Gå til innhold

Hjelp, kjørte bensin bil for første gang


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er bensin biler generelt mer sensitive i forholdet mellom gass og kløtsj enn dieselbiler?

Har alltid hatt dieselbil og kjørt dieselbiler men skulle kjøre en bensinbil i dag og merka at den var helt annerledes. Jeg er vant til å bare litt ut med kløtsj for å få bilen til å "krypkjøre" når jeg skal frem eller bak uten å måtte gasse (på flat mark såklart), men merka att i denne bensinbilen så gikk ikke dette an. Bilen rikka seg ikke en cm på flat mark når jeg var litt ut med kløtsj, prøvde litt til og da sto den fortsatt bom stille og begynte nesten å kvele motoren. Innså at jeg var nødt til å gasse på for å få den til å flytte på seg. Og følte jeg var forsiktig på gassen også samtidig som jeg var langt ute med kløtsj, men allikvel så "rusa" jeg opp bilen. Syns dette var snodig fordi jeg har aldri opplevd dette med en dieselbil, der har jeg kunnet krypkjørt sakte frem eller bak bare ved å ut nok med kløtsj. Og der har jeg aldri opplevd at de er så sensitive på gassen, må liksom mer til i de for å få høyt turtall føler jeg.

 

Og etterpå når jeg hadde fått kjørt den i gang skulle jeg gi gass for å komme meg opp i fart og innså at når bilen først var kommet i gang var den "sprek" fordi da skulle det nesten ikke noe gass til før den omtrent bykset seg framover. Mens jeg er vant til at dieselbiler trenger at man gir på litt mer på gasspedalen og de er ikke så "sensitive" hvis dere skjønner?

Hva tenker dere? Er alle bensinbiler generelt sånn eller er den jeg kjørte bare litt merkelig? 

 

 

+ merka også noe annet jeg aldri har sett før, at girspaken rikker seg frem og tilbake. Hver gang jeg trykket inn gasspedalen rikket girspaken ett lite hakk frem, og hvis jeg tok foten av gasspedalen rikket den ett hakk bak igjen. Hva er dette for noe??

Anonymkode: 81042...fb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er forskjell fra bil til bil, og har ikke bare med om em det er bensin eller diesel.

At girspaken «lever» kan komme av dårlige foringer til motor/girkasse, normalt sett er det ikke mye bevegelse her om ting er i orden. 
 

så det høres ut som om bensinbilen du har kjørt muligens er eldre/har blitt kjørt endel mer km en dieselbilen du er vant med å kjøre. 

Anonymkode: cf310...5d4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ulikt fra bil til bil. Kjører ofte leiebil, merker ingen forskjell på bensin og diesel. Men eldre biler kan være slik du beskriver. 

Anonymkode: 78607...ec9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Dette er forskjell fra bil til bil, og har ikke bare med om em det er bensin eller diesel.

At girspaken «lever» kan komme av dårlige foringer til motor/girkasse, normalt sett er det ikke mye bevegelse her om ting er i orden. 
 

så det høres ut som om bensinbilen du har kjørt muligens er eldre/har blitt kjørt endel mer km en dieselbilen du er vant med å kjøre. 

Anonymkode: cf310...5d4

Hmm, snodig. Fordi  det er faktisk helt motsatt av det, denne bensinbilen er mange år nyere og har gått mye mindre km enn dieselbilene jeg er vant til. 🤔

Anonymkode: 81042...fb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dieselbiler har høyere dreiemoment ved lavere turtall enn tilsvarende bensin. Dermed kan du ofte bare slippe kløtsjen på tomgang og bilen kryper fremover. I en liten bensinmotor vil dette kvele den da den først får nok dreiemoment høyere opp i turtallsregisteret, så du må gasse litt på som du selv merket. 
 

Bensinbilen vil også være mer responsiv på gassen da de har kortere slaglengde, og lettere svinghjul og dermed øker turtall raskere. 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokormsen skrev (5 minutter siden):

Dieselbiler har høyere dreiemoment ved lavere turtall enn tilsvarende bensin. Dermed kan du ofte bare slippe kløtsjen på tomgang og bilen kryper fremover. I en liten bensinmotor vil dette kvele den da den først får nok dreiemoment høyere opp i turtallsregisteret, så du må gasse litt på som du selv merket. 
 

Bensinbilen vil også være mer responsiv på gassen da de har kortere slaglengde, og lettere svinghjul og dermed øker turtall raskere. 

Tusen takk, det var et fint og informativt svar. Nå fikk jeg mer forståelse for hva jeg har opplevd med disse bilene.

Anonymkode: 81042...fb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...