Gå til innhold

Blodprøvesvar tolkning, sekundær infertilitet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Noen som har noen tanker rundt blodprøvesvar? Blodprøvene er tatt på syklusdag 18 (av 34). 
 

IMG_6365.thumb.jpeg.e4f48b98440132488996320caec0d2a5.jpeg

 

Iflg gynekolog er det ingenting å bekymre seg for her og alt ser fint ut, samme med alt innvendig i livmor/eggstokker osv. Med unntak av at jeg har vestibulodyni (tørrhet i skjedeåpning) som ikke skal ha noe å si for fertiliteten så vidt jeg har skjønt. Ingen tegn til sykdommer som pcos el.

Har forsøkt å bli gravid i nesten 3,5 år så begynner å tære på. Er i midten av 30-årene og har 2 barn fra før av. Samme partner. Fikk beskjed om at visst jeg gikk ned maks 4-5 kg så skulle det hjelpe på, men har gått ned over 8kg uten at det har hatt noe å si. 
 

Har hatt varierende sykluslengder fra 28-70 dager, men siste tiden har de lagt stort sett under 35 dager. Fikk provera for 2,5 år siden, og 5 av de siste 6-7 mnd har jeg brukt enkel dose med letrozol. Forrige syklus hadde vi eksempelvis samleie mange ganger rundt eggløsning (positiv digital test), men likevel gikk det ikke. 
 

Føles ganske håpløst og føler ikke jeg får skikkelig hjelp i helsevesen for å komme i mål med ønsket mitt. Alle sier at alt er fint, og at jeg kommer til å bli mamma igjen. Skulle tro det burde skjedd noe etter så lang tid, og at de hadde det mer «travelt» med å hjelpe meg mtp alderen min. Kanskje de hadde brydd seg mer dersom jeg ikke hadde barn fra før. 
 

Skal man bli nødt til å betale i dyre dommer hos privat for ivf for å få hjelp? Kjenner jeg blir sur hver gang regjeringen sier vi må produsere flere barn, men ikke gir oss offentlig hjelp når vi ønsker flere barn, men ikke får det til selv. 
 

Ble mye greier her, men håper noen har noen erfaringer å komme med og lingnende problemer med suksesshistorie 🙂
 

 

Anonymkode: 5c43f...b97

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har dere sjekket mannen :)? 1/3 av gangene er det ham! og de også ha svingende fertilitet :)

Endret av Pudderrosa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pudderrosa skrev (59 minutter siden):

Har dere sjekket mannen :)? 1/3 av gangene er det ham! og de også ha svingende fertilitet :)

Bare med en hjemmetest for sædkvalitet, og den var bra. Usikker på om de er til å stole på, men skulle jo tro det? Og så er det jo litt rart visst det skulle være han når jeg har hatt så varierende sykluser. Men selvfølgelig er jo det en mulighet. Han har også sluttet å snuse og gått ned en del i vekt. 

Anonymkode: 5c43f...b97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Bare med en hjemmetest for sædkvalitet, og den var bra. Usikker på om de er til å stole på, men skulle jo tro det? Og så er det jo litt rart visst det skulle være han når jeg har hatt så varierende sykluser. Men selvfølgelig er jo det en mulighet. Han har også sluttet å snuse og gått ned en del i vekt. 

Anonymkode: 5c43f...b97

Det ville jeg ikke stolt på nei. En spermanalyse viser mer enn antall svømmere.. Ikke alltid antallet er problemet.. 

Og dine prøver ser helt innafor ut. 

Sekundær infertilitet finner de stort sett aldri årsaken til desverre. 

Ingenting fungerte hjemme for oss - prøvde alt. Ivf klaffet på første forsøk. 

Anonymkode: 25a9a...7bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det ville jeg ikke stolt på nei. En spermanalyse viser mer enn antall svømmere.. Ikke alltid antallet er problemet.. 

Og dine prøver ser helt innafor ut. 

Sekundær infertilitet finner de stort sett aldri årsaken til desverre. 

Ingenting fungerte hjemme for oss - prøvde alt. Ivf klaffet på første forsøk. 

Anonymkode: 25a9a...7bf

Kanskje vi får ta en bedre sjekk på han. Er veldig frem og tilbake på om vi skal i gang med ivf. Fastlegen nøler med henvisning, vil at jeg skal fylle ut alt av skjema selv, så vurderer heller bare ta det privat, men syns det er så stressende at det bare er timer for utredning osv i arbeidstiden til både meg og min mann. I tillegg reagerer jeg veldig på alt av medisiner (bivirkninger), så usikker på om jeg kan klare å jobbe samtidig som jeg går gjennom en slik prosess. Tok dere det privat eller offentlig? Og hvordan var det med bivirkninger osv for deg? Har lest at det ikke er så vanlig med sykemelding for ivf. 

Anonymkode: 5c43f...b97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kanskje vi får ta en bedre sjekk på han. Er veldig frem og tilbake på om vi skal i gang med ivf. Fastlegen nøler med henvisning, vil at jeg skal fylle ut alt av skjema selv, så vurderer heller bare ta det privat, men syns det er så stressende at det bare er timer for utredning osv i arbeidstiden til både meg og min mann. I tillegg reagerer jeg veldig på alt av medisiner (bivirkninger), så usikker på om jeg kan klare å jobbe samtidig som jeg går gjennom en slik prosess. Tok dere det privat eller offentlig? Og hvordan var det med bivirkninger osv for deg? Har lest at det ikke er så vanlig med sykemelding for ivf. 

Anonymkode: 5c43f...b97

Offentlig ivf her. Tok 5 mnd fra henvisning ble sendt til egguttak. Hadde ingen bivirkninger av hormonbehanlingen. 

Sykemelding er ikke vanlig, men man blir så klart sykemeldt om man trenger sykemelding, men det er ikke normen for de aller fleste har ikke behov for det. 

Om fastlegen nøler - gå via gyn. Det skal dessverre mye mer til enn sex med EL for å bli gravid for veldig veldig mange. 

Ingenting galt med noen av oss, fant ingenting på noen utredninger og undersøkelser -  likevel ble vi ikke gravid, men første innsett ved ivf satt. 

 

 

Anonymkode: 25a9a...7bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bare med en hjemmetest for sædkvalitet, og den var bra. Usikker på om de er til å stole på, men skulle jo tro det? Og så er det jo litt rart visst det skulle være han når jeg har hatt så varierende sykluser. Men selvfølgelig er jo det en mulighet. Han har også sluttet å snuse og gått ned en del i vekt. 

Anonymkode: 5c43f...b97

Sædkvalitet kan forandre seg, så selv om dere har blitt gravide tidligere bør han sjekke seg. Ikke alle hjemme-tester er så gode heller, hvilken brukte dere? 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melus skrev (58 minutter siden):

Sædkvalitet kan forandre seg, så selv om dere har blitt gravide tidligere bør han sjekke seg. Ikke alle hjemme-tester er så gode heller, hvilken brukte dere? 

Swimcount tror jeg den heter. 

Anonymkode: 5c43f...b97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Swimcount tror jeg den heter. 

Anonymkode: 5c43f...b97

Ta exseed hvis dere vil ta en ny hjemmetest. Denne er til å stole på, og den er godkjent av aleris og er den vi brukte. Den inneholder et mikroskop der man tar opp en film og så er det leger som ser på opptaket i tillegg til AI gjennom appen. 

https://apotekfordeg.no/produkter/exseed-health-saedkvalitetstest-2-stk/?utm_source=Google Shopping&utm_campaign=Google Shopping&utm_medium=cpc&utm_term=417311&gclid=CjwKCAjwoPOwBhAeEiwAJuXRh7sdJnUucRWuzMyWqENTfxdQ38VyqpWlYMTLPrd8TDLcZmc1RJmaXRoCTxEQAvD_BwE

Anonymkode: 43ed0...d3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Swimcount tror jeg den heter. 

Anonymkode: 5c43f...b97

Okei. Det finnes en som er bedre, den heter ExSeed. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi tatt steget og bestilt utredning hos en privat fertilitetsklinikk, så da blir det full sjekk av begge to allerede i neste uke. Så håper det går unna fremover og at alt klaffer 🤞🏻🤞🏻

Anonymkode: 5c43f...b97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå har vi tatt steget og bestilt utredning hos en privat fertilitetsklinikk, så da blir det full sjekk av begge to allerede i neste uke. Så håper det går unna fremover og at alt klaffer 🤞🏻🤞🏻

Anonymkode: 5c43f...b97

Lurt! Lykke til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...