Gå til innhold

Er jeg i ferd med å gå fra vettet, eller spøker det her i huset?


Anbefalte innlegg

Antagelig er du på vei til å gå fra vettet. Ganske vanlig reaksjon på å bo i hus hvor det spøker. 

Anonymkode: 24f30...588

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Spøkelser finnes ikke, ts. 

Har du vært utsatt for stress, sykdom, traumatiske hendelser etc i det siste? Sliter du med helse, søvn, psyke etc? Du sier at du har minst ett barn. Har episodene der du ikke husker samme tidslinje som barnet? Altså kan dette lenkes til graviditet/fødsel/småbarnsliv og dets påkjenninger?

Jeg antar dette ikke er et spedbarn, men et noe større barn, og om det er et barn over 6-8 så: det var ikke barnet som låste døren? Å låse opp og igjen en helt standard innerdør med en hårnål er noe ethvert menneske med en hårnål som når opp til låsen kan utføre. Jeg husker selv at vi moret oss med slikt i tidlig barneskolealder. (Hvorfor låste du ikke selv opp døren, forresten? Har dere ikke nøkler i huset, feks i døren til badet?)

Uansett: ta en tur til legen. Det er du som lukker skapene du ikke kan huske å ha lukket. Selvsagt. Slikt gjør de fleste voksne helt automatisk. Å ikke ha automatisert åpne-ta ut-lukke skap som en sammenhengende handling er ansett som lite funksjonelt av en grunn.

Anonymkode: 31977...53a

Jo, åndsfrender finnes og det er ingenting i veien med ts. Livet vårt styres av frykt i større grad enn vi tror, jeg tror du er redd og din annerledeshet fører til skepsis  som igjen er en manifestasjon av menneskers frykt. Det høres ut som du har symptomer på angst og stress. 

Anonymkode: 6f3f9...27d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, jeg kjenner til "double slit experiment" eller dobbeltspalteeksperimentet. Det er jo pensum på vgs og en klassiker innen fysikk og er spesielt kjent for å demonstrere både bølge- og partikelegenskapene til lys og materie, en sentral del av kvantemekanikken. Eksperimentet illustrerer hvordan lys og elektroner viser interferensmønstre (som bølger) når de passerer gjennom to parallelle spalter, men også kan detekteres som individuelle partikler på en detektor-skjerm.

Selvfølgelig tror jeg på vitenskapen, men skjønner jo at den kan bli litt komplisert for enkle mennesker. Da er det nok lettere å tro på magi. 634a4fe637033ef8778d4388692648efbc058fac

 

Anonymkode: d491e...3e9

Så dersom du mener du kan alt om "double slit experiment" hvorfor hevder du da at vitenskapen er sykt flink til å måle energi? Det er jo ikke sant. Det er ikke før nå nylig at man har klart å reprodusere dette eksperimentet i tid ikke bare i rom for eksempel. Det er faktisk sykt mye vitenskapen enda ikke kan forklare særlig mtp dimensjonen tid/rom og hvordan denne relaterer til kvantefysikken. Det å late som om dette er avklart og plankekjøring viser jo at du egentlig ikke har forstått så veldig mye. Du vil bare leke ekspert for å latterliggjøre andre. 

Og hvis du tenker at du er vitenskapelig fordi du tror på vitenskap, så er ikke refleksjon din sterkeste side.

Anonymkode: 6e880...930

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Så dersom du mener du kan alt om "double slit experiment" hvorfor hevder du da at vitenskapen er sykt flink til å måle energi? Det er jo ikke sant. Det er ikke før nå nylig at man har klart å reprodusere dette eksperimentet i tid ikke bare i rom for eksempel. Det er faktisk sykt mye vitenskapen enda ikke kan forklare særlig mtp dimensjonen tid/rom og hvordan denne relaterer til kvantefysikken. Det å late som om dette er avklart og plankekjøring viser jo at du egentlig ikke har forstått så veldig mye. Du vil bare leke ekspert for å latterliggjøre andre. 

Og hvis du tenker at du er vitenskapelig fordi du tror på vitenskap, så er ikke refleksjon din sterkeste side.

Anonymkode: 6e880...930

Bruken av kvantemekanikk til å forklare spøkelser er vitenskapelig grunnløs og misvisende. Fenomener som superposisjon og entanglement er spesifikke for kvantepartikler og kan ikke ekstrapoleres til makroskopiske, paranormale fenomener uten vitenskapelig bevis. Å koble disse konseptene til spøkelser representerer et alvorlig misbruk av vitenskapelig terminologi og forståelse. Dette skjer ofte fordi kvantemekanikkens tilsynelatende mystiske natur gjør den tiltrekkende for å "forklare" det uforklarlige, selv om slik bruk er vitenskapelig ubegrunnet.

 

Anonymkode: d491e...3e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Bruken av kvantemekanikk til å forklare spøkelser er vitenskapelig grunnløs og misvisende. Fenomener som superposisjon og entanglement er spesifikke for kvantepartikler og kan ikke ekstrapoleres til makroskopiske, paranormale fenomener uten vitenskapelig bevis. Å koble disse konseptene til spøkelser representerer et alvorlig misbruk av vitenskapelig terminologi og forståelse. Dette skjer ofte fordi kvantemekanikkens tilsynelatende mystiske natur gjør den tiltrekkende for å "forklare" det uforklarlige, selv om slik bruk er vitenskapelig ubegrunnet.

 

Anonymkode: d491e...3e9

Jeg snakker da heller ikke om superposisjon eller entanglement, hvor har jeg koblet dette til spøkelser? Dette er antagelser som du kommer med. Det er tydeligvis du som ser spøkelser på høylys dag, for jeg har ikke skrevet noe slikt i mine innlegg. Du finner på.

Det jeg trekker inn gang på gang i mine innlegg er hvor lite eksperimenter det har blitt gjort med kvantepartikler (under andre lys) og tid. I det hele forstår man dimensjonen tid/rom svært dårlig fra et kvanteperspektiv. Og når det er få eksperimenter, ingen data, lite forståelse og konsensus da kan man heller ikke komme med bastante påstander slik du gjør (vitenskapen er sykt flink til å måle energi, for liksom å fullstendig avfeie at det noen gang kunne ha eksistert noe som kunne manifestert seg slik som spøkelser er kjent for å gjøre). Dette er en arrogant holdning og ikke noe som er vitenskapelig basert.  Det er trosbasert. Ikke basert på forskning, observasjon og viten. Jeg tipper det bunner i et ønske om å dominere og latterliggjøre.

Selv i tilfeller der det finnes data er folk som virkelig er vitenskapelig anlagt veldig forsiktige med bastante påstander. Det er det som er mitt poeng. Du kan ikke hevde at du bruker vitenskapen som verktøy og samtidig komme med bastante, trosbaserte påstander for å avfeie andres spørsmål om virkeligheten. Ser du ikke dette selv?

Anonymkode: 6e880...930

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.4.2024 den 20.47):

Ja, jeg kjenner til "double slit experiment" eller dobbeltspalteeksperimentet. Det er jo pensum på vgs og en klassiker innen fysikk og er spesielt kjent for å demonstrere både bølge- og partikelegenskapene til lys og materie, en sentral del av kvantemekanikken. Eksperimentet illustrerer hvordan lys og elektroner viser interferensmønstre (som bølger) når de passerer gjennom to parallelle spalter, men også kan detekteres som individuelle partikler på en detektor-skjerm.

Selvfølgelig tror jeg på vitenskapen, men skjønner jo at den kan bli litt komplisert for enkle mennesker. Da er det nok lettere å tro på magi. 634a4fe637033ef8778d4388692648efbc058fac

 

Anonymkode: d491e...3e9

Hvorfor går du ut ifra at det ikke går an å tro på begge deler? Mye alternativt blir forklart om 20-30år, jeg tror du gjør en tankefeil her. 

Anonymkode: 87b37...b35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 15.4.2024 den 22.05):

Bruken av kvantemekanikk til å forklare spøkelser er vitenskapelig grunnløs og misvisende. Fenomener som superposisjon og entanglement er spesifikke for kvantepartikler og kan ikke ekstrapoleres til makroskopiske, paranormale fenomener uten vitenskapelig bevis. Å koble disse konseptene til spøkelser representerer et alvorlig misbruk av vitenskapelig terminologi og forståelse. Dette skjer ofte fordi kvantemekanikkens tilsynelatende mystiske natur gjør den tiltrekkende for å "forklare" det uforklarlige, selv om slik bruk er vitenskapelig ubegrunnet.

Anonymkode: d491e...3e9

Du fremstår du som veldig bedrevitende og egentlig mindre kunnskapsrik enn du prøver å fremstå. Du har ikke utdanning i feltet. Har en onkel som har studert superavanserte fag og som elsker å gi familien seminarer om kvantemekanikk. Han har en helt annen tilnærming til det uforklarlige. Mye mer ydmyk og åpen. Han er så intelligent at han het at bastanthet er for de kunnskapsløse. 

Anonymkode: 87b37...b35

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si annet enn at jeg jobber som nattevakt på et stort sykehjem og opplevde jevnlig ting tilsvarende du nevner for noen år tilbake. Det skjedde på kun to av fem avdelinger. Eks tomme rom som var ulåste ble låst fra innsiden i løpet av natten og var altså plutselig låst på andre eller tredje runde. Vaktmester måtte bryte opp døra neste dag. Ellers var det, dører som smalt igjen på pasientrom som det skulle vært gjennomtrekk, men det var ingen vind og alle pasientene sov. Dører gikk opp sakte og knirkende av seg selv selv om det var vindstille/ingen vinduer åpne og pasientene sov. Dethendte også t dører smalt både opp og igjen av seg selv. Alarmklokke gikk på pasientrom uten pasient.

Alarm gikk en gang på et pasientrom hvor kun en stein død pasient lå. Pasienten hadde dødd to timer før uten puls pg hjertelyd. Hun hadde nettopp blitt stelt og vi skulle kjøre henne ned i kapellet 30 min senere. Så ringte altså alarmen 5 minutter minutter etter vi gikk ut av rommet og alle de andre pasientene lå og sov😳🙈  Osv

Vi har ikke bevis på noen ting, men heldigvis har vi gjerne vært to pleiere som har vitnet disse rare episodene sammen. Vi som har opplevd slike situasjoner forteller ikke videre til hvem som helst. Flertallet tror vi enten lyver eller ikke har gjenfortalt historiene korrekt/diktet på historien. Evt tror vi er litt småskrullete. Samme tenker nok de som leser her.

Jeg har forøvrig aldri opplevd tilsvarende hjemme eller andre steder, så det er ikke ‘bare meg som  surrer. Det handler helt klart om sykehjemmet og energiene der.

Det har vært rolig på mine vakter siste 10 årene, så tydelig det var en ‘uro periode på huset. Ingen har noen forklaringer på hvorfor det var det og hvorfor energiene gikk igjen den gang.

Viktigste er vel at vi ikke har fått inntrykk av at det var/er noe ondt eller skummelt med det som skjer. Bare litt gåsehud/grøssende kanskje. Men ingen har blitt skadet eller syke ifm ting som har gått i gulvet av seg selv eller dører som har slått seg opp eller igjen av seg selv brått. Så vi har slått oss til ro med at det får gå sin gang og ingen vil noen noe vondt.

Uansett hva som skjer hos deg, så ville jeg tenkt på samme måte. Det er kanskje litt ekkelt, men garantert ikke farlig. Det kan være vitenskapelig forklarte energier eller noe mellom himmel og jord. Men farlig er det nok ikke. Har til gode å høre om noen som har blitt drept eller skadet av ‘gjenferd’. Det er kun noe man ser på skjermen for å lage nra film/tv;)

Anonymkode: 19087...13c

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...