Gå til innhold

Prøving - hvor ofte sex rundt EL?


KathrineS

Anbefalte innlegg

Jeg skal starte prøving i april - og holder på å "planlegge" litt.

Eksempel fra eggløsningskalkulatoren på babyverden.no...:

Min fruktbare periode er: 29.04.06 - 04.05.06

Eggløsning finner sted: 02.05.06

Hvilke dager bør man dag ha sex?? Er det da lurt å ha sex hver dag fra 29.04 - 04.05 eller bør man "spare seg" til annenhver dag?? ;o) Jeg tenker mht antall sædceller osv... Noen som vet?

Takk for svar ;)

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom din mann ikke har fått påvist nedsatt sædkvalitet så er det ingenting i veien for å ha sex hver dag i den perioden - det er svømmere nok.

Dersom han har nedsatt kvalitet er annenhver dag å anbefale

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom din mann ikke har fått påvist nedsatt sædkvalitet så er det ingenting i veien for å ha sex hver dag i den perioden - det er svømmere nok.

Dersom han har nedsatt kvalitet er annenhver dag å anbefale

Takk for kjapt svar Chiquita!

Det er vår første periode, så så langt tror jeg ikke det er noe feil med sædkvaliteten hans ;)

Da er det bare å "kjøre på" de dagene! Jeg gleder meg til å starte prøving!!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gynekolog sa at man bør ha sex annhver dag fra og med første mulige dag etter mensen. Man bør forsette med dette til man er 100% sikker på at EL har funnet sted, og gjerne noen dager ekstra. Mannen bør ikke la det gå over 4 dager mellom hver utløsning mens dere prøver å få barn, for at han hele tiden skal ha en "god frisk" batch på lager.

Gynekologen sa at dette gjalt selvom mannen har god sædkvalitet.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

www.mozon.no

Riktig timing

Det riktige tidspunktet for å bli gravid er under eggløsningen. Tre til fire dager før eggløsningen er det også muligheter for å lykkes. I denne perioden bør du ha sex ofte for å øke mulighetene for befruktning.

Menstruasjonssyklusen starter den første dagen med menstruasjon og varer omtrent i fire uker. Alt fra tre til fem ukers syklus regnes som normalt. Eggløsningen skjer ca 14 dager før neste mens. Dersom du har en stabil syklus kan du derfor regne ut hvilke dager som er mest sannsynlige for eggløsning.

Mye sex

Et spørsmål mange kommende foreldre lurer på er hvor mye sex som er "riktig" for å bli gravid. Svaret kommer an på mulighetene og behovene til hvert enkelt par, men generelt anbefales det å a samleie minst to til tre ganger i uken.

Teorien om å spare på sædcellene til det riktige øyeblikket er ikke nødvendigvis noen god ide. Daglige samleier er ingen hindring for å bli gravid dersom selve gravøren har et normalt antall sædceller.

En ekstra innsats rundt tidspunktet for eggløsning er også å anbefale. Mye sex fire eller fem dager rundt eggløsningen reduserer risikoen for at dere bommer på det riktige øyeblikket.

Slutt med pillen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...