Gå til innhold

Baby 10 mnd som bare vil spise grøt og smoothie, hjelp!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Min baby på 10 mnd nekter å spise middag/salt mat (altså alt utenom frukt og grøt), hun har aldri likt det. Hun sluker i seg smoothie og grøt, men når jeg prøver å gi henne middag så spiser hun bare 2-3 t skjeer også begynner hun å spytte det ut igjen eller snu seg og gråter… Jeg blir så stressa for at hun ikke skal få i seg de vitaminene og mineralene hun skal når hun ikke spiser noe annet enn grøt og smoothie :( Dette er det jeg har prøvd som hun hater/spiser noen bit og snur seg og vil ikke ha mer: italiensk gryte, torsk, ytrefilet av svin, betasuppe, alle typer middagsglass som finnes, brødskive med leverpostei, brødskive med prim, brødskive med skinkeost, eggerøre, bananlapper, avokadomos, alle slags typer grønnsaksmoser osv…

noen som har noen tips til meg? Helsesøster sier at det går fint og at jeg bare må fortsette å prøve, men jeg har jo holdt på sånn i 4 mnd nå og hun må jo ha noe annet næring enn bare grøt og smoothie synes jeg :( 

Anonymkode: 4687f...1af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Babyer skal ikke ha salt mat. 

Det går seg til. Vår ville ikke smake biter før han var ett år, klarte ikke konsistensen. 

Anonymkode: f4466...5b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men får hun smake da? 
Får hun suge på en bit paprika eller brokkoli? 
får hun tygge på en  brødskalk?

du må gi henne mat hun kan leke med, smake på, utforske og kline litt med. 
 

Anonymkode: 1f25f...196

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel mulig å blande inn grønnsaker i disse smoothiene å da

Anonymkode: 02d26...1d5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grøt og smoothie har jo ingen konsistens, bare fortsette å øve videre på å gi mat som har en form, må tygges og er biter? Gjør ikke noe om hun spiser bare litt, bare hun får i seg noe og tør å prøve. Jeg ville latt henne holde i frukt/grønnsaker/mat, spise selv, utforske. Dropp smoothie, bedre å spise normalt frukt mener i hvert fall jeg. Får hun ikke i seg mer enn noen biter, så ta et nytt måltid en time eller to senere. Det kommer seg etter hvert 😊

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Men får hun smake da? 
Får hun suge på en bit paprika eller brokkoli? 
får hun tygge på en  brødskalk?

du må gi henne mat hun kan leke med, smake på, utforske og kline litt med. 
 

Anonymkode: 1f25f...196

Hun får smake det vi spiser, men det er jo alltid most da😅 paprika er vel for hardt? Virker skummelt å gi det😳 Kokt brokkoli kan jeg jo prøve da😍 

Anonymkode: 4687f...1af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er vel mulig å blande inn grønnsaker i disse smoothiene å da

Anonymkode: 02d26...1d5

Har prøvd men hun nekter å spise om jeg gjør det😅

Anonymkode: 4687f...1af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sniff76 skrev (10 timer siden):

Grøt og smoothie har jo ingen konsistens, bare fortsette å øve videre på å gi mat som har en form, må tygges og er biter? Gjør ikke noe om hun spiser bare litt, bare hun får i seg noe og tør å prøve. Jeg ville latt henne holde i frukt/grønnsaker/mat, spise selv, utforske. Dropp smoothie, bedre å spise normalt frukt mener i hvert fall jeg. Får hun ikke i seg mer enn noen biter, så ta et nytt måltid en time eller to senere. Det kommer seg etter hvert 😊

Tips til hvordan jeg kan gi frukt uten å gi smoothie?😅❤️

Anonymkode: 4687f...1af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gi biter av div som er såpas store at hun ikke får alt i munnen. Sånn som kokt gulrotstav, stor brokkolibit osv. viktig at hun både får se på og kjenne på de ulike tingene uten at de nødvendigvis spises. Det å begynne med fast mat er en av de tingene som er viktig for å utvikle tygging. 

Anonymkode: 4c08e...156

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag grøt og smoothie selv? Da kan du jo ha oppi både egg og grønnsaker. Ferdigkjøpt smoothie og grøt er nesten bare sukker og kjempesøtt, ikke rart baby sliter med å prøve nye smaker da. Det er sure og bitre smaker det er vanskeligst å lære seg og man må gjerne gi smaksprøver av samme ting opp mot 15 ganger før barnet liker det. Det er også viktig å få øve seg på ulike konsistenser.  Sjekk ut solidstarts, og knattplocket på insta. Vår nektet å spise noe som var i most/flytende form så vi startet tidlig med brødskiver, kjøttbiter, egg, kokte grønnsaker i passende former osv. Har gått kjempefint. Har ikke satt i halsen en eneste gang. 

Anonymkode: aa87e...2c7

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Søk opp og les om BLW (baby led weaning) på Google og Instagram etc 😊

Anonymkode: 7cfdf...74f

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine har hatt faser hvor de ikke får i seg noe annet enn én matvare, og det har gått fint, men de har alltid hatt et lite utvalg av "vanlig" mat tilgjengelig. De har definitivt spist best når de kan ta og føle på maten selv.

Nå startet vi mye tidligere med at de fikk noen måltider hvor de fikk plukke selv, og da var bitene store og avlange sånn at de ikke fikk hele biten i munnen om gangen, også fikk de mindre og mindre biter når de mestret det med alderen.

Brødskiver kan være et greit sted å starte. Omelett, godt kokte grønnsaker osv.

Anonymkode: 2227d...ec0

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som noen skriver lenger opp, les om BLW. Du trenger ikke gå «all in», men bruke det som et utgangspunkt. Last ned appen «Solid starts», der får du veiledning på hvordan du kan servere ulike matvarer etter hvor barnet er i alder og utvikling. 

Generelt er det tryggere å servere store biter enn små. Harde matvarer, som for eksempel rotfrukt, eple, pære osv bør bearbeides (kokes, bakes mykt, raspes) i begynnelsen. Runde matvarer som druer og blåbær bør deles eller moses flate. 

Lær deg forskjellen på brekning og kvelning. Brekning er ikke farlig. små barn har brekningsrefleksen mye lenger fram i munnen enn voksne, de kan brekke seg selv om maten er langt fram på tunga. Mange tror barnet kveles når det brekker seg. 

La barnet utforske og leke med maten. Det er ikke sikkert det havnet så mye i magen, men det går bra. Er du redd for at det får for lite mat kan du fylle på med grøt eller annen mat barnet liker etterpå. Siden barnet er 10 mnd er vel morsmelk eller mme fremdeles hovedkilden til næring, så barnet har det nok helt fint selv om det bare sutter litt på en paprikabit under tacomiddagen. 

Jo, også må du forvente søl når barnet spiser selv. Vi vasker gulv flere ganger om dagen. 😂

Anonymkode: fcfe1...9a0

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tips til hvordan jeg kan gi frukt uten å gi smoothie?😅❤️

Anonymkode: 4687f...1af

Gi små biter av myk mat. Banan, Kiwi, Mango, bær, avocado, la barnet holde det i hendene og spise selv.

Anonymkode: d949b...661

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gi opp. Bare fortsett med de 2-3 t-skjeer av grønnsaker og frukt. Det er nok tol å introdusere ulike matvarer.

 

Frem til 1 år er det MM og MME som er hovednæring.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som det er konsistensen hun reagerer på.

Smothie kan lages med grønnsaker.

Vi hadde sånn "smokk" med netting, hvor vi putta frukt og grønt, som hun kunne tygge, suge, smatte på. Ellers er banan en veldig grei frukt å spise for de minste, den kan de få holde i hånda uten at det er utrygt. Det er også viktig at barna får kjenne på maten, og få en følelse av konsistens, lukt og så smak.

Anonymkode: dd10b...e9f

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du må begynne med vanlig ikke most mat. Mitt barn spiste brødskiver og biter med kokt gulrot, potet ol når hun var 10 mnd. 

Anonymkode: 3fea5...f11

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Begge mine har hatt faser hvor de ikke får i seg noe annet enn én matvare, og det har gått fint, men de har alltid hatt et lite utvalg av "vanlig" mat tilgjengelig. De har definitivt spist best når de kan ta og føle på maten selv.

Nå startet vi mye tidligere med at de fikk noen måltider hvor de fikk plukke selv, og da var bitene store og avlange sånn at de ikke fikk hele biten i munnen om gangen, også fikk de mindre og mindre biter når de mestret det med alderen.

Brødskiver kan være et greit sted å starte. Omelett, godt kokte grønnsaker osv.

Anonymkode: 2227d...ec0

Har prøvd å gi henne staver av ulike ting også, men hun putter jo hele greia i munnen sånn at hun får en stor bit inni munnen😂😣

Anonymkode: 4687f...1af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Gi små biter av myk mat. Banan, Kiwi, Mango, bær, avocado, la barnet holde det i hendene og spise selv.

Anonymkode: d949b...661

Det er jo så glatt😂😅 Noe tips til at hun kan få grep på sånne ting som sklir lett ut av hendene?😊

Anonymkode: 4687f...1af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Har prøvd å gi henne staver av ulike ting også, men hun putter jo hele greia i munnen sånn at hun får en stor bit inni munnen😂😣

Anonymkode: 4687f...1af

Ja, hun er stor jente😅

Jeg startet som sagt litt tidligere med mine, og da var det greit å gjøre det sånn, da holdt de liksom stavene med knyttet neve, og det var begrenset hvor mye som gikk inn av gangen.

Din er jo større, og har kanskje pinsettgrepet på plass, så mulig mindre biter er veien å gå. Det er heller ikke uvanlig at de brekker seg mens de lærer hvordan de skal håndtere denne nye konsistensen. Det ser dramatisk ut da.

Anonymkode: 2227d...ec0

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...