Gå til innhold

Ingenting er riktig for barn 15 mnd, jeg trenger råd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en gutt på 15 måneder, som virker som han har utviklet ett ganske greit temperament. Jeg er alene med han 5 uker av gangen da far jobber i utlandet. Jeg var en mor som tenkte at barnet aldri skulle få se på tv eksempel før det ble 2 år men har gitt opp. Bleiestell er grusomt, da han ofte har blitt sår i barnehagen og han derfor får vondt å gruer seg. Får så vondt av han og har derfor latt han se på en sang når jeg bytter. 
 

Måltid er også blitt svært utfordrende, eksempel han vil kun ha det jeg spiser og jeg gir han samme mat men hans mat må jo være kuttet i biter,, eksempel skive. Da blir han rasende og vil kun at jeg skal rive av biter fra min skive. Slik er det med all mat. Mye av det kaster han på gulvet. Når han drikker vann rister han og spytter ut alt vannet så han blir klissvåt, jeg sier da nei og at jeg må ta flasken bort. Han blir da rasende og kaster flasken på gulvet. Jeg lar flasken ligge eller setter den bort. Han blir da enda mer rasende og kan finne på å hive seg selv inn i stolryggen eller bite seg selv eller prøve å bite andre ting. Jeg vet ikke lenger hva jeg skal gjøre. Føler meg som en sur mor og som at vi ikke har fine stunder lenger som gjør meg trist. 
 

Har noen råd? 

 

Anonymkode: 7688b...c62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fælt å si det, men det er normalt for alderen...
Det er ikke den morsomste alderen rett og slett. Mye jobb, lite kos...
Det blir bedre! Stå i det! Det går over. Høres ut til at du gjør det rette :) 
Ikke alle faser har masse fine stunder. Noen perioder er slik at det fineste er når de sover...
Resten er bare slitsomt og vanskelig å forstå seg på. Og der du er akkurat nå er typisk slik spør du meg. De er i en overgang fra baby til småbarn som er heftig. Er som om de vil være små og ikke vil være små helt samtidig. Det er umulig å gjøre de fornøyde. Men jobben vår er å elske de og ta vare på de selv når ingenting gjør de fornøyde. Så får dere bare være enige om at det ikke er så gøy å være 15 mnd, og ikke så gøy å være mamman til en på 15 mnd alltid. Men gi det en 3-4 mnd nå så blir det antagelig bedre. MYE skjer rundt 18 mnds merket. Og man begynner etter det å skimte mer og mer av kommende 2-åring, det blir nye interesser, mere fart og spenning og mer man kan GJØRE sammen med barnet som også vi forstår og alle har glede av.

Nei akkurat den tiden der savner jeg ikke, det må jeg si.
Da alt bare var alt samme hva.
Nå er mine 6 og 8 år gamle, så det føles jo lenge siden. Det kommer masse fint etterpå skal jeg love deg, og bare hold på det som du mener er viktig at de lærer (som feks at vann tas vekk om det tulles med) uansett om barnet blir misfornøyd. For plutselig har de lært, og da er du litt ferdig med den på en måte. Og jeg kan love deg, 100%, at du aldri blir populær når du må sette grenser, regler og sørge for at de lærer å oppføre seg som mennesker. Veldig sjelden det gjøres med lyst og glede. Men det er jobben vår. Så vi må bare tåle at de ikke er fornøyde rett og slett.

Anonymkode: 7fb08...241

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...