Gå til innhold

Genser har strukket seg i vask - mulig å få den fin igjen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fikk en strikkegenser for litt siden som jeg vasket for første gang. Var skeptisk i utgangspunktet, for den inneholder mye akryl så jeg så for meg mye nupper. Men istedet kom den ut i en helt annen fasong enn den hadde da jeg la den inn i maskina? Hva gjorde jeg feil her? Og er det mulig å rette opp i? Den ble vasket i program for skjøre plagg, og med Milo, så jeg trodde jeg hadde alt på stell.. 

Anonymkode: ef697...47d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det ikke vaskelapp? Eller er den hjemmestrikket?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del garn (hvis det er hjemmestrikk) som må vaskes på hardere program, ellers strekker det seg noe voldsomt. Så om det er hjemmestrikk så må du spørre den som har laget genseren om hva vaskeinstruksen på garnet er. 

Anonymkode: 9435f...b1a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Det er en lapp på den, og jeg trodde jeg fulgte den. Den ble lagt flatt ved tørking og vasket på 30 grader. Kanskje jeg hadde for hard sentrifuge? Det var 1200 omdreininger på det programmet jeg brukte, og jeg tenkte ikke på å redusere den siden vaskeprogrammet var merket av for skjøre plagg

Anonymkode: ef697...47d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er en del garn (hvis det er hjemmestrikk) som må vaskes på hardere program, ellers strekker det seg noe voldsomt. Så om det er hjemmestrikk så må du spørre den som har laget genseren om hva vaskeinstruksen på garnet er. 

Anonymkode: 9435f...b1a

Hva vil hardere program si? :)  At jeg heller burde velge f.eks programmet for bomullsklær?

Anonymkode: ef697...47d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når skaden først er skjedd, er det noe jeg kan gjøre nå eller er det for sent? Ny vask, tørketrommel, eller lignende?

Anonymkode: ef697...47d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er den laget av unntatt akryl? Har den strukket seg i lengden eller i bredden? 

Anonymkode: 732fb...a4d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele genseren har blitt større, som om maskene har utvidet seg, om det gir mening? Den har liksom mistet spensten sin og blitt formløs
 
Den er i 5% ull, 65% akryl og resten tror jeg var polyester (kan gå og sjekke)

Anonymkode: ef697...47d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hele genseren har blitt større, som om maskene har utvidet seg, om det gir mening? Den har liksom mistet spensten sin og blitt formløs
 
Den er i 5% ull, 65% akryl og resten tror jeg var polyester (kan gå og sjekke)

Anonymkode: ef697...47d

* siste var polyamid

5 % ull, 63 % akryl og 32% polyamid står det på lappen

Anonymkode: ef697...47d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vaska den med andre klær som skal ha samme temperatur..om den blir bedre vet jeg ikke. Men det er ikke en delikat ullgenser når det bare er 5% ull. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, da prøver jeg det. Valgte delikat fordi jeg tenkte at akrylen ikke skulle nuppe seg - men mulig jeg tenkte helt feil 😅

Anonymkode: ef697...47d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hele genseren har blitt større, som om maskene har utvidet seg, om det gir mening? Den har liksom mistet spensten sin og blitt formløs
 
Den er i 5% ull, 65% akryl og resten tror jeg var polyester (kan gå og sjekke)

Anonymkode: ef697...47d

Ville ha vaska den på helt vanlig program og sett om det kan funke. Du bør også tørke den flatt - har du hengt den opp kan det være med på at den strekker seg. 

Anonymkode: 732fb...a4d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, ja da prøver jeg det. Den er verst i bredden synes jeg, også har armene blitt veldig lange. Den har ikke blitt hengt opp, men takk for tips :) 

Anonymkode: ef697...47d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 12.4.2024 den 22.14):

Takk, ja da prøver jeg det. Den er verst i bredden synes jeg, også har armene blitt veldig lange. Den har ikke blitt hengt opp, men takk for tips :) 

Anonymkode: ef697...47d

Strekk den i fasong mens den er våt? 

Anonymkode: 2082b...6ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...