Gå til innhold

Noen nordmenn her på KG som har blit kalt p-ordet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Å være potet er ikke skjellsord. Det er en hedersbetegnelse på st du er flink og får til alt.  Av utrykket, potet kan brukes til alt

Hvor har du ddt fra at potet er negativt?

Anonymkode: 81e3d...6df

Det har to ulike betydninger i tillegg til matvaren.

Den ene er i typisk jobbsammenheng hvor man sier man er en "potet" som kan brukes til alt.

"Potet" er også rasistisk(?) slang for etniske nordmenn.

Personlig kunne jeg ikke brydd meg mindre om en utlending kaller meg potet. Jeg er ikke så tander.

 

Endret av Isambard
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Isambard skrev (3 minutter siden):

"Potet" er også rasistisk(?) slang for etniske nordmenn.

Jeg tenker ikke at det er rasistisk noe mer enn mye annen slang. Ja, jeg har lys hud. Ja, noen poteter har lyst skinn. Å konstatere det gjør deg ikke per def til en rasist.

Anonymkode: ff5ef...647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg tenker ikke at det er rasistisk noe mer enn mye annen slang. Ja, jeg har lys hud. Ja, noen poteter har lyst skinn. Å konstatere det gjør deg ikke per def til en rasist.

Anonymkode: ff5ef...647

Nei, men jeg kommer ikke på noen uttrykk som henspeiler på hudfarge og som ikke vil oppfattes som litt rasistisk.

Det er en grunn til at man har uttrykket melaninrik. Folk tør ikke engang si at noen er "mørke" eller "brune" selv om det er det melanin gjør.

Jeg reagerer på uttrykket "blendahvit" og måten det blir brukt. Jeg blir provosert over dumskapen i det. Det er gjerne folk som skal lære oss å være veldig sensitive for å bruke feil ord, men så har de en dobbel standard. Sånt fungerer ikke.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (Akkurat nå):

Nei, men jeg kommer ikke på noen uttrykk som henspeiler på hudfarge og som ikke vil oppfattes som litt rasistisk.

Det er en grunn til at man har uttrykket melaninrik. Folk tør ikke engang si at noen er "mørke" eller "brune" selv om det er det melanin gjør.

Jeg reagerer på uttrykket "blendahvit" og måten det blir brukt. Jeg blir provosert over dumskapen i det. Det er gjerne folk som skal lære oss å være veldig sensitive for å bruke feil ord, men så har de en dobbel standard. Sånt fungerer ikke.

Jeg er lys og kollegaen min er litt brun. Alle ser det. Barn ser det. Eldre ser det. Men av en eller annen grunn skal folk på mellom 16 og 60 late som om vi ikke ser det? Eller i alle fall ikke snakke om det?

Det er ikke liberalt eller progressivt. Det er tull. «Blendahvit» er upresist, men bleik eller beige er ganske treffende på meg. Evt grise-rosa etter en dag i vårsolen. Poenget er ikke hva de/du kaller meg men hva intensjonen med ordene er. Ønsker du å trykke meg ned, latterliggjøre meg eller markere avstand mellom «ditt folk» og «mitt folk» så er det problematisk uansett hvilke ord du bruker. Konstaterer du at jeg har fregner og lys hud så er ikke det problematisk.

Anonymkode: ff5ef...647

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes bare ett ord så er så ille at mange ikke engang klarer å skrive det! Og det er....N-ordet! ;)

Anonymkode: 6cc47...875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.4.2024 den 19.49):

Er den noen nordmenn her som har blitt kalt p*tet?

Anonymkode: cb337...b21

Nei men jeg har vært tilsnakket av ei gammel dame at jeg forstår ingenting. Fordi jeg er utlending. Jeg er fra Island forresten 🤣

Anonymkode: 05de8...9d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Potet, eller potitt, som vi sier her er kun mat. Det er en svært anvendelig matvare, og om noen skulle kalle meg for det, så ville jeg oppfatte det som et tegn på å være praktisk og allsidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt ordet "potet" brukt som noe rasistisk, visste ikke om det før denne tråden.

For meg betyr det å være potet at man er allsidig, "kan brukes til alt". Har ofte brukt det om meg selv og mine kolleager på jobb, f.eks, i en spøkefull tone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt kalt det et parr ganger, syns bare det var litt morsomt. Men en gang ble en venn av meg veldig krenket av dette på vegne av meg. Hun syns det var rart at jeg ikke følte meg krenket av et rasistisk utsangn som ble brukt mot meg. :bond:

Anonymkode: 0f1ba...8e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/12/2024 at 8:03 PM, AnonymBruker said:

Jeg har hørt at pakistanere kaller hverandre det hvis de mener en har blitt for norsk, altså som i brun utenpå og hvit inni.

Anonymkode: db225...25a

Kinderegg heller. Aldri hørt potet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.4.2024 den 20.03):

Jeg har hørt at pakistanere kaller hverandre det hvis de mener en har blitt for norsk, altså som i brun utenpå og hvit inni.

Anonymkode: db225...25a

Kokosnøtt. Det er det de sier. Om de som er brune utenpå og hvite inni. 

Anonymkode: b1fbd...0a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...