Megosv Skrevet 14. april 2024 #1 Skrevet 14. april 2024 Hei! Jeg har nylig begynt å trene og endre kosthold. Hovedfokuset mitt er å få en bedre mental helse og en bedre hverdag generelt. Jeg har slitt en del psykisk og funnet mye glede i trening. Jeg har gått litt ned i vekt, men det er ikke det som er målet eller noe jeg snakker høyt om. Jeg har vært noe overvektig hele livet og er forsåvidt ganske vandt med det. Vekten har gått opp og ned fler ganger. Det er desverre noe som holder meg tilbake fra å gjøre mitt beste på denne reisen og det er at både bekjente og familie kommenterer på kroppen min. Spesielt de som ikke står meg nærmest og som ikke kjenner meg så godt. De sier forsåvidt ikke slemme ting men det får meg til å kjenne på et veldig stort ubehag. De sier ting som "Du ser mye strammere ut i kroppen" , "Har du gått ned i vekt? Du ser flott ut", "jeg ser at lårene dine er tynnere" og «du har slanket deg». Det får meg også til å føle at jeg ikke var bra nok fra før og gir meg ingen god følelse. Jeg har gått ned i vekt en gang tidligere for mange år siden. Da var jeg egentlig ganske syk og gikk ned i vekt på en veldig usunn måte. Fikk masse kommentarer om at "Nei gud så fin du ser ut. Hvordan har du klart det?" og "Nå ser du så fresh og sunn ut" (noe som absolutt ikke var tilfelle). Den gang og nå skjer dette ofte i feks familieselskap mens mange hørte det. Sjeldent i en en-til-en samtale. Så nå føler jeg at jeg holder meg litt tilbake fra trening/kosthold fordi jeg er redd for å få kommentarer på kroppen min da jeg synes det er så veldig ubehagelig. Har dere noen tips til meg for å deale med dette på best mulig måte? Er det noe lurt og ikke frekt man kan svare når noen kommenterer sånt? Jeg er konfliktsky og blir veldig brydd og paff hver gang dette blir nevnt. Får lyst til å ta på masse store baggy klær for å gjemme kroppen min for kommentarene, hjelp! Hilsen kvinne 33 5
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #2 Skrevet 14. april 2024 Megosv skrev (5 minutter siden): Hei! Jeg har nylig begynt å trene og endre kosthold. Hovedfokuset mitt er å få en bedre mental helse og en bedre hverdag generelt. Jeg har slitt en del psykisk og funnet mye glede i trening. Jeg har gått litt ned i vekt, men det er ikke det som er målet eller noe jeg snakker høyt om. Jeg har vært noe overvektig hele livet og er forsåvidt ganske vandt med det. Vekten har gått opp og ned fler ganger. Det er desverre noe som holder meg tilbake fra å gjøre mitt beste på denne reisen og det er at både bekjente og familie kommenterer på kroppen min. Spesielt de som ikke står meg nærmest og som ikke kjenner meg så godt. De sier forsåvidt ikke slemme ting men det får meg til å kjenne på et veldig stort ubehag. De sier ting som "Du ser mye strammere ut i kroppen" , "Har du gått ned i vekt? Du ser flott ut", "jeg ser at lårene dine er tynnere" og «du har slanket deg». Det får meg også til å føle at jeg ikke var bra nok fra før og gir meg ingen god følelse. Jeg har gått ned i vekt en gang tidligere for mange år siden. Da var jeg egentlig ganske syk og gikk ned i vekt på en veldig usunn måte. Fikk masse kommentarer om at "Nei gud så fin du ser ut. Hvordan har du klart det?" og "Nå ser du så fresh og sunn ut" (noe som absolutt ikke var tilfelle). Den gang og nå skjer dette ofte i feks familieselskap mens mange hørte det. Sjeldent i en en-til-en samtale. Så nå føler jeg at jeg holder meg litt tilbake fra trening/kosthold fordi jeg er redd for å få kommentarer på kroppen min da jeg synes det er så veldig ubehagelig. Har dere noen tips til meg for å deale med dette på best mulig måte? Er det noe lurt og ikke frekt man kan svare når noen kommenterer sånt? Jeg er konfliktsky og blir veldig brydd og paff hver gang dette blir nevnt. Får lyst til å ta på masse store baggy klær for å gjemme kroppen min for kommentarene, hjelp! Hilsen kvinne 33 Jeg vet ikke hva jeg skal si til det, men jeg skjønner deg! Jeg har det på samme måte. Blir skikkelig provosert på dine vegne. Anonymkode: 83532...460 2 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #3 Skrevet 14. april 2024 Megosv skrev (6 minutter siden): Hei! Jeg har nylig begynt å trene og endre kosthold. Hovedfokuset mitt er å få en bedre mental helse og en bedre hverdag generelt. Jeg har slitt en del psykisk og funnet mye glede i trening. Jeg har gått litt ned i vekt, men det er ikke det som er målet eller noe jeg snakker høyt om. Jeg har vært noe overvektig hele livet og er forsåvidt ganske vandt med det. Vekten har gått opp og ned fler ganger. Det er desverre noe som holder meg tilbake fra å gjøre mitt beste på denne reisen og det er at både bekjente og familie kommenterer på kroppen min. Spesielt de som ikke står meg nærmest og som ikke kjenner meg så godt. De sier forsåvidt ikke slemme ting men det får meg til å kjenne på et veldig stort ubehag. De sier ting som "Du ser mye strammere ut i kroppen" , "Har du gått ned i vekt? Du ser flott ut", "jeg ser at lårene dine er tynnere" og «du har slanket deg». Det får meg også til å føle at jeg ikke var bra nok fra før og gir meg ingen god følelse. Jeg har gått ned i vekt en gang tidligere for mange år siden. Da var jeg egentlig ganske syk og gikk ned i vekt på en veldig usunn måte. Fikk masse kommentarer om at "Nei gud så fin du ser ut. Hvordan har du klart det?" og "Nå ser du så fresh og sunn ut" (noe som absolutt ikke var tilfelle). Den gang og nå skjer dette ofte i feks familieselskap mens mange hørte det. Sjeldent i en en-til-en samtale. Så nå føler jeg at jeg holder meg litt tilbake fra trening/kosthold fordi jeg er redd for å få kommentarer på kroppen min da jeg synes det er så veldig ubehagelig. Har dere noen tips til meg for å deale med dette på best mulig måte? Er det noe lurt og ikke frekt man kan svare når noen kommenterer sånt? Jeg er konfliktsky og blir veldig brydd og paff hver gang dette blir nevnt. Får lyst til å ta på masse store baggy klær for å gjemme kroppen min for kommentarene, hjelp! Hilsen kvinne 33 Jeg ser ikke problemet? Hvis andre kommer med komplimenter når du går ned i vekt så er det kanskje fordi du ser sunnere ut og freshere ut. Selvom målet ditt ikke er å gå ned så er det jo alltid hyggelig med komplimenter. Hadde de sagt noe negativt så hadde det vært en annen sak Anonymkode: 441c4...d54 3 2
Megosv Skrevet 14. april 2024 Forfatter #4 Skrevet 14. april 2024 (endret) AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg ser ikke problemet? Hvis andre kommer med komplimenter når du går ned i vekt så er det kanskje fordi du ser sunnere ut og freshere ut. Selvom målet ditt ikke er å gå ned så er det jo alltid hyggelig med komplimenter. Hadde de sagt noe negativt så hadde det vært en annen sak Anonymkode: 441c4...d54 Jeg skjønner at de fleste av kommentarene er ment positivt- men jeg synes likevel ikke at det er noen andre sin sak om hvordan min kropp ser ut. Hvis de vil gi meg et hyggelig kompliment er det så mye annet de kan si enn å kommentere på kroppen min. Hadde det vært en nær venn eller familiemedlem som kjenner til min reise, så kunne jeg oppfattet det annerledes enn jeg gjør her. Det gir også et utrykk for at min verdi som menneske har steget fordi jeg har gått ned i vekt, noe jeg vet at mange som går ned i vekt føler på når de får slike kommentarer. Disse menneskene som sier disse tingene til meg vet heller ikke hvordan min psykiske helse er, om jeg har en spiseforsyrrelse, sørger, har begynt på nye medisiner osv. Vektnedgang er ikke alltid = sunnere. Derfor mener jeg man ikke burde kommentere dette om man ikke kjenner personen godt, de tar det opp selv eller man vet grunnen til vektnedgang/oppgang. Bare det at jeg føler ubehag av situasjonen er grunn nok, tenker jeg. De gir meg også en uønsket oppmerksomhet foran mange andre mennesker Endret 14. april 2024 av Megosv 8
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #5 Skrevet 14. april 2024 Kan du ikke bare si "takk, jeg har begynt å trene" Anonymkode: 7b700...009 5
Megosv Skrevet 14. april 2024 Forfatter #6 Skrevet 14. april 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kan du ikke bare si "takk, jeg har begynt å trene" Anonymkode: 7b700...009 Takk for innspill, men jeg har ikke så lyst til å takke for noe jeg føler som ubehagelig og ikke et kompliment. Det oppfordrer jo også bare for videre kommentarer 2
Megosv Skrevet 14. april 2024 Forfatter #7 Skrevet 14. april 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jeg vet ikke hva jeg skal si til det, men jeg skjønner deg! Jeg har det på samme måte. Blir skikkelig provosert på dine vegne. Anonymkode: 83532...460 Takk for støtten Føler de fleste ser at jeg blir ukomfortabel - hadde vært digg om noen kom meg til unnsetning. Men jeg tør jo ikke si ifra selv så kan ikke forvente at noen andre gjør det heller. Får prøve å komme på noe lurt å svare til neste gang..
Kullsyrevann Skrevet 14. april 2024 #8 Skrevet 14. april 2024 Jeg gikk gjennom det samme. Spesielt fra kvinnelige familiemedlemmer. De fleste holdt kjeft når jeg sa "jeg liker det ikke når folk kommenterer på kroppen min". Eller så ble de sure fordi de følte de hadde en slags rett til å komme med kommentarer. Nå er kroppen min mer permanent og ikke i dramatisk endring, så folk har ikke før/etter bilder å sammenligne med i hodet. Men fy flate så ubehagelig det var. Følte at kroppen plutselig ble til et identitetstrekk. Fikk kommentar fra en tante da vi skulle sette oss ned hele familien å spise å jeg gikk bare fra bordet. Burde bare begynt med "takk, jeg stapper fingeren i halsen etter hvert måltid " 1 1
TomSawyer Skrevet 14. april 2024 #9 Skrevet 14. april 2024 Megosv skrev (42 minutter siden): Hei! Jeg har nylig begynt å trene og endre kosthold. Hovedfokuset mitt er å få en bedre mental helse og en bedre hverdag generelt. Jeg har slitt en del psykisk og funnet mye glede i trening. Jeg har gått litt ned i vekt, men det er ikke det som er målet eller noe jeg snakker høyt om. Jeg har vært noe overvektig hele livet og er forsåvidt ganske vandt med det. Vekten har gått opp og ned fler ganger. Det er desverre noe som holder meg tilbake fra å gjøre mitt beste på denne reisen og det er at både bekjente og familie kommenterer på kroppen min. Spesielt de som ikke står meg nærmest og som ikke kjenner meg så godt. De sier forsåvidt ikke slemme ting men det får meg til å kjenne på et veldig stort ubehag. De sier ting som "Du ser mye strammere ut i kroppen" , "Har du gått ned i vekt? Du ser flott ut", "jeg ser at lårene dine er tynnere" og «du har slanket deg». Det får meg også til å føle at jeg ikke var bra nok fra før og gir meg ingen god følelse. Jeg har gått ned i vekt en gang tidligere for mange år siden. Da var jeg egentlig ganske syk og gikk ned i vekt på en veldig usunn måte. Fikk masse kommentarer om at "Nei gud så fin du ser ut. Hvordan har du klart det?" og "Nå ser du så fresh og sunn ut" (noe som absolutt ikke var tilfelle). Den gang og nå skjer dette ofte i feks familieselskap mens mange hørte det. Sjeldent i en en-til-en samtale. Så nå føler jeg at jeg holder meg litt tilbake fra trening/kosthold fordi jeg er redd for å få kommentarer på kroppen min da jeg synes det er så veldig ubehagelig. Har dere noen tips til meg for å deale med dette på best mulig måte? Er det noe lurt og ikke frekt man kan svare når noen kommenterer sånt? Jeg er konfliktsky og blir veldig brydd og paff hver gang dette blir nevnt. Får lyst til å ta på masse store baggy klær for å gjemme kroppen min for kommentarene, hjelp! Hilsen kvinne 33 😂 Dere kvinner er pinadø meg ikke enkle å forstå seg på.. Tror du bare må si takk jeg og heller jobbe med det de får deg til å føle innvendig.. 4 3
MizzVic Skrevet 14. april 2024 #10 Skrevet 14. april 2024 Man ser bedre ut når man trener enn ikke. Gratulerer, du har forbedret deg selv! Noe alle burde strebe etter hver eneste dag! 1
Megosv Skrevet 14. april 2024 Forfatter #11 Skrevet 14. april 2024 Kullsyrevann skrev (5 minutter siden): Jeg gikk gjennom det samme. Spesielt fra kvinnelige familiemedlemmer. De fleste holdt kjeft når jeg sa "jeg liker det ikke når folk kommenterer på kroppen min". Eller så ble de sure fordi de følte de hadde en slags rett til å komme med kommentarer. Nå er kroppen min mer permanent og ikke i dramatisk endring, så folk har ikke før/etter bilder å sammenligne med i hodet. Men fy flate så ubehagelig det var. Følte at kroppen plutselig ble til et identitetstrekk. Fikk kommentar fra en tante da vi skulle sette oss ned hele familien å spise å jeg gikk bare fra bordet. Burde bare begynt med "takk, jeg stapper fingeren i halsen etter hvert måltid " Ventet på denne kommentaren og forståelsen, takk! Det skal jeg ta med meg videre 2
Megosv Skrevet 14. april 2024 Forfatter #12 Skrevet 14. april 2024 MizzVic skrev (4 minutter siden): Man ser bedre ut når man trener enn ikke. Gratulerer, du har forbedret deg selv! Noe alle burde strebe etter hver eneste dag! Someone didn't understand the assignment 1
Kullsyrevann Skrevet 14. april 2024 #13 Skrevet 14. april 2024 TomSawyer skrev (4 minutter siden): 😂 Dere kvinner er pinadø meg ikke enkle å forstå seg på.. Tror du bare må si takk jeg og heller jobbe med det de får deg til å føle innvendig.. Det er ikke alle som liker å føle seg objektivisert. Kroppsnøytralitet er noe mange streber etter, spesielt når man har en kropp i endring. For mange er det en vanskelig og sår prosess å se noe nytt når man ser seg i speilet. Jo det er positivt, men det er også personlig. Spesielt hvis man dropper mer enn 5 kg. Bare fordi dere menn sjelden får bekreftelse og kommentarer på kroppen og sulter etter et kompliment... vi kvinner har fått høre det siden puberteten. 3 3
Megosv Skrevet 14. april 2024 Forfatter #14 Skrevet 14. april 2024 TomSawyer skrev (7 minutter siden): 😂 Dere kvinner er pinadø meg ikke enkle å forstå seg på.. Tror du bare må si takk jeg og heller jobbe med det de får deg til å føle innvendig.. Someone didn't understand the assignment 1
