Gå til innhold

Er dette sabotasje/giftig eller er det bare tilfeldig og uhell?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg forstår jo at dette han høre psykt ut for andre, og selv tenker jeg jo det "nå begynner jeg å bli helt på bærtur her!" bare for å tenke på det engang. Det er akkurat slik som du beskriver. Om det ikke er bevisst, som jeg aller mest tror, at hun ikke gjør det med vilje, så virker det etter hvert så påfallende, at det er vanskelig å ikke se det. Samtidig som jeg naturligvis har tvilen på at det er fordi jeg er stresset for tiden. Samtidig bare det å tenke i disse banene virker jo som en slags spiker i kista. Hvis jeg kan tenke dette om henne en gang, så er det kanskje ikke bra for noen av oss. 

Og det jeg tenker er at hun underbevisst saboterer når det er for lite fokus på henne, når ting går bra for meg. For da ender jeg opp med å droppe det jeg skal og hun får oppmerksomhet, tid og fokus. Så kanskje jeg uansett neste gang dette skjer, ikke skal la det ende med at hun får mye oppmerksomhet, for å se om det har en effekt. Og her også er det på det punktet at jeg nærmest venter på "the other shoe to drop", og sannheten er vel at selv om jeg oppriktig tror på at hun er ubetenksom og distré så kjennes det som at hun ikke respekterer meg. 

TS

Anonymkode: f945e...943

Hvis du oppriktig mener hun går inn for å sabotete livet ditt, er det nok best at dere ikke er sammen. 

Anonymkode: 3efbf...2b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvis du oppriktig mener hun går inn for å sabotete livet ditt, er det nok best at dere ikke er sammen. 

Anonymkode: 3efbf...2b5

Jeg mener det ikke oppriktig, jeg er inne på tanken. Og jeg tenker ikke at hun går inn for det, heller at hun underbevisst har sine sår som gjør det vanskelig at jeg har det bra og prioriterer andre ting enn henne. Jeg lufter det her fordi jeg også har noen andre ting som er vanskelig i livet mitt, og også frykter at det er jeg som er litt paranoid, og ser ting som ikke stemmer akkurat nå. Derfor er det godt å få litt mer edruelige og objektive syn på saken, selv om jeg selvsagt også innser at måten jeg fremstiller det alltid vil være biased. 

TS

Anonymkode: f945e...943

  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Glemte å svare på denne i fellesinnlegget. 

Jeg mister ikke at det var fake, det oppleves mer som at hennes ubetenksomhet og uforsiktighet rundt sykdom rammer særlig om jeg skal noe spesielt, på en slik måte at jeg ender med å droppe det jeg skal. F.eks å dra hjem til noen med smittsom sykdom rett før jeg skal noe viktig, og ikke dele det med meg så jeg kan skjerme meg fra smitte. Om dette hadde skjedd en gang, så er det uhell, det er det at det over tid har skjedd flere ganger og alltid på tidspunkt det passer særlig dårlig. Igjen, jeg kan være litt paranoid, og nettopp se de sammenhengene fordi jeg har begynt å tenke sånn, og at det bare er tilfeldig! Fullt åpen for det. 

TS

Anonymkode: f945e...943

Hvordan vet du at hun visste at venninna var syk før hun dro dit? Eller mener du at hun grep sjansen og regelrett sørget for å bli syk av venninnna, og så - vel vitende om at hun var blitt syk - sørget for at du også ble syk? 

Blir du lett syk /har lavt immunforsvar / reagerer lett på stress ved å bli syk? Eller for å si det på en annen måte, var du aldri syk før viktige arrangementer tidligere ? 

Anonymkode: 3efbf...2b5

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg mener det ikke oppriktig, jeg er inne på tanken. Og jeg tenker ikke at hun går inn for det, heller at hun underbevisst har sine sår som gjør det vanskelig at jeg har det bra og prioriterer andre ting enn henne. Jeg lufter det her fordi jeg også har noen andre ting som er vanskelig i livet mitt, og også frykter at det er jeg som er litt paranoid, og ser ting som ikke stemmer akkurat nå. Derfor er det godt å få litt mer edruelige og objektive syn på saken, selv om jeg selvsagt også innser at måten jeg fremstiller det alltid vil være biased. 

TS

Anonymkode: f945e...943

I så fall har hun vel sår som gjør det vanskelig at hun har det bra også, hvis hun er villig til å selvsmitte.

Anonymkode: 3efbf...2b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ble du smittet denne/disse gangene du mener du ble utsatt for smitte?

Og hvorfor måtte du dra hjem fra konfirmasjonen?

Anonymkode: 42d27...ae9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Overnatte hos andre menn er ikke ok

Men det er ikke greit at du gir henne en liste over tabu samtaletema. Du må få behandling for den psykiske sykdommen din, og ikke forvente at partner skal gå rundt på eggeskall. Din psyke er ditt ansvar å håndtere, ikke dytt det over på andre.

Det er vanlig å være uenig om fordeling av husarbeid, dere kan få hjelp av terapeut elker bruke en samboer app.

Anonymkode: 4d99a...585

Signerer dette her, men når ts lurer på om dama «drar hjem spysjuken» for at han ikke skal få dra på tur ringer alarmklokkene. 
Da er man paranoid.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det jeg reagerer mest på er når hun lyver og sier en sak ikke handler om det som trigger deg for så å fortsette å snakke om akkurat det. 

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan reagerer hun på disse «glippene»? Blir hun lei seg? Unnskylder seg? 


Kan det hende hun ikke har forstått triggerne dine helt? Er hun vimsete/distré?

Anonymkode: 50545...bbe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo teste ut dette noen ganger ved å fortelle om en viktig begivenhet på jobb/sosialt som du gleder/gruer deg til, men som ikke er reel, og så se om du opplever det du har en mistanke om at hun gjør med vilje. Da vil du se klarere hva som skjer og hva hun gjør, siden det faktisk ikke er en reel situasjon du kan bli trigget av. 

 

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

svartkatt skrev (2 timer siden):

Det jeg reagerer mest på er når hun lyver og sier en sak ikke handler om det som trigger deg for så å fortsette å snakke om akkurat det. 

Tja. Eksempel: pressen sin behandling av Kate, som viste seg å ha kreft. Tema er ikke kreft, men at man ikke kan få fred når man er syk, og at det diktes opp en masse konspirasjonsteorier.

Anonymkode: e523a...1af

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvordan vet du at hun visste at venninna var syk før hun dro dit? Eller mener du at hun grep sjansen og regelrett sørget for å bli syk av venninnna, og så - vel vitende om at hun var blitt syk - sørget for at du også ble syk? 

Blir du lett syk /har lavt immunforsvar / reagerer lett på stress ved å bli syk? Eller for å si det på en annen måte, var du aldri syk før viktige arrangementer tidligere ? 

Anonymkode: 3efbf...2b5

Hun sa det. Tror ikke hun gjør det bevisst, med vitende vilje, likevel er timingen påfallende. 

Var regelmessig syk, ikke med den timingen.

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

I så fall har hun vel sår som gjør det vanskelig at hun har det bra også, hvis hun er villig til å selvsmitte.

Anonymkode: 3efbf...2b5

Absolutt. Det er jo det jeg tror som gjør at ting skjer i det hele tatt. At hun synes det er vanskelig når jeg lykkes og derfor saboterer for meg, så hun skal bli i fokus igjen. At jeg skal trenge henne. 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men ble du smittet denne/disse gangene du mener du ble utsatt for smitte?

Og hvorfor måtte du dra hjem fra konfirmasjonen?

Anonymkode: 42d27...ae9

Ja, jeg ble smittet og måtte avstå fra ting. Og jeg har naturligvis sagt og tenkt "så kjipt, sånn skjer, du kunne ikke noe for det", og så i vinter har jeg begynt å tenke at noe virker rart. 

Det er fordi jeg har PTSD, så om jeg blir trigget av disse bestemte tingene (2 bestemte ting, og hvis de treffer meg brått uten forvarsel, så altså ikke om en onkel og tante tilfeldig nevner det, og heller ikke om jeg så det på nyhetene), så jeg fikk flashback og en gjenopplevelse, panikkanfall og etterpå får jeg fatigue, med svimmelhet, hodepine, lysskyhet osv. Det er fordi jeg sliter med dette at jeg går i behandling, og også derfor jeg sier til de som er nær meg at dette er viktig for meg for å beskytte meg siden jeg enn så lenge fremdeles får disse reaksjonene. 

svartkatt skrev (3 timer siden):

Det jeg reagerer mest på er når hun lyver og sier en sak ikke handler om det som trigger deg for så å fortsette å snakke om akkurat det. 

