Gå til innhold

Mannen vil ikke bli med å flytte


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig smalt utdannet. Tjener p.t ganske godt, men står i fare for nedbemanning på jobben. Dvs. Jeg er blitt tilbudt Trondheim og samme jobb det. Bor nå i Oslo. Mannen min er utdannet innenfor et kjempestort felt, og får jobb hvor som helst. Vi har hus og barn. 
Men han vil ikke bli med til Trondheim. Hvis jeg mister jobben vil vi uansett måtte selge huset da vi ikke har råd til å bo her uten min inntekt.

Så hva gjør man?

Anonymkode: 17c7a...a83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pendle Trondheim-Oslo? 

Anonymkode: 3f524...228

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Pendle Trondheim-Oslo? 

Anonymkode: 3f524...228

Ikke sjans pga arbeidstidsordningene. 

Anonymkode: 17c7a...a83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, om han ikke liker ditt forslag, så må han jo komme med et mot-forslag, ikke bare si nei og tro han er ferdig dersom realiteten er at dere ikke har råd til å beholde huset dersom du mister jobben.

Anonymkode: 73f9b...aa4

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hva du prioriterer høyest. Det er fullt mulig å selge huset nå og finne et rimeligere sted å bo som gir deg tid til å bruke dagpenger perioden til å finne ny jobb.

Anonymkode: 3f819...52c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må sette i gang prosessen med å funne en annen jobb. Du kan finne deg en hybel i Trondheim og ukependle/periodependle fram til det går i boks. Dere kan selge huset og finne noe rimeligere 

Anonymkode: b4485...ee5

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enten må du søke deg annen jobb, eventuelt innenfor et annet felt enn hva du jobber innen nå i eller utenfor Oslo. Eller så kan du takke ja til jobben du er tilbud i Trondheim, og flytte. Enten bare du eller hele familien (alt ettersom hva du får med samboeren på). 
 

Og hva ønsker barna? Vil de flytte fra alt i Oslo og helt til Trondheim? 
 

 

Anonymkode: 8a9b8...876

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg er veldig smalt utdannet. Tjener p.t ganske godt, men står i fare for nedbemanning på jobben. Dvs. Jeg er blitt tilbudt Trondheim og samme jobb det. Bor nå i Oslo. Mannen min er utdannet innenfor et kjempestort felt, og får jobb hvor som helst. Vi har hus og barn. 
Men han vil ikke bli med til Trondheim. Hvis jeg mister jobben vil vi uansett måtte selge huset da vi ikke har råd til å bo her uten min inntekt.

Så hva gjør man?

Anonymkode: 17c7a...a83

Hadde ikke flyttet til Trondheim jeg heller, dyrt og elendige vontre

Anonymkode: 598bf...278

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri blitt med mannen fra Oslo til Trondheim. Da hadde jeg heller nedskalert boligen.

Anonymkode: 13485...c66

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du forklarer situasjonen på jobben og håper å få bli i Oslo. 

Anonymkode: 4430b...de4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg er veldig smalt utdannet. Tjener p.t ganske godt, men står i fare for nedbemanning på jobben. Dvs. Jeg er blitt tilbudt Trondheim og samme jobb det. Bor nå i Oslo. Mannen min er utdannet innenfor et kjempestort felt, og får jobb hvor som helst. Vi har hus og barn. 
Men han vil ikke bli med til Trondheim. Hvis jeg mister jobben vil vi uansett måtte selge huset da vi ikke har råd til å bo her uten min inntekt.

Så hva gjør man?

Anonymkode: 17c7a...a83j

 Jeg mener at du ikke kan forvente at mann og barn skal flytte til Trondheim fordi du kanskje mister jobben hvis dere har bodd i Oslo lenge. Betyr ikke deres trivsel og stabilitet noe også? Enten ukependler du eller så finner du noe annet, men i Oslo. Det er du som har valgt å studere noe smalt og da er det ikke alltid kompatibelt med familielivet.

Anonymkode: a2bb9...46c

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo du som har valgt en smal utdannelse. Du får ta en jobb som ikke er relavant for utdanningen din imens til du finner noe annet, evnt videreutdanne deg/omskolere deg?

Hvorfor skal du dra mannen og barna fra hjemmet sitt pga at du har valgt en smal utdannelse? med en gang noe går skeis så skal alle forlate hverdagen sin, fordi du ikke ønsker å tilpasse deg/jobbe med noe annet?

