Gå til innhold

Andre kommenterer på kroppen min

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Er til dels enig med deg. Selv om jeg for så vidt kan sette meg inn i TS sin tankegang, synes jeg samtidig det er noe selvopptatt og ulidelig hårsårt ved denne holdningen. Hvorfor må vi på død og liv gjøre oss til ofre hele tiden og tolke alt i verste mening. Det er et sykdomstegn i hele vårt samfunn at vi har blitt så lite rause, selv mot folk som har de beste hensikter i sin interaksjon med andre mennesker. 

Tro meg, jeg har fått en god porsjon med klønete uttalelser i løpet av mitt liv  som regelrett kan fremstå som både  tankeløst og til og med tidvis diskriminerende (jeg sitter i rullestol), men jeg synes det er enkelt å ignorere disse tingene så lenge jeg ser at hensikten bak ordene som blir servert har vært med god hensikt. Jeg synes ikke det er noe hyggelig å straffe folk for at de er klønete eller litt tankeløse. Da finner jeg heller andre anledninger hvor jeg kan uttale meg på generelt grunnlag så kanskje noen kan plukke opp et hint i en slik sammenheng, fremfor at jeg skal ydmyke dem direkte med en streng korreksjon der og da.

Tar selvfølgelig forbehold om kommentarer som er helt for drøye. Man skal ikke finne seg i alt. 

Anonymkode: 61c98...63a

Godt skrevet, helt enig med deg.

Løft blikket litt, TS. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvis det ikke var et problem for deg, hvorfor trener du og prøve å gå ned i vekt da?

Nå dikter du bare opp problemer 

Anonymkode: 287c6...f1c

Som jeg skrev så trener jeg ikke for å gå ned i vekt.. Vektnedgang er ikke målet mitt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Er til dels enig med deg. Selv om jeg for så vidt kan sette meg inn i TS sin tankegang, synes jeg samtidig det er noe selvopptatt og ulidelig hårsårt ved denne holdningen. Hvorfor må vi på død og liv gjøre oss til ofre hele tiden og tolke alt i verste mening. Det er et sykdomstegn i hele vårt samfunn at vi har blitt så lite rause, selv mot folk som har de beste hensikter i sin interaksjon med andre mennesker. 

Tro meg, jeg har fått en god porsjon med klønete uttalelser i løpet av mitt liv  som regelrett kan fremstå som både  tankeløst og til og med tidvis diskriminerende (jeg sitter i rullestol), men jeg synes det er enkelt å ignorere disse tingene så lenge jeg ser at hensikten bak ordene som blir servert har vært med god hensikt. Jeg synes ikke det er noe hyggelig å straffe folk for at de er klønete eller litt tankeløse. Da finner jeg heller andre anledninger hvor jeg kan uttale meg på generelt grunnlag så kanskje noen kan plukke opp et hint i en slik sammenheng, fremfor at jeg skal ydmyke dem direkte med en streng korreksjon der og da.

Tar selvfølgelig forbehold om kommentarer som er helt for drøye. Man skal ikke finne seg i alt. 

Jeg er ikke ute etter å «straffe noen» eller «ydmyke noen» eller «være streng». Jeg spør jo etter ting jeg kan si som IKKE er frekt. 
Uansett om jeg overreagerer eller ikke så er dette ubehagelig for MEG, selvom det ikke er det for dere eller dere har andre meninger.

De fleste som gir meg disse kommentarene er i familien min, og hvis jeg sier ifra om noe jeg ikke liker (uansett om det er overreaksjon eller ikke), så burde de respektere det.

• Nyttig 1
Skrevet
MizzVic skrev (38 minutter siden):

Jo.

Og jeg mener hele greia er tullete.

Det er voksne mennesker.

Ikke vær så selvsentrert og selvopptatt.

Ta ett kompliment, og gå videre med livet.

Man må også forstå at kroppen ikke er så bra om du ikke trener og tar vare på den. Det sier seg selv, du vet det selv, og du visste det før noen kommenterte det.

Det er overreagering, rett og slett.

Enig i å være uenig.

Gjest Wellbutrin
Skrevet
Megosv skrev (5 timer siden):

Takk for at du tok deg tid til å skrive en så lang tekst til meg, det betyr mye å høre at andre relaterer til det jeg skriver og høre om hvordan du har håndtert lignende situasjoner. 

De fleste som gir meg disse kommentarene gjør det bare en gang, og da føler jeg ikke like sterkt behov for å måtte si noe om det. Det er et par stk som ofte kommenterer, nesten hver gang jeg ser de (ca hver 2-3 mnd. Han ene kommenterte for tredje gang nå på 4mnd) og da er det den eneste «positive» oppmerksomheten de gir meg.. Slenger ut «Du har slanket deg» fra andre siden av rommet, mens ti+ andre står og hører på det. Så de sier ikke noe spesifikt positivt om det heller, de bare påpeker det. Hater uansett å være midtpunkt foran mange mennesker🙃 også har jeg egentlig ikke kontakt med de resten av eventet, fordi vi ikke er nærme (vi har begge andre vi heller vil catche opp med på en måte). Er absolutt fra disse to som gir størst ubehag og de jeg vurderer å si ifra til.

En i ganske nær familie gir meg også kommenterer.. men veldig blandede signaler. Han kan si «jeg skal gå ned litt i vekt jeg.. det skal vel kanskje du også, eller?» men hvis jeg feks bestiller en salat eller noe sunnere enn pizza og fries så er han sånn «herregud slanker du deg eller???🙄» 

Jeg vil også gjerne påpeke at jeg er ikke kjempe overvektig, det har på ingen måte vært farlig for meg å være på den høyeste vekten jeg hadde. Hadde det vært et åpenbart stort problem kunne jeg kanskje skjønt det mer. 

Jeg syns du skal si ifra til disse to jeg! Det kommer til å være skummelt å gjøre det, men jeg tror du vil føle deg bedre etterpå, uavhengig av utfallet, fordi du står opp for deg selv og setter grenser/krav. Si det rett ut at du ikke liker kommentarer rundt kroppen din, spesielt ikke foran masse folk. Blir de sure og grinete så får de bare bli det, det er deres problem og ikke ditt. 

Han du skriver om som er i nær familie minner meg om de aller fleste 50+ folka jeg har kjent og kjenner, haha. Ikke noe i veien for å komme med litt småfrekke kommentarer tilbake. 

Uting at man kommenterer sånn på andres kropp og vekt. Folk skjønner ikke at det kan ha negativ effekt for den som mottar kommentaren, og de gidder ikke prøve å skjønne heller.

Skrevet
Wellbutrin skrev (5 timer siden):

Jeg syns du skal si ifra til disse to jeg! Det kommer til å være skummelt å gjøre det, men jeg tror du vil føle deg bedre etterpå, uavhengig av utfallet, fordi du står opp for deg selv og setter grenser/krav. Si det rett ut at du ikke liker kommentarer rundt kroppen din, spesielt ikke foran masse folk. Blir de sure og grinete så får de bare bli det, det er deres problem og ikke ditt. 

Han du skriver om som er i nær familie minner meg om de aller fleste 50+ folka jeg har kjent og kjenner, haha. Ikke noe i veien for å komme med litt småfrekke kommentarer tilbake. 

Uting at man kommenterer sånn på andres kropp og vekt. Folk skjønner ikke at det kan ha negativ effekt for den som mottar kommentaren, og de gidder ikke prøve å skjønne heller.

Takk for kommentarene dine! Det betyr mye ❤️

Gjest Wellbutrin
Skrevet
Megosv skrev (3 minutter siden):

Takk for kommentarene dine! Det betyr mye ❤️

❤️ 

AnonymBruker
Skrevet

Som du skriver selv så sier folk dette for å være hyggelige/det er ment som et kompliment. Da mener jeg man kan si en kort takk til personen, fordi hen mener å si noe hyggelig til deg, selv om du ikke liker komplimentet. Litt nærtagende synes jeg du er når du tar sånn på vei av dette - folk sier mye rart. Sånn prøver jeg å tenke - har alltid vært relativt slank og ser ut som jeg trener og har fått en del komplimenter for det. Men dette skyldes bare gener og jeg gjør ingenting for det. Litt rart å få komplimenter for kroppen, og mindre for ting jeg virkelige gjør en innsats for å klare-  å være hyggelig, morsom og flink. Det sier jeg noen ganger til mine nærmeste - takk for at du sier jeg er slank, men jeg vil heller høre at jeg er snill og morsom. Men til mindre kjente sier jeg bare kort takk og prøver å få samtalen over på noe annet. 

Anonymkode: 05129...6a7

Skrevet

Man har i bunn og grunn to valg - si fra til dem det gjelder eller smil, takk og håndter det i stillhet. Jeg skjønner problemstillingen, jeg står i liknende av og til og har blitt overrasket over hvor vanskelig jeg synes det er, men folk mener det godt og er ikke tankelesere. Samfunnet er som det er  det endrer seg ikke bare fordi man synes det burde det, og da må man vurdere om det er verdt å gjøre en innsats for å endre de rundt seg, kommentar for kommentar, eller om det er enklere å jobbe med seg selv.

Skrevet

Folks utrolige iver etter å uttale seg om andres kropper, er noe av det som driver vårt samfunns usunne kroppsfokus. Det er bra og sunt å utfordre den tankegangen, og det har ikke noe med offerroller å gjøre. Håper mine barn slipper å bli vitne til like mange (velmente) kroppskommentarer.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg ser ikke problemet? Hvis andre kommer med komplimenter når du går ned i vekt så er det kanskje fordi du ser sunnere ut og freshere ut. Selvom målet ditt ikke er å gå ned så er det jo alltid hyggelig med komplimenter. Hadde de sagt noe negativt så hadde det vært en annen sak

Anonymkode: 441c4...d54

En grei tommelfingerregel er å ikke kommentere andre sin kropp punktum.

