Gå til innhold

Hvor slitsomt er det med 50/50 sammenlignet med å ha barnet hele tiden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg spør fordi jeg opplever at vi er en slags SFO eller barnehage her der svært mange alenemødre sender barna sine😅 Vi har gjerne 2-3 barn samtidig her nesten hver dag.. 

De klager ofte på at de er så slitne, men 50 prosent av tiden er de jo barnefri😝 Hvor slitsomt er dette sammenlignet med å være to? Spør fordi jeg prøver å forstå, for slik det er nå har de nesten aldri kapasitet til å ha barnet mitt på besøk, og jeg er litt lei😅

Men det er også godt å se at mange barn vil hjem til oss:) 

Anonymkode: fad4d...8d7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som du selv skriver, de har barnefri 50 % av tiden. De har det ikke mer slitsomt enn andre foreldre som har barna sine hele tiden. De drar aleneforeldrekortet for å få medlidenhet og barnepass fra deg. 

Anonymkode: a1f0d...a2c

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg og min mann vurderer seriøst å skille oss kun for å få 50/50, de gangene vi er helt utslitte av 4 barn under 7 år. Vi har aldri avlastning og selv våre bekjente som har 50/50 sier de har det bedre enn oss.

Anonymkode: debe8...007

  • Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært helt alene med 2 barn fra de var små, merket ikke store forskjellen fra vi var 2 til jeg ble alene, Men nå er jeg ikke den personen som går rundt og blir sliten av barna mine heller, de er større nå men aldri tenkt tanken at jeg er utslitt eller lei og trenger avlastning.

hjelper mye om en har en organisert hverdag med gode rutiner, det er ihvertfall min erfaring

Anonymkode: cf843...198

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor sliten eller slitsomt det er, er en subjektiv oppfatning. Jeg gidder ikke å mene så mye om andre, men prøver å lage rammene for mitt liv, sånn jeg ønsker det. 

Anonymkode: 39115...2d6

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Som du selv skriver, de har barnefri 50 % av tiden. De har det ikke mer slitsomt enn andre foreldre som har barna sine hele tiden. De drar aleneforeldrekortet for å få medlidenhet og barnepass fra deg. 

Anonymkode: a1f0d...a2c

Ja, jeg føler meg litt utnyttet! Kan forstå at det er intenst de ukene man har dem 100 prosent, men likevel… 

Anonymkode: fad4d...8d7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De bruker nok ikke «barnefriuka» på å slappe av, rydde, planlegge/prepping av mat eller jobbe inn avspasering. Friperioder brukes nok på å være sosial, lete etter ny partner, hobby og trening. Hvis du ikke aktivt bruker tiden uten barn, på å ha bedre tid med barn så er det nok ikke noe «enklere» enn de som har barna hele tiden. Hvis du ikke trives med det, så må du si nei. Det gjorde vi da barna var små. Nå som de er store og klarer seg selv føler jeg ikke at jeg er barnevakt når barna har venner på besøk. Barnevakt er jeg for familie eller barn av venner, ikke naboer og diverse. Det hadde jeg ikke kapasitet til når jeg hadde små barn selv. 

Anonymkode: dfa07...9d7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

De bruker nok ikke «barnefriuka» på å slappe av, rydde, planlegge/prepping av mat eller jobbe inn avspasering. Friperioder brukes nok på å være sosial, lete etter ny partner, hobby og trening. Hvis du ikke aktivt bruker tiden uten barn, på å ha bedre tid med barn så er det nok ikke noe «enklere» enn de som har barna hele tiden. Hvis du ikke trives med det, så må du si nei. Det gjorde vi da barna var små. Nå som de er store og klarer seg selv føler jeg ikke at jeg er barnevakt når barna har venner på besøk. Barnevakt er jeg for familie eller barn av venner, ikke naboer og diverse. Det hadde jeg ikke kapasitet til når jeg hadde små barn selv. 

Anonymkode: dfa07...9d7

Ja, også blir man vel vant til å være litt fri i barnefriuka, så det blir en brå overgang til å ha ungene fullt. Ja, jeg må kanskje prøve å sette litt grenser mer 

Anonymkode: fad4d...8d7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, jeg føler meg litt utnyttet! Kan forstå at det er intenst de ukene man har dem 100 prosent, men likevel… 

Anonymkode: fad4d...8d7

Leser i en annen tråd at en mor skriver at hun ser på det som å ha barnevakt når hun sender barna på besøke til venner. Men selv vil hun ikke ha barnets venner på besøk, for mye skrål og rot… Det sier jo det meste om holdningen til enkelte. 

Anonymkode: a1f0d...a2c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg spør fordi jeg opplever at vi er en slags SFO eller barnehage her der svært mange alenemødre sender barna sine😅 Vi har gjerne 2-3 barn samtidig her nesten hver dag.. 

De klager ofte på at de er så slitne, men 50 prosent av tiden er de jo barnefri😝 Hvor slitsomt er dette sammenlignet med å være to? Spør fordi jeg prøver å forstå, for slik det er nå har de nesten aldri kapasitet til å ha barnet mitt på besøk, og jeg er litt lei😅

Men det er også godt å se at mange barn vil hjem til oss:) 

Anonymkode: fad4d...8d7

Du er lei av at slitne skilte foreldre ikke har overskudd til besøk av ditt barn? Eller hva snakker du om nå? For nå høres du jo veldig selvsentrert ut. 

Ja altså det er slitsomt. Men jeg er i en krevende jobb og jobber 100% vet andre som er alene jobber redusert. 

Når man er to stk så er det to som er sammen som barna. Blir en syk så kan den andre steppe inn. Blir en sliten kan den andre steppe inn. Osv. Når man er alene med barnet må man være mamma og pappa den uka når man har barnet. Når pappauka kommer er jeg kjempesliten. 

Men det var egentlig litt værre når jeg var samboer med eksen siden han aldri gjorde noe som helst. Men når han ble singel måtte han på bana som pappa. Er man to som avlaste hverandre så er det lettere. Og så er det lettere for de som har overskudd, er friske psykisk og psykisk. 

Anonymkode: 7d0f6...b04

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Leser i en annen tråd at en mor skriver at hun ser på det som å ha barnevakt når hun sender barna på besøke til venner. Men selv vil hun ikke ha barnets venner på besøk, for mye skrål og rot… Det sier jo det meste om holdningen til enkelte. 

Anonymkode: a1f0d...a2c

Jeg kjenner en dame som fyller hele uka med aktiviteter sammen med andre fordi hun ikke orker å være alene med eget barn. 

Anonymkode: 7d0f6...b04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Leser i en annen tråd at en mor skriver at hun ser på det som å ha barnevakt når hun sender barna på besøke til venner. Men selv vil hun ikke ha barnets venner på besøk, for mye skrål og rot… Det sier jo det meste om holdningen til enkelte. 

Anonymkode: a1f0d...a2c

Akkurat det innlegget var sikkert ment ironisk da. Ts i den tråden hadde spurt om hvorfor andre foreldre ikke "inviterte" hennes barn hjem til seg, så denne anonyme syntes det var morsomt å skrive det Ts sikkert innerst inne trodde. Generelt sett bør man ikke ta ting man leser her inne som god fisk, veldig mye er diktet opp eller skrevet for å provosere.

Anonymkode: 76b93...9aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Meg og min mann vurderer seriøst å skille oss kun for å få 50/50, de gangene vi er helt utslitte av 4 barn under 7 år. Vi har aldri avlastning og selv våre bekjente som har 50/50 sier de har det bedre enn oss.

Anonymkode: debe8...007

Samme her. Seriøst. Jeg tror jeg hadde blitt en bedre mamma om barna kunne vært her én uke og hos faren én uke. Det er det konstante tjaset og maset, og som hos ts, at hele gata er her, som sliter meg ut. Hvis barna hadde vært halvparten av tiden, ville det vært fredelig annen hver uke. Fy søren, for en drøm! 🤩

Anonymkode: 004c2...554

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror dette handler om en viss type folk. Har selv vært alenemor 100% de siste 12 årene. Og gjengangeren var at folk sendte ungene sine hit. Både de som var to foreldre og de som hadde barna 50/50.

"De trives så godt hos dere" var gjengangeren. Og hos oss hadde ungene alltid lov å ha besøk. 

Klart det var slitsomt i blant. Men jeg var egentlig mest glad for at barna hadde lekekamerater å være med. 

Hadde i tillegg ei venninne som hadde 4 barn og mann som hele tiden klaget over hvor sliten hun var som hadde 4 barn og var så glad for at hennes barn av og til kunne være hos meg. Men hun hadde en mann som var like delaktig i å ivareta barna, mens jeg hadde 3 alene. Tror ikke hun tenkte så mye på det. 

 

Anonymkode: 0205d...d2f

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de fleste er man 2 når man har barn, så det er vel litt mindre slistomt når man er 2 om ting. Uansett jeg merker ingen forskjell pga eksen min var aldri hjemme, men nå har jeg 6 dager for meg selv Ila 6 uker og de dagene er gull verdt. Da kan jeg gjøre akkurat som jeg vil og nyter de dagene maks, men skulle aller helst ønsket å hatt pappaen til barna mine og dele livet sammen med barna. Uansett 50% av tiden er man aleine om absolutt alt og det er ganske slitsomt spes for de som ikke har familie i nærheten.

Anonymkode: 4afc6...4b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Meg og min mann vurderer seriøst å skille oss kun for å få 50/50, de gangene vi er helt utslitte av 4 barn under 7 år. Vi har aldri avlastning og selv våre bekjente som har 50/50 sier de har det bedre enn oss.

Anonymkode: debe8...007

Nå spør jeg av nysgjerrighet 😅 Hva er det som gjør at det er SÅ slitsomt med 4 at dere vurderer å skille dere? 

Vi har 6 barn fra 8 år og ned + at jeg er gravid men vi tenker ofte at vi er heldige. Vi har lite sex i hverdagen men det er pga jobb. Når det er helg og ferier har vi det hver dag. 

Vi har ofte besøk av venner av barna og to av søskenbarna bor nærmest hos oss. Så det er alltid fullt hus! 

Anonymkode: e5a91...d35

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er man egentlig aleneforelder når man har 50/50? Jeg opplever uansett like ofte at par med barn bruker meg som barnevakt for sine unger på samme måte. Så føler dette gjelder hele fjøla, ikke bare aleneforeldre. 

Anonymkode: 9fdb3...e34

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er mye mindre slitsomt etter at jeg ble alene og har barna 50%. Men det kommer jo mye an på hvor mye den andre parten bidrar også…

Da pappaen sa han ville ha 50% da vi gikk fra hverandre, så trodde jeg aldri i verden det kom til å vare, så lite som han pleide å gidde å gjøre med barna. Men når det plutselig ble nødvendig å ta seg av dem for å tilbringe tid med dem, så klarte han det visst likevel. Så nå har jeg masse tid til meg selv, får slappet av og hentet meg inn og har mer overskudd enn noen gang.

Det eneste er at i starten var det litt slitsomt med overgangen til å ha barna igjen når jeg har vært bare meg i en uke. Men man venner seg til det også.

Anonymkode: 41026...d5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig mye mer slitsomt de ukene man har barna, og nesten ikke noe slit de ukene man ikke har dem. Samtidig er det noe med at det er ekstremt tungt å være alene om bekymringer og ikke ha den andre forelderen å støtte seg til.

Tiden da vi var to kan ikke sammenlignes engang med tiden da jeg ble alene. Selv om jeg fikk tid til å hente meg inn igjen når jeg ikke hadde barnet, så var det enormt tungt å kjenne meg alene i alt. Jeg og faren har jo samarbeidet om det viktigste, men i det daglige ble jeg helt alene. 

Så kanskje disse aleneforeldrene kjenner veldig på det? 

Anonymkode: 24ac3...32b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Meg og min mann vurderer seriøst å skille oss kun for å få 50/50, de gangene vi er helt utslitte av 4 barn under 7 år. Vi har aldri avlastning og selv våre bekjente som har 50/50 sier de har det bedre enn oss.

Anonymkode: debe8...007

Er det ikke bedre å gi hverandre mer egentid? Tenker dere at dere greier å være alene med alle barna en uke av gangen, så burde dere greie å gi hverandre en dag innimellom?

Anonymkode: c371e...1cb

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...