Gå til innhold

Tips til ikke å regulere følelser med sukker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei dere! Jeg trenger tips til å erstatte sukker med andre ting når livet butter litt imot. Jeg har veldig lett for å ty til sjokolade spesielt, når jeg er stresset eller sint. Hva er ditt beste råd?

Anonymkode: 02eaa...d2d

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Terapi…

Anonymkode: 2a4d1...21c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme problem. Finn noe annet du liker som erstatning. Se en film, binge TV-serie, gå tur i skogen, møte ei venninne, game...

 

Anonymkode: 634d8...b4d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjokolade skaper endorfiner som får deg til å føle deg bedre.  Andre ting som skaper endorfiner kan ha samme effekt.

For meg er det musikk, gjerne gladmusikk som gir meg lyst til å synge og danse, eller jeg tvinger meg selv til å danse.

 

Anonymkode: 3508a...8d8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sigaretter?

Anonymkode: b9dc0...f00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hei dere! Jeg trenger tips til å erstatte sukker med andre ting når livet butter litt imot. Jeg har veldig lett for å ty til sjokolade spesielt, når jeg er stresset eller sint. Hva er ditt beste råd?

Anonymkode: 02eaa...d2d

Så lenge det faktisk ligger noe psykologisk bak så er den eneste kuren og faktisk jobbe med det som gjør at du har et behov for å regulere følelser med sukker.

Anonymkode: b008a...d38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glovarm myntete (uten sukker). Da må man sitte og små-nippe (så den varer ganske lenge) og mynte er ganske sterk på smaken, så blir faktisk ganske tilfredsstillende. 

En annen ting jeg synes fungerer er å få opp pulsen ved å ta ti stjerne hopp eller noe. Men det er jo litt mindre kos kan du si 😅

Anonymkode: 0ca1d...ca0

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stå i cravings, distraher deg med noe annet enn mat når lysten oppstår. Da merker man fort hvor raskt dette suget går over. Det kan komme igjen om en time eller to, men da gjør man bare det samme. 

Jeg har dårlige erfaringer med å erstatte godteri med annen "sunnere mat", da trigges bare det samme belønningssenteret i hjernen: "for å lindre følelser må man spise noe". 

Jeg har best erfaring med å distrahere meg selv til det går over. Noen ganger så har jeg kjempet mot lysten på å spise sukker en hel kveld - og det blir så slitsomt at jeg bare legger meg tidlig og sover det av meg. Gevinsten er mestringsfølelsen og å våkne til en ny dag uten uggen anger. Så blir det lettere og lettere hvor hver måned som går. Nå er det ikke lenger en vane for meg å spise noe etter middag. 

Anonymkode: 8f3a2...26e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt helt med sukker (og annen mat med raske karbohydrater) er mitt beste tips. Det vil gi deg stabilt blodsukker og etterhvert ro rundt maten. Det er en overgang som kan være ganske tøff, men ofte tar det bare 1-2 uker fra du slutter til du føler deg mye bedre uten. Vi er så vant å gå med blodsukker i Berg og dalbane at vi ikke vet hvordan det er å ikke ha det.

En annen effekt er at vi blir nødt til å møte problemene våre og ikke bare døyve følelsene med mat. Om du er sliten, ta deg en pause, (ikke scroll på telefonen). Om du er sint, vis det og ta det ut i handling. Om du er stresset, Finn måter å reduser stress, ta en prat med sjefen eller omorganiser hverdagen så du ikke er kronisk stresset. Høres enkelt ut, men er ganske vanskelig.

Finnes forskjellige grupper og kurs som kan være lurt å følge for å få oppbacking og råd. 

 

Anonymkode: 74acb...0c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puss tenner og legg deg 

Anonymkode: f2e02...337

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her, tusen takk for mange gode tips som absolutt er overkommelig 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en dusj, puss tenner, plei negler og hud. Smøre deg med velduftende krem

Man føler seg ren og pen, og vil ikke innta sukker og drit

Endret av exictence
Lenke til kommentar
Del på andre sider

exictence skrev (1 minutt siden):

Ta en dusj, puss tenner, plei negler og hud. 

Man føler seg ren og pen, og vil ikke innta sukker og drit

Støtter denne, når livet er dritt og følelsene hoper seg litt opp så holder jeg meg fysisk i gang med hendene øg da kan de ikke grafse etter sjokolade. Vaske hus er en slager også

Anonymkode: 17d50...467

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vampyrina skrev (1 minutt siden):

TS her, tusen takk for mange gode tips som absolutt er overkommelig 

Er du overvektig TS og/eller har du brukt sukker til å regulere følelser lenge?

Jeg har en overspisingslidelse og bruker all type mat (og gjerne alkohol) til å roe meg ned mot kvelden, døyve følelser, skape glede hos meg selv (belønning) og redusere stress. Overspising har med andre ord vært en overlevelsesmekanisme som startet i ung alder. Jeg har fått god behandling via terapi som er spesialist på området. Jeg går nå i psykomotorisk behandling hvor jeg lærer meg å «kjenne etter» hvordan jeg har det følelsesmessig, og å forstå egne følelser og reaksjoner. Med andre ord er det langt mer kompleks og mye «større» enn å kun pusse tenner og legge seg :)

Sånn av konkrete tiltak har jeg andre ting jeg kan «overspise» (dream is med lite kcalorier, en boks = ca 300 kcal) - jeg har begynt å fryse ned druer og spise på kvelden (dette er nydelig, anbefales virkelig) jeg har begynt å bevege meg mer slik at jeg er fysisk sliten og dermed sovner lettere til kvelden (girer meg selv fortere ned) og for å ta tak i at jeg også drikker mer vin enn jeg burde har jeg lest boka «ett glass til» som kommer med konkrete tips for redusering av alkohol, og den påpeker også at man må se på sitt eget reaksjonsmønster og hvorfor man «tyr» til slike støttemekanismer.

Med det sagt, så finnes det verre ting enn å spise litt sjokolade på kvelden, og hvis du er normalvektig med god helse, er det kanskje ikke et stort problem egentlig for deg? I så fall så får du se bort fra mitt innlegg 🙈

Anonymkode: 0599d...32f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestill matleveranser hjem (unngå matbutikken) og ikke ha noe med raffinert sukker i hus rett og slett, da har du ikke muligheten. Kjøp andre ting å snacke på som er sunnere, så vil også det behovet snart forsvinne eller hvertfall bli veldig mye bedre.

Anonymkode: 252ad...850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...