Gå til innhold

Føler meg urettferdig behandlet i søknadsprosess. Hva gjør jeg? (Langt innlegg)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jobber i kjedebutikk. I månedsskiftet august/september i fjor ble jeg spurt om jeg kunne steppe inn som butikksjef i en nærliggende butikk der butikksjefen brått hadde blitt langtidssykemeldt etter en ulykke og de trang noen til å lede butikken frem mot og gjennom årets mest hektiske periode (Black Week/julehandel). Jeg har gjennom hele vikariatet fått gode tilbakemeldinger på jobben jeg gjør, regionsjefen har skrytt av flere ting og jeg har hatt inntrykk av at alle har vært fornøyde.

For et par måneder kom nyheten om at den sykemeldte butikksjefen har sagt opp og stillingen ble utlyst. Jeg fikk beskjed fra regionsjefen om at de ønsker at jeg blir i stillingen ut oppsigelsestiden til h*n som har sagt opp, og at jeg må søke på lik linje med andre om jeg ønsker stillingen fast

Jeg sendte søknad ganske raskt og det tok nesten halvannen måned fra jeg sendte søknaden til jeg ble kalt inn til førstegangsintervju. Førstegangsintervjuet ble en stor nedtur. Sjefen sa ganske rett ut at hun mener jeg ikke er rett person for jobben. Jeg er visstnok ikke en ledertype, mangler "drive" og entusiasme og er ikke endringsvillig. Jeg ble ganske sjokkert over den tilbakemeldingen, for det er stikk motsatt av hva jeg har fått tilbakemeldinger på tidligere, så jeg spurte hvorfor h*n plutselig mener det.

Det kom hovedsakelig av at da vi for noen uker siden fikk et stort prosjekt i fanget med kort frist for gjennomføring sa jeg fra at det umulig for "min" butikk å få til innenfor fristen om vi ikke mer timer å bruke. Med normal bemanning ville det rett og slett ikke være mulig å få til. Det var tydeligvis en slags "test" og den feilet jeg. Jeg burde bare brettet opp ermene og jobbet døgnet rundt (og akkumulere mertid jeg aldri får avspasert fordi vi ikke har timer til det) uten å protestere. 

Jeg synes dette er fryktelig urettferdig. Ble kastet inn i rollen nærmest over natten og har gjort så godt jeg kan og følt at jeg har gjort en god jobb (noe tilbakemeldingene jeg har fått fra regionsjef har bekreftet). Butikken hadde gode salgstall i årets viktigste periode, vi var en av få i kjeden som økte mot året før, og nådde målene våre for mersalg med god margin.  Etter jul har det jo vært stillere, så omsetningen har vært litt så som så, men vi har nådd mersalgsmålene og og jeg har levert alt av administrativt innen fristene hele tiden og det har ikke vært noe tull med det.

Tror mye ligger i at jeg er omtrent dobbelt så gammel som de fleste nyansatte butikksjefene i kjeden, de har en tendens til å ansette folk i midten av 20-årene som krever mindre lønn og kan "formes". Selv er jeg i midten av 40 årene, har over 25 års bransjeerfaring, full ansiennitet og er ikke redd for å si fra om jeg ikke er enig i noe. Ettersom det er dårlige økonomiske tider prøver de å spare der de kan og dermed leter de nok etter unnskyldinger for å ikke ansette meg fast og heller få inn en ung person som er rimeligere lønnsmessig.

Nå sitter jeg og venter på beskjed om jeg blir med videre i prosessen eller ikke, og har mest lyst til å trekke søknaden min så de ikke får tilfredsstillelsen av å avslå den, men mannen min mener jeg bør "sitte stille i båten" og avvente tilbakemelding fra regionsjefen.

Hva gjør jeg?

Anonymkode: 7e2c5...c38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sitt stille i båten. 

Anonymkode: a6a3a...3d3

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du hadde vært totalt uaktuell, hadde de ikke kalt deg inn til intervju bare for å fortelle deg at du ikke får mulighet. 
Enten er dette nok en test, eller de har ikke andre kandidater som er bedre. 
Bare dropp såret stolthet og vær på ballen. 
Er du organisert?

Anonymkode: 418b5...182

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at det opplevelses kjipt for deg. Hvordan tok du i mot tilbakemeldingen du fikk i intervjuet? Tipper det er ganske essensielt her. Gikk du rett i forsvar, eller reflekterte du over andre løsninger du kunne gått for istedenfor? 

Anonymkode: 39c56...eac

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes ut som en kjip situasjon. De burde helt klart se hvor bra du har gjort det i stillingen og ikke ta den ene testen som avgjørende for at du ikke får den. Urimelig å mene at personale skal jobbe 24/7, så du sto opp for deg selv. Om du får stillingen slipper de til og med opplæring på deg, som er penger spart for de. 
Bare la prosessen gå sin gang, så får det heller være deres tap. Hadde isåfall vurdert å bytte kjede/butikk.

Anonymkode: b996c...03a

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, butikksjef i matbutikk (og andre lign. kjeder) er en «drittjobb» og du skal være glad om du slipper unna. Som butikksjef må man jobbe dag og natt, det forventes masse overtid og tilgjengelighet uten lønn (kun lovnad om bonus dersom butikken har god omsetning (skjer sjelden)). Man må reise land og strand for å åpne nye butikker (uten ekstra betaling). De ønsker, som du sier, 20 åringer, for disse kjenner sjelden sine rettigheter og regelverk. 

Anonymkode: ebbc3...32e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 13.4.2024 den 10.56):

Sitt stille i båten. 

Anonymkode: a6a3a...3d3

Får vel bare gjøre det. 

AnonymBruker skrev (På 13.4.2024 den 11.02):

Om du hadde vært totalt uaktuell, hadde de ikke kalt deg inn til intervju bare for å fortelle deg at du ikke får mulighet. 
Enten er dette nok en test, eller de har ikke andre kandidater som er bedre. 
Bare dropp såret stolthet og vær på ballen. 
Er du organisert?

Anonymkode: 418b5...182

Nei, er ikke organisert.

AnonymBruker skrev (På 13.4.2024 den 11.04):

Skjønner at det opplevelses kjipt for deg. Hvordan tok du i mot tilbakemeldingen du fikk i intervjuet? Tipper det er ganske essensielt her. Gikk du rett i forsvar, eller reflekterte du over andre løsninger du kunne gått for istedenfor? 

Anonymkode: 39c56...eac

Jeg ble så satt ut at jeg ikke svarte noe særlig. Har stort sett fått positive tilbakemeldinger gjennom hele vikarperioden, så at leder plutselig var så negativ på intervjuet tok meg skikkelig på senga. 

AnonymBruker skrev (På 13.4.2024 den 11.06):

Det hørtes ut som en kjip situasjon. De burde helt klart se hvor bra du har gjort det i stillingen og ikke ta den ene testen som avgjørende for at du ikke får den. Urimelig å mene at personale skal jobbe 24/7, så du sto opp for deg selv. Om du får stillingen slipper de til og med opplæring på deg, som er penger spart for de. 
Bare la prosessen gå sin gang, så får det heller være deres tap. Hadde isåfall vurdert å bytte kjede/butikk.

Anonymkode: b996c...03a

Jeg vet jo ikke hvordan regionsjefen gjør hele vurderingen, men hun la mye vekt på hvor skuffet hun var over reaksjonen min på den oppgaven. Hun var veldig "på" at jeg burde håndtert det annerledes med tanke på at jeg har søkt på jobben.

Ettersom jeg har gjort jobben i 7 mnd med positive tilbakemeldinger på måten jeg har håndtert den på trodde jeg det skulle gå mer "på skinner" å få jobben fast.

TS

 

Anonymkode: 7e2c5...c38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tenker jeg du bør lytte til tilbakemeldingene du har fått, og reflektere i om det ligger noe i det.

Også lurer jeg veldig på hva slags umulig «prosjekt» man kan få i en butikk ? :klo: Og jeg tenker at det er vesentlig at du deler noen detaljer rundt dette dersom vi skal kunne vurdere hvorvidt det er du, eller lederen din, som er på bærtur. Var det de ba om faktisk urimelig? 

Anonymkode: 0771f...e78

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldersdiskriminering.

Er du fagorganisert?

Anonymkode: d18be...844

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Her tenker jeg du bør lytte til tilbakemeldingene du har fått, og reflektere i om det ligger noe i det.

Også lurer jeg veldig på hva slags umulig «prosjekt» man kan få i en butikk ? :klo: Og jeg tenker at det er vesentlig at du deler noen detaljer rundt dette dersom vi skal kunne vurdere hvorvidt det er du, eller lederen din, som er på bærtur. Var det de ba om faktisk urimelig? 

Anonymkode: 0771f...e78

Jeg vil ikke gå i detalj, redd for å bli gjenkjent, men det var snakk om en stor og arbeidskrevende oppgave (typ flytte om på halve butikken e.l.) som kom i tillegg til de normale oppgavene i butikken.  Vi fikk en veldig kort frist til å gjennomføre det og det var ikke snakk om å sette på ekstra bemanning, det fikk vi streng beskjed om at ikke var lov. Da satte jeg ned foten og sa at om vi ikke kan sette inn litt ekstra bemanning eller i det minste forlenge vaktene til de som er på jobb litt har vi ikke sjans til å få det gjort innen fristen. Det lot seg rett og slett ikke gjøre, selv om jeg jobbet doble vakter + frilørdagen min.

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Aldersdiskriminering.

Er du fagorganisert?

