Gå til innhold

Barnet vil ikke be alle guttene i klassen lengre,men


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Just now, AnonymBruker said:

Vær åpen og snakk med læreren til barnet ditt❤️Om utestenging i bursdager er et problem bør man tenke på nytt, men om det ikke er det burde dette gå helt fint. Alternativt snakker du med klassekontakten. Alle forstår problemstillingen, spørsmålet er om andre ser det som en inngangsbillett til å gjøre noe lignende, og da har man et problem.

Anonymkode: fcb6f...022

Vi i skolen har ikkje noko med arrangement på fritida. Vi har heller ikkje oversikt over korleis alle i klassen feire.

 

 

Anonymkode: 1a678...16c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er selvsagt helt greit å invitere bare noen få. Man gjør vel det hele resten av året, så hvorfor skulle akkurat bursdager være annerledes?  Tenk om man måtte be hele klassen hver gang man ville ha Kari og Mari over. 

Anonymkode: 63fc5...cb8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere skal ta hensyn til hans behov. Bare utifra å lese hi, vil jeg si at det er det rette å gjøre.

Ville ikke hatt noen negative ting å si om dette. Om mitt barn hadde vært en av de som gikk i klassen, uten å bli bedt, ville jeg forsvant dine valg. Barn må lære seg at andre har behov og ønsker som må respekteres. Dette uten at det er noe urettferdig eller galt i å ta hensyn til egne behov. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

er dette ok? han fyller 9 år og ønsker og be 3 gutter ( de er 17 gutter i klassen ) og 3 Jenter ( de er 15 jenter i klassen ),men er det ok? jeg synes egentlig det er helt greit da han blir så stresset med bursdager med mange barn, han har vel kun vert hos 5 gutter i bursdag hvert år løpet av skoleårene, han trives ikke med svære folkesamlinger, han går heller ikke i 17 mai tog og slik for det takler han ikke, vi prøvde i 1 klasse,men det ble et mariett for gutten , så vi har blitt enig med læreren at han skal slippe.

Han er fosterbarn og kom til oss som 3 åring, og livet før det hadde han det ikke bra i hele tatt så vi tror det er pga dette han ikke liker så mange rundt seg, han er kun klassen 3 dager ene uke og 4 dager den andre uka for da deler de i mindre grupper og da er det bare 6 i hans gruppe

Anonymkode: 3f2c1...d91

Ja det er ok. 3 stk av hvert kjønn er IKKE utestenging av resten. Det hadde vært utestenging dersom flertallet ble invitert og de 6 utelukket.. Dere er ikke nødt til eller pliktet til å invitere 17 stk istedenfor 3.

Som lærer og mamma kan jeg si at dette er 100% ok. 

Anonymkode: ae220...334

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev her inne at min datter og hennes nærmeste venninner ikke ønsket å feire med alle fra 5. klasse (det gjelder også flere i klassen), så de droppet å feire bursdag. Når alle  hadde hatt bursdag (fra januar til april), så finner de på noe sammen. For eks. badeland, ut å spise, shopping, overnatting etc. Men, i følge noen så var heller ikke DET greit🙄

Anonymkode: 31e3d...c10

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her feiret ingen av mine bursdag med klassen.  Årsak enten be alle jenter/gutter eller hele klassen. Hvem vil be det barne som gjorde at en havnet på legevakt å måtte sy, eller den som veltet bokhylla i biblioteket over der osv.

Vi hørte om vi kunne be kun de 2 som de var med og da fikk vi høre :ingen ska utelukkes.

Så da valgte unga selv de ikke ville ha noe selskap, kun med familie.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke det litt sårbart med bare 5-6 barn i bursdagsselskap? Er disse hans bestevenner eller er disse de populære kidsa som han vil gjerne henge med?

Det var et tilfelle på skolen til mitt barn hvor en jente ba de mest populære jentene i bursdag, og ingen dukket opp. De var jo ikke vennene hennes - bare noen hun ville gjerne være med.

Anonymkode: d082c...b09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, jegerrinne said:

Her feiret ingen av mine bursdag med klassen.  Årsak enten be alle jenter/gutter eller hele klassen. Hvem vil be det barne som gjorde at en havnet på legevakt å måtte sy, eller den som veltet bokhylla i biblioteket over der osv.

Vi hørte om vi kunne be kun de 2 som de var med og da fikk vi høre :ingen ska utelukkes.

Så da valgte unga selv de ikke ville ha noe selskap, kun med familie.

Man skal ikke behøve å høre med noen hvem man kan invitere til sitt eget hjem. Ting har gått helt over styr. 

Anonymkode: 63fc5...cb8

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jegerrinne skrev (23 minutter siden):

Her feiret ingen av mine bursdag med klassen.  Årsak enten be alle jenter/gutter eller hele klassen. Hvem vil be det barne som gjorde at en havnet på legevakt å måtte sy, eller den som veltet bokhylla i biblioteket over der osv.

Vi hørte om vi kunne be kun de 2 som de var med og da fikk vi høre :ingen ska utelukkes.

Så da valgte unga selv de ikke ville ha noe selskap, kun med familie.

Her var det noen viktige poenger, hvorfor invitere noen man blir mobbet og kanskje mishandlet av nesten daglig? Da jeg gikk på skolen hadde jeg selvfølgelig bursdagsselskap med 15-20 venner men bare 2 fra klassen men bare 2-3 fikk komme og de kjente jeg fra før skolen, det var rundt 4 år aldersforskjell i vennekretsen men siden man ikke hadde kontakt ellers ble de heller ikke invitert i bursdager.

Anonymkode: f1665...967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke greit, be alle i bursdag når de er så små. Dette kan føre til utestengning, i værste fall av ditt barn neste gang. 

Anonymkode: 2834a...310

Alternativet da er jo at gutten aldri får feiret bursdagen sin? 
 

Syns det er helt greit å be sånn som TS sier. Hadde vært annerledes om det var snakk om å be 20 av 22… 

Anonymkode: 282f9...7f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må huske på en ting her. Skolen kan IKKE bestemme hvem du skal invitere hjem til deg eller ikke i bursdag eller annet. Men de KAN bestemme hva som får leveres ut i skoletid etc. INGEN rektor, lærer eller annen forelder kan nekte deg å sende en sms privat eller levere innbydelser i postkasse/på døren til de man vil invitere. 

Det er ikke utestenging å invitere 6 av 32 barn i en bursdag. De som mener det bør gå å lese definisjonen på utestengelse. 

Og ut i fra TS sin beskrivelse av barnet er dette absolutt 100% innafor. Men ja, man kan ta opp problematikken med kontaktlærer for å være førevar og se hva skolens synspunkt her er. Men ville da også bedt om å se lovverk og paragrafer dersom de sier at dette ikke er lov. For det finnes ikke. 

Anonymkode: ae220...334

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar

vi ber bare de 6 han ønsker denne gang :)  Og han velger selv og bare gå i disse 5 bursdagene disse årene, han synes det er veldig vanskelig i bursdager så derfor er han ikke i flere.  3 gutter han leker mye med + de 2 guttene fra bhg hans

Anonymkode: 3f2c1...d91

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...