Gå til innhold

Andre kommenterer på kroppen min

Fremhevede innlegg

Skrevet

Så lenge kommentarer er ment såpass positivt som jeg oppfatter her at de er, så synes jeg du bør klare å ta det med et smil.

Du kan svare takk, og ikke si noe mer.

Eller du kan si: Takk, men jeg føler faktisk at jeg har det best når ingen kommenterer kroppen, selv om det er hyggelig ment.

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Megosv skrev (På 15.4.2024 den 0.37):
Hei!
Jeg har nylig begynt å trene og endre kosthold. Hovedfokuset mitt er å få en bedre mental helse og en bedre hverdag generelt. Jeg har slitt en del psykisk og funnet mye glede i trening. Jeg har gått litt ned i vekt, men det er ikke det som er målet eller noe jeg snakker høyt om. Jeg har vært noe overvektig hele livet og er forsåvidt ganske vandt med det. Vekten har gått opp og ned fler ganger.
Det er desverre noe som holder meg tilbake fra å gjøre mitt beste på denne reisen og det er at både bekjente og familie kommenterer på kroppen min. Spesielt de som ikke står meg nærmest og som ikke kjenner meg så godt. De sier forsåvidt ikke slemme ting men det får meg til å kjenne på et veldig stort ubehag. De sier ting som "Du ser mye strammere ut i kroppen" , "Har du gått ned i vekt? Du ser flott ut", "jeg ser at lårene dine er tynnere" og «du har slanket deg». Det får meg også til å føle at jeg ikke var bra nok fra før og gir meg ingen god følelse.
Jeg har gått ned i vekt en gang tidligere for mange år siden. Da var jeg egentlig ganske syk og gikk ned i vekt på en veldig usunn måte. Fikk masse kommentarer om at "Nei gud så fin du ser ut. Hvordan har du klart det?" og "Nå ser du så fresh og sunn ut" (noe som absolutt ikke var tilfelle). 
Den gang og nå skjer dette ofte i feks familieselskap mens mange hørte det. Sjeldent i en en-til-en samtale.
Så nå føler jeg at jeg holder meg litt tilbake fra trening/kosthold fordi jeg er redd for å få kommentarer på kroppen min da jeg synes det er så veldig ubehagelig. Har dere noen tips til meg for å deale med dette på best mulig måte? Er det noe lurt og ikke frekt man kan svare når noen kommenterer sånt? Jeg er konfliktsky og blir veldig brydd og paff hver gang dette blir nevnt. 
Får lyst til å ta på masse store baggy klær for å gjemme kroppen min for kommentarene, hjelp! 

Hilsen kvinne 33

Ville nok jobbet litt med meg selv om jeg tenkte slik at jeg ikke vil gjøre det jeg har bestemt meg for fordi jeg ble for selvbevisst. Ei dine egne problemer. Du kan gjøre noe med deg selv, det er vanskeligere å endre andre. 

Så kunne jeg nok kommentert om det var noen gjengangere at det var da veldig så opptatte de var av min kropp. 

Anonymkode: f3f7a...844

• Hjerte 1
Skrevet
Megosv skrev (På 15.4.2024 den 0.37):
Hei!
Jeg har nylig begynt å trene og endre kosthold. Hovedfokuset mitt er å få en bedre mental helse og en bedre hverdag generelt. Jeg har slitt en del psykisk og funnet mye glede i trening. Jeg har gått litt ned i vekt, men det er ikke det som er målet eller noe jeg snakker høyt om. Jeg har vært noe overvektig hele livet og er forsåvidt ganske vandt med det. Vekten har gått opp og ned fler ganger.
Det er desverre noe som holder meg tilbake fra å gjøre mitt beste på denne reisen og det er at både bekjente og familie kommenterer på kroppen min. Spesielt de som ikke står meg nærmest og som ikke kjenner meg så godt. De sier forsåvidt ikke slemme ting men det får meg til å kjenne på et veldig stort ubehag. De sier ting som "Du ser mye strammere ut i kroppen" , "Har du gått ned i vekt? Du ser flott ut", "jeg ser at lårene dine er tynnere" og «du har slanket deg». Det får meg også til å føle at jeg ikke var bra nok fra før og gir meg ingen god følelse.
Jeg har gått ned i vekt en gang tidligere for mange år siden. Da var jeg egentlig ganske syk og gikk ned i vekt på en veldig usunn måte. Fikk masse kommentarer om at "Nei gud så fin du ser ut. Hvordan har du klart det?" og "Nå ser du så fresh og sunn ut" (noe som absolutt ikke var tilfelle). 
Den gang og nå skjer dette ofte i feks familieselskap mens mange hørte det. Sjeldent i en en-til-en samtale.
Så nå føler jeg at jeg holder meg litt tilbake fra trening/kosthold fordi jeg er redd for å få kommentarer på kroppen min da jeg synes det er så veldig ubehagelig. Har dere noen tips til meg for å deale med dette på best mulig måte? Er det noe lurt og ikke frekt man kan svare når noen kommenterer sånt? Jeg er konfliktsky og blir veldig brydd og paff hver gang dette blir nevnt. 
Får lyst til å ta på masse store baggy klær for å gjemme kroppen min for kommentarene, hjelp! 