Anonymkode: b9cef...880

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

 

Så hva gjør man?

Anonymkode: 17c7a...a83

Respekterer mannen.

Endret av TomSawyer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barna er små, de er happy der vi er. 
Vi må uansett flytte, men spørsmålet er egentlig om vi skal investere de X antall kr vi har på en stor bolig i Trondheim, eller skalere ned her i Oslo for så å bruke av de resterende mens jeg tar en annen, mindre lønnet jobb. 
Syns det er vanskelig. Vi får et flott hus i Trondheim for den ek vi har her, mens det blir en helt annen situasjon å flytte til noe mindre her samt bruke av ek fordi jeg er arbeidsledig. 
Dårlig forklart, men jeg er trøtt. Håper dere forstår hva jeg mener. 
 

Anonymkode: 17c7a...a83

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å søke masse andre jobber i Oslo? Er ikke barer bare å flytte oslo-trondheim

om du sier nei til jobben, kanskje de sender noen andre?

Anonymkode: e40e3...a01

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting er rett eller feil. Personlig har jeg og mannen flere ganger valgt å flytte for jobbmuligheter, og funnet det veldig givende, men da alltid visst at det er for en begrenset periode. 

Han har all rett til å si nei. Men dere er i en situasjon dere må finne en løsning på, og det er flere løsninger enn to.

- Dere blir i Oslo, kjøper nytt og mindre, mens du etterutdanner deg, eller tar en annen jobb.

- Du søker veldig bredt, med fokus på lønn, og tar det du får uansett hva det er.

- Du får en jobb i Trondheim og blir ukependler. Selv med uregelmessige arbeidstider er ikke avstanden stor. 

- Han gjør et karrierebytte (om mulig), og får opp lønnen. 

- Dere omprioriterer øvrig forbruk stort, slik at dere kan bli boende selv om du tjener mindre. 

Anonymkode: 4e82a...80c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skjønner at han ikke uten videre kaster seg rundt og flytter til Trondheim. Jeg kan også få jobb «hvor som helst», men jeg flytter ikke fra Oslo. Her har jeg bodd i 20 år, fra jeg var ferdig student, det er min by og mitt hjem. Jeg ville uten å blunke nedskalert huset til leilighet for å bo i Oslo. 

Anonymkode: 2f00c...084

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør du ikke annet i Oslo enn å gå rundt og beundre huset ditt, og er det det matrealistiske som betyr mest for deg her i verden?

For min del så betyr venner og annen familie jeg har i nærmiljøet mye mer enn fasaden med fint hus, så jeg hadde aldri flyttet kun med ønske om fint hus langt vekk så jeg mister daglig kontakten med de.

 

Anonymkode: 159d2...0ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ganske drastisk å flytte så langt pga jobb - hvor mange ganger skal du gjøre det, TS? Du blir nedbemannet - og det kan skje i Trondheim også. Å dra opp en familie med rot, selge huset og etablere seg på nytt 500 km unna, det er krevende og dyrt. Personlig tenker jeg den luksusen «å bare kunne dra» tilhører en annen periode i livet enn den du er i nå. Barn trenger trygge rammer, dere trenger et nettverk - man kan ikke bare dra uten videre.

Jeg tenker at du som forsørger for dine barn trenger mer fleksibilitet enn det du har nå når det gjelder jobb. Arbeidsmarkedet endrer seg fortere of fortere og du må faktisk klare å omstille deg. Antar at det er 30 år til pensjon? Det er jo litt sånn at jobb er (bare) jobb, og selv om det er viktig er livet utenfor jobben kanskje viktigere, særlig med barn og familie. Hvis jeg var deg ville jeg tatt noe påbygging, alternativt en ny utdanning, slik at du også kan jobbe «hvor som helst». Du kan jo leie en hybel i Trondheim og pendle mens du tar den - da har du ro og tid til å lese mens du er der og kan prioritere familien når du er hjemme.

Anonymkode: 5fda6...408

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Gjør du ikke annet i Oslo enn å gå rundt og beundre huset ditt, og er det det matrealistiske som betyr mest for deg her i verden?

For min del så betyr venner og annen familie jeg har i nærmiljøet mye mer enn fasaden med fint hus, så jeg hadde aldri flyttet kun med ønske om fint hus langt vekk så jeg mister daglig kontakten med de.

 

Anonymkode: 159d2...0ae

Men kjære vene da🤦🏻‍♀️

Anonymkode: 7c91c...c5a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...