Ja, det er også det som gjør at det blir så triggende. For jeg senker guarden. Om hun sa "jo, jeg må fortelle noe om kreft" så hadde jeg forberedt meg, satt opp guarden, brukt teknikkene jeg har lært meg for å ikke bli trigget (ikke alltid det går, men da tar jeg forholdsregler). Og det er dette som gjør at det blir veldig slitsomt, fordi da opplever jeg at jeg heller ikke kan beskytte meg selv når jeg er hjemme, og selv om jeg forsøker å ta ansvar selv ved å spørre. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvordan reagerer hun på disse «glippene»? Blir hun lei seg? Unnskylder seg? 


Kan det hende hun ikke har forstått triggerne dine helt? Er hun vimsete/distré?

Anonymkode: 50545...bbe

Jo, hun blir lei seg. Hun sier det var ubetenksomt, hun tenkte bare ikke på det, og ja hun er distré. "Sånn er jeg bare" sier hun, "kan ikke noe for det". Vi har vært sammen i 5 år, og jeg har forklart flere ganger, og hun har sett hva det gjør med meg, jeg har vist forståelse for at det kan være tungt å leve med for henne også, og at jeg virkelig ikke ber om dette hensynet for å ødelegge for henne, men fordi det gjør meg veldig dårlig. Så jeg tror hun forstår det, samtidig som neste gang er hun like ubetenksom. Samtidig gjør hun det ikke hele tiden, for da hadde jo sannheten vært at hun virkelig bare er sånn og jeg dessverre ikke hadde hatt helse til å være med henne. Så det er kombinasjonen med at glippene stadig skjer på ubeleilige tidspunkt som har fått meg til å lure. 

Ulven skrev (3 timer siden):

Du kan jo teste ut dette noen ganger ved å fortelle om en viktig begivenhet på jobb/sosialt som du gleder/gruer deg til, men som ikke er reel, og så se om du opplever det du har en mistanke om at hun gjør med vilje. Da vil du se klarere hva som skjer og hva hun gjør, siden det faktisk ikke er en reel situasjon du kan bli trigget av. 

 

Ja, det var ikke en dum idé, samtidig føler jeg at da bør jeg kanskje ha litt mindre tvil om at det er jeg som er blitt litt paranoid? Jeg føler jo tanken om at hva om dette er underbevisst sabotasje av meg er ganske syk, (av meg), og vil ikke leke med henne. Da jeg synes det er litt uetisk. Samtidig så er jo det en måte å legge mer merke til det. 

Blåbærrips skrev (3 timer siden):

Hvor gamle er dere?

31 og 29. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tja. Eksempel: pressen sin behandling av Kate, som viste seg å ha kreft. Tema er ikke kreft, men at man ikke kan få fred når man er syk, og at det diktes opp en masse konspirasjonsteorier.

Anonymkode: e523a...1af

Ser hva du mener. La oss si triggeren var folk som har kreft, så ville hun ikke snakket om hvordan man ikke får fred når en er syk, men hun ville snakket om hvor mange som dør av kreft, hvilken kreftform, hvor fælt det er, hvordan vedkommende mistet håret, ble varig syk o.l. 

TS

Anonymkode: f945e...943

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntrykket jeg satt igjen med etter å ha lest hovedinnlegget var at hun er umoden, uansvarlig og at hun trigger deg med vilje for å sabottere for deg når du skal gjøre noe som er viktig for deg. Tenker ikke på det med spysyken (men når det skjer mange ganger at hun ikke tar hensyn når hun vet hun har utsatt seg for smitte, det synes også å være et mønster hos henne), men mer det at hun sier hun ikke skal trigge deg og så gjør nettopp det. Dette siste, sammen med det at hun alltid er oppmerksom og omtenksom når du er syk - og trigger deg når du har det bra, gir inntrykket av at hun bevisst eller ubevisst ønsker at du skal være "svak", slik at hun kan "støtte" deg.

Uansett om hun gjør det med vilje eller ikke - faktum er at hun selv etter flere år ikke greier å la være å trigge deg med det hun vet trigger deg. Det gjør at du aldri vil bli helt frisk, for du vil alltid gå litt på nåler, for du vet aldri når hun kommer til å trigge deg neste gang.

Dette forholdet virker å ha så store negative konsekvenser for deg at jeg ikke ville ha fortsatt det. Snakk med psykologen din om dette, for det hun holder på er hverken sunt eller normalt av en som burde vært glad i deg.

Anonymkode: 4faad...591

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hun sa det. Tror ikke hun gjør det bevisst, med vitende vilje, likevel er timingen påfallende. 

Var regelmessig syk, ikke med den timingen.

Absolutt. Det er jo det jeg tror som gjør at ting skjer i det hele tatt. At hun synes det er vanskelig når jeg lykkes og derfor saboterer for meg, så hun skal bli i fokus igjen. At jeg skal trenge henne. 

Ja, jeg ble smittet og måtte avstå fra ting. Og jeg har naturligvis sagt og tenkt "så kjipt, sånn skjer, du kunne ikke noe for det", og så i vinter har jeg begynt å tenke at noe virker rart. 

Det er fordi jeg har PTSD, så om jeg blir trigget av disse bestemte tingene (2 bestemte ting, og hvis de treffer meg brått uten forvarsel, så altså ikke om en onkel og tante tilfeldig nevner det, og heller ikke om jeg så det på nyhetene), så jeg fikk flashback og en gjenopplevelse, panikkanfall og etterpå får jeg fatigue, med svimmelhet, hodepine, lysskyhet osv. Det er fordi jeg sliter med dette at jeg går i behandling, og også derfor jeg sier til de som er nær meg at dette er viktig for meg for å beskytte meg siden jeg enn så lenge fremdeles får disse reaksjonene. 

Ja, det er også det som gjør at det blir så triggende. For jeg senker guarden. Om hun sa "jo, jeg må fortelle noe om kreft" så hadde jeg forberedt meg, satt opp guarden, brukt teknikkene jeg har lært meg for å ikke bli trigget (ikke alltid det går, men da tar jeg forholdsregler). Og det er dette som gjør at det blir veldig slitsomt, fordi da opplever jeg at jeg heller ikke kan beskytte meg selv når jeg er hjemme, og selv om jeg forsøker å ta ansvar selv ved å spørre. 

Jo, hun blir lei seg. Hun sier det var ubetenksomt, hun tenkte bare ikke på det, og ja hun er distré. "Sånn er jeg bare" sier hun, "kan ikke noe for det". Vi har vært sammen i 5 år, og jeg har forklart flere ganger, og hun har sett hva det gjør med meg, jeg har vist forståelse for at det kan være tungt å leve med for henne også, og at jeg virkelig ikke ber om dette hensynet for å ødelegge for henne, men fordi det gjør meg veldig dårlig. Så jeg tror hun forstår det, samtidig som neste gang er hun like ubetenksom. Samtidig gjør hun det ikke hele tiden, for da hadde jo sannheten vært at hun virkelig bare er sånn og jeg dessverre ikke hadde hatt helse til å være med henne. Så det er kombinasjonen med at glippene stadig skjer på ubeleilige tidspunkt som har fått meg til å lure. 

Ja, det var ikke en dum idé, samtidig føler jeg at da bør jeg kanskje ha litt mindre tvil om at det er jeg som er blitt litt paranoid? Jeg føler jo tanken om at hva om dette er underbevisst sabotasje av meg er ganske syk, (av meg), og vil ikke leke med henne. Da jeg synes det er litt uetisk. Samtidig så er jo det en måte å legge mer merke til det. 

31 og 29. 

Ser hva du mener. La oss si triggeren var folk som har kreft, så ville hun ikke snakket om hvordan man ikke får fred når en er syk, men hun ville snakket om hvor mange som dør av kreft, hvilken kreftform, hvor fælt det er, hvordan vedkommende mistet håret, ble varig syk o.l. 

TS

Anonymkode: f945e...943

Ei forklaring på dette med mer "målrettet" sykdom kan rett og slett være at du fordi du jobber aktivt med ptsd'en føler mye mer stress nå i forkant av store hendelser og derfor lettere blir syk. Eller at du rett og slett har nye kilder du får smittet fra som du ikke vet om (behandleren din? Kollega?).

Anonymkode: 3efbf...2b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er triggerne, er det smale spesifikke tema eller generelle ting?

Er det mulig at hun forsøker å hjelpe deg å bli vant til temaene?

Anonymkode: 4d99a...585

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ei forklaring på dette med mer "målrettet" sykdom kan rett og slett være at du fordi du jobber aktivt med ptsd'en føler mye mer stress nå i forkant av store hendelser og derfor lettere blir syk. Eller at du rett og slett har nye kilder du får smittet fra som du ikke vet om (behandleren din? Kollega?).

Anonymkode: 3efbf...2b5

Hun blir syk før meg, og da er det ofte enkelt å vite at jeg har fått det derfra. Gjelder selvsagt ikke alltid. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er triggerne, er det smale spesifikke tema eller generelle ting?

Er det mulig at hun forsøker å hjelpe deg å bli vant til temaene?

Anonymkode: 4d99a...585

Vil si det er ganske bestemte avgrensede tema, på bestemte måter, i bestemte settinger. 

Nei, det er ikke mulig. Det har jeg vært tydelig om at det er ikke slik det fungerer og absolutt ikke det jeg trenger eller slik behandlingen fungerer. Det hadde i så fall vært et større rødt flagg enn det jeg frykter. 

TS

Anonymkode: f945e...943

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Inntrykket jeg satt igjen med etter å ha lest hovedinnlegget var at hun er umoden, uansvarlig og at hun trigger deg med vilje for å sabottere for deg når du skal gjøre noe som er viktig for deg. Tenker ikke på det med spysyken (men når det skjer mange ganger at hun ikke tar hensyn når hun vet hun har utsatt seg for smitte, det synes også å være et mønster hos henne), men mer det at hun sier hun ikke skal trigge deg og så gjør nettopp det. Dette siste, sammen med det at hun alltid er oppmerksom og omtenksom når du er syk - og trigger deg når du har det bra, gir inntrykket av at hun bevisst eller ubevisst ønsker at du skal være "svak", slik at hun kan "støtte" deg.

Uansett om hun gjør det med vilje eller ikke - faktum er at hun selv etter flere år ikke greier å la være å trigge deg med det hun vet trigger deg. Det gjør at du aldri vil bli helt frisk, for du vil alltid gå litt på nåler, for du vet aldri når hun kommer til å trigge deg neste gang.

Dette forholdet virker å ha så store negative konsekvenser for deg at jeg ikke ville ha fortsatt det. Snakk med psykologen din om dette, for det hun holder på er hverken sunt eller normalt av en som burde vært glad i deg.

Anonymkode: 4faad...591

Oh yes. Dette traff meg. Det er dette jeg frykter. Jeg har kjent hele går og i dag at jeg greier ikke dette mer. Selv om hun er så flott, jeg føler jeg er stadig blir satt tilbake. Og kanskje det ikke handler om henne i det hele tatt, men det er inntrykket jeg sitter med nå. Og jeg føler meg fanget. Føler meg patetisk som synes det er så tungt å skulle gå. 

TS

Anonymkode: f945e...943

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør du om en kollega snakker om en trigger før du skal holde tale i en konfirmasjon? 

Bebreider du kollegaen? 

Dette er veldig usunt.  Det er ikke andres ansvar at du trigges. 

Anonymkode: e8713...662

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hun blir syk før meg, og da er det ofte enkelt å vite at jeg har fått det derfra. Gjelder selvsagt ikke alltid. 

TS

Anonymkode: f945e...943

Det betyr ikke at du får det fra henne. Folk har ulikt forløp, det kan like gjerne være du som smitter henne selv om hun kjenner symptomer først. Eller at begge er smittet av andre. 

Anonymkode: 3efbf...2b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva gjør du om en kollega snakker om en trigger før du skal holde tale i en konfirmasjon? 

Bebreider du kollegaen? 

Dette er veldig usunt.  Det er ikke andres ansvar at du trigges. 

Anonymkode: e8713...662

Det er ikke andres ansvar at jeg trigges, det er helt sant. Samtidig i nære relasjoner tar en hensyn til hverandre, om jeg ser at noen mennesker i mine omgivelser gjentatte ganger skader meg må jo jeg naturligvis skjerme meg fra dette, fordi det er MITT ansvar. 

Det er også veldig forskjell mellom relasjonen en har til kollegaer og mer perifere, enn de nærmeste. 

TS

Anonymkode: f945e...943

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...