AnonymBruker Skrevet 13. april #1 Del Skrevet 13. april La oss si at du heter Maren med skarre-r. På østlandet vil det som oftest bli uttalt som Maarn. Vibeke får et annet tonefall i nord. Geir på Trøndersk uttales annerledes i Trondheim enn i Oslo. Retter du på folk om de uttaler navnet "feil"? Anonymkode: 0c621...4d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april #2 Del Skrevet 13. april Som en som heter Torstein (eller "Tåshtein" på østlandet) tar jeg det med knusende ro når folk uttaler det annerledes enn meg selv. Anonymkode: 2f4be...847 4 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april #3 Del Skrevet 13. april Nei. Det er forskjell på dialektuttale/folk fra andre land sin uttale, og direkte feiluttalelse av et navn. Anonymkode: d7063...e1a 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april #4 Del Skrevet 13. april Nei, syns de som uttaler navnet mitt på den andre typiske måten, uttaler det finere enn det vanligvis gjøres 😅 #Trønderlag Anonymkode: 4a12e...847 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april #5 Del Skrevet 13. april Gir 100% blaffen. Anonymkode: 86d26...e14 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april #6 Del Skrevet 13. april Maarn og Maren har ikke noe ned skarre-r eller ikke skarre-r å gjøre. Jeg bor på et sted med rulle-r er og vi sier likevel Maren. Jeg tror det er i overkant optimistisk å forvente at folk skal bruke -r de ikke har i talemålet fordi du uttaler navnet ditt sånn. Litt lenger ute på landet hvor jeg bor sier folk Annita og Kattrine. Jeg ble irettesatt av en slik Kattrine en gang, men klarte ikke å være konsekvent på det. Det er noe med at når man først har blitt vant til en måte å uttale det på så sitter det. Anonymkode: 5f850...e3c 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april #7 Del Skrevet 13. april Mitt navn kan bare uttales på en måte. Anonymkode: d1ed4...12e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april #8 Del Skrevet 13. april Dialekt er dialekt, og folk snakker ulike. Om et navn da endres i uttale, så er det helt grei. Litt som at ord fra andre språk også får norsk uttale; croissant, bruschetta etc. ingen bruker de opprinnelige uttalene fra andre språk på norsk. Folk må slutte å være så sinnsykt hårsår på alt. Anonymkode: 0df60...57c 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april #9 Del Skrevet 13. april Tror mitt navn bare uttales på en måte. Men uansett, hadde ikke blitt sur. Kan bare hende jeg ikke reagerer like fort hvis noen sier navnet mitt 😂 Har opplevd å bli kalt fornavn+mellomnavn (annet fornavn) og jeg skjønte aldri det var meg det var snakk om 😂 Anonymkode: b3979...222 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april #10 Del Skrevet 13. april Nei. Anonymkode: 7c09a...d81 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april #11 Del Skrevet 13. april Ja. For mitt navn forveksles ofte med et annet navn. Da blir jeg pirkete. Anonymkode: 0b112...106 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 13. april #12 Del Skrevet 13. april Nei Synes det er sjarmerende 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april #13 Del Skrevet 13. april Neida, folk skal slippe å skarre på r-en, enten de er østlendinger eller utlendinger. Anonymkode: c6d15...fcb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april #14 Del Skrevet 13. april Jeg har internasjonale kolleger og venner, samtlige uttaler navnet mitt(Annette) forskjellig. Plager meg ikke overhodet, synes det er sjarmerende heller:) Stavemåten Anete var kreativ da😂 Anonymkode: a8567...a37 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april #15 Del Skrevet 13. april Nei. Det plager meg ikke. Det er ikke alltid jeg oppfatter at det er meg de snakker til når noen sier Eliiin når jeg uttaler det Eeeelin selv Anonymkode: fcadd...989 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april #16 Del Skrevet 13. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): La oss si at du heter Maren med skarre-r. På østlandet vil det som oftest bli uttalt som Maarn. Vibeke får et annet tonefall i nord. Geir på Trøndersk uttales annerledes i Trondheim enn i Oslo. Retter du på folk om de uttaler navnet "feil"? Anonymkode: 0c621...4d1 Hvordan sier man Vibeke på nord norsk og Geir på trøndersk da? Aldri lagt merke til forskjell fra østlandsk der Anonymkode: 47547...666 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april #17 Del Skrevet 13. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, syns de som uttaler navnet mitt på den andre typiske måten, uttaler det finere enn det vanligvis gjøres 😅 #Trønderlag Anonymkode: 4a12e...847 Hva heter du da siden det ikke er pent på trøndersk? Anonymkode: 47547...666 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april #18 Del Skrevet 13. april Nei, folk uttaler navnet mitt som om det er en enkel konsonant, men det er en dobbel der… andre sier det gamle navnet mitt som er helt forskjellig. Retter ikke på noen. Anonymkode: e54b9...e4c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april #19 Del Skrevet 13. april AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei. Det plager meg ikke. Det er ikke alltid jeg oppfatter at det er meg de snakker til når noen sier Eliiin når jeg uttaler det Eeeelin selv Anonymkode: fcadd...989 Hvor i landet sier man eliiiiin da? Anonymkode: 47547...666 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april #20 Del Skrevet 13. april Mitt navn kan bare uttales på en måte, men sønnen min sitt navn blir noen ganger uttalt feil av folk på Østlandet. Det skal sies med stemt s, men noen sier sj. Det korrigerer jeg. Anonymkode: 02eab...297 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå