Gå til innhold

Er det fare for krig her nå?


Stoltskeiv

Anbefalte innlegg

Peanut skrev (2 minutter siden):

Israel har varslet et svar på angrepet,

åh  - har de det? Har jeg ikke fått med meg. 

USA har vel sagt at de ikke kommer til å støtte et motangrep, så da blir det interessant å se om Israel tør en alenegang 

Vi får se 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei kan ikke helt se for meg hvordan Norge skulle bli dratt inn i dette. Om det skulle eskalere så tror jeg det med all sannsynlighet vil fortsette å være en regional konflikt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stoltskeiv skrev (6 timer siden):

Med tanke på Iran og Israel? Er så redd nå

Nei objektivt sett er det ingen fare for krig i våre nærområder.

Hverken Iran eller Israel er tjent med krigen heller så tviler sterkt på at det her tar av mer enn det har gjort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (6 timer siden):

Jeg sier ikke at vi skal bli angrepet nå, men det er mulig vi får en indirekte deltakelse tilslutt.

Det kan fort ende med at flere land blir en del av denne krigen. Krig avler krig. Flere land tar side, og flere land involverer seg. Plutselig er et NATO-land involvert, og da er vi også det. Og at USA allerede er innblandet, så kan dette eskalere i disfavør oss.

Og at krigen i Midtøsten eskalerer gir fort blod på tann for Putin og Russland også. Som sagt, krig avler krig. Når en psykopats gjerning blir nøytralisert av andre psykopater, så dras linjene og psykopatien i en ny retning. 

Håper for all del at det blir med dette, og at ting snur fort som fy. Snakk om at menneskeheten har gått helt av skaftet i det siste. Men noe sier meg at dette er bare starten... Og med tanke på de landene som er involvert, de militære ressursene landene har og med de våpene som er, samt de stormaktene som lusker i buskene, så kan man ikke legge bort tanken om WW3 heller.

WW3 betyr slutten på menneskeheten..og det vet alle nasjoner på jorda.

Nå er det riktignok sånn at en følelsestyrt skapning med så begrenset logikk som oss aldri burde hatt atomvåpen..men bortsett fra det skaper de her dommedagsvåpnene en ganske så stor uvilje mot å eskalere konflikter og. Jeg tror det her ordner seg, og kanskje kommer det en ny forståelse ut av det og.

 

 

  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salmonella skrev (6 timer siden):

Dette er jo bare en del av planen til Putin og Kina. 

? Nei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Liese Braun skrev (1 time siden):

jeg tror ikke lenger på eskalering faktisk. Iran fikk muligheten til å vise muskler ved å sende droner direkte mot Israel. Mens Israel var godt forberedt på å fange dem opp og tilintetgjøre dem.

Ingen av partene har mistet ansikt overfor eget folk.

Nesten godt å få det overstått. Man kan senke skuldrene litt igjen 

Iran visste veldig godt at omtrent alle dronene kom til å bli skutt ned. De fløy sakte og var lette mål. Dette vet Israel også, og er idioter om de svarer på dette.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Peanut skrev (1 time siden):

Jeg lurer på om det er trygt å dra på ferie til England i mai? 06981BA0-4639-4874-8C38-F371E415DE7B.gif.75196c1d2d1f6769f88d4d1e863929a0.gif  England nå i natt var jo med på å skyte ned droner fra Iran.

Ja. Skal dit selv da.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite spørsmål: er det noen som har peiling på hvordan Trumps forhold til Iran er, vs Biden? Tenker på hvordan han eventuelt ville håndtert det som skjer nå, eller hva vi kan forvente om det blir han som overtar etterhvert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Vepsen said:

Iran visste veldig godt at omtrent alle dronene kom til å bli skutt ned. De fløy sakte og var lette mål. Dette vet Israel også, og er idioter om de svarer på dette.

Det var droner og missiler. Samtidig bidro i alle fall både USA, Storbritannia, Frankrike og Jordan til nedskytningen. Det er også den økonomiske konsekvensen av å aktivere forsvarssystemet for Israel. Jeg så et estimat på 4-5 milliarder shekel som tilsvarer rundt 11,6-14,5 milliarder kroner. 

Tilsvarende angrep har vært utført mot Ukraina og uten samme forsvarssystemet som Israel har konsekvensene der vært langt større:
https://www.nrk.no/nyheter/volodymyr-zelenskyj-fordommer-irans-angrep-mot-israel-1.16843613

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (27 minutter siden):

Det var droner og missiler. Samtidig bidro i alle fall både USA, Storbritannia, Frankrike og Jordan til nedskytningen. Det er også den økonomiske konsekvensen av å aktivere forsvarssystemet for Israel. Jeg så et estimat på 4-5 milliarder shekel som tilsvarer rundt 11,6-14,5 milliarder kroner. 

Tilsvarende angrep har vært utført mot Ukraina og uten samme forsvarssystemet som Israel har konsekvensene der vært langt større:
https://www.nrk.no/nyheter/volodymyr-zelenskyj-fordommer-irans-angrep-mot-israel-1.16843613

Ja, men i dette tilfellet tror jeg utfallet mye var klart på forhånd. Naboland fikk jo varsel 72 timer på forhånd, så infoen var velkjent og angrepet kunne lett møtes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det er litt skummelt, ja.

Må si jeg er litt lei av retorikken de vestlige landene, der man skulle tro man fant mest fornuft, bruker. Det være seg Israel-Midtøsten, eller Ukraina-Russland krigen.