Anonymkode: d18be...844

Ja, er jo i grunn det. De har holdt på sånn i mange år.

Nei, er ikke organisert. 

TS

Anonymkode: 7e2c5...c38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje de er veldig fornøyd med deg, men samtidig ikke mener du er en ledertype? Det går fint an..

Jeg jobber ikke i samme bransje, men ser at være ledere jobber utrolig mye. Mer enn jeg hadde ønsket, og dermed ville jeg vært uaktuell som leder 

Anonymkode: bfc46...dff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I slike situasjoner kan det være gull å være organisert. Håper det ordner seg likevel. 

Anonymkode: 78bc0...014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell på å gjøre det bra i en periode der man abre må ha noen, og det å bli ansatt fast for faktisk å drive butikken fremover. Jeg tenker at testen din egentlig var prosjektet du nektet å gjennomføre, en skikkelig ledertype hadde omrokkert de ansatte, lagt i en ekstra innsats selv og fått det til. Det gjorde ikke du, nå kan du ikke gjøre noe annet enn å vente på svar. 

Anonymkode: 3567e...d1e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er stor forskjell på å gjøre det bra i en periode der man abre må ha noen, og det å bli ansatt fast for faktisk å drive butikken fremover. Jeg tenker at testen din egentlig var prosjektet du nektet å gjennomføre, en skikkelig ledertype hadde omrokkert de ansatte, lagt i en ekstra innsats selv og fått det til. Det gjorde ikke du, nå kan du ikke gjøre noe annet enn å vente på svar. 

Anonymkode: 3567e...d1e

Tror her er noe av kjernen. Det virker som du håndterer det prosjektet som en ansatt ikke en leder. 

Anonymkode: 39557...991

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

I slike situasjoner kan det være gull å være organisert. Håper det ordner seg likevel. 

Anonymkode: 78bc0...014

Hvorfor det? I ansattelsesprosesser kan ikke fagforeningen blande seg inn. Dersom de ansetter noen andre enn best kvalifisert, har det ikke noen annen konsekvens enn at de får beskjed om at de gjorde feil. Den som blir ansatt er uansett ansatt. Det er mange andre situasjoner det er fint å være organisert, men ser ikke helt hvilken forskjell det gjør her? 

Anonymkode: 35b07...953

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner det er kjipt å høre, men husk at de ser etter en fast leder da, og man skal ikke se bort fra at man også ser etter hvordan man reagerer på den type tilbakemeldinger/hvordan man kontrer det. Sånn sett kan det være en "test."

Det hadde nok vært lurt å godta prosjektet du fikk for noen uker siden ja, kanskje litt lite taktisk å velge bort det når du er i en søknadsprosess til jobben prosjektet er knyttet opp mot. 

Ser egentlig ingen grunn til å trekke søknaden da, med mindre du virkelig ikke vil jobbe som leder. Har du lyst til å fortsette, så forsøk å stå i det og se hva som skjer. Selv om du kanskje ikke får akkurat denne jobben, så er det viktig å signalisere at du er en stayer som tåler litt motgang dersom du ser for deg å fortsette i kjeden/bransjen. 

Anonymkode: 33a39...f3e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den søknaden kan du trygt trekke. Du kommer ikke til å få jobben. Hvis de hadde hatt tro på deg så hadde du allerede fått den. Hvis de ikke finner en bedre kandidat i denne omgangen så lyser de ut stillingen på nytt. Ingen ansetter folk de mener ikke passer til jobben. Uansett. Feilansettelser er altfor dyrt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ledelsen i butikker har alltid vært utspekulerte for det er så enkelt å bytte ut folk da det ikke krever noe utdannelse for jobben..Nei, søk deg til et annet sted.

Anonymkode: 8a75a...fc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er stor forskjell på å gjøre det bra i en periode der man abre må ha noen, og det å bli ansatt fast for faktisk å drive butikken fremover. Jeg tenker at testen din egentlig var prosjektet du nektet å gjennomføre, en skikkelig ledertype hadde omrokkert de ansatte, lagt i en ekstra innsats selv og fått det til. Det gjorde ikke du, nå kan du ikke gjøre noe annet enn å vente på svar. 

Anonymkode: 3567e...d1e

Nektet ikke å gjennomføre prosjektet, men leverte ikke innenfor tidsfristen vi fikk. Jeg jobbet doble vakter noen dager og frilørdagen min, men når vi ikke fikk lov til å bruke ekstra timer var det rett og slett ikke mulig å møte tidsfristen.  Gjorde alt jeg kunne for å levere raskest mulig. Det sa jeg fra om i forkant og underveis. Det var tydeligvis ikke godt nok. 

TS

Anonymkode: 7e2c5...c38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde lett søkt jobbe i andre bedrifter. 

Anonymkode: 3a65f...017

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...