Gå til innhold

Er det fare for krig her nå?


Stoltskeiv

Anbefalte innlegg

lady90 skrev (5 minutter siden):

Alle land i NATO er vel isåfall i konflikt med Russland, så hvorfor akkurat Norge? At vi har olje og fisk er vel ikke et argument. 

Selvsagt er det at vi har olje og fisk et argument - de fleste kriger som ikke handler om religion handler i bunn og grunn om å klore til seg det andre landets ressurser.

Alle NATO land er ikke like mye i konflikt med Russland som Norge er, Ungarn f.eks. er vel knapt i konflikt med dem i det hele tatt. Alle NATO-land er ikke naboene til Russland, og ikke alle har gått fra å ha et ok forhold til å ta part i en krig. 

Norge er et lite land som knapt har eget forsvar, så vi burde være forholdsvis enkle å ta fort, og vi har store ressurser. Det gir absolutt mening for Russland å ta oss, hvis de først skulle bestemme seg for å ta sjangsen på å angripe et NATO-land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Norge burde aldri ha sendt våpen til Ukraina. Norge burde aldri ha sendt bistand til Palestina.
 

Norge blir strakt Russisk subjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke fare for krig her i umiddelbar nær framtid. 
Dersom Russland vinner militært over Ukraina (noe som dessverre er det mest sannsynlige utfallet pr nå), vil etter alt å dømme Russland tilby Ukraina en «snill fred». Snill nok til at Vesten senker skuldrene igjen i ett øyeblikk.  I løpet av det neste tiåret er det garanter at Russland vil prøve seg på nye områder. En av de mest sannsynlige er Svalbard. Dette for å teste NATO og deres vilje til å faktisk ta i bruk artikkel 5. Det vil etter alt å dømme blir krig i løpet av de neste ti årene dersom Russland vinner frem. Det eneste resultatet av krigen i Ukraina som kan gi fred er Ukrainsk seier. Vi må gjøre ALT vi kan for at dette skal skje. 

Anbefaler å høre podcasten Tojes Time med Nils Rune Langeland som gjest (jada, vet om alt NRL har gjort- både smser og personalsaker) for inngående analyse av situasjonen. 

At situasjonen i Midtøsten skal føre til krig på norsk jord er temmelig usannsynlig, selv om Kina og Russland nyter godt av at USA evt blir en aktiv del av denne konflikten. 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

abanabi skrev (9 timer siden):

En av de mest sannsynlige er Svalbard. Dette for å teste NATO og deres vilje til å faktisk ta i bruk artikkel 5.

Du er jo helt på viddene. "Teste" om man er villig til å gå til full atomkrig liksom...

Kanskje man skal med vilje bli smittet av Ebola også for å "teste" om man kan overleve det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville dere menn og kvinner her meldt dere til tjeneste og forsvart og kriget for Norge i en krig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, abanabi said:

En av de mest sannsynlige er Svalbard. Dette for å teste NATO og deres vilje til å faktisk ta i bruk artikkel 5. Det vil etter alt å dømme blir krig i løpet av de neste ti årene dersom Russland vinner frem. Det eneste resultatet av krigen i Ukraina som kan gi fred er Ukrainsk seier. Vi må gjøre ALT vi kan for at dette skal skje. 

Anbefaler å høre podcasten Tojes Time med Nils Rune Langeland som gjest (jada, vet om alt NRL har gjort- både smser og personalsaker) for inngående analyse av situasjonen. 

At situasjonen i Midtøsten skal føre til krig på norsk jord er temmelig usannsynlig, selv om Kina og Russland nyter godt av at USA evt blir en aktiv del av denne konflikten. 
 

 

Dette har jeg også tenkt på lenge.

Russland har interesse av nordområdene, og ingen vil risikere en verdenskrig som følge av en forblåst øygruppe med noen isbjørner; hvis Donald Trump blir valgt som president i høst, ville det ikke forundre meg om reakasjonen hans på en russisk invasjon ville vært å trekke på skuldrene, og spørre "Hva er Svalbard?"

Endret av Bix
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alltid forundret meg over at Russland i det hele tatt har giddet å forholde seg til en fiskeriavtale med oss gjennom alle disse år. Om den har blitt overholdt er riktignok en annen sak.

Men nå som vi endelig har vist hvor vår støtte går skal vi kanskje få se hvor medgjørlig disse russerne blir etterhvert. Overrasker ikke meg hvis vi blir utsatt for overgrep fra disse beistene..

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LeveMannen skrev (6 timer siden):

Du er jo helt på viddene. "Teste" om man er villig til å gå til full atomkrig liksom...

Kanskje man skal med vilje bli smittet av Ebola også for å "teste" om man kan overleve det...

Det er jo selvsagt ikke JEG som mener dette, men eksperter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker dere nå som Israel har svart? Blir det en alvorlig eskalasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nordnorsk skrev (23 minutter siden):

Hva tenker dere nå som Israel har svart? Blir det en alvorlig eskalasjon?

Synes nå i første omgang at det kan se ut som Iran toner ned det som har hendt, så kan kanskje se ut som de lar det ligge..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en urolig verden, vi skal ikke gå rundt å frykte krig men vi skal heller ikke ta freden som en selvfølge.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det, men man vet aldri. Svaret til Israel var nok mer ment som en advarsel til Iran, at Israel kan nå spesifikke mål langt inne i Iran uten at Iran kan forhindre det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

abanabi skrev (På 19.4.2024 den 7.02):

Det er jo selvsagt ikke JEG som mener dette, men eksperter. 

Å ja eksperter ja, da er det jo greit. For alle vet jo at "eksperter" har fasiten på alt her i verden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Peanut skrev (På 17.4.2024 den 9.43):

Hvorfor Norge? <_<

Fordi vi er nedtynget i penger og fortsetter å tjene bøttevis med penger hver dag med oljen vi pumper opp. Vi er i umiddlelbar nærhet til russland, vi er en liten nasjon som er lett å ta og vi har en av verdens største pengebinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, ludden said:

Fordi vi er nedtynget i penger og fortsetter å tjene bøttevis med penger hver dag med oljen vi pumper opp. Vi er i umiddlelbar nærhet til russland, vi er en liten nasjon som er lett å ta og vi har en av verdens største pengebinger.

Rart at vi ikke har rustet opp det militære  og forsvaret  <_< 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peanut skrev (12 timer siden):

Rart at vi ikke har rustet opp det militære  og forsvaret  <_< 

Det er jo det vi har blitt kritisert for de siste to årene også, men nå har be omsider begynt å ruste opp. Vi er uansett ca 5 mill innbyggere mens det er 145 millioner innbyggere i russland.......så vi er nok en miniputt uansett om vi ruster opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

ludden skrev (1 time siden):

Det er jo det vi har blitt kritisert for de siste to årene også, men nå har be omsider begynt å ruste opp. Vi er uansett ca 5 mill innbyggere mens det er 145 millioner innbyggere i russland.......så vi er nok en miniputt uansett om vi ruster opp.

Vi er medlem i NATO om du ikke har fått det med deg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lady90 skrev (1 time siden):

Vi er medlem i NATO om du ikke har fått det med deg 

Jeg vet det, men har du fått med deg at Trump vil bygge ned NATO om han blir president? Og han kommer garantert til å bli president ved neste valg i USA. Problemet oppstår om Putin vinner i Ukraina da begynner russland å bli slagkraftige, og ingen må innbille seg at Putin gir seg med om han vinner Ukraina. Han har jo selv sagt at målet er ar Russland skal bli like store som de engang var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Russland tråler kystlinja vår hele tiden, de snoker og farer langs kysten konstant, og har gjort det lenge nå. De har også helt tydelig spioner i Norge. Staten Norge vet dette, men er for nissete til å tørre å si noe. Sier bare at det er tilfeldig og turisme osv.

Nei jeg tror ikke det blir krig i Norge, men at Norge kommer til å bli misbrukt og/eller få deler okkupert av Russland, ja det ser jeg for meg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Norge er medlem av Nato, så hvis noen skulle prøve seg på Norge, vil alle nato-medlemmene gå til krig mot dem som har angrepet Norge. Tror med andre ord at de færreste land vil bryne seg på Norge, for da blir det krig med alle de andre Nato-medlemmene. 

Endret av JaVel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...