Gjest Wellbutrin Skrevet 15. april 2024 #15 Skrevet 15. april 2024 TomSawyer skrev (1 time siden): 😂 Dere kvinner er pinadø meg ikke enkle å forstå seg på.. Tror du bare må si takk jeg og heller jobbe med det de får deg til å føle innvendig.. Når du ikke engang gidder å prøve å forstå så kan du jo bare holde kjeft. Ta deg en runk i stedet. Trådstarter! Jeg kan relatere veldig til det du skriver her. Jeg gikk ned i vekt for en stund siden, det var ikke snakk om mange kiloene (rundt 10 kg), jeg så dog ikke dette selv i speilet og tenkte ikke over det. Men joda, det la kollegaene mine merke til! Flere som kommenterte at jeg var blitt så slank og at det sikkert har vært godt å gå ned i vekt. Hver gang de kommenterte det så kjente jeg at det bobla litt i magen. Ble egentlig bare lei meg. Man får en slags bekreftelse på at andre vurderer kroppen din, utseendet ditt, de legger merke til det og det er jo veldig åpenbart at det å være tynn/slank er penere enn overvekt. Som deg fikk jeg også en følelse av at jeg i utgangspunktet ikke var bra nok og at andre har sett på meg som avskyelig, lat og lignende før jeg gikk ned i vekt. Det var kun èn kollega som kom til meg og spurte om jeg hadde det bra. Jeg sa ja. Da sa hun at jeg var blitt så tynn, og hun ville bare vite om alt gikk greit. Hun brydde seg oppriktig (nei, jeg hadde det ikke bra, jeg gikk ned i vekt fordi jeg mistet matlysten). Men, dette er jo egne tanker, det trenger ikke stemme. Kollegaene mine er like glad i meg nå som de var før jeg gikk ned i vekt og det har ikke endret noe for meg sånn sett. Men, kommentarene kan stikke litt, spesielt når man ikke liker å få kommentarer om kroppen. Jeg liker det ikke i det hele tatt, og det er fordi jeg har slitt så mye med selvbildet mitt som jeg har. For meg er det å "glemme" utseende på kroppen litt veldig effektivt og gjør meg mindre selvbevisst, og bidrar til bedre selvtillit. Da blir jeg lett trigget om noen kommenterer kroppen min. Eneste du kan gjøre med dette er å jobbe med deg selv. Husk at de fleste mener det bare godt, og det å si at du ser bra ut nå ikke betyr at du ikke så bra ut før. De legger merke til en forandring og de ser nok at du stråler og at du føler deg bedre. Selvtillit og glede er noe som lyser av mennesker, og de ser det nok hos deg. En skulle trodd at de da også ser at du blir ukomfortabel når de kommenterer det, men vi mennesker er rare sånn sett. Den kommentaren du fikk om at du så fresh ut var nok oppriktig ment fra personen som ga deg det, du kan faktisk ikke bestemme hva han/hun tenker og mener. Han/hun sa det de mente, du må nesten bare forholde deg til det. Jeg tolker det også slik at det ikke står så bra til med selvtilliten, da antar man lett at andre tenker mye rart om en som ikke stemmer. Man har ikke noe bevis på det, man bare tenker seg frem til noe og tror at ens egne tanker er fakta. Tankene dine er ikke fakta i det hele tatt og du kan aldri vite 100% hva andre tenker! Det jeg gjorde når jeg fikk kommentarer var å takke og skifte samtaleemne. Eller si at jeg må gjøre noe eller fjerne meg fra situasjonen. Er selv konfliktsky, så jeg ville aldri sagt at jeg ikke liker å få kommentarer om kroppen min. Folk kan si det de vil, hvordan jeg takler det eller responderer er opp til meg - og jeg takker og går videre med livet mitt uten å tenke for mye på det. Det er dog innafor å si at en ikke liker kommentarer om kroppen, men det kan skape reaksjoner og negative responser og det kan jo også skape konflikt. Jeg vet, kjempe teit og idiotisk, men igjen, mennesker er kjempe rare. Fortsett å tren og spis riktig, ta vare på deg selv, ikke skam deg over kroppen din og vær glad og stolt over det du får til. Ikke la andre folk styre livet ditt, om du er på bedringens vei og får det bedre psykisk med trening så fortsetter du selvsagt med det. Andre folks meninger er i det lange løp ubetydelige, så drit i dem. Ikke straff deg selv for at andre legger merke til noe de syns er positivt med deg, og vær komfortabel med at du kan ikke kontrollere andres tanker og meninger - noen vil legge merke til det og synes både det ene og det andre om deg. Det betyr ikke noe. Slutt.
Megosv Skrevet 15. april 2024 Forfatter #16 Skrevet 15. april 2024 Wellbutrin skrev (9 timer siden): Når du ikke engang gidder å prøve å forstå så kan du jo bare holde kjeft. Ta deg en runk i stedet. Trådstarter! Jeg kan relatere veldig til det du skriver her. Jeg gikk ned i vekt for en stund siden, det var ikke snakk om mange kiloene (rundt 10 kg), jeg så dog ikke dette selv i speilet og tenkte ikke over det. Men joda, det la kollegaene mine merke til! Flere som kommenterte at jeg var blitt så slank og at det sikkert har vært godt å gå ned i vekt. Hver gang de kommenterte det så kjente jeg at det bobla litt i magen. Ble egentlig bare lei meg. Man får en slags bekreftelse på at andre vurderer kroppen din, utseendet ditt, de legger merke til det og det er jo veldig åpenbart at det å være tynn/slank er penere enn overvekt. Som deg fikk jeg også en følelse av at jeg i utgangspunktet ikke var bra nok og at andre har sett på meg som avskyelig, lat og lignende før jeg gikk ned i vekt. Det var kun èn kollega som kom til meg og spurte om jeg hadde det bra. Jeg sa ja. Da sa hun at jeg var blitt så tynn, og hun ville bare vite om alt gikk greit. Hun brydde seg oppriktig (nei, jeg hadde det ikke bra, jeg gikk ned i vekt fordi jeg mistet matlysten). Men, dette er jo egne tanker, det trenger ikke stemme. Kollegaene mine er like glad i meg nå som de var før jeg gikk ned i vekt og det har ikke endret noe for meg sånn sett. Men, kommentarene kan stikke litt, spesielt når man ikke liker å få kommentarer om kroppen. Jeg liker det ikke i det hele tatt, og det er fordi jeg har slitt så mye med selvbildet mitt som jeg har. For meg er det å "glemme" utseende på kroppen litt veldig effektivt og gjør meg mindre selvbevisst, og bidrar til bedre selvtillit. Da blir jeg lett trigget om noen kommenterer kroppen min. Eneste du kan gjøre med dette er å jobbe med deg selv. Husk at de fleste mener det bare godt, og det å si at du ser bra ut nå ikke betyr at du ikke så bra ut før. De legger merke til en forandring og de ser nok at du stråler og at du føler deg bedre. Selvtillit og glede er noe som lyser av mennesker, og de ser det nok hos deg. En skulle trodd at de da også ser at du blir ukomfortabel når de kommenterer det, men vi mennesker er rare sånn sett. Den kommentaren du fikk om at du så fresh ut var nok oppriktig ment fra personen som ga deg det, du kan faktisk ikke bestemme hva han/hun tenker og mener. Han/hun sa det de mente, du må nesten bare forholde deg til det. Jeg tolker det også slik at det ikke står så bra til med selvtilliten, da antar man lett at andre tenker mye rart om en som ikke stemmer. Man har ikke noe bevis på det, man bare tenker seg frem til noe og tror at ens egne tanker er fakta. Tankene dine er ikke fakta i det hele tatt og du kan aldri vite 100% hva andre tenker! Det jeg gjorde når jeg fikk kommentarer var å takke og skifte samtaleemne. Eller si at jeg må gjøre noe eller fjerne meg fra situasjonen. Er selv konfliktsky, så jeg ville aldri sagt at jeg ikke liker å få kommentarer om kroppen min. Folk kan si det de vil, hvordan jeg takler det eller responderer er opp til meg - og jeg takker og går videre med livet mitt uten å tenke for mye på det. Det er dog innafor å si at en ikke liker kommentarer om kroppen, men det kan skape reaksjoner og negative responser og det kan jo også skape konflikt. Jeg vet, kjempe teit og idiotisk, men igjen, mennesker er kjempe rare. Fortsett å tren og spis riktig, ta vare på deg selv, ikke skam deg over kroppen din og vær glad og stolt over det du får til. Ikke la andre folk styre livet ditt, om du er på bedringens vei og får det bedre psykisk med trening så fortsetter du selvsagt med det. Andre folks meninger er i det lange løp ubetydelige, så drit i dem. Ikke straff deg selv for at andre legger merke til noe de syns er positivt med deg, og vær komfortabel med at du kan ikke kontrollere andres tanker og meninger - noen vil legge merke til det og synes både det ene og det andre om deg. Det betyr ikke noe. Slutt. Takk for at du tok deg tid til å skrive en så lang tekst til meg, det betyr mye å høre at andre relaterer til det jeg skriver og høre om hvordan du har håndtert lignende situasjoner. De fleste som gir meg disse kommentarene gjør det bare en gang, og da føler jeg ikke like sterkt behov for å måtte si noe om det. Det er et par stk som ofte kommenterer, nesten hver gang jeg ser de (ca hver 2-3 mnd. Han ene kommenterte for tredje gang nå på 4mnd) og da er det den eneste «positive» oppmerksomheten de gir meg.. Slenger ut «Du har slanket deg» fra andre siden av rommet, mens ti+ andre står og hører på det. Så de sier ikke noe spesifikt positivt om det heller, de bare påpeker det. Hater uansett å være midtpunkt foran mange mennesker🙃 også har jeg egentlig ikke kontakt med de resten av eventet, fordi vi ikke er nærme (vi har begge andre vi heller vil catche opp med på en måte). Er absolutt fra disse to som gir størst ubehag og de jeg vurderer å si ifra til. En i ganske nær familie gir meg også kommenterer.. men veldig blandede signaler. Han kan si «jeg skal gå ned litt i vekt jeg.. det skal vel kanskje du også, eller?» men hvis jeg feks bestiller en salat eller noe sunnere enn pizza og fries så er han sånn «herregud slanker du deg eller???🙄» Jeg vil også gjerne påpeke at jeg er ikke kjempe overvektig, det har på ingen måte vært farlig for meg å være på den høyeste vekten jeg hadde. Hadde det vært et åpenbart stort problem kunne jeg kanskje skjønt det mer.
MizzVic Skrevet 15. april 2024 #17 Skrevet 15. april 2024 Megosv skrev (11 timer siden): Someone didn't understand the assignment Jo. Og jeg mener hele greia er tullete. Det er voksne mennesker. Ikke vær så selvsentrert og selvopptatt. Ta ett kompliment, og gå videre med livet. Man må også forstå at kroppen ikke er så bra om du ikke trener og tar vare på den. Det sier seg selv, du vet det selv, og du visste det før noen kommenterte det. Det er overreagering, rett og slett. 5
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #18 Skrevet 15. april 2024 Hvis det ikke var et problem for deg, hvorfor trener du og prøve å gå ned i vekt da? Nå dikter du bare opp problemer Anonymkode: 287c6...f1c
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #19 Skrevet 15. april 2024 Som tidligere styrkeløfter og fitnessutøver, vet jeg alt om å få kommentarer som handler om kroppen min. Jeg har svart både pent, seriøst, ufint og frekt tilbake, alt ettersom. "Så store biceps du har fått, du ser ut som en mann" "Damer er finere med litt mer fett på kroppen" "Du har jammen flaks som ser sånn ut" "Skal vi ta håndbak" "Jeg løper jeg, siden du ser ut som du kan banke meg opp når som helst" "Det holder med muskler nå" Men da jeg stoppet opp og rolig fortalte dem at jeg trente kun for min egen del og ikke ønsket kommentarer som gikk på kroppen min, da forstod de fleste. Anonymkode: b6669...716 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #20 Skrevet 15. april 2024 MizzVic skrev (3 minutter siden): Jo. Og jeg mener hele greia er tullete. Det er voksne mennesker. Ikke vær så selvsentrert og selvopptatt. Ta ett kompliment, og gå videre med livet. Man må også forstå at kroppen ikke er så bra om du ikke trener og tar vare på den. Det sier seg selv, du vet det selv, og du visste det før noen kommenterte det. Det er overreagering, rett og slett. Er til dels enig med deg. Selv om jeg for så vidt kan sette meg inn i TS sin tankegang, synes jeg samtidig det er noe selvopptatt og ulidelig hårsårt ved denne holdningen. Hvorfor må vi på død og liv gjøre oss til ofre hele tiden og tolke alt i verste mening. Det er et sykdomstegn i hele vårt samfunn at vi har blitt så lite rause, selv mot folk som har de beste hensikter i sin interaksjon med andre mennesker. Tro meg, jeg har fått en god porsjon med klønete uttalelser i løpet av mitt liv som regelrett kan fremstå som både tankeløst og til og med tidvis diskriminerende (jeg sitter i rullestol), men jeg synes det er enkelt å ignorere disse tingene så lenge jeg ser at hensikten bak ordene som blir servert har vært med god hensikt. Jeg synes ikke det er noe hyggelig å straffe folk for at de er klønete eller litt tankeløse. Da finner jeg heller andre anledninger hvor jeg kan uttale meg på generelt grunnlag så kanskje noen kan plukke opp et hint i en slik sammenheng, fremfor at jeg skal ydmyke dem direkte med en streng korreksjon der og da. Tar selvfølgelig forbehold om kommentarer som er helt for drøye. Man skal ikke finne seg i alt. Anonymkode: 61c98...63a 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå