene er på meglers oppgjørskonto senest virkedagen før overtakelse, om jeg husker riktig. 

Hvis dere har tre mnd oppsigelse fra den første i måneden, så avtaler du bare med boligselgerne at du ønsker overtagelse rundt den tiden når oppsigelsen er ferdig. Men husk å legge inn noen dagers overlapp, så du ikke står på gata med flyttelasset i noen dager fordi overtagelse ikke er før da og da. Det tar noen dager å pakke ned alt og vaske seg ut av en bolig. Og det er jo klart best at man da har overtatt den nye den siste uka, så man har et sted å sette alle tingene som pakkes og etterhvert som man vasker seg ut av den gamle.

Endret av Million
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Tusen takk for svar😊 Så det er mulig å forhandle om tidspunkt for overtakelse? Så det er ikke slik at nedbetalingen starter etter endt budrunde, men først når man tar over?😊

Anonymkode: febf0...dbd

Vil anbefale deg å ta kontakt med bankrådgiver eller en annen erfaren person for å øke kunnskapen din før du bestemmer deg for å kjøpe bolig. 
 

Du vet ikke om svarene her på KG er gode, og kunnskapsnivået ditt virker å være lavt… Søk profesjonell hjelp, så kommer dette til å gå bra 👍🏼

Anonymkode: 614ad...a49

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips: DNB kjører jevnlige "førstegangskjøperkurs" der du får veldig mye nyttig informasjon rundt hele prosessen.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For Guds skyld ikke spør banken om utsettelse på først avdrag, yikes!🤐😬

Lånt over pipa..?

Anonymkode: 4f320...d60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For Guds skyld ikke spør banken om utsettelse på først avdrag, yikes!🤐😬

Lånt over pipa..?

Anonymkode: 4f320...d60

TS skriver da ingenting om at hun har lånt. Hun skriver at hun og partner ønsker å kjøpe i løpet av året. 

Så det er ingen grunn til å beskylde TS for å ha lånt over pipa. Slapp av.

Anonymkode: a2808...376

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Vil anbefale deg å ta kontakt med bankrådgiver eller en annen erfaren person for å øke kunnskapen din før du bestemmer deg for å kjøpe bolig. 
 

Du vet ikke om svarene her på KG er gode, og kunnskapsnivået ditt virker å være lavt… Søk profesjonell hjelp, så kommer dette til å gå bra 👍🏼

Anonymkode: 614ad...a49

Vi vil selvsagt ta kontakt med en bankrådgiver. Spurte her for å få litt informasjon om prosessen. Ettersom jeg ikke har eid bolig tidligere så har jeg ikke stor kjennskap til hvordan det fungerer rundt overtakelse😊

Anonymkode: febf0...dbd

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

For Guds skyld ikke spør banken om utsettelse på først avdrag, yikes!🤐😬

Lånt over pipa..?

Anonymkode: 4f320...d60

Hvis du leser innlegget så ser du at jeg ikke har tatt opp noe boliglån. Opprettet tråden for å få informasjon om hvordan det fungerer ved overtakelse av bolig og nedbetaling av lån..

Anonymkode: febf0...dbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for nyttig informasjon og gode råd😊

Anonymkode: febf0...dbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi vil selvsagt ta kontakt med en bankrådgiver. Spurte her for å få litt informasjon om prosessen. Ettersom jeg ikke har eid bolig tidligere så har jeg ikke stor kjennskap til hvordan det fungerer rundt overtakelse😊

Anonymkode: febf0...dbd

Men det er derfor jeg ber deg om å IKKE spørre her. 

Anonymkode: 614ad...a49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men det er derfor jeg ber deg om å IKKE spørre her. 

Anonymkode: 614ad...a49

Det må da være lov til å spørre om råd på et forum. Må selvfølgelig uansett til banken for å få innvilget lånet og vil da også få informasjon om dette. Ønsket bare å vite litt om prosessen på forhånd slik at jeg er forberedt. 

Anonymkode: febf0...dbd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker said:

Det må da være lov til å spørre om råd på et forum. Må selvfølgelig uansett til banken for å få innvilget lånet og vil da også få informasjon om dette. Ønsket bare å vite litt om prosessen på forhånd slik at jeg er forberedt. 

Anonymkode: febf0...dbd

Enig med deg! 🙂

Anonymkode: c610e...b13

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...