Gå til innhold

Bør det meldes bekymringsmelding når den ene forelderen i et par er uegnet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kort fortalt; jeg kjenner et par hvor mannen i huset fremstår totalt uegnet som far. Han stiller ikke engang opp når mor har omgangssyke eller 40 i feber, når han selv ikke er syk. Han sitter bare inne og gamer, ser ut til å ha sosial angst i tillegg til at han ikke tar noe ansvar, så han er aldri utenfor døren. Han klarer å stå i jobb, men har lavere lønn enn kona (har jeg skjønt basert på type jobb og utdannelse) så det er nok ikke sånn at han drar lasset økonomisk heller. Han koser kun litt med barnet og gjør ikke hus- eller hagearbeid. 

Hun ser ut som en skygge av seg selv, men står virkelig på og er en dedikert mor, men jeg blir så grenseløst provosert når jeg ser det slitne fjeset hennes atter en gang alene med barnet. 

Er det slik at man ikke kan melde den ene forelderen når de bor sammen, fordi barnet blir ivaretatt av den andre? Det kan jo ikke være helt sunt å leve slik? Ganske sikker på at det er psykisk vold inni bildet her også, men det er jo vanskelig å bevise. 

Anonymkode: 708b9...ed9

Går an å melde, men de kommer ikke til å gjøre noe fordi de bor sammen og mor ivaretar barnet. Er nok også mye som du ikke vet om. Regner ikke med du har skjult kamera hjemme hos de og vet alt som skjer. 

Anonymkode: b8dd9...d60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men hva tenker du at barnevernet kan gjøre her? Og ikke minst - ser du for deg at det vil hjelpe mor på noen som helst måte? Det er begrenset hva man kan gjøre for å ordne opp i andres forhold - mye kan være kritikkverdig og svært lite ideelt uten å være direkte skadelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kort fortalt; jeg kjenner et par hvor mannen i huset fremstår totalt uegnet som far. Han stiller ikke engang opp når mor har omgangssyke eller 40 i feber, når han selv ikke er syk. Han sitter bare inne og gamer, ser ut til å ha sosial angst i tillegg til at han ikke tar noe ansvar, så han er aldri utenfor døren. Han klarer å stå i jobb, men har lavere lønn enn kona (har jeg skjønt basert på type jobb og utdannelse) så det er nok ikke sånn at han drar lasset økonomisk heller. Han koser kun litt med barnet og gjør ikke hus- eller hagearbeid. 

Hun ser ut som en skygge av seg selv, men står virkelig på og er en dedikert mor, men jeg blir så grenseløst provosert når jeg ser det slitne fjeset hennes atter en gang alene med barnet. 

Er det slik at man ikke kan melde den ene forelderen når de bor sammen, fordi barnet blir ivaretatt av den andre? Det kan jo ikke være helt sunt å leve slik? Ganske sikker på at det er psykisk vold inni bildet her også, men det er jo vanskelig å bevise. 

Anonymkode: 708b9...ed9

Nei BV har andre viktigere ting ta seg av🙈😅

Hvorfor? Fordi disse barna har en MOR som duger. Det holder for dem. Da har jo barna en god omsorgsperson. 

Den dagen de blir skilt og du ser han har barna alene og barna fremstår skitne/eller du ser han er voldelig mot dem/skriker til dem osv DA tar du en melding elektronisk til BV

Anonymkode: 950ba...535

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inviter moren hjem til deg sammen med barnet, dette med å bli sett av noen på samme "høyde" som deg er gull verdt. Den kaffekoppen du tilbyr sammen med en god prat, vær ett medmenneske for henne så har du en venninne for livet. 

Anonymkode: 03557...d12

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kort fortalt; jeg kjenner et par hvor mannen i huset fremstår totalt uegnet som far. Han stiller ikke engang opp når mor har omgangssyke eller 40 i feber, når han selv ikke er syk. Han sitter bare inne og gamer, ser ut til å ha sosial angst i tillegg til at han ikke tar noe ansvar, så han er aldri utenfor døren. Han klarer å stå i jobb, men har lavere lønn enn kona (har jeg skjønt basert på type jobb og utdannelse) så det er nok ikke sånn at han drar lasset økonomisk heller. Han koser kun litt med barnet og gjør ikke hus- eller hagearbeid. 

Hun ser ut som en skygge av seg selv, men står virkelig på og er en dedikert mor, men jeg blir så grenseløst provosert når jeg ser det slitne fjeset hennes atter en gang alene med barnet. 

Er det slik at man ikke kan melde den ene forelderen når de bor sammen, fordi barnet blir ivaretatt av den andre? Det kan jo ikke være helt sunt å leve slik? Ganske sikker på at det er psykisk vold inni bildet her også, men det er jo vanskelig å bevise. 

Anonymkode: 708b9...ed9

Så lenge mor klarer å ta seg av barnet og far ikke misbruker eller er voldelig mot barnet, er nok ikke en uengasjert far grunnlag for bekymringsmelding. Men det høres jo ut som fyren sliter psykisk med noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går kanskje an å tipse helsestasjonen om at mor er i et usunt forhold og at hun blir veldig sliten av det, så kan helsestasjonen hjelpe henne.

Anonymkode: 18aa4...c86

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS, jeg var et uønska barn av en tenåringsmor. Hu var skoledropout, arbeidssky, i et dårlig, småkriminelt miljø, festa annenhver dag, og levde på sosialen. Jeg blei derimot ivaretatt av et annet familiemedlem, og veit du hva? Jeg gav da fullstendig blaffen i hva mora mi dreiv med så lenge den andre omsorgspersonen var stabil, pålitelig og tok seg av alt som trengtes i hverdagen!
 

Én ansvarlig omsorgsperson holder i massevis, ellers hadde ikke aleineforeldreskap vært så godtatt i samfunnet. La daukjøttet seile sin egen sjø, alle kan ikke passe inn i din og samfunnets rigide mal. Og veit du hva? Mora mi hadde kanskje null interesse for barneomsorg og rutineliv dengang da, men vi er bestevenner i dag. Hadde noen prøvd å leke helt dengang, og ordna det sånn at jeg hadde blitt adskilt fra familien min, hadde jeg oppsøkt vedkommende i voksen alder. Og det hadde ikke blitt pent.

Anonymkode: 96c38...a82

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Kort fortalt; jeg kjenner et par hvor mannen i huset fremstår totalt uegnet som far. Han stiller ikke engang opp når mor har omgangssyke eller 40 i feber, når han selv ikke er syk. Han sitter bare inne og gamer, ser ut til å ha sosial angst i tillegg til at han ikke tar noe ansvar, så han er aldri utenfor døren. Han klarer å stå i jobb, men har lavere lønn enn kona (har jeg skjønt basert på type jobb og utdannelse) så det er nok ikke sånn at han drar lasset økonomisk heller. Han koser kun litt med barnet og gjør ikke hus- eller hagearbeid. 

Hun ser ut som en skygge av seg selv, men står virkelig på og er en dedikert mor, men jeg blir så grenseløst provosert når jeg ser det slitne fjeset hennes atter en gang alene med barnet. 

Er det slik at man ikke kan melde den ene forelderen når de bor sammen, fordi barnet blir ivaretatt av den andre? Det kan jo ikke være helt sunt å leve slik? Ganske sikker på at det er psykisk vold inni bildet her også, men det er jo vanskelig å bevise. 

Anonymkode: 708b9...ed9

Får barnet den omsorgen det skal ha? i så fall er det ikke en sak for BV samme hvordan fordeling er mellom Far og Mor. Om du dermed føler at det er omsorgsvikt her så er det jo bedre og melde ifra så vil BV ta en vurdering på det.

Har du snakket med Mor om dine observasjoner? ville kanskje begynt der.

Mulig at mannen her sliter med spilleavhengighet som i dag er en reel sykdom og finnes muligheter for hjelp.

Anonymkode: 645ef...4b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min samboer er egoist og gidder nesten aldri bidra, han ser ungene 1 time før leggetid og sørger for at han er opptatt i helgene. Vi jobber begge fulltid og jeg tjener mest, men jeg tar 95% av husarbeidet og det som har med barna å gjøre. Går jeg fra han må jeg selge huset og hunden og flytte til en liten leilighet. Selv om forholdet er dødt og han er en dårlig far, vil det ikke hjelpe noe å gå fra han - da kan jo ungene risikere å måtte være hos han deler av tiden også. Dersom noen ringte barnevernet fordi han ikke bidrar og jeg er utslitt, ville det jo bare ført til at jeg ble lei meg, i tvil om jeg er god nok, gitt masse stress og ført til merarbeid. Hva ønsker du egentlig å oppnå?

Anonymkode: 33fd0...3ae

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Med mindre kona lyver, så vet jeg såpass at han i hvert fall ikke får noe hjelp for det han eventuelt sliter med.

Men er det ikke skadelig for et barn at den ene forelderen aldri stiller opp på noe? Det må jo være veldig sårende for barnet. Nå går barnet bare i barnehagen, men det blir jo bare verre og verre jo eldre barnet blir. 

Ts

Anonymkode: 708b9...ed9

Jo, selvsagt men hvor detaljstyrende tror du bv er? Eller har tid til å være? De er trygge og ivaretatt. Det kunne vært mye bedre om pappaen hadde tatt seg sammen, men barna er godt nok ivaretatt 

Anonymkode: a80a5...c94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo opplyst og vedtatt at Barnevernet ikke er bra for barn, noe damene på Kvinneguiden vet. Det er ikke akkurat pent å anbefale Barnevernet når man vet dette så godt. 

Anonymkode: 6efb5...1e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Nå er det jo opplyst og vedtatt at Barnevernet ikke er bra for barn, noe damene på Kvinneguiden vet. Det er ikke akkurat pent å anbefale Barnevernet når man vet dette så godt. 

Anonymkode: 6efb5...1e9

Barnevernet er siste nødløsning av siste nødløsning, da barnevernet i seg selv er såpass crappy. 

Anonymkode: 40dfd...385

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Med mindre kona lyver, så vet jeg såpass at han i hvert fall ikke får noe hjelp for det han eventuelt sliter med.

Men er det ikke skadelig for et barn at den ene forelderen aldri stiller opp på noe? Det må jo være veldig sårende for barnet. Nå går barnet bare i barnehagen, men det blir jo bare verre og verre jo eldre barnet blir. 

Ts

Anonymkode: 708b9...ed9

Det er overhodet ingen barnevernssak….. Ikke drømmelivet for et barn, men ingen sak for barnevernet. Hjelpe meg! 

Anonymkode: c83e1...de2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så bra du bryr deg TS og viser omsorg for denne moren. Håper du fortsetter med det, det høres ut som hun har tillit til deg. Du kan også be henne snakke med helsesykepleier på helsestasjonen. 
Hvis en er bekymret for omsorgen til barnet er BV rett sted, men her virker det ikke som du er det? Hvis du er usikker kan du ringe og diskutere med BV. Men her virker det som om mor trenger en samtalepartner og støtte, kanskje du kan avlaste henne litt innimellom? 

Anonymkode: a998c...445

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok heller mat for en familieterapeut, enn for Barnevernet. Det kan mor få hjelp til å finne via fastlegen, helsestasjon eller andre offentlige instanser hun er i kontakt med. Det kan du jo anbefale henne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si heller til mora at du ser at han ikke er støttende, og du er der for henne hvis hun får nok av det en dag. 

Anonymkode: fb13f...fcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan folk slutte å ha som hobby å drive og melde folk til barnevernet for helt idiotiske grunner? 
 

Vet om flere tilfeller hvor folk har meldt som hevn for småtteri, og i det ene tilfellet fikk moren hjerteinfarkt. Tenk dere om. 

Anonymkode: c11ad...81e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Med mindre kona lyver, så vet jeg såpass at han i hvert fall ikke får noe hjelp for det han eventuelt sliter med.

Men er det ikke skadelig for et barn at den ene forelderen aldri stiller opp på noe? Det må jo være veldig sårende for barnet. Nå går barnet bare i barnehagen, men det blir jo bare verre og verre jo eldre barnet blir. 

Ts

Anonymkode: 708b9...ed9

Dette har du ikke noe med, så fordi far ikke gjør hagearbeid og har lavere lønn enn kona så skal du plage BV med dette? Du bor ikke med dem regner jeg med og ser de 24/7 ? Pass dine egne saker, dette blir moren til barnet sin jobb å ta seg av og ikke du

Anonymkode: e5558...147

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Barnet har da to foreldre.

Anonymkode: 1216a...859

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym6789 skrev (13 timer siden):

Altså hæ. Mine foreldre ble skilt blant annet fordi mamma dro hele lasset og pappa aldri engasjerte seg særlig i foreldremøter, fotballkamper, osv. Men hva skulle barnevernet gjort?

Om han har sosial angst så handler det jo kanskje om at han ikke klarer å stille på ting. Det er kjipt for barnet ja,men det tar ikke SKADE av det.

Nå må du seriøst gi deg!!!! Seff vil det skade barnet når far skal sitte å game hele dagen, men å sitte med barnet sitt i 5 min er slitsomt for han!!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...