De snakker så mye om at «Vi skal vinne!». Og «Vi skal knuse dem!».

Har dem ikke lært at det ikke finnes vinnere i kriger? Bare tapere?

Og, er det ikke et mål at alle «vinner»? Som i at man blir et fredfullt land for sitt folk?

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Vepsen said:

Ja, men i dette tilfellet tror jeg utfallet mye var klart på forhånd. Naboland fikk jo varsel 72 timer på forhånd, så infoen var velkjent og angrepet kunne lett møtes.

USA har sagt det ikke stemmer at de fikk varsel 72 timer på forhånd. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svava skrev (2 timer siden):

Det var droner og missiler. Samtidig bidro i alle fall både USA, Storbritannia, Frankrike og Jordan til nedskytningen. Det er også den økonomiske konsekvensen av å aktivere forsvarssystemet for Israel. Jeg så et estimat på 4-5 milliarder shekel som tilsvarer rundt 11,6-14,5 milliarder kroner. 

Tilsvarende angrep har vært utført mot Ukraina og uten samme forsvarssystemet som Israel har konsekvensene der vært langt større:
https://www.nrk.no/nyheter/volodymyr-zelenskyj-fordommer-irans-angrep-mot-israel-1.16843613

Er det ikke litt overraskende at Jordan var med på å skyte ned missilene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenny23 skrev (5 timer siden):

Bare et lite spørsmål: er det noen som har peiling på hvordan Trumps forhold til Iran er, vs Biden? Tenker på hvordan han eventuelt ville håndtert det som skjer nå, eller hva vi kan forvente om det blir han som overtar etterhvert?

Trump bruker gatas lov, med verdens desidert største militærmakt. Det betyr at han kommer til å true presteregimet i Teheran til stillhet..

Bortsett fra det tror jeg vi får se president Kamala Harris innsettes den 20 jan neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 hours ago, Bacteria said:

Er det ikke litt overraskende at Jordan var med på å skyte ned missilene?

Jo, jeg hadde ikke forventet det. Jeg kan for lite om forholdet mellom de arabiske landene, men Iran har i alle fall bidratt til kaos i flere arabiske land med støtten sin til en rekke terrororganisasjoner. Man har blant annet borgerkrigen i Jemen hvor Iran støtter Houthiene, mens Saudi-Arabia står på myndighetene sin side. Det blir også hevdet den iranske generalen som ble drept i angrepet i Damaskus stod sentralt i planleggingen av 7. oktober. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Vepsen said:

Ifølge Iran gjaldt varselet naboland og USA: 
https://www.reuters.com/world/middle-east/iranian-notice-attack-may-have-dampened-escalation-risks-2024-04-14/

De har visst at et angrep kom til å skje snart, men ser også Jordan sier de ikke fikk eksakt varsel. Jordan ga heller ikke direkte bekreftelse på om de fikk vite detaljer om angrepet. 

Quote

A senior Jordanian official said Iran had summoned Arab envoys in Tehran on Wednesday to inform them of their intention to carry out an attack, though it did not specify the timing.

Den offisielle kilden i USA legger til: 

Quote
(...) adding that Iran's claim of a widespread warning may be an attempt to compensate for the lack of any major damage from the attack.
 


Det er uansett ikke sånn at man fritas for ansvar fordi man gir varsel om et forestående angrep som er imot folkeretten. Israel ligger med den økonomiske byrden etter angrepet. Uten støtte fra allierte land og hell i hvor missilene slo ned i Israel, så kunne skadeomfanget sett helt annerledes ut. Det ble heldigvis ikke mer enn et fåtall skadde personer. 

Endret av Svava
La til siste avsnitt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (55 minutter siden):

Ifølge Iran gjaldt varselet naboland og USA: 
https://www.reuters.com/world/middle-east/iranian-notice-attack-may-have-dampened-escalation-risks-2024-04-14/

De har visst at et angrep kom til å skje snart, men ser også Jordan sier de ikke fikk eksakt varsel. Jordan ga heller ikke direkte bekreftelse på om de fikk vite detaljer om angrepet. 

Den offisielle kilden i USA legger til: 


Det er uansett ikke sånn at man fritas for ansvar fordi man gir varsel om et forestående angrep som er imot folkeretten. Israel ligger med den økonomiske byrden etter angrepet. Uten støtte fra allierte land og hell i hvor missilene slo ned i Israel, så kunne skadeomfanget sett helt annerledes ut. Det ble heldigvis ikke mer enn et fåtall skadde personer. 

Angrepet var godt annonsert og det var nok i høyeste grad meningen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Vepsen said:

Angrepet var godt annonsert og det var nok i høyeste grad meningen.

Hva tenker du da var hensikten med angrepet siden du tror Iran ønsket minimal skade? 

For min del tror jeg du sterkt undervurderer alvorlighetsgraden i det som er et av historiens største angrep med droner og missiler. I tillegg til dronene, var det ballistiske missiler som bruker 10 minutter på å nå Israel. 
https://www.aftenposten.no/verden/i/AvzvKE/et-spektakulaert-nederlag-hvordan-stoppet-israel-det-historiske-angrepet

Ser for øvrig at også Storbritannia motstrider advarselen fra Iran: 
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/zA5rBv/iran-har-sendt-droner-mot-israel?pinnedEntry=42704

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...