Gå til innhold

Gå ned i vekt uten å telle kalorier?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det mulig? Jeg er så lei av å veie alt jeg spiser, jeg blir sykelig opptatt av det og får dårlig samvittighet hvis jeg spiser mer enn "jeg burde" en dag. Er slitsomt. Vil spise intuitivt, lege forholdet mitt med mat. Samtidig bærer jeg på minst 9-10 kg for mye som jeg gjerne skulle ha gått ned. Er det sånn at jeg bør telle kalorier frem til jeg når målet mitt, eller finnes det andre måter å vite at man er i underskudd på? 

 

Anonymkode: 03dd9...87c

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det mulig? Jeg er så lei av å veie alt jeg spiser, jeg blir sykelig opptatt av det og får dårlig samvittighet hvis jeg spiser mer enn "jeg burde" en dag. Er slitsomt. Vil spise intuitivt, lege forholdet mitt med mat. Samtidig bærer jeg på minst 9-10 kg for mye som jeg gjerne skulle ha gått ned. Er det sånn at jeg bør telle kalorier frem til jeg når målet mitt, eller finnes det andre måter å vite at man er i underskudd på? 

 

Anonymkode: 03dd9...87

Ingen grunn til å veie et måltid mer enn 1 gang. Skriv det på en liste og heng den på kjøkkenet. Etter 1 uke kan du hive hele lista, da en etterhvert husker alle måltid.

Anonymkode: 6ac2f...428

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å veie, telle og logge kalorier for hvert måltid hver dag krever utrolig mye energi, i allefall hos meg. Det var alltid det som førte til at jeg gav opp en eller annen plass på veien. Jeg delte dette i en annen tråd nylig, men noe av cluet for meg var at jeg måtte fjerne akkurat dette fra ligningen for å klare å holde på over tid. Så jeg laget en liste med frokost- og lunsjmåltider, med faste mengder og ferdig utregnede kalorier, og som jeg kunne mixe og matche uten at jeg ikke satt igjen med nok kalorier til en vanlig middag. Dette var også måltider som jeg kunne mealpreppe en gang i uka. F.eks, er jeg veldig glad i yoghurt med musli. Jeg veier opp musli, nøtter, rosiner osv. og har det oppi 15 mini-tupperware bokser som jeg slenger i skuffa på jobb. Tar yoghurt på øyemål og vips har jeg frokost i 15 dager. Yoghurt plukker jeg med meg fra butikken på vei til jobb/kjøper i lunsjen.

Dersom jeg da begrenset middagsporsjonen(på øyemål), og laget litt mer kalorifattige ting, så trengte jeg ikke å telle kaloriene i middagen. Jeg innførte også suppe som forrett; fylte opp magen med en stor porsjon kalorifattig suppe først, så ble det mindre plass til hovedretten som ofte var mer kaloriholdig. Jeg utforsket også mer vegetariske retter.

Ellers prøvde jeg bare å gjøre hakket bedre valg; har jeg lyst på sjokolade, ok, spis litt. Har jeg lyst på mer? Ja, da klarer jeg å vente til i morgen. Jeg spiste kake og iskaffe med krem på på lørdag, og ja, jeg har gått opp i vekt, men jeg vet også det er primært vannvekt når det er sånne enkelthendelser, og lar meg ikke påvirke av at jeg går opp på vekta. Gjør jeg det hver dag er det jo noe helt annet.

Jeg hadde også mer fokus på NEAT(Non-exercise activity thermogenesis), dvs. aktivitet man gjerne ikke tenker på som trening, som å støvsuge, bake brød, vaske badet etc. Det var mye bedre enn trening jeg ikke klarte å holde meg til. Å gå fra sofapotet til gymrotte over natta er noe de færreste klarer. Start forsiktig. Alt du klarer å gjennomføre er tusen ganger bedre enn ting du ikke klarer å holde deg til. Om så en gåtur her og der.

En annen ting var at ok, om jeg ikke har ork til å gå ned, hold vekta. Det lureste jeg gjorde der var en fast veiedag i uka, ingen unntak. Enten jeg aktivt prøvde å gå ned eller ikke, møt tallet på vekta. Det var tilstrekkelig for at jeg klarte å holde vekta uten videre tiltak. Jeg kunne også finne på å gå en tur, bare fordi. Og det er her dette med aktivitets-glede kommer inn i bildet. Man finner gjerne den når man ikke trener for vekttap.

Anonymkode: 32425...102

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg teller ikke kalorier og har ikke tenkt å begynne med det heller 😄 Orker ikke tanken på å gjøre det engang 😄

Har gått ned 12 kg på 1 år, uten bruk av slankemedisin eller andre hjelpemidler 😊 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardina skrev (17 minutter siden):

Jeg teller ikke kalorier og har ikke tenkt å begynne med det heller 😄 Orker ikke tanken på å gjøre det engang 😄

Har gått ned 12 kg på 1 år, uten bruk av slankemedisin eller andre hjelpemidler 😊 

Hva er andre hjelpemidler? 😊 Ikke så keen på medisiner, går på så mye annet fra før😭

Ts

Anonymkode: 03dd9...87c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å veie, telle og logge kalorier for hvert måltid hver dag krever utrolig mye energi, i allefall hos meg. Det var alltid det som førte til at jeg gav opp en eller annen plass på veien. Jeg delte dette i en annen tråd nylig, men noe av cluet for meg var at jeg måtte fjerne akkurat dette fra ligningen for å klare å holde på over tid. Så jeg laget en liste med frokost- og lunsjmåltider, med faste mengder og ferdig utregnede kalorier, og som jeg kunne mixe og matche uten at jeg ikke satt igjen med nok kalorier til en vanlig middag. Dette var også måltider som jeg kunne mealpreppe en gang i uka. F.eks, er jeg veldig glad i yoghurt med musli. Jeg veier opp musli, nøtter, rosiner osv. og har det oppi 15 mini-tupperware bokser som jeg slenger i skuffa på jobb. Tar yoghurt på øyemål og vips har jeg frokost i 15 dager. Yoghurt plukker jeg med meg fra butikken på vei til jobb/kjøper i lunsjen.

Dersom jeg da begrenset middagsporsjonen(på øyemål), og laget litt mer kalorifattige ting, så trengte jeg ikke å telle kaloriene i middagen. Jeg innførte også suppe som forrett; fylte opp magen med en stor porsjon kalorifattig suppe først, så ble det mindre plass til hovedretten som ofte var mer kaloriholdig. Jeg utforsket også mer vegetariske retter.

Ellers prøvde jeg bare å gjøre hakket bedre valg; har jeg lyst på sjokolade, ok, spis litt. Har jeg lyst på mer? Ja, da klarer jeg å vente til i morgen. Jeg spiste kake og iskaffe med krem på på lørdag, og ja, jeg har gått opp i vekt, men jeg vet også det er primært vannvekt når det er sånne enkelthendelser, og lar meg ikke påvirke av at jeg går opp på vekta. Gjør jeg det hver dag er det jo noe helt annet.

Jeg hadde også mer fokus på NEAT(Non-exercise activity thermogenesis), dvs. aktivitet man gjerne ikke tenker på som trening, som å støvsuge, bake brød, vaske badet etc. Det var mye bedre enn trening jeg ikke klarte å holde meg til. Å gå fra sofapotet til gymrotte over natta er noe de færreste klarer. Start forsiktig. Alt du klarer å gjennomføre er tusen ganger bedre enn ting du ikke klarer å holde deg til. Om så en gåtur her og der.

En annen ting var at ok, om jeg ikke har ork til å gå ned, hold vekta. Det lureste jeg gjorde der var en fast veiedag i uka, ingen unntak. Enten jeg aktivt prøvde å gå ned eller ikke, møt tallet på vekta. Det var tilstrekkelig for at jeg klarte å holde vekta uten videre tiltak. Jeg kunne også finne på å gå en tur, bare fordi. Og det er her dette med aktivitets-glede kommer inn i bildet. Man finner gjerne den når man ikke trener for vekttap.

Anonymkode: 32425...102

Takk for utfyllende og godt svar!

