Meowe Skrevet 17. april 2024 #61 Skrevet 17. april 2024 Megosv skrev (På 15.4.2024 den 0.37): Hei! Jeg har nylig begynt å trene og endre kosthold. Hovedfokuset mitt er å få en bedre mental helse og en bedre hverdag generelt. Jeg har slitt en del psykisk og funnet mye glede i trening. Jeg har gått litt ned i vekt, men det er ikke det som er målet eller noe jeg snakker høyt om. Jeg har vært noe overvektig hele livet og er forsåvidt ganske vandt med det. Vekten har gått opp og ned fler ganger. Det er desverre noe som holder meg tilbake fra å gjøre mitt beste på denne reisen og det er at både bekjente og familie kommenterer på kroppen min. Spesielt de som ikke står meg nærmest og som ikke kjenner meg så godt. De sier forsåvidt ikke slemme ting men det får meg til å kjenne på et veldig stort ubehag. De sier ting som "Du ser mye strammere ut i kroppen" , "Har du gått ned i vekt? Du ser flott ut", "jeg ser at lårene dine er tynnere" og «du har slanket deg». Det får meg også til å føle at jeg ikke var bra nok fra før og gir meg ingen god følelse. Jeg har gått ned i vekt en gang tidligere for mange år siden. Da var jeg egentlig ganske syk og gikk ned i vekt på en veldig usunn måte. Fikk masse kommentarer om at "Nei gud så fin du ser ut. Hvordan har du klart det?" og "Nå ser du så fresh og sunn ut" (noe som absolutt ikke var tilfelle). Den gang og nå skjer dette ofte i feks familieselskap mens mange hørte det. Sjeldent i en en-til-en samtale. Så nå føler jeg at jeg holder meg litt tilbake fra trening/kosthold fordi jeg er redd for å få kommentarer på kroppen min da jeg synes det er så veldig ubehagelig. Har dere noen tips til meg for å deale med dette på best mulig måte? Er det noe lurt og ikke frekt man kan svare når noen kommenterer sånt? Jeg er konfliktsky og blir veldig brydd og paff hver gang dette blir nevnt. Får lyst til å ta på masse store baggy klær for å gjemme kroppen min for kommentarene, hjelp! Hilsen kvinne 33 Jeg kan forstå tankene dine TS. Du har kun lyst til å trene og spise sundt for helsen din og ønsker ikke kommentarer om kroppen din. Men, jeg føler ikke det er familiemedlemmenes dine sin skyld at de kommenterer at «du ser fin ut» eller at «du ser strammere ut». De vet ikke hva du tenker eller hvordan du ønsker respons på fremgangen din. Veldig mange kvinner hadde satt pris på disse kommentarene mens andre igjen ikke liker det. Søsteren min gikk ned i vekt for noen år siden hvor hun ble fornærmet for at jeg ikke «så» at kroppen hennes hadde blitt smalere. Jeg kunne vel gi henne et kompliment eller to? Mens, niesa mi er veldig hårsår på slike kommentarer og ønsker 0 fokus på kropp. Jeg tror det handler litt om forskjellige generasjoner også. Vi litt eldre har blitt oppdratt til at å gi fine kommentarer om kropp er riktig å gjøre, mens de litt yngre har lært at man ikke skal gi kommentarer om kropp i det hele tatt. Jeg tror uansett at kommentarene du får er ment som en hyggelig gest og at de som kommenterer kanskje tror at du liker det? Eneste måten du kan få det til å stoppe er å si ifra og sette grenser for deg selv. «Jeg trener og spiser sundt for min mentale helse og ønsker ikke så mye fokus rundt kroppen min. Hyggelig at dere syns jeg ser bra ut, men jeg hadde satt pris på om kommentarene uteble fra nå av.» Vi er bare mennesker og det er ofte vanskelig å si de riktige tingene. Noen ting som trigger en person kan være noe som er super hyggelig for en annen. Du har uansett lov til å føle det du føler OG sette grenser for deg selv. Men, å gjette at alle andre vet dine triggere er ikke rettferdig ovenfor de andre. Lykke til TS 1 1
Megosv Skrevet 17. april 2024 Forfatter #62 Skrevet 17. april 2024 Meowe skrev (19 minutter siden): Jeg kan forstå tankene dine TS. Du har kun lyst til å trene og spise sundt for helsen din og ønsker ikke kommentarer om kroppen din. Men, jeg føler ikke det er familiemedlemmenes dine sin skyld at de kommenterer at «du ser fin ut» eller at «du ser strammere ut». De vet ikke hva du tenker eller hvordan du ønsker respons på fremgangen din. Veldig mange kvinner hadde satt pris på disse kommentarene mens andre igjen ikke liker det. Søsteren min gikk ned i vekt for noen år siden hvor hun ble fornærmet for at jeg ikke «så» at kroppen hennes hadde blitt smalere. Jeg kunne vel gi henne et kompliment eller to? Mens, niesa mi er veldig hårsår på slike kommentarer og ønsker 0 fokus på kropp. Jeg tror det handler litt om forskjellige generasjoner også. Vi litt eldre har blitt oppdratt til at å gi fine kommentarer om kropp er riktig å gjøre, mens de litt yngre har lært at man ikke skal gi kommentarer om kropp i det hele tatt. Jeg tror uansett at kommentarene du får er ment som en hyggelig gest og at de som kommenterer kanskje tror at du liker det? Eneste måten du kan få det til å stoppe er å si ifra og sette grenser for deg selv. «Jeg trener og spiser sundt for min mentale helse og ønsker ikke så mye fokus rundt kroppen min. Hyggelig at dere syns jeg ser bra ut, men jeg hadde satt pris på om kommentarene uteble fra nå av.» Vi er bare mennesker og det er ofte vanskelig å si de riktige tingene. Noen ting som trigger en person kan være noe som er super hyggelig for en annen. Du har uansett lov til å føle det du føler OG sette grenser for deg selv. Men, å gjette at alle andre vet dine triggere er ikke rettferdig ovenfor de andre. Lykke til TS Takk for kommentaren din. Jeg mener heller ikke at det er deres «skyld» og forventer heller ikke at de vet hva jeg føler på ang disse kommentarene. Det er jo derfor jeg føler et behov for å fortelle dem det, på en grei måte, slik at kommentarene kan stoppe. Som du sier så er vi forskjellige. Hadde jeg prøvd aktivt å gå ned i vekt og fortalt om det til folk hadde jeg sikkert satt pris på kommentarene og komplimentene. Jeg møtte en av disse menneskene i dag (ikke samme person som trigget at denne tråden ble startet). Da det bare var oss så sa han at han syntes jeg ble mindre og mindre for hver gang han så meg. Jeg fikk stotret frem at jeg ikke er så glad i disse kommentarene om kropp, selvom jeg visste at han mente det godt. Det gikk kjempe fint og han respekterte det! Blir skumlere med spesielt en av de andre og foran fler, men small wins🥰 takk til gjengen her som støttet! ❤️ 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #63 Skrevet 18. april 2024 MizzVic skrev (17 timer siden): Ja når du legger så mye i det. Hvordan du så ut før ect. At du i det hele tatt bruker så mye tid på å tenke over hva andre kanskje tenker om ditt utseende. Også etter å ha fått en positiv kommentar i tillegg da. Å ikke ønske kommentarer på egen kropp er ikke å være selvsentrert eller selvopptatt. Anonymkode: cd86d...8f2 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå