Gå til innhold

Om du vant 10 milliarder. Ville du da flyttet ut av Norge for å slippe å betale formueskatt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hadde flyttet

ikke pga skatten men pga klimaet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Amossa skrev (På 14.4.2024 den 23.35):

Absolutt ikke.  Jeg så dokumentaren på NRK fra de norske skatteflyktningenes liv i Sveits.  Det hørtes trist ut å leve der.  En mann skrøt av jernbanens punktlighet og skolesystemet og en mor hadde sin 17-åring boende igjen i Norge. Røkke var sjelden i leiligheten sin, ble det fortalt.  Det sies at han er mye på sitt nyinnkjøpte jaktslott.  
Felles for alle som ble intervjuet var at de hørtes bitre ut.  De følte seg tvunget til å forlate Norge. Om jeg hadde vært superrik, så hadde jeg unnet meg selv å være der jeg trivdes aller best.  

De som har flyktet pga formueskatten har gjort det pga at formuen er oppbundet i materielle verdier, det er ikke penger de bare kan betale ut men de må ta ut utbytte som da må være langt høyere enn summen de betaler i formueskatt da utbytte beskattes høyt.

De fleste har også flyktet fordi beskatningen av firmaet gjør det svært lite konkurransedyktig i forhold til utenlandske firmaer som driver med det samme.

AnonymBruker skrev (På 15.4.2024 den 14.13):

Hadde jeg fått 10 milliarder så hadde blitt tvunget til å flytte. Hadde ikke hatt råd til å bli boende i Norge. Det er i alle fall det alle milliardærer sier, de har ikke råd.

Håper virkelig ikke jeg vinner 10 milliarder. Jeg elsker å bo i Norge og vil ikke flytte.

Anonymkode: 51793...4ea

Om en har 10milliarder i penger så har en jo midler til å betale skatt. Om du brukte pengene til å investere i eiendom eller firma, også fått en formueskatt på 100millioner også måtte tatt ut 150millioner for å klare å betale den formueskatten og utbytteskatten da begynner det nok å tære på tenker jeg.

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ja, den har økt. Men man hørte akkurat de samme argumentene mot formuesskatten for 20 år siden også. Det er ikke slik at milliardærene da sa "når er formueskatten så lav at den ikke er noe problem". 

Anonymkode: 2be20...3ae

Det var flere firma som flagget ut eierskapet da også. Hvor stor skatten er i prosenter betyr ikke så mye i seg selv, det som spiller inn er hva det beregnes formueskatt av og hvor ulik den er for firma som har utenlandsk eierskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nok sagt opp jobben, investert i eiendom, kjøpt en bolig til hvert av barna og funnet noe å drive med som var mer lystbetont enn det jeg jobber med nå. Men jeg hadde aldri i livet flyttet til utlandet. 

Penger er ikke alt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.4.2024 den 0.24):

Tror mange av de superrike ble superrike nettopp fordi de er svært opptatt av penger og føler de aldri har nok.  De kan gjerne snakke om at det handler om å skape arbeidsplasser, men til syvende og sist så handler det nok om at de ønsker så stor formue som mulig.  Ta Tollefsen som ble rikeste mannen som bodde i Norge. Det skapes jo  ingen arbeidsplasser av at han kjøper opp boliger han leier ut.  Det blir ikke noe flere arbeidsplasser av at det er han som er utleieren enn at det er noen andre som er utleieren. 

Det er for øvrig en ærlig sak å ville dø med så stor formue som mulig. Men da ender man jo også opp med at man må betale minst mulig skatt og man finner på løsninger som å sende datteren til Sveits hvor hun på papiret eier hele formuen mens faren sitter hjemme og styrer bedriften. 

Anonymkode: 2be20...3ae

Jeg synes det er et sykdomstegn at eiendom er så lukerativt i forhold til å skape noe. Veldig mye av næringslivet handler om matvarebutikker, billig strøm, olje og eiendom.

Vi kommer opp med mye ny teknologi, men det forsvinner med rakettfart ut av landet før det vokser og blir ordentlig stort. Stort sett ved at det selges ut. Det at folk flytter er toppen av isfjellet. Det store problemet er at bare 20% av næringslivet på børsen har norske private eiere.

Jeg skulle ønske folk var litt mer stresset over det. Det å diskutere om norske milliardærer er moralske er bortkastet. De utenlandske eierne som overtar er ikke bedre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Isambard said:

Jeg synes det er et sykdomstegn at eiendom er så lukerativt i forhold til å skape noe. Veldig mye av næringslivet handler om matvarebutikker, billig strøm, olje og eiendom.

Det er jeg enig i. 

13 hours ago, Isambard said:

Vi kommer opp med mye ny teknologi, men det forsvinner med rakettfart ut av landet før det vokser og blir ordentlig stort. Stort sett ved at det selges ut. Det at folk flytter er toppen av isfjellet. Det store problemet er at bare 20% av næringslivet på børsen har norske private eiere.

Jeg skulle ønske folk var litt mer stresset over det. Det å diskutere om norske milliardærer er moralske er bortkastet. De utenlandske eierne som overtar er ikke bedre.

Samtidig eier Norge enormt mye av utlandet. Det blir hyklersk å klage over utenlands eierskap av norske bedrifter når vi har et oljefond på over 17 000 milliarder kroner. Norge eier mange ganger større verdier i utlandet enn utlendinger eier i Norge. Ser også norske statsbedrifter som Statkraft som investerer tungt i utlandet samtidig som nordmenn aldri hadde godtatt at utlendinger eide våre vannkraftverk. Vi fikk jo faktisk hjemfallsretten for at staten skulle konfiskere vannkraftverk bygd av utlendinger. 

Anonymkode: 2be20...3ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er jeg enig i. 

Samtidig eier Norge enormt mye av utlandet. Det blir hyklersk å klage over utenlands eierskap av norske bedrifter når vi har et oljefond på over 17 000 milliarder kroner. Norge eier mange ganger større verdier i utlandet enn utlendinger eier i Norge. Ser også norske statsbedrifter som Statkraft som investerer tungt i utlandet samtidig som nordmenn aldri hadde godtatt at utlendinger eide våre vannkraftverk. Vi fikk jo faktisk hjemfallsretten for at staten skulle konfiskere vannkraftverk bygd av utlendinger. 

Anonymkode: 2be20...3ae

Ja, staten eier mye i utlandet. Det hjelper ingen ting på nyskaping i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...