Gå til innhold

Har legen til samboer taushetsplikt hvis jeg sier noe?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er født med en hjerneskade som gjør at jeg har mindre empati, impulskontroll og mer hissighet. Hjernen min ble scannet da jeg gikk på ungdomsskolen da de fant hjerneskaden. Dette har gitt meg problemer i livet, men også tilgang på penger og makt. De siste årene har jeg lært å leve uten å få problemer og hatt samme jobb i flere år. Det er en psykiater som har fortalt meg at det kan være arvelig. Faren min har dessverre alle symptonene, men nekter å ta scanning.
Jeg har gjort mye galt på grunn av hjerneskaden, som jeg ikke vil at samboer skal vite noe om.

Kan jeg sende epikrisen til legen uten at samboer får vite om det?

Anonymkode: b9867...f02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du kan sende epikrisen til din fastlege uten at samboer får vite det. Svaret er ja. 

Anonymkode: 03b82...27d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle du sende epikrisen til din samboers lege? Har dere samme?

Uansett har helsepersonell taushetsplikt og kan ikke si noe som helst med mindre du har samtykket til det. 

Anonymkode: ca65d...efe

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvorfor skulle du sende epikrisen til din samboers lege? Har dere samme?

Uansett har helsepersonell taushetsplikt og kan ikke si noe som helst med mindre du har samtykket til det. 

Anonymkode: ca65d...efe

Jeg tenkte at legen kunne finne ut om babyen har hjerneskade og fortelle det til samboer. Da kan ikke samboeren min si at det stammer fra meg. Jeg har hatt noen sinneutbrudd mot svigermor og hun mener det er noe galt med sinne mitt. Jeg slår aldri damer til orientering.

Anonymkode: b9867...f02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hva du spør om her.. 

Har du et barn?

Det finnes ikke arvelige hjerneskader. Og psykopati vises sjeldent på mr

Anonymkode: a45ee...367

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Jeg skjønner ikke helt hva du spør om her.. 

Har du et barn?

Det finnes ikke arvelige hjerneskader. Og psykopati vises sjeldent på mr

Anonymkode: a45ee...367

Jeg er ikke psykopat, men har en medfødt hjerneskade som ofte fører til sosiopatisk adferd fortalte psykiateren. Jeg har ikke noe psykopati eller sosiopati diagnose. Bare medfødt hjernefeil. 

Anonymkode: b9867...f02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er ikke psykopat, men har en medfødt hjerneskade som ofte fører til sosiopatisk adferd fortalte psykiateren. Jeg har ikke noe psykopati eller sosiopati diagnose. Bare medfødt hjernefeil. 

Anonymkode: b9867...f02

Hva heter denne feilen?

Anonymkode: 33adb...db7

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke holde utredning av ditt barn skjult for barnets mor

Endret av Siljes_tanker
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen har ikke taushetsplikt overfor sin pasient. Om du går til lege og søker helsehjelp for deg selv, har legen taushetsplikt. Om du går til din samboers lege og gir informasjon om samboer,har ikke legen taushetsplikt. Om du går til ditt barns lege med informasjon om barnets helse som føres i barnets journal, har begge foreldre med foreldreansvar innsyn i det. 

Du kan ikke få babyen sjekket med MR uten at mor vet det, nei.

Anonymkode: 4ef98...297

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis eller når barnet får dette bevist og mot får vite at det er en arvelig sykdom som ikke kommer fra henne.. hva gjør du da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

svartkatt skrev (1 minutt siden):

Så hvis eller når barnet får dette bevist og mot får vite at det er en arvelig sykdom som ikke kommer fra henne.. hva gjør du da?

Da blir han hissig. Men han er rik og har makt, så det går bra 

Anonymkode: 33adb...db7

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, svartkatt said:

Så hvis eller når barnet får dette bevist og mot får vite at det er en arvelig sykdom som ikke kommer fra henne.. hva gjør du da?

Da kommer jeg til å si at det må stamme fra henne eller svigermor. Det er kanskje best at det forblir hemmelig. Det er masse psykiatere som synes det er viktig med oppfølging og det skal ikke mitt barn ha. 

Det er ingen som kan se at jeg har hjerneskade. Jeg er i god fysisk form og trener kampssport. 

Anonymkode: b9867...f02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpass... Jo mer du skriver jo mer overbevist blir jeg om at du er et troll eller trenger hjelp.. kanskje begge deler. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, svartkatt said:

Såpass... Jo mer du skriver jo mer overbevist blir jeg om at du er et troll eller trenger hjelp.. kanskje begge deler. 

Jeg forstår ikke andres følelser, men det plager ikke meg. Jeg kan bli avvist og da blir jeg sint. Sinne er tegn på at jeg har følelser.

Anonymkode: b9867...f02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...