Hilsen kvinne 33

Det er nok ment som et kompliment, men det er litt forskjellig hvordan folk tar kommentarer på kropp (noen kan tenke at de ikke var bra nok fra før, noen kan føle at de ikke blir sett for den de er; bare kropp, noen kan ta det som et kompliment og blomstre, noen kan ta det som et kompliment, men bli så hektet at det tar fullstendig av med trening og sunt kosthold at de utvikler en spiseforstyrrelse). Jeg synes du skal si ifra; si noe sånt som at du skjønner det er positivt ment, men at for deg blir det vanskelig med kommentarer rundt kropp og vekt, og at du derfor ønsker å slippe det.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan svare; «takk for at du sier fra, men jeg er allerede klar over det»

Eller; «så fint at du legger merke til dette, å forbedre livsstilen er noe alle burde gjort…..»

Det er en uting å bry seg så mye om andres kropper, selv om det er ment godt å kommentere hvordan andre ser ut. 

Anonymkode: d07e1...e9e

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jøss.

Jeg elsker når folk kommenterer at jeg går ned i vekt. 

Anonymkode: 803c4...344

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor du mener at de mener at verdien din har steget bare fordi de synes du ser bedre ut? Det er vel heller du selv som knytter verdi til utseendet da?

Det er ingen hemmelighet at man ser bedre ut når man er slankere og strammere. Selv om folk ikke hadde kommentert deg positivt nå, ville du fortsatt ha sett dårligere ut i fortiden. Utseendet ditt var aldri noen hemmelighet. Omfavn heller at det er blitt bedre. Ingen sier at du var dårligere for det!!

Anonymkode: b44a4...f40

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner akkurat hvordan du har det.

Mitt råd: si til dem det gjelder at du er sensitiv når det gjelder kroppen din, at du skjønner de mener godt, men at det gjør ting verre uansett om det er positive kommentarer. Vennligst ikke kommentert min kropp, takk. 

Anonymkode: 63741...7c9

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke noen gode svar å gi de, men jeg skjønner deg veldig godt! Har gått ned 30 kg på under et år og får endel kommentarer. Jeg hater det og blir veldig ukomfortabel. Aner ikke hva jeg skal svare. Tror det også synes, at jeg blir veldig ukomfortabel. 
Jeg har fått *en* jeg synes var hyggelig og det var hun som sa "du ser så sterk og trent ut!", det var faktisk bare hyggelig og da takket jeg. 
Jeg kommenterer aldri på andres kropper, eneste unntaket er venninnen min som skryter av vektnedgang og *vil* ha kommentarer. 😁

Anonymkode: 564e1...698

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor du mener at de mener at verdien din har steget bare fordi de synes du ser bedre ut? Det er vel heller du selv som knytter verdi til utseendet da?

Det er ingen hemmelighet at man ser bedre ut når man er slankere og strammere. Selv om folk ikke hadde kommentert deg positivt nå, ville du fortsatt ha sett dårligere ut i fortiden. Utseendet ditt var aldri noen hemmelighet. Omfavn heller at det er blitt bedre. Ingen sier at du var dårligere for det!!

Anonymkode: b44a4...f40

Det handler vel for min del om at de aldri gir meg komplimenter som ikke handler om kropp/vektnedgang. Aldri «Du ser bra ut i dag» (uten å nevne kropp) «Fin kjole» osv. Bare kommentarer hvis jeg har gått ned i vekt. Så det er vel noe med følelsen av at jeg ikke har «fortjent komplimenter» før siden de aldri ga noen, men med en gang man går ned 5-10kg så skal de begynne å renne inn hver gang man møtes. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sikkert slike folk som får ADHD diagnose i voksen alder...

Anonymkode: 14405...6e4

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok bare å erkjenne og forstå at en god del folk er opptatt  av hvordan andre ser ut. De fleste sier jo ikke noe  - noen kan komme med noen bemerkninger...  Det er vel  slik at de fleste som er/har vært synlig overvektige har fått kommentarer på dette en eller anne gang...

Er enig i at det er feil å direkte si "så fin du er blitt" eller lignende, i alle fall om det ikke kommer spontant i farten. Jeg (mann) har gått ned nesten 10 prosent siste halvåret, ved hjelp av medisiner, min nærmeste sjef tilbudte meg noe mat under et 1-1-møte, der jeg s at jeg nå bare spiste to ganger om dagen, og dessuten tok medisiner etc...

... da sa hun det egentlig ganske fint - ja, hun så jo det - og at hun håpet at jeg synes det var ok -samtidig la hun til at det å si slike ting jo også er en slags antydning om at jeg ikke så så bra ut før. Derfor sa hun det da også i en setting - ikke sånn uten innledning. Heller ingen andre kolleger har kommentert på annen måte - noen vet at jeg har tatt medisiner og lignende.

Så kom det her om dagen en "gammel" kollega jeg ikke har sett på over ett år innom - og hun kommenterte det helt spontant - "så bra du ser ut" osv. Det var jo egentlig bare veldig hyggelig.

Anbefalingen er vel bare å ta det positive med seg.

Anonymkode: 2b3d3...a49

Skrevet

Et tips er å Si snu det tilbake med en gang på den andre. Si samme til deg, hva har du gjort? Om de nekter kan du si joooo da og så skift fokus en gang til. Tenk ut div "tomme" fraser for å avlede. 

Joda det gjør du har du fikset håret. Joooda det gjør du, huden din ser så mye freshere ut nå enn i vinter, har du gjort noe annerledes? Osv.

Funker på alle typer folk. 🤣👍

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sikkert slike folk som får ADHD diagnose i voksen alder...

Anonymkode: 14405...6e4

Det er en kar som driver å kommentarer på min kropp men han har ikke adhd. Typisk sånn godt voksne kjærringfakter og så skjuler dem det bak "omsorg" fordi overvekt er jo såå farlig. 

AnonymBruker
Skrevet
MizzVic skrev (På 15.4.2024 den 12.47):

Jo.

Og jeg mener hele greia er tullete.

Det er voksne mennesker.

Ikke vær så selvsentrert og selvopptatt.

Ta ett kompliment, og gå videre med livet.

Man må også forstå at kroppen ikke er så bra om du ikke trener og tar vare på den. Det sier seg selv, du vet det selv, og du visste det før noen kommenterte det.

Det er overreagering, rett og slett.

Selvsentrert og selvopptatt fordi man ikke liker å få kommentarer på egen kropp og utseendet? 🤔

Anonymkode: cd86d...8f2

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår du prøver å være hyggelig, men jeg ønsker ikke fokus og kommentarer som går på utseende, det oppleves negativt for meg. Jeg vil ha fokus på å være sterk og frisk og sunn, å ha en kropp som fungerer til det jeg vil gjøre. Ja, jeg er blitt sterkere, og føler meg bedre.

Anonymkode: 91f39...bf6

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Skal man slutte å si at man var fin på håret også, om noen har vært til frisøren? Tenker dere da at personen mener at håret ikke var fint før? "Så fint kjøkken dere har fått," betyr at det gamle var stygt? Og så, om de synes du ser bedre ut nå, er ikke det bare fint? Kan man ikke se bedre ut nå, uten at det nødvendigvis var ille før? 

Greit nok å ikke like tilbakemeldinger, men å tolke de så langt som dere gjør, er det ikke bare bortkastet? De fleste sier komplimenter for å være hyggelige.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Skal man slutte å si at man var fin på håret også, om noen har vært til frisøren? Tenker dere da at personen mener at håret ikke var fint før? "Så fint kjøkken dere har fått," betyr at det gamle var stygt? Og så, om de synes du ser bedre ut nå, er ikke det bare fint? Kan man ikke se bedre ut nå, uten at det nødvendigvis var ille før? 

Greit nok å ikke like tilbakemeldinger, men å tolke de så langt som dere gjør, er det ikke bare bortkastet? De fleste sier komplimenter for å være hyggelige.

Flott sveis er noe helt annet enn jøss Guri, nå har du blitt tynn. 

Man vet at folk klipper seg som regel fordi de har slitt hår. Men å gå ned i vekt kan ha med sykdom å gjøre.

Overvekt er også en sykdom. Det kan være vanskelig for folk å snakke om sånt forran en gruppe mennesker som står å lytter. Det er derfor annerledes når det gjelder sveisen, eller nye sko. Det er ikke så personlig. 

De som ikke forstår det her er Kansje litt enkle? Eller er det så vanskelig å la være å kommentere kroppene til folk? Vanskelig å huske på og bruke filteret mellom hjernen og munn? 🤣

Endret av lillevill
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Selvsentrert og selvopptatt fordi man ikke liker å få kommentarer på egen kropp og utseendet? 🤔

Kansje man er selvopptatt fordi det legger press på visse folk som må begynne å tenke hvordan de ordlegger seg da "jammen jeg ser jo at hun har slank seg.. Det er jo så godt ment." javel om det er så godt ment, så er man Så Klart opptatt av hvordan man faktisk påvirker andre med snakketøyet. 😄 Man må jo ikke si alt man ser. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hjelpes🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 5d454...f83

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ja når du legger så mye i det. Hvordan du så ut før ect.

At du i det hele tatt bruker så mye tid på å tenke over hva andre kanskje tenker om ditt utseende. 

Også etter å ha fått en positiv kommentar i tillegg da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...