Gå til innhold

Kom du i bedre form etter du fikk hund?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Først og fremt; jeg tror ikke det å skaffe seg hund er løsningen på en sunnere livsstil. Men jeg er nysgjerrig på om du har merket endringer i egen fysisk form, energioverskudd/underskudd eller andre livsstilsendringer etter at hunden kom i hus?

 

 

Anonymkode: 6a5b3...0bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Først og fremt; jeg tror ikke det å skaffe seg hund er løsningen på en sunnere livsstil. Men jeg er nysgjerrig på om du har merket endringer i egen fysisk form, energioverskudd/underskudd eller andre livsstilsendringer etter at hunden kom i hus?

 

 

Anonymkode: 6a5b3...0bc

Tja, mer tur blir det jo. Men 80% av turene er for hundens del, og det er mer snuseturer. Ikke noe som får pulsen opp. Noe mer skritt i løpet av dagen blir det jo. Men jeg har samtidig måtte kutte ned på tiden på treningssenter, så ingen særlig endring her.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja bor i høyda og det er ulendt terreng rundt meg. Gikk ned 25 kg og kom i superform første året kun av å gå turer i skogene rundt her. Vi går 1,5 timer 2 ganger hver dag. 

Anonymkode: 7d54b...76c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på noe a la det samme nylig. Jeg ser ofte folk som er mer på den lubne siden skaffe seg aktive raser. Da lurer jeg på om det er for å tvinge seg til å være mer aktiv, men hva om folk kun orker det i noen måneder f.eks.? 🤔 Blir hundeholdet om å slippe ut hunden i hagen for å løpe fra seg mens man selv ikke beveger på seg, liksom? 

Selv skaffet jeg meg hund for å ha en turkompis da motivasjonen til å gå tur alene ikke var særlig høy. Jeg hadde gått ned en god del kilo årene før og ligger nå stabilt. Jeg merker at jeg orker mye lengre turer ettersom at jeg ikke trenger å bære på alle de ekstra kiloene :D Trening har jeg aldri drevet med, så lufteturene var et stort pluss. Jeg er mer sliten, men så bruker jeg mye energi i løpet av dagen på både tur og fysisk arbeid ute, så akkurat energiunderskuddet sliter jeg med. Å gå tur med hunden er hyggelig og interessant, så jeg får i det minste glede ut av det. Jeg har fått sett mange ulike (ville) dyr, vakre farger i himmelen, og en del sprøtt...

Generelt sett er jeg mye mer på beina og gjør mye mer fysisk arbeid, både med og uten hunden, så man kan vel si at jeg har blitt mer produktiv etter at hunden kom i hus. Men også mer sliten 😅

 

Anonymkode: 14425...c85

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Men jeg er nysgjerrig på om du har merket endringer i egen fysisk form, energioverskudd/underskudd eller andre livsstilsendringer etter at hunden kom i hus?

Ikke bedre fysisk form, han går kjempesakte og skal tisse og snuse på alt, så selv om vi går tur i flere timer er det bare SINNSYKT KJEDELIG. 

Jeg blir bare sur av det. Å ha så masse tid bundet opp til å måtte stå et sted og glo, den evinnelige plukkingen av bæsj og omsorgsoppgaver - aldri mer hund for min del. 

Anonymkode: 467c0...eb7

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ! gikk ned 20 kg på et år og det holder seg der. Har fått mye mer energi! Spiser sunt. til vedkommende over: Det er du som bestemmer når hunden skal snuse. Og det er kjempegøy å gå tur med hund (kjedelig uten) særlig i naturen hvor den oppfatter mye mer enn meg. Legger inn mentaltrening som å snuse seg frem til leker etc. 

Anonymkode: 175cb...620

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke bedre fysisk form, han går kjempesakte og skal tisse og snuse på alt, så selv om vi går tur i flere timer er det bare SINNSYKT KJEDELIG. 

Jeg blir bare sur av det. Å ha så masse tid bundet opp til å måtte stå et sted og glo, den evinnelige plukkingen av bæsj og omsorgsoppgaver - aldri mer hund for min del. 

Anonymkode: 467c0...eb7

Man må ikke la hunden snuse kjempelenge på alle flekker, eller la de markere på alt. 

Anonymkode: f42fc...013

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, turer med hund kan ikke sammenlignes med en økt på treningssenter - med mindre du jogger 1 mil for dagen. Jeg har gått opp 6 kg og mistet mye muskler, og har konstant dårlig samvittighet for at hunden ikke skal få nok mosjon/hjernetrim.

Anonymkode: fb637...8f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker, tror jeg er i ca samme form som før jeg fikk hund. Går uten tvil mer tur nå, men var også glad i å gå tur før jeg fikk hund. Jeg trente også litt de 2 siste årene før hunden kom. Tvilsomt at jeg hadde holdt opp treningsmotivasjonen hund eller ei. 

 Når hunden får mest mosjon (apport, balanse/hinder trening, lydighet, triks, svømming) er jeg egt i ganske lite bevegelse. Kickbike og skigåing med hunde får opp pulsen litt, men det er jo utvilsomt lettere med en hund som trekker 😅

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definitivt, har en veldig aktiv hund, så det blir mye tur. Har funnet en spesiell glede ved å gå tur i skogen og på fjellet. Jeg holdt samme vekt, men har en mye lavere fettprosent og mer muskelmasse. Det å komme seg ut i bevegelse hver dag hjalp også på psyken. Så jeg kom i mye bedre form både fysisk og psykisk.

Endret av Disney Adult
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på hva slags form man er i fra før da. Jeg har vært hundepasser i perioder og jeg merker at jeg kommer meg mer ut og blir i bedre form. Skal ikke så mye til, jevnlig aktivitet er ofte mer nyttig enn høy intensitet når man ikke har som mål å bli verdensmester. 

Anonymkode: 17281...e71

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Jeg var glad i å gå turer før hund også. Forskjellen var at da gikk jeg fordi jeg hadde lyst, mens nå går jeg langturer fordi bikkja trenger det. 

 

Jeg bruker mye mental energi på å ha dårlig samvittighet for at jeg ikke gir hunden nok fysisk og mentalt. Det tapper meg for mer energi enn alle turene i vær og vind gir meg. Og så blir treningssenter veldig ofte nedprioritert til fordel for tur med hunden, hvis jeg først har piff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For hunden sin del blir det mest av rolige snuseturer i hverdagen, så her er det trening og fjellturer som utgjør formen min - samme som før jeg fikk hund :) 

Her er det jobb + barn som setter en stopper for mer trening og lange fjellturer i hverdagen, savner turnusarbeid litt når jeg ser mine gamle kolleger gå toppturer en onsdagsformiddag.  

Anonymkode: 73ecf...fdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tipper jeg gikk ned 25-30 kg da jeg fikk hund. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymbruker*** skrev (4 timer siden):

Kickbike og skigåing med hunde får opp pulsen litt, men det er jo utvilsomt lettere med en hund som trekker 😅

Helt uenig der. Når jeg går på ski eller står på kickbiken så blir jeg like ivrig som hunden på å holde farten oppe. Så vi kjører fortere og jeg tar i mer enn jeg ville gjort alene fordi det er gøy med stor fart og glad hund. Jeg passer også på å bidra ekstra i motbakker. Står ikke bare å slapper av bak der som enkelte tror😅.

Anonymkode: e640a...dbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ikke bedre fysisk form, han går kjempesakte og skal tisse og snuse på alt, så selv om vi går tur i flere timer er det bare SINNSYKT KJEDELIG. 

Jeg blir bare sur av det. Å ha så masse tid bundet opp til å måtte stå et sted og glo, den evinnelige plukkingen av bæsj og omsorgsoppgaver - aldri mer hund for min del. 

Anonymkode: 467c0...eb7

Du har ikke vurdert omplassering? Jeg synes det blir veldig sett ned på å omplassere hunder, men om eier ikke liker å ha hund tenker jeg det da må være bedre med nytt hjem for både to og firbente. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Helt uenig der. Når jeg går på ski eller står på kickbiken så blir jeg like ivrig som hunden på å holde farten oppe. Så vi kjører fortere og jeg tar i mer enn jeg ville gjort alene fordi det er gøy med stor fart og glad hund. Jeg passer også på å bidra ekstra i motbakker. Står ikke bare å slapper av bak der som enkelte tror😅.

Anonymkode: e640a...dbb

Kickbike er faktisk anstrengende. Hadde nok ikke orket i det hele tatt uten drahjelp for å være ærlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymbruker*** skrev (Akkurat nå):

Kickbike er faktisk anstrengende. Hadde nok ikke orket i det hele tatt uten drahjelp for å være ærlig. 

Ja den er helt ubrukelig uten hund

Anonymkode: e640a...dbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei 

Anonymkode: a7761...c6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg fikk hund trente jeg på treningsenter og jogget ute flere ganger i uken. Nå går jeg mye mer tur i skog og mark og på fjellet, men jeg tror jeg var i bedre fysisk form før. Men får mer frisk luft nå samt mye glede og kjærlighet så vil si jeg har det bedre mentalt nå.

Anonymkode: c2792...edf

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...