Gå til innhold

Hvor har du hatt din mest ekstreme opplevelse med manspreading?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sphere skrev (16 minutter siden):

Nå handler det ikke først og fremst om testikler, og hvor svære greier vi liksom tror vi har, men hva som er mest naturlig og komfortabelt for oss. Det handler rett og slett om at vi har forskjellig bekken, og utformingen vår gjør det naturlig og komfortabelt å sitte slik. Så det handler mest av alt om ubetenksomhet, ikke ondskap for å ta opp plassen til kvinner. Når det er sagt, bør man selvsagt ta hensyn dersom det blir trangt. 

Merkelig at mange kvinner ikke er klar over den biologiske forskjellen, de som begynner å snakke om baller virker bare veldig kunnskapsløse. Men som du sier, man skal selvfølgelig vise hensyn til den ved siden av deg, men årsakene for hvorfor mange menn foretrekker å sitte med bena spredt er det åpenbart lite kunnskap om blant kvinner 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Arild37 skrev (2 minutter siden):

Merkelig at mange kvinner ikke er klar over den biologiske forskjellen, de som begynner å snakke om baller virker bare veldig kunnskapsløse. Men som du sier, man skal selvfølgelig vise hensyn til den ved siden av deg, men årsakene for hvorfor mange menn foretrekker å sitte med bena spredt er det åpenbart lite kunnskap om blant kvinner 

Tror du og andre menn at det er så behagelig for kvinner å sitte med beina tett sammen hele tiden? Å sitte med beina i kryss? Det er ikke en optimal sittestilling for noen kjønn men kvinner må ofte dette fordi en del menn breier seg. Det er ikke umulig for dere å sitte mer samlet.

Jeg synes det er mye mer behagelig å spre beina men det sier vel seg selv at en gjør ikke dette på offentlig transport etc.

Anonymkode: c55d6...ef0

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arild37 skrev (11 minutter siden):

Menn har åpenbart lite kunnskap, de også, når de breier seg sånn bare fordi det er mer behagelig for DEM. Minimalt med høflighet, og omtanke for andre skorter det på vil jeg si. Da skal altså andre sitte og trenges sammen på offentlige steder og seter, bare fordi du som mann skal få det mer behagelig enn kvinnene som sitter trykket sammen.

Menn må tenke, uansett om de har en biologisk forskjell så klarer de å samle beina den stunden en t-banetur eller busstur tar.

Anonymkode: 64a97...62c

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror du og andre menn at det er så behagelig for kvinner å sitte med beina tett sammen hele tiden? Å sitte med beina i kryss? Det er ikke en optimal sittestilling for noen kjønn men kvinner må ofte dette fordi en del menn breier seg. Det er ikke umulig for dere å sitte mer samlet.

Jeg synes det er mye mer behagelig å spre beina men det sier vel seg selv at en gjør ikke dette på offentlig transport etc.

Takk for at du bekrefter det jeg skrev. Jeg har ikke sagt at det er deilig for noen å sitte med bena i kryss, men det er et faktum at hoftene til menn og damer er forskjellige, som gjør at dette er mer naturlig for menn sin kropp. Men som sagt, alle skal vise hensyn uansett hva slags kropp man har 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Menn har åpenbart lite kunnskap, de også, når de breier seg sånn bare fordi det er mer behagelig for DEM. Minimalt med høflighet, og omtanke for andre skorter det på vil jeg si. Da skal altså andre sitte og trenges sammen på offentlige steder og seter, bare fordi du som mann skal få det mer behagelig enn kvinnene som sitter trykket sammen.

Menn må tenke, uansett om de har en biologisk forskjell så klarer de å samle beina den stunden en t-banetur eller busstur tar.

Anonymkode: 64a97...62c

Hvis du leser hele kommentaren, så ser du at jeg selvsagt mener at alle skal vise hensyn til hverandre, jeg påpeker bare det faktum at kvinner og menn har forskjellig kropper 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arild37 skrev (10 minutter siden):

Takk for at du bekrefter det jeg skrev. Jeg har ikke sagt at det er deilig for noen å sitte med bena i kryss, men det er et faktum at hoftene til menn og damer er forskjellige, som gjør at dette er mer naturlig for menn sin kropp. Men som sagt, alle skal vise hensyn uansett hva slags kropp man har 

Viss gjerne link til at det er mer naturlig å sitte på en slik måte for menn enn for damer. Viss gjerne link til at det er mer behagelig for dere menn å breie dere når dere sitter enn for kvinner. For åreknuter og skeiv rygg er ofte problemer som fører med seg når kvinner sitter med beina i kryss, så det er ikle uproblematisk for oss å sitte slik i motsetning til hva du tror. Og slik, med beina i kryss må vi kvinner ofte sitte på offentlig transport fordi dere menn tenker at dere er de eneste som har rett til å sitte behagelig.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hoftene til menn og kvinner er forskjellige, det trodde jeg alle visste. Skal bena mine kun bruke et sete, så må jeg anstrenge meg, men klarer så klart det når det er folk rundt 

Anonymkode: 60934...e8a

Liker ikke å sitte rett opp og ned jeg heller. Hjemme sitter jeg med beina i alle vinkler, under meg, en opp en ned osv. Tror det er helt vanlig for mennesket at det er mer behagelig å sitte på andre måter, enn det som ansees rett. 

Anonymkode: 0fc27...743

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, damer får begynne å sitte med bena spredd også hvis de er så ille at menn gjør det. Eller sett deg ned først slik at det er din plass.

Anonymkode: cf547...cf2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Viss gjerne link til at det er mer naturlig å sitte på en slik måte for menn enn for damer. Viss gjerne link til at det er mer behagelig for dere menn å breie dere når dere sitter enn for kvinner. For åreknuter og skeiv rygg er ofte problemer som fører med seg når kvinner sitter med beina i kryss, så det er ikle uproblematisk for oss å sitte slik i motsetning til hva du tror. Og slik, med beina i kryss må vi kvinner ofte sitte på offentlig transport fordi dere menn tenker at dere er de eneste som har rett til å sitte behagelig.

Spinal neurosurgeon John Sutcliffe explains that the art of "manspreading" could in fact be a matter of physicality, rather than sheer egotism.

“The overall width of the pelvis is relatively greater in females and the angle of the femoral neck is more acute. These factors could play a role in making a position of sitting with the knees close together less comfortable in men,” he told The Independent.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Herregud, damer får begynne å sitte med bena spredd også hvis de er så ille at menn gjør det. Eller sett deg ned først slik at det er din plass.

Og kanskje tenke litt selv på hvordan de brer om seg med vesker, bager og poser. Men for å være seriøs så er jo dette noe vi menn med fordel kan tenke på. Kommer det ei dame og setter seg ned ved siden av oss, bør vi faktisk samle beina noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

https://www.bibliomed.org/fulltextpdf.php?mno=300917

Som du ser, så ee det veldig stor forskjell på hoftene til menn og kvinner og hvilken vinkel på bena som er den mest naturlige benstilling. Gjelder det alle? Nei. Men gjennomsnittlig så er det stor forskjell på kvinner og menn der 

IMG_0052.jpeg

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verste jeg har opplevd var på T-banen i Oslo en gang for noen år siden. På sånne klappseter langs veggen. Først var vi flere som satt pent og pyntelig ved siden av hverandre, før hun som satt ved siden av meg gikk av, og en mann kom på og slang seg ned på det setet. Han skrevet altså noe så ekstremt at jeg lurte en stund på om han øvde seg på spagaten. Jeg prøvde å skyve benet hans vekk fra meg, men fikk bare en tåpelig latter i retur. Heldigvis skulle jeg av på neste stopp, så jeg gadd ikke gjøre noe mer ut av det.

På fly en gang ble jeg også sittende ved siden av en som hadde gjort det skarpt om manspreading var en OL-gren. Jeg spurte først om han kunne skreve litt mindre, men fikk til svar at det gikk ikke for han hadde en greie mellom beina. Ja, han sa faktisk det. Da gikk jeg i barnslig modus, og okkuperte begge armlenene, og hver gang han prøvde å legge armen på armlenet mellom oss blokkerte jeg forsøket. Da han spurte hvorfor, svarte jeg omtrent med samme mynt som ham litt tidligere, jeg har pupper så jeg trenger plassen. Da ble det av en eller annen grunn stille, og han skrevet til og med litt mindre. 

Sånn når det gjelder behagelige sittestillinger, så sitter jeg ofte i skredderstilling, eller med bena under meg på andre måte, når jeg er hjemme i sofaen. Jeg glemmer ikke at det ikke er passende ute blant folk, klarer helt fint å huske på det faktisk. Så vanskelig er det jo ikke å oppføre seg sivilisert og ta hensyn til andre, tross alt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Haha, for et innlegg, gjør mot andre det du ikke vil at de skal gjøre mot deg? Og sett deg på setet før mannen som satte seg på forrige holdeplass? 

Anonymkode: b268a...d04

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette blir for dumt :roll: Klassisk drittsekk og ego kjøring "meg-meg-meg". Viss alle skulle satt med beina sprett over flere seter hadde en buss med plass til 40 kanskje bare hatt plass til 10. Det er lov å bruke hjernen til det den var tenkt til, bare et vennlig råd. Jeg vil også sitte med beina opp i det andre setet ved siden av, jeg vil også halveis ligge i setet, dette er mest behagelig for meg men jeg gjør det ikke fordi jeg velger å ikke være fullstendig rævhål i det offentlige rom. Think you little about.... 

Med mindre du har skrittsopp er det ingen grunn til å være rævhål på denne måten!

Og dette er så typisk menn på mange måter. Absolutt alle er enige om at det er ufint å barrikadere ledige busseter med vesker og bagasje. Men vi er altså IKKE enige om at det er ugreit at menn med den største selvfølgelighet skræver seg gjennon norsk kollektivtransport på daglig basis. At det er et reelt kjønnskulturelt fenomen skal altså bortforklares, underslåes, bagatelliseres og agumenteres mot. "Mine hofter er så delikate at det gjør det vanskelig å være et normalt høffelig menneske på kollektivtransport". "Min mannlige kropp og fysiologi gjør at jeg ikke kan klare helt menneskelige ting som å sitte på en ordentlig måte"... "buu huuuu, nei jeg synes på ingen måte synd i dine stakkarslige hofter fordi du er mann. Sitt skikkelig, alle menn evner det om de ikke har vondt i viljen. Viss du derimot er fullstendig handicapet pga at du er mann så får du heller la være å ta offentlig transport. Kvinner føder barn for guds skyld og så sitter det noen tuffser og bortforklarer at de ikke kan ta hensyn pga de er menn og har slike ømfintlig hoftestruktur. Blir for dumt!

Screenshot_20240415_165642_SamsungInternet.jpg.78fe7b58d621cba0ad2ee568f3d94704.jpg

Det er en grunn til at kvinner måtte ri sidelengs på hesten i hundrevis av år og risikere både lårhals- og nakkebrudd mens menn var de eneste som fikk ri på en fornuftig måte. Det er også en grunn til at det å sitte med beina i kryss blir ansett for å være mer femi enn å sitte og skræve.

Hadde vi for eksempel starta en landsomfattende aksjon her og nå der kvinner satt og skræva på busser og baner land og strand rundt, ville det kapret overskriftene i hele nasjonen. Så oppsiktsvekkende ville det være med skrævende kvinner på bussen.

Menn i vår kjønnskultur opplæres til at de skal ta plass, dominere og breie seg på helt andre måter enn det som er akseptabelt for kvinner. Det er det som kalles for det maskuline privilegium. At menn i kraft av sitt kjønn alene kan tillate seg alt fra å dominere både samfunnsdebatten og sofadebatten, få gjennomsnittlig høyere lønn – til å sitte der og skræve på trikken som en sjimpanse med forplantingsorganet på utstilling i dyrehagen. At dere i det hele tatt gidder å unnskylde denne sittestillingen er en gåte.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...