Gå til innhold

Om du vant 10 milliarder. Ville du da flyttet ut av Norge for å slippe å betale formueskatt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Mange som ikke forstår det der. Og det er ett av de største problemene med formuesskatten, at den må betales helt uavhengig av inntekt. I Norge er det veldig mange minstepensjonister med formue, blant annet. Hvor gjerne boligen utgjør en stor del av formuen. Og innslagspunktet flyttes sjelden og lite av gangen, så det blir stadig flere som må punge ut. 

Anonymkode: 123f6...b9a

Norge er et skatteparadis for oss med bolig.  Verdien skal ikke verdsettes til mer enn 25% av markedsverdien.  Ei hytte ikke over 30%. I tillegg er bunnfradraget for et ektepar på 3,4 mill kr.  før formuesskatt må betales.  Og da betaler man kun 1% skatt tor formue under 20 mill. kr.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde ikke flyttet, og jeg hadde gitt bort rundt 90% av gevinsten. 

Anonymkode: ff688...6aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukt ca 7 på hus 240000 på gjeld og da hadde det ikke vært nok igjen til at det hadde vært vits i å flytte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PurpleTuliip skrev (14 minutter siden):

Brukt ca 7 på hus 240000 på gjeld og da hadde det ikke vært nok igjen til at det hadde vært vits i å flytte. 

Ikke nok igjen av 10 milliarder? 😂

Anonymkode: b4c76...23d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg fått 10 milliarder så hadde blitt tvunget til å flytte. Hadde ikke hatt råd til å bli boende i Norge. Det er i alle fall det alle milliardærer sier, de har ikke råd.

Håper virkelig ikke jeg vinner 10 milliarder. Jeg elsker å bo i Norge og vil ikke flytte.

Anonymkode: 51793...4ea

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ikke nok igjen av 10 milliarder? 😂

Anonymkode: b4c76...23d

Jeg leste 100% 10 millioner 😂😂😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde pusset opp hele kåken jeg eier. Samtidig kjøpt meg ett sted å bo i Emiratene. Kanskje skaffet meg en leilighet i Hellas også.

Hadde nok ikke flyttet ut av Norge, penger til skatt har jeg allikevel med en sånn sum.

Hadde gitt bort en god del til kreftforskning og ikke minst gjort at mine barn og barnebarn ikke trenger tenke på økonomien i deres levetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disney Adult skrev (15 timer siden):

Nei, hvorfor skulle jeg det? Bor jo i et av verdens beste land.

Mange land som er MYE bedre enn Norge hvis du er rik.

Anonymkode: 71a8c...922

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men det er fordi jeg har to barn i skolealder, og jeg kan ikke flytte ut av skolekrets engang, ikke snakk om å flytte ut av landet. Jeg ønsker at barna fortsetter med sin kjente kjære og fortsatt har trygg barndom :) 

Anonymkode: b2f49...243

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Men jeg hadde kjøpt hus et varmt sted og tilbrakt vinterhalvåret der. 

Anonymkode: 6894d...648

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg aldri gjort. Hadde betalt min skatt med glede. En god del av pengene ville blitt donert bort også.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må jo uansett betale det til man er fullstendig skattemessig utflyttet, noe som tar 3+ år. Jeg bor allerede i et land uten formuesskatt, så hadde blitt her.

Anonymkode: 6610f...fb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde flyttet på flekken. Ikke på grunn av skatt men på grunn av den tullete greia med å utlevere de rikeste i hver kommune/by/grøftekant de driver med hvert bidige år i avisene.

Jeg har ingen interesse av å offentliggjøres på den måten.

Endret av minienthe
tasteleif
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Nei. Hadde jeg hatt 10 milliarder i cash hadde jeg ikke hatt noe som helst problem med å betale formuesskatt av de pengene. Det er ikke det som er problemet med formuesskatten, det tror jeg faktisk de aller fleste er enig i.

Problemet med formuesskatten er beskatning av verdier som ikke er realisert og kanskje aldri blir det heller.

Eksempel: Bedriften jeg jobber for gikk med underskudd i fjor. Likevel må bedriftens eier betale rundt to millioner i formuesskatt. Det høres kanskje ikke så voldsomt ut, men han er en ganske enkel og nøktern fyr med en årsinntekt på rundt 1,5 millioner. Med andre ord ingen «riking», men må likevel betale mer enn han tjener i skatt. For å kunne betale skattekravet må han derfor ta ut utbytte fra selskapet, som allerede går i underskudd. Det er imidlertid ikke nok å ta ut de to millionene, siden utbytte også beskattes med 40%.

At ikke flere ser hvor lite bærekraftig dette systemet er, er et mysterium for meg…

Anonymkode: 8627d...e82

Endelig noen som har skjønt hvorfor formueskatten er så håpløs. Den er grei så lenge formuen består av kontanter, men ikke når den består av aksjer der underliggende verdier er bygg, maskiner og andre eiendeler som trengs for at bedriften skal drive virksomheten sin.

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Samtidig så har jo folk i Norge bygd opp store formuer og bedrifter selv med formueskatten så den har jo vært bærekraftig. 

Anonymkode: 2be20...3ae

Nei, formueskatten har økt - ikke i prosent av formuen, men måten formuesverdi av andre ting enn bankinnskudd beregnes på. 

Anonymkode: cb99a...d00

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, formueskatten har økt - ikke i prosent av formuen, men måten formuesverdi av andre ting enn bankinnskudd beregnes på. 

Anonymkode: cb99a...d00

Ja, den har økt. Men man hørte akkurat de samme argumentene mot formuesskatten for 20 år siden også. Det er ikke slik at milliardærene da sa "når er formueskatten så lav at den ikke er noe problem". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.4.2024 den 22.48):

Ville gitt bort mesteparten heller enn å bli hengt ut på avisenes forsider som rikest i bydelen, noe man jo gjerne blir. Med så mye kunne jeg heldigvis gitt bort mye og fortsatt hatt nok igjen til å leve herrens glade dager. Ville ikke flyttet, men kanskje skaffet meg eiendom i utlandet. 

Anonymkode: 123f6...b9a

Enig. Ville donert store deler av summen til forskning på alvorlige og kroniske sykdommer og fattige i Norge. Ville vurdert å flytte av andre grunner enn formuesskatt. 

Anonymkode: e633a...07d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ønsker ikke vinne 10 milliarder når jeg ser hvor tungt de har det alle milliardærene som må flytte til utlandet pga rikdommen sin. Det hadde blitt for tøft for meg.

Anonymkode: 90b31...53c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/14/2024 at 11:06 PM, AnonymBruker said:

Samtidig så har jo folk i Norge bygd opp store formuer og bedrifter selv med formueskatten så den har jo vært bærekraftig. 

Formueskatten har økt kraftig under dagens regjering og det er derfor det nå har blitt en strøm av utflyttere. Fra 2021 til 2022 ble det betalt 42,6 % mer i formueskatt totalt i den norske befolkningen. 

Anonymkode: 311ab...0f2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/15/2024 at 10:45 PM, minienthe said:

Hadde flyttet på flekken. Ikke på grunn av skatt men på grunn av den tullete greia med å utlevere de rikeste i hver kommune/by/grøftekant de driver med hvert bidige år i avisene.

Jeg har ingen interesse av å offentliggjøres på den måten.

Du kommer sikkert i avisene i utlandet også. De har riktignok ikke tilgang til skattelistene i utlandet, men i alle land er det rikinglister. Det er selvsagt ingen eksakt vitenskap å si hvor rik noen er. Men om man er dollarmilliardær så havner man nok fort på rikinglistene uansett hvor man bor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du kommer sikkert i avisene i utlandet også. De har riktignok ikke tilgang til skattelistene i utlandet, men i alle land er det rikinglister. Det er selvsagt ingen eksakt vitenskap å si hvor rik noen er. Men om man er dollarmilliardær så havner man nok fort på rikinglistene uansett hvor man bor. 

Fortsatt mer anonym enn jeg ville vært her i lille Norge.

Har null problem med å betale skatt etc men akkurat den offentliggjøringen ser jeg ikke helt poenget med. Må jo bli en sikkerhetsrisiko og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...