Ts

Anonymkode: 03dd9...87c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ingen grunn til å veie et måltid mer enn 1 gang. Skriv det på en liste og heng den på kjøkkenet. Etter 1 uke kan du hive hele lista, da en etterhvert husker alle måltid.

Anonymkode: 6ac2f...428

Godt poeng!

Ts

Anonymkode: 03dd9...87c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er andre hjelpemidler? 😊 Ikke så keen på medisiner, går på så mye annet fra før😭

Ts

Anonymkode: 03dd9...87c

Shaker og alt mulig annet som kan hjelpe med  gå ned i vekt 😄 Har ikke noe tro på at det fungerer i det lange løp. 

Selv slankeoperasjon er det jo risikoer med 🤔

Jeg er også skeptisk til slankemedisiner som Wegovy, Mysimba osv.... 🤔

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg teller ikke kalorier og har gått ned snart 12 kg på 6 mnd. Jeg tok ganske enkelt et oppgjør med meg selv og bestemte meg for å legge om livsstilen min. Jeg vil spise sunn mat som kroppen drar nytte av, derfor spiser jeg grønnsaker i mengder med litt bær og frukt til dessert. Spiser en del fisk, særlig hvit, og ellers lite kjøtt. Når jeg spiser kjøtt passer jeg på at  det er av god kvalitet.

Jeg har en kropp som responderer veldig positivt på et kosthold med mye grønt og frukt. Får mer energi og bedre fungerende fordøyelse, bedre humør og mindre søtsug av det. Det funker nok ikke for alle, men det funker gull for meg.

For å kunne gå ned i vekt var det også viktig for meg å få bukt med snackingen på kvelden. Derfor bestemte jeg meg bare for at jeg fra og med i dag kun skal spise to måltider om dagen, lunsj og middag. I starten kunne jeg bli fysen på kvelden, da drakk jeg vann og gikk meg heller en liten tur med lydbok på øret for å få tankene over på noe annet. Kveldsfysingen ga seg etter få dager og nå er kroppen godt vant til sin nye rutine. 

Det er tøft selv om jeg ikke teller kalorier, ingen vits å legge skjul på det. Jeg ser helt klart flotte resultater nå 6 mnd etter omleggingen, men det tok på å holde ut de første mnd. Selv om man går ned det som er ansett som sunn mengde (500-1000g i uka), så tar det tid før det synes og man kan merke det selv. Jeg ville gjerne sett resultater i speilet samme dagen som jeg gjorde noe annerledes, men ting tar tid... Derfor ble jeg enig med meg selv om at det var en livsstilsendring som måtte til og et mer langsiktig perspektiv. 

Jeg har ikke tenkt til å legge på meg de samme kg en gang til, så når jeg har nådd mitt mål, forhåpentligvis til sommeren, eller i løpet av sommeren, så skal jeg stå på skikkelig for å finne et godt nivå for vedlikehold og fortsette med ukentlig veiing så jeg ikke sklir ut igjen.

Anonymkode: 75257...9ec

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ernæringsfysiologene bruker gjerne "tallerkenmodellen" når de underviser om vektnedgang. Prinsippet er å fylle halve middagstallerkenen med grønnsaker. Den andre halvparten deles likt mellom proteiner (kjøtt, fisk, belgvekster) og karbohydrater (potet, pasta, ris). Prinsippet er at man fyller magen med mat man ikke legger på seg av.  

Selv registrerer jeg kalorier, rett og slett fordi jeg liker den måten å gjøre det på, men andre jeg kjenner har god nytte av modellen over. 

Anonymkode: 6c7e9...add

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg funker det med periodisk faste, spiser ikke etter kl 16.

Det finnes mange måter å gå ned i vekt på, man må bare finne noe man trives med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvist skrev (1 time siden):

For meg funker det med periodisk faste, spiser ikke etter kl 16.

Det finnes mange måter å gå ned i vekt på, man må bare finne noe man trives med.

Er det jeg gjør nå. Men teller også kalorier. Men trenger kanskje ikke det hvis jeg kjører periodisk faste?

Ts

Anonymkode: 03dd9...87c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Er det jeg gjør nå. Men teller også kalorier. Men trenger kanskje ikke det hvis jeg kjører periodisk faste?

Ts

Anonymkode: 03dd9...87c

Periodisk faste er ingen magisk ting som gjør at vekta går ned av seg selv. Det er jo bare en restriksjon på når du spiser. Mange går ned fordi de spiser mindre på denne måten, da det blir mindre tid å fordele spisingen på. Men man må jo være bevisst på hva man spiser likevel, hvis ikke kan man like gjerne gå opp i vekt. 

Anonymkode: 6c7e9...add

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aldri telt kalorier. Hvis jeg legger på meg spiser jeg bare litt mindre og bruke badevekt til å justere når jeg har en passelig minus i uken. 

Anonymkode: c7e3f...ec8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det jeg gjør nå. Men teller også kalorier. Men trenger kanskje ikke det hvis jeg kjører periodisk faste?

Ts

Anonymkode: 03dd9...87c

Jeg trenger ikke det. For jeg spiser ikke så mye når jeg bare spiser noen timer om dagen. Du kan jo teste og se om du går ned i vekt uten å telle kalorier. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man prøver å spise sunt og passe mye og allikevel går opp tror jeg det er veldig lurt å veie ting et par dager. Hvor mye har egentlig den ene osteskiva å si, hvor mye smør har man egentlig på brødskiva og sånne ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Spiser du sånn ca. det samme hver dag? I så fall kan du jo bare ta utgangspunkt i det, og så kutte ned. Fordelen med det er jo at du kan kutte det som gjør "minst vondt". Ett glass juice her, litt masjones der, eller den ekstra brødskiven f, eks. 

Anonymkode: 27acf...ecb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.4.2024 den 18.39):

Er det jeg gjør nå. Men teller også kalorier. Men trenger kanskje ikke det hvis jeg kjører periodisk faste?

Ts

Anonymkode: 03dd9...87c

Du trenger ikke telle kalorier, men om du spiser opp de kaloriene som du sparer ved ikke å spise når du faster så er du like langt. 

Anonymkode: fad2f...26e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere slanket meg, og gikk da ned nesten 30 kilo. Oppskriften var grønnsaker, frukt og bær i store mengder, og de utgjør fremdeles godt over halvparten av matinntaket mitt.  Jeg er kke spesielt glad i rå grønnsaker, men koker/ steker og ovnsbaker det meste. Har aldri telt kalorier, men når godt over halvparten av tallerkenen er fylt opp med f.eks gulrot, blomkål, brokkoli og brekkbønner så blir jeg jo stappmett av en porsjon.

Anonymkode: 4c4f9...382

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delt råd i flere tråder i det siste men det våres så er vel derfor folk spør:)

Anyway. Det som alltid gjorde at jeg slet med vektnedgang var nettopp konstant veiing, måling, telling og logging, både av mat og meg selv:p Tok mye mental energi. Jeg måtte minimere dette for å ha bedre fremgang. 

Jeg elsker yoghurt og havregryn(frø, rosiner, nøtter), og jeg har null problem med å spise dette til frokost hver dag(minus helg). Så jeg har 15 mini Tupperware som jeg riktignok måler opp i, men logger ikke. Hiver de i sekken og tar yoghurt på øyemål, så har jeg frokost i 15 dager, med kun en runde veiing. Lunsj har jeg en liste med retter med faste mengder som jeg gjerne kan preppe/ingen prepping nødvendigvis. Feks lager jeg tunfisksalat i to bokser, omelett for to dager(to egg er to egg!) evt. Spiser jeg to knekkebrød med fornuftig pålegg + en frukt de andre dagene. Da vet jeg også at jeg har nok kalorier igjen i "budsjettet" til en vanlig middag, -uten å ha talt en eneste kalori.

Thermo vannflaske på pulten om du jobber på kontor. Beste investeringen jeg har gjort 😆

Hva aktivitet angår: alt du klarer å gjennomføre er tusen ganger bedre enn akutte forsøk på å bli gymrotte over natta og trene 1,5 tine 4 dager i uka. Det greier de færreste, og mest sannsynlig skader du deg bare (been there, done that). Om det så bare er å gå en tur annenhver dag, så er det mye bedre.

Anonymkode: b9abc...db2

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...