AnonymBruker Skrevet 18. april #21 Del Skrevet 18. april Jeg har aldri talt kalorier eller veid maten min, men likevel klart å gå ned 15 kg. Har gått helt fint det, og for meg er det mye sunnere (mentalt) og ikke minst veldig praktisk. Har familie og barn, og vi deler på å lage måltid sammen. Kunne aldri funnet på å stille meg opp foran barna mine og veid egne porsjoner. Men jeg har brukt kaloritellingsapper til å logge måltider. Bruker da et grovt estimat, og følger derfor ikke med på kaloriene, men bruker det som en måte å holde oversikt over måltidsfrekvens og hva jeg spiser. For meg som sliter med overspising og tilsynelatende ikke eier metthetsfølelse om jeg spiser på ren intuisjon har en sånn logg hjulpet meg med å vite ca. hva jeg trenger og hvor ofte for å ikke føle sult. Har også funket fint på søtsug, og på den mentale sultfølelsen som jeg av og til føler på om kveldene. Hvis jeg vet hva jeg har spist, og vet at jeg har spist nok er det lettere for meg å overtale hjernen til å beregne hvor mye jeg trenger for å være fornøyd når jeg legger meg. Jeg veier meg ukentlig for å følge med på vekten, og siden jeg har en omtrentlig oversikt over hva jeg har spist går det fint å justere seg dersom jeg har spist mer enn det jeg trenger for å holde vektnedgangen jevn (eller vedlikeholde, som er det jeg driver med nå). Det tar nok selvsagt noe lengre tid med en sånn "prøve og feile"-metode, men til gjengjeld er det lettere å stå i, og jeg tror også at det på sikt skaper bedre spisevaner. Nå har jeg stort sett sluttet å logge i det hele tatt, men tar noen uker innimellom ved behov, for eksempel etter en lengre ferie der vanene har vært skrudd av en stund. Ellers vil jeg også legge til at trening har hjulpet meg veldig mye. I det korte løp stemmer nok påstanden om at "mat utgjør kilo, trening utgjør gram", men det er også en slags forenkling. Hvis man klarer å legge inn litt økt aktivitet så vil jo disse grammene over tid utgjøre kilo, og økt muskelmasse vil også hjelpe fettforbrenningen. I tillegg er min egen opplevelse at trening demper søtsug, i tillegg til at trening på mange måter har erstattet kveldsspisingen som jeg har slitt med, siden jeg nå trener i det tidsrommet i stedet. Hvor stor effekt dette vil ha i praksis vil nok være veldig individuelt, men for meg har trening hatt en positiv snøballeffekt på både vektnedgang, energinivå og søvn. Anonymkode: d84d7...4c7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april #22 Del Skrevet 18. april Jeg brukte chatgpt for å lage en kostholdsplan til meg, innen for et gitt tak på kalorier. Også med preferanser på hva jeg liker. Ble veldig bra Anonymkode: a04ac...402 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april #23 Del Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg brukte chatgpt for å lage en kostholdsplan til meg, innen for et gitt tak på kalorier. Også med preferanser på hva jeg liker. Ble veldig bra Anonymkode: a04ac...402 Hvor finner man dette? Anonymkode: 49bd0...9f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april #24 Del Skrevet 18. april Mange måter å gå ned i vekt på. Kaloritelling, periodisk faste, karboredusering, porsjonskontroll, avgrense eller redusere måltider, sukkerstopp... Generelt råd er å velge den minste motstands vei som gir resultater. Vei deg ukentlig. Går du ikke ned noe på en måned så fungerer ikke strategien din. Gjør du det så fortsetter du. Jeg talte kalorier i starten fordi jeg ante ikke hvor mye jeg faktisk fikk i meg ila en dag, selv om jeg trodde jeg spiste relativt sunt. Så fort hvor overskuddskaloriene var (for store porsjoner og for mye småspising) og kuttet der. Etter hvert ble det intuitivt, men i starten så kunne jeg jo ikke stole på matlysten. Den gjorde jo til at jeg ble overvektig. Har gått ned 18 kg. Over lang tid. Ikke sultet meg, men spist jevnt over mindre enn før. Nå sitter vanene. Anonymkode: b0581...cd3 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april #25 Del Skrevet 18. april Har aldri forstått det med å veie mat. Er det ikke bare å ta det på ca øyemål? Hadde ALDRI giddet å veie maten. Har jo ikke så mye å si om du tar et gram for mye eller lite. Anonymkode: c7b1a...6e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solsolsol Skrevet 19. april #26 Del Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (11 timer siden): Har aldri forstått det med å veie mat. Er det ikke bare å ta det på ca øyemål? Hadde ALDRI giddet å veie maten. Har jo ikke så mye å si om du tar et gram for mye eller lite. Anonymkode: c7b1a...6e9 Hvis du er normalvektig og klarer å ta det på øyemål er jo det helt supert for deg! Jeg fikk sjokk første gang jeg veide og logget maten jeg spiste en dag. To ekstra osteskiver og litt mer smør på brødskiva (eller til og med en ekstra skive med den ekstra osten og smøret) utgjør fort mange kilo i løpet av årene. Det er veldig deilig å bli obs på sånne ting så man kan fjerne de ekstra kaloriene som kanskje ikke gjør vondt å fjerne en gang. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april #27 Del Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (14 timer siden): Har aldri forstått det med å veie mat. Er det ikke bare å ta det på ca øyemål? Hadde ALDRI giddet å veie maten. Har jo ikke så mye å si om du tar et gram for mye eller lite. Anonymkode: c7b1a...6e9 Fint for deg at du klarer det. Jeg derimot har hatt kjempegod nytte av å faktisk se hva jeg putter i meg svart på hvitt. Jeg ønsker derimot å gå bort fra det nå, og heldigvis har tråden masse gode forslag og synspunkt på det 😃 Ts Anonymkode: 03dd9...87c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april #28 Del Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (20 timer siden): Hvor finner man dette? Anonymkode: 49bd0...9f7 Jeg lastet ned appen, Søkte Chatgpt Anonymkode: a04ac...402 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april #29 Del Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (15 timer siden): Har aldri forstått det med å veie mat. Er det ikke bare å ta det på ca øyemål? Hadde ALDRI giddet å veie maten. Har jo ikke så mye å si om du tar et gram for mye eller lite. Anonymkode: c7b1a...6e9 Problemet med øyemål er jo man ikke har det øyemålet. Hva er nok og passelig mengde liksom? Og jo, antall gram for mye av det meste kan fort utgjøre de ekstra kiloene i måneden som man ikke ønsker å ha. Anonymkode: fad2f...26e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april #30 Del Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Jeg lastet ned appen, Søkte Chatgpt Anonymkode: a04ac...402 Det er så mange apper med det navnet. Har du bilde? Anonymkode: fad2f...26e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå