Gå til innhold

Spennende serier/filmer for de med ADHD/konsentrasjonsvansker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tips til nyere serier eller filmer som er spennende også for de med konsentrasjonsvansker? Sikkert lettest å svare på om du selv har dette.

Det meste kan være av interesse så lenge det er bra, men spesielt krim, thriller og skrekk.

Anonymkode: a282d...f16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det viktigste når man sliter med konsentrasjonsvansker er å ikke stryke tilstanden medhårs, men gi den utfordringer. Jeg var som deg, også med diagnose, men bestemte meg for å arbeide aktivt mot det og er nå uten symptomer. Mesteparten kan trenes bort.

Derfor vil jeg anmode deg om å forsøke å se langtekkelige, gamle filmer isteden. Selv om nytelsen ikke er like umiddelbar, gir det definitivt større gevinster på sikt.

Anonymkode: 92eb8...7f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg hjelper det å se utenlandske filmer slik at jeg må lese teksten (Squid Game og Casa de Papel er to slike serier)

Ellers hjelper det å legge telefonen vekk, sånn rent fysisk avstand slik at jeg ikke bare skal google noe (typisk at det er et ord eller en referanse jeg blir nysgjerrig på og så ender jeg opp i en evig lang scrolle-affære) og mister fokus.

For meg hjelper det også veldig å finne en god stilling og å bli litt bevisst på pusten. Gi det fem minutter før du endrer stilling eller gjør noe annet.

Viktigst av alt er det imidlertidig at jeg ikke har mye "ugjort" - tanker som forstyrrer, ting jeg går å husker på, ting jeg burde ha gjort men ikke har gjort. Det hjelper også å ha en liten kveldsrutine før jeg finner sofaen slik at jeg på en måte får signalisere til kropp og hjerne at jeg "tar kvelden" og ikke trenger gjøre noe mer nå. Typ vaske over kjøkkenbenken, rydde vekk ting som ligger å slenger, låse døra, trekke for gardinene osc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 13.4.2024 den 12.11):

Tips til nyere serier eller filmer som er spennende også for de med konsentrasjonsvansker? Sikkert lettest å svare på om du selv har dette.

Det meste kan være av interesse så lenge det er bra, men spesielt krim, thriller og skrekk.

Anonymkode: a282d...f16

Det kommer jo an på hva som fenger den enkelte, uansett om man har adhd eller ikke :)

jeg fikk diagnosen nylig. Og en av seriene jeg har vært mest glad i, flere år før jeg visste om diagnosen min, er Travellers på Netflix. 

Og må nevne Battlestar Galactica, men den er jeg usikker på hvor man kan se nå, Amazon Prime kanskje? Man MÅ starte med miniserien (2 episoder) før man starter på resten. Ellers gir det ikke mening

Anonymkode: 22ddc...50a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vanskelig å si, siden smak betyr kanskje mer enn noe annet. men jeg la merke til at serien zero-zero-zero fenget meg mer enn mange andre. sjekk den. sammensatt historie med mange paralelle narrativer.

har ADHD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...