Gå til innhold

Kan jeg sette alt inn på samme strikkepinne etterhvert?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Strikker en omslagsjakke størrelse nyfødt og har kanskje overdrevet antall pinner jeg strikker med, for å unngå at det skal bli så stramt over ermene når jeg strikker. Sist jeg strikket liten omslagsjakke måtte jeg skrote hele strikket fordi det ble så stramt at det var klin umulig å strikke verken frem eller bak, og til slutt ble jeg så desperat at jeg klipper av vaieren, men jeg fikk ikke engang til å dra av strikket. Synes det er travelt og litt forvirrende med så mange pinner nå, så lurer på om jeg kan sette alt inn på samme pinne etter å ha strikket en del runder? Eller er det risky?

Anonymkode: 24e33...f46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du bilde? Hvis du har strikket ermer og bol og det skal strikkes sammen så kan du ha alt på en rundpinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du strikker veldig stramt kan det være lurt å bruke tykkere pinner enn det som står i oppskriften.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duff skrev (2 timer siden):

Har du bilde? Hvis du har strikket ermer og bol og det skal strikkes sammen så kan du ha alt på en rundpinne.

Har ikke bilde akkurat nå, men det vet jeg, ja 😊 Skal ikke strikkes helt sammen siden det er omslagsjakke, men frem og tilbake på rundpinne. Erfaringen min er bare at det blir alt for stramt til å strikke ermene om jeg setter alt inn på samme rundpinne med en gang, så jeg bruker hjelpepinner på ermene.

cleangal skrev (2 timer siden):

Hvis du strikker veldig stramt kan det være lurt å bruke tykkere pinner enn det som står i oppskriften.

Jeg strikker ikke spesielt stramt.

Anonymkode: 24e33...f46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cleangal skrev (2 timer siden):

Hvis du strikker veldig stramt kan det være lurt å bruke tykkere pinner enn det som står i oppskriften.

Det er forskjell på å strikke stramt mtp strikkefastheten, og å strikke stramt PÅ pinnen. Problemet er vel at maskene er stramme åkke meg som om pinnen er 3 eller 3,5. 

Anonymkode: c8bad...d7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke strikke ermer eller bukseben på rundpinne (eller bruke magic loop), kan kun bruke settpinner ellers blir det for stramt.. 

Anonymkode: 1a96b...d06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det er forskjell på å strikke stramt mtp strikkefastheten, og å strikke stramt PÅ pinnen. Problemet er vel at maskene er stramme åkke meg som om pinnen er 3 eller 3,5. 

Anonymkode: c8bad...d7b

Ja, men mine masker glir veldig fint til vanlig, synes ikke det er stramt. Merker det bare når jeg strikker små omslagsjakker og skal sette alt inn på samme rundpinne, men har av en eller annen grunn aldri opplevd det når jeg har strikket større gensere.

Anonymkode: 24e33...f46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint å fjerne noen ekstra pinner etterhvert, når du har strikket noen omganger. Jeg er helt enig i at det er knotete når man akkurat har satt inn ermene, spesielt på små babyjakker.

Det du kan gjøre, hvis rundpinnen din er lang nok, er trekke ut løkker av tråden på rundpinnen, slik at du på en måte får delt opp maskene. Når du strikker ved ermene kan det også være lurt å bare ha noen få masker på de rette endene samtidig. Dette er også knotete, men du slipper alle pinnene overalt.

Du kan også bruke flere rundpinner hvis du ikke har en lang rundpinne i riktig størrelse. Det er bedre enn to pakker strømpepinner.

Anonymkode: 5f294...1a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...