Gå til innhold

Hvor stor er sjangsen for og bli gravid med IVF 40 år


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Skal ta eggutak neste uke. Tar Menopur, og Fyremadel nå. Akkurat vært på en ultralyd, der så dem nylig 4 egg på ene siden og et på andre. Aner jo ikke om di vil være av god kvalitet. Skal på en UL til før eggutak, aner jo ikke om det har blitt flere egg til da... MEN 

Hva er sjangsen i snitt i min alder for og bli gravid. Dette er kostbart. Og pga alder gir jeg nå bare en sjangs.

Anonymkode: aee12...878

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer helt an på antall egg og ikke minst kvaliteten. Jeg kjenner selv to kvinner som ble gravide med IVF på første forsøk da de hadde fylt 40. Hun første mistet tidlig, men ble gravid og beholdt på andre forsøk. Hun andre ble gravid på første forsøk og fødte en frisk og fin baby.

Selv hadde jeg flere IVF-forsøk uten å bli gravid. Hadde da fylt 40. Og det virket som om fertilitetslegene så ganske mørkt på eggene mine.

Lyktes til slutt overraskende nok på den naturlige måten og har i dag en smårolling. 

Lykke til!!! Det er nervepirrende det du gjennomgår.

Anonymkode: 51961...c4d

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kommer helt an på antall egg og ikke minst kvaliteten. Jeg kjenner selv to kvinner som ble gravide med IVF på første forsøk da de hadde fylt 40. Hun første mistet tidlig, men ble gravid og beholdt på andre forsøk. Hun andre ble gravid på første forsøk og fødte en frisk og fin baby.

Selv hadde jeg flere IVF-forsøk uten å bli gravid. Hadde da fylt 40. Og det virket som om fertilitetslegene så ganske mørkt på eggene mine.

Lyktes til slutt overraskende nok på den naturlige måten og har i dag en smårolling. 

Lykke til!!! Det er nervepirrende det du gjennomgår.

Anonymkode: 51961...c4d

Tusen takk ♥️ føler meg ganske tøff nå.. er enslig og skal gjøre dette helt alene.. skummelt... Orker ikke fly desperat rundt for og ligge med andre for og bli gravid. Har heller ikke tid til det.. og sjangs på naturlig måte er vel 5 % Morro at du ble gravid naturlig 🤩🤩 Gammel var du da? Jeg er i tilegg overvektig, men innenfor kravene for og få IVF.. akkurat på BMI..

Anonymkode: aee12...878

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det kommer helt an på antall egg og ikke minst kvaliteten. Jeg kjenner selv to kvinner som ble gravide med IVF på første forsøk da de hadde fylt 40. Hun første mistet tidlig, men ble gravid og beholdt på andre forsøk. Hun andre ble gravid på første forsøk og fødte en frisk og fin baby.

Selv hadde jeg flere IVF-forsøk uten å bli gravid. Hadde da fylt 40. Og det virket som om fertilitetslegene så ganske mørkt på eggene mine.

Lyktes til slutt overraskende nok på den naturlige måten og har i dag en smårolling. 

Lykke til!!! Det er nervepirrende det du gjennomgår.

Anonymkode: 51961...c4d

Det er ikke overraskende at du fikk det til naturlig.

IVF og naturlig unnfangelse er ikke sammenlignbart.

 

Anonymkode: 289da...e0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke overraskende at du fikk det til naturlig.

IVF og naturlig unnfangelse er ikke sammenlignbart.

 

Anonymkode: 289da...e0e

Men det er da høyere sannsynlighet på IVF?

Anonymkode: aee12...878

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men det er da høyere sannsynlighet på IVF?

Anonymkode: aee12...878

Hvorfor skal det være det?

Det er mye vi ikke vet om unnfangelse, og det er vanskelig å forske på. Mange damer som ikke vet når i syklusen de er fertile engang, og har sex på feil tidspunkt mtp unnfangelse.

Naturen velger 1 egg, naturen er ikke interessert i å befrukte masse egg ala ivf.

Man hører om damer som har lav AMH, høy FSH og er over en viss alder, men de blir likevel naturlig gravide.

Men nok om min synsing om dette :)

Jeg ønsker deg masse lykke til!

 

Anonymkode: 289da...e0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer ikke bare an på alder, men også på om det er andre årsaker (diagnoser) enn alder til at man tar IVF. Hvis man for eksempel tar IVF fordi man er sterilisert, er prognosen bedre enn hvis man tar IVF fordi man ikke har blitt gravid ved vanlig prøving. 

Anonymkode: 44e6f...793

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor skal det være det?

Det er mye vi ikke vet om unnfangelse, og det er vanskelig å forske på. Mange damer som ikke vet når i syklusen de er fertile engang, og har sex på feil tidspunkt mtp unnfangelse.

Naturen velger 1 egg, naturen er ikke interessert i å befrukte masse egg ala ivf.

Man hører om damer som har lav AMH, høy FSH og er over en viss alder, men de blir likevel naturlig gravide.

Men nok om min synsing om dette :)

Jeg ønsker deg masse lykke til!

 

Anonymkode: 289da...e0e

Tusen takk 🤗

Anonymkode: aee12...878

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kommer ikke bare an på alder, men også på om det er andre årsaker (diagnoser) enn alder til at man tar IVF. Hvis man for eksempel tar IVF fordi man er sterilisert, er prognosen bedre enn hvis man tar IVF fordi man ikke har blitt gravid ved vanlig prøving. 

Anonymkode: 44e6f...793

Jeg tar IVF fordi jeg ikke har partner

Anonymkode: aee12...878

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Tusen takk ♥️ føler meg ganske tøff nå.. er enslig og skal gjøre dette helt alene.. skummelt... Orker ikke fly desperat rundt for og ligge med andre for og bli gravid. Har heller ikke tid til det.. og sjangs på naturlig måte er vel 5 % Morro at du ble gravid naturlig 🤩🤩 Gammel var du da? Jeg er i tilegg overvektig, men innenfor kravene for og få IVF.. akkurat på BMI..

Anonymkode: aee12...878

Begge venninnene som refererte til fikk også barn helt alene. :) Og jeg kjenner flere. Blitt veldig vanlig.

Jeg hang meg selv opp i statistikken og så etterhvert ganske mørkt på det selv. Men så klaffet det altså til slutt. 

Det som er vondt oppi det hele er jo at man ikke vet sluttresultatet. Om det blir en graviditet og baby eller ikke. Og at man føler at man har litt dårlig tid på seg. For det passer legene og statistikken på å fortelle om...

Anonymkode: 51961...c4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Begge venninnene som refererte til fikk også barn helt alene. :) Og jeg kjenner flere. Blitt veldig vanlig.

Jeg hang meg selv opp i statistikken og så etterhvert ganske mørkt på det selv. Men så klaffet det altså til slutt. 

Det som er vondt oppi det hele er jo at man ikke vet sluttresultatet. Om det blir en graviditet og baby eller ikke. Og at man føler at man har litt dårlig tid på seg. For det passer legene og statistikken på å fortelle om...

Anonymkode: 51961...c4d

Glemte å svare på dette: jeg var 41 da det klaffet hjemme og ble gravid 

Anonymkode: 51961...c4d

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statistisk sett har kvinner på 40 år ca 10% sannsynlighet for å bli gravid via IVF ved bruk av egne egg per forsøk. Dette burde klinikken din ha informert deg om.. 

Ivf er ingen garanti, ei heller nødvendigvis øker sjansen særlig. 

Alder er bare ÉN av mange faktorer som skal til. 

 

Anonymkode: f3bfc...949

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjansen er lavere når man er 40, men en 40-åring med høy AMH vil allikevel ha høyere sjanse enn meg på 34 med lav AMH. Hva er verdien din? Lykke til ❤️

Anonymkode: c54b1...981

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Sjansen er lavere når man er 40, men en 40-åring med høy AMH vil allikevel ha høyere sjanse enn meg på 34 med lav AMH. Hva er verdien din? Lykke til ❤️

Anonymkode: c54b1...981

Ikke nødvendigvis. Selv om du kanskje har få egg, er de mest sannsynlig av god kvalitet, på grunn av din alder. Jeg ble gravid når jeg var 34 på naturlig vis, på tross av AMH på 0,3.

Anonymkode: e7620...534

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir nok litt som å spørre hvor langt et tau er. Gjennomsnittlig er nok sjansen din en god del lavere enn om du var 30, men jeg vil nok tro at du inntil det motsatte er bevist har langt bedre sjanse enn de som tar ivf fordi de som har prøvd lenge naturlig uten å bli gravid. 

Selv ble jeg gravid på 2. insemineringsforsøk noen måneder før jeg fylte 41 år. Har heller ingen partner, men ett barn fra tidligere (født da jeg var i 20-årene, så selv om han ble unnfanget lett så hadde jeg jo ingen oversikt over hvordan ståa var. På grunn av mann som var steril pga. kreftbehandling, og han døde til slutt så fikk jeg heller ikke prøvd på vanlig måte mellom de to barna.

Anonymkode: c540c...12d

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...