Gå til innhold

Det å reise og leve mye i samme land uten å lære seg språket


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Svigers er verdens beste, jeg bare starter med det.

De har en liten ferieleilighet i Spania det både de og øvrig familie tilbringer en del tid, dette har de gjort i flere tiår, og jeg er så utrolig overrasket over at de knapt kan spansk. Området er ikke et utpreger turiststed og det er lite skandinaviske her, så de stotrer seg frem på engelsk til servicepersonell som gjerne bare kan spansk. 

Selv er jeg en særdeles lite verdensvant bøgdis, så jeg vet ikke om det er vanlig, men er det ikke litt pussig å ikke gidde å lære seg språket i det hele tatt? Det begrenser seg liksom til å kunne be om regningen på spansk når de er ferdig med å spise.

Anonymkode: 6aa66...192

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

enig med deg. 

Det er arrogant å ikke bry seg om å integrere seg 

Anonymkode: 6a679...6d1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de klarer seg med engelsk så går det vel bra. 

Anonymkode: c2bdd...cf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

enig med deg. 

Det er arrogant å ikke bry seg om å integrere seg 

Anonymkode: 6a679...6d1

Integrere seg når man er på ferie?

Anonymkode: c2bdd...cf8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig skjønner jeg det ikke, men jeg har bodd lenge i utlandet selv og sett veldig mange som ikke klarer/vil lære seg et annet språk. Her er folk rett og slett veldig forskjellige, og jeg har merka meg at noen faktisk er mye dårligere til å lære språk, og at mange nærmest er redde for det. Og hvis de også er eldre, er det jo enda vanskelgiere å lære seg noe nytt.
Men selv syns jeg språk er superspennende og ville virkelig prioritert å lære, da blir man så mye bedre kjent med folk og.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Integrere seg når man er på ferie?

Anonymkode: c2bdd...cf8

Hvis man er på ferie i samme land, samme by, flere uker i året, så tenker jeg vel egentlig ikke at det er mye å forvente nei.

Anonymkode: 6aa66...192

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De bryr seg åpenbart ikke om å integreres. Å lære seg språket et første bud i integrering. Nok ikke særlig kultur interesserte heller. De er der nok kun for klimaet og prisene sin del. 

Anonymkode: 1f09b...0ac

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver, og jeg øver litt nesten hver dag, men η ελληνική γλώσσα είναι δύσκολη. Jeg kan nok imponere grekere jeg ikke har truffet før, men straks samtalen blir mer avansert, må jeg ty til engelsk. Uansett er det veldig sløvt å ikke gidde å lære seg høflighetsfraser engang.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge de ikke bryr seg om å stifte bekjentskap der nede så er det ikke veldig mye vits å lære seg språket.

Generelle fraser er greit å lære seg så man ikke gjør livet surt for de som yter service for dem der, men å dedikere seg til å lære spansk når det ikke ligger motivasjon bak blir ganske vanskelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kollegaer som har bodd 10-20 år i Norge og fortsatt ikke snakker norsk. Så har jeg kollegaer som har bodd noen få år og snakker nesten flytende norsk. De siste som lærer seg norsk kommer inn i det sosiale på en helt annen måte enn de som insisterer på å snakke engelsk. 

Sånn vil jeg tro det er i Spania og, en kommer bedre i kontakt med folk når en prøver å lære seg språket deres. Så om noe tror jeg svigerforeldrene dine går glipp av mange ting ved ikke å engasjere seg nok til å lære språket. (Så er det forskjellig terskel og språkøre på folk, men de fleste vil klare å lære seg litt med litt innsats og mot til å prøve å snakke når en er nybegynner)

Anonymkode: 1015c...aaa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

enig med deg. 

Det er arrogant å ikke bry seg om å integrere seg 

Anonymkode: 6a679...6d1

Arrogant? 

Anonymkode: af18f...fe1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

De bryr seg åpenbart ikke om å integreres. Å lære seg språket et første bud i integrering. Nok ikke særlig kultur interesserte heller. De er der nok kun for klimaet og prisene sin del. 

Anonymkode: 1f09b...0ac

Ja, og ingenting galt med det! 

Anonymkode: af18f...fe1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, og ingenting galt med det! 

Anonymkode: af18f...fe1

Hvorfor "skriker" du det? 

Anonymkode: 1f09b...0ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...