Anonymkode: 5d454...f83

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En grei tommelfingerregel er å ikke kommentere andre sin kropp punktum.

Anonymkode: 5d454...f83

🙌🙌

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for dette innlegget TS! ❤️🙏

Jeg har vært anorektisk, tynn, normalvektig og overvektig, og det er helt sykt hvor ulikt folk forholder seg til meg i forhold til hvilken vekt jeg har. 

Jeg har aldri hatt en bedre stilling enn jeg har nå, men "desverre" er jeg nå overvektig. Jeg får mye mindre oppmersomhet og cred nå enn da jeg hadde en lavere stilling hvor jeg var tynnere. 

Helt sjult hvordan det funker. Jeg har gått mye opp og ned i vekt, og har derfor kunne følge hele reiser. 

Anonymkode: b59e5...ebc

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Anonymus Notarius skrev (11 timer siden):

Godt skrevet, helt enig med deg.

Løft blikket litt, TS. 

Men skal vi kun løfte blikket når meningen er om oss. Hva med å løfte blikket når det kommer til å såre noen med å kommentere kropp? Er det ikke også egoistisk å føle at vi må kommentere noens vekt ig det er vårt behov over deres behov for å ha det bra. Syns ikke å tenke deg om 2 ganger og lytte til dem som har vanskelige tanker om selvbildet skader samfunnet akkurat. Det er ikke alltid det sårer, noen vil ha kommentarer. Men det går an å se an personen. Vi får til å lese kroppspråk eller spørre om det går greit. 

Anonymkode: 074ff...3c7

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Men skal vi kun løfte blikket når meningen er om oss. Hva med å løfte blikket når det kommer til å såre noen med å kommentere kropp? Er det ikke også egoistisk å føle at vi må kommentere noens vekt ig det er vårt behov over deres behov for å ha det bra. Syns ikke å tenke deg om 2 ganger og lytte til dem som har vanskelige tanker om selvbildet skader samfunnet akkurat. Det er ikke alltid det sårer, noen vil ha kommentarer. Men det går an å se an personen. Vi får til å lese kroppspråk eller spørre om det går greit. 

Det du sa 👆🤌

AnonymBruker
Skrevet
Megosv skrev (På 15.4.2024 den 0.37):

Er det noe lurt og ikke frekt man kan svare når noen kommenterer sånt?

Hvis det er på tomannshånd tenker jeg det er lov å si at man ikke ønsker å snakke om det. Hvis de tar det i en gruppe, familieselskap osv, så er det kanskje bare mulig å smile det vekk med en «ikke sant» og så bare snu samtalen en annen retning «fy søren den rekesalaten din var god», «for en fin duk», «noen som har sett værvarselet for i morgen?» 

Det er et tydelig hint, men ikke uhøflig. 

Anonymkode: a8e0f...73a

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis det er på tomannshånd tenker jeg det er lov å si at man ikke ønsker å snakke om det. Hvis de tar det i en gruppe, familieselskap osv, så er det kanskje bare mulig å smile det vekk med en «ikke sant» og så bare snu samtalen en annen retning «fy søren den rekesalaten din var god», «for en fin duk», «noen som har sett værvarselet for i morgen?» 

Det er et tydelig hint, men ikke uhøflig. 

Anonymkode: a8e0f...73a

Det virker som en god ide! Takk 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er vel heller ingen som egentlig forsvarer at folk skal kommentere andres kropper i tide og utide. Poenget er hvordan man velger å håndtere slikt når det først inntreffer. Å ta det innover seg, bli lei seg og vurdere andre ut fra ens eget, noe ømfintlige perspektiv, er neppe heller spesielt sunt for verken deg selv eller omgivelser. 

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Løft blikket - dvs. samfunnet handler ikke bare om deg, og alle kan ikke bare innrette seg etter deg. Folk er ikke tankelesere, og komplimenter er i de aller fleste tilfeller godt ment, og det betyr neppe at de mislikte deg eller syntes du har stygg før. Det er dumt å bruke tid på å analysere sånt. Da ødelegger du jo for deg selv.

Skrevet

Kan man ikke bare sette pris på at de forsøkte og move on? Hvorfor MÅ du bli fornærmet fordi du kan? Skal man ikke tåle noe som helst idag? Ok så er det ubehagelig da. Tykke mennesker opplever andre veien, ubehagelig det og.. 

Ting skjer i livet som er ubehagelig, kanskje tilogmed fælt! Sånn er livet! Sukk... 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...